Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024 - het einde van de campagne

Status
Niet open voor verdere reacties.
Trump wel duidelijk een inhaalbeweging aan het maken in de laatste weken maar we zitten nog altijd in coin toss gebied.
Ja en nee. Het electoral college is sowieso al in het voordeel van de Republikeinen (historisch gezien zijn de dunbevolkte, rurale, eerder Republikeinse staten bevoordeeld in hun aantal kiesmannen), dus een coin toss wil in realiteit vaak zeggen dat een 2-tal swing states realistischerwijs rood gaan kleuren, en dan is dat genoeg voor Trump om tot de 270 te raken. En op z'n minst al genoeg om hertellingen te vragen, twijfel te scheppen rond de validiteit van de verkiezingen, ... des te meer omdat er deze verkiezingen niet echt "grote" swing states zijn (zoals o.a. Florida in 2016), mogen de democraten er niet te veel verliezen.

Een coin toss is eigenlijk zeer slecht nieuws voor Harris. Daarom zijn predictiemodellen op basis van polls toch ook maar een deel van de waarheid. Als de swing states 50/50 vallen, wint de Republikeinse kandidaat bijna per definitie. Dat is ook een van de redenen dat de Dems dat college graag op de schop willen, en de Republikeinen het - uiteraard - liefst in stand houden.

Dus eigenlijk, ondanks alles dat hier al genoemd en niet genoemd is, ziet het er voorlopig naar uit dat het presidentschap volgende maand toch weer richting Donald Trump zal gaan.

Ja en nee. Het electoral college is sowieso al in het voordeel van de Republikeinen (historisch gezien zijn de dunbevolkte, rurale, eerder Republikeinse staten bevoordeeld in hun aantal kiesmannen), dus een coin toss wil in realiteit vaak zeggen dat een 2-tal swing states realistischerwijs rood gaan kleuren, en dan is dat genoeg voor Trump om tot de 270 te raken.
Die coin toss waar de modellen op wijzen, houdt daar reeds rekening mee. Dat verwijst dus niet naar de nationale peilingscore van Trump en Harris, wel dat in 50% van de simulaties in die modellen Trump 270+ kiesmannen haalt en analoog voor Harris.

Als Trump overigens zijn swing states van 2020 behoudt (Florida en North Carolina) en Arizona, Georgia en Nevada flipt, dan zit hij nog altijd niet aan 270.

Die coin toss waar de modellen op wijzen, houdt daar reeds rekening mee. Dat verwijst dus niet naar de nationale peilingscore van Trump en Harris, wel dat in 50% van de simulaties in die modellen Trump 270+ kiesmannen haalt en analoog voor Harris.
Dat klopt wel, maar probleem met die simulaties is dat die echt puur naar de statistiek kijken. Op 270towin kan je zo zelf simulaties laten lopen, en ik was er eentje tegengekomen waar Harris wint door Texas te flippen. Ik gun het haar van harte, maar ik zie dat eerlijk gezegd niet gebeuren en ik denk ook niet dat iemand verwacht dat dat een realistische optie is met zo'n korte campagne (hoewel ze blijkbaar toch naar Houston trekt binnenkort).

Voorlopig lijkt de uitslag te draaien rond North Carolina, Georgia, Pennsylvania, Wisconsin, Michigan, Nevada en Arizona. En in 5 van de 7 van die staten ligt Trump recent op kop, dus de coin toss lijkt momenteel toch eerder naar Trump over te hellen. Statistisch gezien is dat inderdaad een coin toss, maar in de realiteit zegt mijn buikgevoel mij dan toch eerder dat Trump er goed voor staat en er voor Harris nog werk aan de winkel is. Zéker omdat Harris een maand geleden eigenlijk er nog goed voor stond in de swing states, ik denk dat ze er dan 4-5 had ipv 2. Dat neerwaartse momentum is onrustwekkend.

Misschien heel triviaal/annekdotisch, maar Trump is de laatste week toch meer in de picture dan Harris, naar mijn gevoel? Zijn akte de présence in de McDonalds, vreemde karaoke momenten op campagnebijeenkomsten, zijn moment met Musk mee op het podium. Heb het dan niet specifiek over onze lokale media, maar internationale media/socials in het algemeen. Van Harris zien we weinig opmerkelijks passeren - hoewel waarschijnlijk gewoon goed campagne aan het voeren, as it should be. Zou wel eens mee het verschil kunnen maken...

Wie had kunnen bevroeden dat je letterlijk president van de VS kan worden door frieten te bakken in een McDonald's. Die man is een politiek genie, zoveel is duidelijk.

En elk volk krijgt de leiders die het verdient.

Laatst bewerkt:
Misschien heel triviaal/annekdotisch, maar Trump is de laatste week toch meer in de picture dan Harris, naar mijn gevoel? Zijn akte de présence in de McDonalds, vreemde karaoke momenten op campagnebijeenkomsten, zijn moment met Musk mee op het podium. Heb het dan niet specifiek over onze lokale media, maar internationale media/socials in het algemeen. Van Harris zien we weinig opmerkelijks passeren - hoewel waarschijnlijk gewoon goed campagne aan het voeren, as it should be. Zou wel eens mee het verschil kunnen maken...
Enkel in mainstream media passeert Harris. Ze weigeren elke grote podcast. Led Friedman wou haar interviewen, maar ze heeft geweigerd. Trump komt nu ook bij Joe Rogan, toch wel benieuwd naar.
Toch vreemd dat ze de nieuwe media onderschatten.

Laatst bewerkt:
Ik snap het op zich wel, in die nieuwe media heeft Harris weinig te winnen. Types à la pakweg een Joe Rogan moeten gewoon in de podcast erna zeggen dat ze Harris haar uitleg toch niet echt geloven en de 5 kiezers die ze gewonnen had, schakelen weer over op Trump. Vanuit strategisch oogpunt snap ik dus wel dat ze die groep beschouwen als "te diep in de alt-truth gezakt en onmogelijk terug te halen op 3 maanden", maar ik denk dat ze vooral de grootte van die groep schromelijk onderschat hebben. Veel meer kan Harris niet doen op de mainstream media, zelfs Fox begint zich af en toe tegen Trump te keren, en het blijft er slechter en slechter voor Harris uitzien.

Hoe kan je die man nu bezig zien en denken, “die verdient mijn stem.”
Wat is zijn programma, welke doelen gaat hij realiseren, wat gaat hij doen aan de escalatie in Oekraïne en Gaza, wat gaat hij doen aan de houding crisis, etc.

Niets van, Dems bad.
Sommige mensen zijn gewoon Republikein in hart en nieren. Wil dit zeggen dat die 'hardliner republican' als Trump morgen doodvalt en Neef Jo (die totaal onbekend is) opkomt dat ze ook op Neef Jo zouden stemmen? Het antwoord is gewoon: JA.

Dat is zoals vroeger toen een gelovige op de CD&V ging stemmen 'no matter what'.

Vandaar ook het belang van de swing states. Daar wonen veel mensen die géén hardliner zijn voor één specifieke partij. En die mensen moet je dus overtuigen.

Laatst bewerkt:
Sommige mensen zijn gewoon Republikein en hart en nieren. Wil dit zeggen dat die 'hardliner republican' als Trump morgen doodvalt en Neef Jo (die totaal onbekend is) opkomt dat ze ook op Neef Jo zouden stemmen? Het antwoord is gewoon: JA.

Dat is zoals vroeger toen een gelovige op de CD&V ging stemmen 'no matter what'.

Vandaar ook het belang van de swing states. Daar wonen veel mensen die géén hardliner zijn voor één specifieke partij. En die mensen moet je dus overtuigen.
Toch vreemd dat je zo hardcore republican of democrat kunt zijn, no mather wie er aan het bestuur zit.

Ik schrik er toch van in wat voor bubbel ik leef. De weinige berichtgevingen die ik volgde omtrend de verkiezingen kwamen vooral van Reddit (een hele Kamela goednieussshow) en X (veel rechts geroep van mensen die ik niet volg, aangevuld met hoopvolle pro-Kamala posts van mijn peers).

Als ik dat hier nu lees, ook al weet ik dat BG iets meer aan de rechtse kant van het spectrum ligt, merk ik dat een Trump overwining misschien toch niet zo onverwacht zou zijn.

Ik zag mezelf nochtans als redelijk goed geinformeerd.

Ik schrik er toch van in wat voor bubbel ik leef. De weinige berichtgevingen die ik volgde omtrend de verkiezingen kwamen vooral van Reddit (een hele Kamela goednieussshow) en X (veel rechts geroep van mensen die ik niet volg, aangevuld met hoopvolle pro-Kamala posts van mijn peers).

Als ik dat hier nu lees, ook al weet ik dat BG iets meer aan de rechtse kant van het spectrum ligt, merk ik dat een Trump overwining misschien toch niet zo onverwacht zou zijn.

r/democrats vs r/conservative.
Leg die sites eens naast elkaar en dan valt het op dat je gewoon afstand moet nemen van echokamers.

Ik vraag me af of er uberhaupt nog wel iemand in staat is om te voorspellen wat verwacht of onverwacht is. Dat is de voorbije jaren ook nooit echt het geval geweest, omdat het vaak heel nipt was.

In mijn ogen is elke overwinning voor Trump trouwens "onverwacht", want een normaal denkend persoon stemt niet op die man, zeker na wat er na de vorige verkiezingen allemaal is gebeurd.

Mocht hij toch winnen, dan worden onze "interesting times" de komende 4 jaar nog meer "interesting". (en dat is niet positief trouwens)

Laatst bewerkt:
Het is te hopen dat Trump het haalt.
Voor de gemiddelde "hardworking and law-abiding" Amerikaan dan toch.
Voor Oekraine (en bij uitbreiding misschien voor Europa) alsook voor de illegale migranten iets minder.

De visie van de democratische partij op migratie zegt al genoeg. Voeg daar de soft-on-crime aanpak en constante hard-on voor big(ger) government aan toe, en de keuze voor de Republikeinen is eigenlijker makkelijker dan ooit.
Alleen doen de mainstream media en scholen/universiteiten al jaren hun stinkende best om normale conservatieve waarden te verkopen als extreemrechts. Go figure...

Voor Oekraine (en bij uitbreiding misschien voor Europa) alsook voor de illegale migranten iets minder.

De visie van de democratische partij op migratie zegt al genoeg. Voeg daar de soft-on-crime aanpak en constante hard-on voor big(ger) government aan toe, en de keuze voor de Republikeinen is eigenlijker makkelijker dan ooit.
Alleen doen de mainstream media en scholen/universiteiten al jaren hun stinkende best om normale conservatieve waarden te verkopen als extreemrechts. Go figure...
Ik kon me nog inleven in je standpunt tot die laatste zin. Want daar stel je het echt wel gewoon verkeerd voor.
Ik zou niet weten waar mainstream media normale conservatieve waarden verkopen als extreemrechts, maar in het geval van Trump is dat niet nodig, hè. Zijn normale conservatieve standpunten en waarden zijn hem zeer gegund, maar daar bovenop komen ook gewoon extreemrechtse standpunten en waarden. Dat ontkennen is maar al te flauw, en het is niet omdat ze zeggen dat Trump heel extreme standpunten heeft, dat ze zeggen dat àlle standpunten van Trump heel extreem zijn, en zelfs zijn meest gematigde worden afgeschilderd als extreem. Dat zou namelijk liegen zijn.

Het is echt verontrustend, die letterlijke cult die rond Trump bestaat. Ik weet dat er elke week wel een beeld of verhaal voorbij komt waarvan je denkt 'Hoe kan je nu zo'n slaafse verafgoding hebben voor een politicus, laat staan overduidelijke oplichter als Trump' zodat je er gevoelloos aan wordt .. maar af en toe zie je er eentje waar je toch weer even wtf van moet zeggen. Dit soort 'Christenen' zouden Jezus afzweren als Trump het beviel.

Voor mij is dit de klassieke denkfout van de lagere klasse, of zoals jij het verwoordt de "hardworking and law-abiding Amerikaan".

Geloven dat een bepaalde partij hun leven beter zal maken. Harris gaat dat niet doen, maar Trump gaat dat zeker niet doen, ondanks wat ze allemaal uitkramen tijdens hun campagnes.

In realiteit heeft Trump duidelijk wel beloftes gemaakt aan de allerrijksten - niet voor niks dat Elon Musk met miljoenen aan het strooien is. Als Trump aan de macht komt kan hij de corporate tax rate (nog eens) verlagen en winnen Musk & co die miljoenen in veelvoud terug.

Maar eerlijk gezegd kan het interne beleid me daar weinig schelen. Als Europeaan wil ik in Amerika een stabiele bondgenoot die zich inzet tegen de expansiedrang van Poetin.

Het is echt verontrustend, die letterlijke cult die rond Trump bestaat. Ik weet dat er elke week wel een beeld of verhaal voorbij komt waarvan je denkt 'Hoe kan je nu zo'n slaafse verafgoding hebben voor een politicus, laat staan overduidelijke oplichter als Trump' zodat je er gevoelloos aan wordt .. maar af en toe zie je er eentje waar je toch weer even wtf van moet zeggen. Dit soort 'Christenen' zouden Jezus afzweren als Trump het beviel.
En dan te denken dat Trump niet echt gelovig is, maar die groep gebruikt om kiezers te winnen 🤣

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan