Smodge
Well-known member
Je ziet dus duidelijk géén verschil in keuze van woorden of wat moet ik hierbij verstaan?En @hierboven dat zegt juist niets.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je ziet dus duidelijk géén verschil in keuze van woorden of wat moet ik hierbij verstaan?En @hierboven dat zegt juist niets.
www.nbcchicago.com
Vooral dat een presidentskandidaat (en zijn VP) in zo een verhaal meegaat zonder ook maar iets te verifieren (omdat het natuurlijk goed in hun "verdeel de bevolking" strategie past) en dan als als waarheid gaat verkondigen in het verkiezeingsdebat en op zijn rallies is tenenkrullend...![]()
‘It just exploded': Springfield woman claims she never meant to spark false rumors about Haitians
The woman behind an early Facebook post that helped spark baseless rumors about Haitians eating pets told NBC News that she feels for the immigrant community.www.nbcchicago.com
Wat een land.
Vooral dat een presidentskandidaat (en zijn VP) in zo een verhaal meegaat zonder ook maar iets te verifieren (omdat het natuurlijk goed in hun "verdeel de bevolking" strategie past) en dan als als waarheid gaat verkondigen in het verkiezeingsdebat en op zijn rallies is tenenkrullend...
Dat is dan gelijk een groot stuk van de bevolking die dit ook gaat geloven (want bevestigd door een presidentskandidaat/ex president), met alle gevolg vandien voor heel dat stadje en vooral dan de Haïtiaanse inwoners daar.
Da’s toch heel simpel. Is gewoon de Trump methode. Zoveel leugens verkondigen dat het gewoon oogelijk wordt om ze allemaal te ontkrachten. Omdat mensen gewoon de aandachtsspanne niet meer hebben om naar de argumenten te luisteren.Niet normaal he. Wat ik ook niet begrijp: van Trump zou je dat ergens nog verwachten. Bron: "I heard it on TV". Je weet dat het verstand van Trump vrij beperkt is. Maar JD Vance, dat is wel een intelligente mens. Ik heb zijn boek gelezen, Hillbilly Elegy, daarin klinkt hij heel rationeel en verstandig en hij heeft uiteindelijk ook een Ivy league diploma terwijl hij echt wel uit een achtergesteld milieu komt. En dan kom je op een punt in je leven dat je dan toch zo'n onzin uitkraamt? Dat begrijp ik echt niet.
Ja maar volgens mij liegt die niet bewust maar gelooft die zijn leugens zelf. Van Trump verwacht ik dat, van een verstandige mens als Vance niet. Maar die gaat daar ook gewoon in mee.Da’s toch heel simpel. Is gewoon de Trump methode. Zoveel leugens verkondigen dat het gewoon oogelijk wordt om ze allemaal te ontkrachten. Omdat mensen gewoon de aandachtsspanne niet meer hebben om naar de argumenten te luisteren.
Niet normaal he. Wat ik ook niet begrijp: van Trump zou je dat ergens nog verwachten. Bron: "I heard it on TV". Je weet dat het verstand van Trump vrij beperkt is. Maar JD Vance, dat is wel een intelligente mens. Ik heb zijn boek gelezen, Hillbilly Elegy, daarin klinkt hij heel rationeel en verstandig en hij heeft uiteindelijk ook een Ivy league diploma terwijl hij echt wel uit een achtergesteld milieu komt. En dan kom je op een punt in je leven dat je dan toch zo'n onzin uitkraamt? Dat begrijp ik echt niet.
Dit, het is gewoon leven in een soort bubbel. Als je centraal "geloof" is dat "de MSM altijd liegen" en je (enkel) die berichtgeving met een vergrootglas bekijkt ga je dat ook bevestigd zien. Dat is uiteindelijk gewoon een bias zoals een andere. Terwijl de meer rationele insteek daar volgens mij is om rekening te houden met sensatiezucht van media, maar daarom niet het kind met het badwater weg te gooien en uit te wijken naar allerlei kanalen met 0 integriteit, waar je dan vaak nog terecht komt omdat een of ander algoritme denkt dat je het "leuk" gaat vinden.Is dat niet gewoon een typisch fenomeen bij die alt-truth milieus dat pakweg een Vance en Trump en driekwart van hun aanhang om den duur zo diep zitten in "mainstream media liegt" en "YouTubekanalen zijn een valide bron" en "conspiracy theorists durven gewoon de waarheid vertellen" dat de waarheid van een verhaal niet meer gelinkt is met de effectieve inhoud, maar met de bron?
Da's die eindeloze cyclus van "wild verhaal X" => ABC en CNN ontkrachten het wild verhaal => ah, maar ABC en CNN zijn fake news, dat wisten we ergens al => YouTuber of podcaster Y bevestigt het verhaal => ziet ge wel, mainstream media liegt!
Dat kan je niet met een simpele factcheck doorbreken, daar moet terug vertrouwen gewonnen worden in de "normale" bronnen van informatie. Daarom dat Trump ook zo zijn stinkende best doet om keer op keer te vermelden dat alles fake news is, om dat wantrouwen in stand te houden en te vergroten. ABC of CNN hoeft dan maar één keer een fout te maken en die honderden keren dat Trump het beweerde worden ineens bevestigd. De kritische blik op info wordt gewoon verlegd van alternatieve media naar mainstream media.
De vraag die ik mij stel is: hoe kan je dit bv. Qanon Amerikanen (de worst case) doen inzien, als het hier al niet lukt in het 'nuchtere' België, op een gemodereerd IT forum (= traagste social media, zonder echo algo's) waar je argumenten kan uitschrijven en gegevens linken?Dit, het is gewoon leven in een soort bubbel. Als je centraal "geloof" is dat "de MSM altijd liegen" en je (enkel) die berichtgeving met een vergrootglas bekijkt ga je dat ook bevestigd zien. Dat is uiteindelijk gewoon een bias zoals een andere. Terwijl de meer rationele insteek daar volgens mij is om rekening te houden met sensatiezucht van media, maar daarom niet het kind met het badwater weg te gooien en uit te wijken naar allerlei kanalen met 0 integriteit, waar je dan vaak nog terecht komt omdat een of ander algoritme denkt dat je het "leuk" gaat vinden.
Die verantwoordelijkheid ligt bij de mainstream media. Die gaan hun stinkende best moeten doen om (zeker in de VS) terug een apolitieke, neutrale rol te spelen en actief zichzelf te gaan factchecken. De realiteit van hedendaagse journalistiek is dat het grotendeels draait om de clicks en de likes dus het moet snel gaan, maar dat wil niet zeggen dat je niet achteraf een rechtzetting kan doen. En dan bedoel ik dat zowel met een apart artikel áls met een aanpassing in het originele artikel (iets waar ook onze media het soms lastig mee hebben).De vraag die ik mij stel is: hoe kan je dit bv. Qanon Amerikanen (de worst case) doen inzien, als het hier al niet lukt in het 'nuchtere' België, op een gemodereerd IT forum (= traagste social media, zonder echo algo's) waar je argumenten kan uitschrijven en gegevens linken?
Volgens mij zijn we dat stadium al lang voorbij. Wat "mainstream media" (wat valt daar eigenlijk onder? Fox? Newsmax? Of enkel de CNN, CBS en ABC's van deze wereld?) ook doen, het zal nooit genoeg zijn. Ook niet moesten ze niet alles voor de 'clicks' doen. (doen ze dat eigenlijk wel?)Die verantwoordelijkheid ligt bij de mainstream media. Die gaan hun stinkende best moeten doen om (zeker in de VS) terug een apolitieke, neutrale rol te spelen en actief zichzelf te gaan factchecken. De realiteit van hedendaagse journalistiek is dat het grotendeels draait om de clicks en de likes dus het moet snel gaan, maar dat wil niet zeggen dat je niet achteraf een rechtzetting kan doen. En dan bedoel ik dat zowel met een apart artikel áls met een aanpassing in het originele artikel (iets waar ook onze media het soms lastig mee hebben).
Je moet ergens een klimaat scheppen waar mensen wel het gevoel kunnen krijgen dat de mainstream media niet gecontroleerd moet worden door de lezer, omdat ze hun eigen zaken op orde hebben en zichzelf factchecken. En dan niet om een bepaald beleid of een bepaalde politicus te gaan pushen, maar om gewoon de objectieve feiten naar buiten te krijgen en de bevolking zelf te laten beslissen wat de gevolgen daarvan zijn. Simpel voorbeeld: niet al in de titel gooien "Kamala Harris heeft het debat gewonnen", maar beperken tot "Beide kandidaten hadden het weinig over de inhoud".
Het proces is verkeerd gelopen door factchecking bij de gemiddelde Redditor en 4chan'er te leggen, waardoor je dat probleem ook gewoon niet kan rechttrekken door zélf als anonieme internetgebruiker te gaan factchecken. Dat blijft een "wij tegen zij"-discussie op die manier.
Er is trouwens onderzoek gedaan naar impact van kiesgedrag omwille van politieke boodschappen op zogenaamde "informele fora" - internet dus (van Bail et al in 2018, voor de geïnteresseerden). Daaruit kwam dat Republikeinen die in aanraking kwamen met Democratische boodschappen net méér overtuigd waren van hun Republikeinse standpunten na het onderzoek, terwijl Democraten die in aanraking kwamen met Republikeinse standpunten geen enkel verschil toonden. Met andere woorden: geen enkele partij slaagt er via social media in om de andere te overtuigen, en bij Republikeinse kiezers werkt dat zelfs gewoon ronduit averechts.
Dat is een geest die je niet meer in de fles krijgt. Een van de voornaamste oorzaken is het overaanbod van informatie en entertainment in het medialandschap. Nu moet je je als nieuwszender kunnen onderscheiden van de concurrentie. Neutrale en zuiver objectieve berichtgeving zal mensen niet overtuigen om jouw zender te verkiezen, een emotioneler en identiteitsgedreven nieuwsaanbod wel. Zo krijg je dus Fox News dat haar berichtgeving afstemt op de conservatieve identiteit terwijl MSNBC eerder focust op liberale mensen.Ik ben daar misschien hopeloos naïef in, maar als het gelukt is om op een 20-tal jaar (laten we zeggen dat het met 9/11 begonnen is) mensen naar alternatieve nieuwsbronnen te trekken, dat er ook ergens een manier moet zijn om op een 20-tal jaar mensen terug naar de klassieke nieuwsbronnen te trekken.
Een eerste mooie stap zou zijn dat ze op z'n typisch Amerikaans beginnen met een "Fact Check Friday" waar ze elke vrijdag overlopen welke nieuwsitems die ze zelf gebracht hebben nuanceren of corrigeren indien nodig. Wat dan onder die msm moet vallen, ik denk dat voorlopig die lijn (zeker in de VS) zo flou geworden is dat de vraag eerder moet zijn welke nieuwskanalen terug als geloofwaardige msm willen gezien worden en welke mee zouden willen gaan in het soort zelfkritische noot die nu echt wel nodig zal zijn om mensen terug naar hen te trekken.
In Vlaanderen denk ik eerlijk gezegd dat het probleem nog echt niet zo erg is als in de VS, maar dat er gewoon bepaalde trends komen overwaaien. Zelfs een HLN doet bijvoorbeeld in zijn verslaggeving van de oorlog in Oekraïne consequent zijn best om bij elke niet-geverifieerde update dat ook expliciet te vermelden. En als zelfs HLN die lat al haalt, dan denk ik dat het bij mediakanalen bij ons écht wel goed meevalt qua fake news en alt-truth. Wij hebben ook een véél minder gepolariseerd politiek landschap door onze veelvoud aan partijen waardoor een politiek gekleurde krant op het einde van de rit eigenlijk een minder doorslaggevende impact heeft. Iemand die hier De Tijd leest zal andere artikels, info en duiding krijgen dan pakweg iemand die zweert bij De Morgen, maar dat verschil gaat absoluut niet in dezelfde grootteorde liggen als Fox News en ABC.
Dat is waarschijnlijk geen oplossing want de factchecks worden gewoon weggezet als 'fake news', zoals door @Five-seveN .Een eerste mooie stap zou zijn dat ze op z'n typisch Amerikaans beginnen met een "Fact Check Friday" waar ze elke vrijdag nieuwsitems die ze zelf gebracht hebben nuanceren of corrigeren indien nodig.
En nieuws/informatie wordt ook selectief geconsumeerd. Media die je wantrouwt bezoek je niet meer terwijl je je meer en meer in je echo chaimber gaat wentelen. Want daar wordt jouw mening bevestigd.Het enige wat nog telt is van wie de boodschap komt.
Cultleider? Goed. Tegenstander? Slecht.
Dat is waarschijnlijk geen oplossing want de factchecks worden gewoon weggezet als 'fake news', zoals door @Five-seveN .
Er is een fundamentele disconnect in perceptie van realiteit.
Het enige wat nog telt is van wie de boodschap komt.
Cultleider? Goed. Tegenstander? Slecht.