Het zou nochtans ook een win voor links kunnen zijn. Wat hier gebeurd is gewoon veroordelen als racisme zou rechts heel wat wind uit de zeilen nemen. Ik denk dat links (en da's uiteraard geen monolith of een centraal gestuurde beweging) onderschat hoeveel het dit soort voorvallen en hun verdediging ervan zijn die irritatie opwekken bij mensen die meer in het centrum zitten en hun geloofwaardigheid daar kapot maken.Mij lijkt het onmogelijk voor Unia om hier goed op te reageren. Hadden ze anders gereageerd, dan krijg je dezelfde verontwaardigde reacties uit het andere kamp. Die zullen vooral hopen dat er straks een andere headline komt om dit snel te kunnen vergeten.
Dat is exact het gevolg van geniale acties en uitspraken als dit. Haatzaaierij, verdeeldheid creëren, en simpelaars met lange tenen die niets beters te doen hebben nog meer ammunitie geven. Extreem-links ziet dit nu weer als het bewijs van hun superioriteit, en extreem-rechts grijpt dit aan om hun superioriteit te bewijzen. En iedereen ertussen is geïrriteerd, of matig ongeïnteresseerd in het gebeuren. Goed bezig.
Tegen racisme zijn zou moeten willen zeggen dat je probeert niemand te veroordelen omdat ie een "verkeerde" huidskleur heeft. Je zou denken dat dat een vrij eenvoudige boodschap is maar met de regelmaat van klok blijkt dat er zelfs binnen links grote verwarring heerst over hoe dat nu precies zit.
Laatst bewerkt:
, moet ik spontaan ook weer aan dat Soundos-geval in Ter Zake denken.