Alien: Earth

Eventjes een comedy moment 😋

woHVz7O.png

Boy is eind de 20 of rond de 30 schat ik. Die heeft gewoon die naam als voormalig kind prodigy. Past bij zijn arrogant en pronkerig personage.
Ik vond zijn reactie goed omdat hij ondanks de zware blunders met zijn hybrids en de aliens toch zichzelf nog gaat proberen vergoeilijken. Dit versterkt ook het ziekelijk deel in zijn personage.

Laatst bewerkt:
Finale net gezien en 't is een mix van geweldige momenten en gemiste kansen.
Nice:
- ik weet niet waarom, maar 't was ergens komisch getimed hoe Sylvia 2x op dezelfde manier langs achter wordt besluipt. Eerst door de xeno en dan crazy synth.
- Die Alien/jungle setting vond ik weer goed werken. Zeer Predator/ Jurassic Park-ish. Zeker wanneer al de security begint te falen. De security troops hadden wat weinig om het lijf spijtig genoeg.
- Wendy vond ik net wel goed ontwikkeld doorheen de serie. In de finale komt alles samen wat ze geleerd heeft. Dat is toch redelijk deftig opgebouwd per aflevering imo. Ja, ze is uiteindelijk extreem capabel, maar 't is de bedoeling dat iedereen wat schrik krijgt van haar. Da's wel gelukt vind ik.
Het moment dat ze die deur unlocked :love:

Minder nice:
- Eyeball zorgt wat voor een anticlimax. Hopelijk krijgt die z'n moment nog in het 2de seizoen.
- Waar zijn de vliegen naartoe?
- Het valt daar qua security allemaal wel heel snel uit elkaar. Zelfs met een hackende Wendy. Er is echt niets tegenstand.
- Kirsh vs Morrow mocht gerust wat langer duren.

Maar in 't algemeen vond ik dit een geslaagd eerste seizoen.

Hij is toch de "vader" synth die Boy op 6-jarige leeftijd heeft gemaakt? Hij staat dus aan Boy zijn kant (en probeert dus ook zijn soms naïeve beslissingen goed te maken) en dus uiteindelijk vijand van de hybrids.

Ze geven die klik geluiden een geluid zodat de kijker niet enkel maar lipbewegingen ziet moesten ze écht ultrasound zijn (maar dan zouden onze speakers het niet kunnen weergeven ook).
Ultrasound kan weldegelijk vrij ver reiken, bepaalde walvissen maken hier gebruik van en kunnen elkaar van vrij ver horen.
Ja. Onder water :) . In lucht betekent hogere frequentie wel degelijk veel minder bereik. In principe zou dat beest haar niet mogen horen.

Ik vermoed dat men voor ultrasone representatie gekozen heeft omdat enerzijds xenos geen ogen hebben en de ultrasone kliks voor echolocatie gebruikt kunnen worden en anderzijds omdat in de comics en resurrection de xenos telepathisch kunnen communiceren en dat in de comics omschreven werd als high pitched schril en pijnlijk als ze je geest aftasten.

Persoonlijk denk ik dat men in de reeks echter ook aanstuurt op electromagnetische communicatie in higher range. Net zoals ze vragen Wendy haar voicebox als speaker te leren gebruiken om de signalen voor mensen hoorbaar te maken is ze ongetwijfeld uitgerust met transceivers die naast drukgolven in de lucht ook EM radiatie zoals radio, microgolven of infrarood kunnen oppikken en uitzenden. Het is zo dat ze interfaced met technologie en alles rond haar kan hacken. Ik denk dat ze in zekere zin de xeno, een biomechanisch construct dat communiceert in biogenische radio of zelfs wifi op een gelijkaardige manier hackt alhoewel het door zijn intelligentie misschien gelijkaardiger is aan hoe men bijvoorbeeld ChatGPT manipuleert om zijn parameters te overschrijden door het basically te overtuigen via social engineering.

Ze hoort eerst ook effectief ruis vooraleer ze het schip binnen gaat gelijkaardig aan hoe een fout getunede digitale radio fragmenten van een bitstream opvangt. Misschien dat ze instinctief haar transceiver leert afstellen of in de ruis patronen begon te ontwaren die haar uiteindelijk hielpen het te ontcijferen als effectieve communicatie. Wanneer ze haar vragen de xeno signalen hoorbaar te maken dan denk ik eerder aan hoe we bijvoorbeeld de radiogolven van planeten vertalen naar voor ons hoorbaar geluid. Misschien maakt ze die geluiden tijdens communicatie beetje voor dezelfde reden dat sommige mensen in stilte hun mond bewegen tijdens het lezen. Het is ook allemaal nog vrij nieuw voor haar en ze is nog aan het leren dus beseft misschien zelf niet goed dat om te communiceren ze die geluiden niet hoeft te maken gezien ze normaal niet hoorbaar zijn maar het helpt haar misschien als geheugensteuntje. Nu ja, in eerste plaats is het natuurlijk vooral voor de kijker zodat deze weet wanneer er gecommuniceerd wordt.

Laatst bewerkt:
Ja. Onder water :) . In lucht betekent hogere frequentie wel degelijk veel minder bereik. In principe zou dat beest haar niet mogen horen.
Akkoord, klopt. Maar we spreken hier nog altijd over science FICTION, dus alles hoeft daarvoor niet 100% correct te zijn.

Laat je fantasie spreken, alles hoeft daarvoor niet zo correct te zijn. Laat het los en je zal er meer van kunnen genieten!

Akkoord, klopt. Maar we spreken hier nog altijd over science FICTION, dus alles hoeft daarvoor niet 100% correct te zijn.

Laat je fantasie spreken, alles hoeft daarvoor niet zo correct te zijn. Laat het los en je zal er meer van kunnen genieten!
Goh ja. Je hebt daarin wel een punt.
Al had ik de serie toch meer de richting zien ingaan van horror. En de xeno wat meer als stealthwezen had gebruikt zoals de eerste twee films.

Laatste 2 afleveringen zaterdag bekeken. De finale was toch wel wat teleurstellend dus hopelijk krijgen we nog een 2de seizoen van deze serie. Er zitten teveel interessante figuren in om dit niet te doen. De relatie tss Wendy en de Xenomorphs is ook heel boeiend om te volgen al kreeg ik bij momenten iets teveel het gevoel van dat Xeno het schoothondje was geworden. Over heel de reeks nu gezien vond ik het wel een dikke 8/10 voor mij

Voor mij hoeft sommige sci fi niet al te ver te gaan. Daar is hard sci fi voor zoals 2001, Solaris etc.

Kirsh had een korte scene kunnen gehad hebben waar hij na observatie van Wendy's reacties met de facehuggers en de jonge xeno wat testen deed en bemerkte dat ze infrasoon en elektromagnetsich communiceert. Tis een test lab voor iets. Kous af.

Ivm security had Kirsh even in logs kunnen bladeren en veel unauthorized of vreemde acces zien, en dat traceren naar Wendy, en haar die vrijheid geven omwille zijn eigen agenda. Of ze was de betere hacker. Kous af.

Ik geef S1 de score 'middelmatig', met een 2-3 tal episodes daarboven.

Wat een slechte reeks. Het begon goed en ging daarna elke aflevering wat meer bergaf om dan bij de flashback-aflevering plots weer heel goed te zijn en dan daarna steil bergaf met als dieptepunt de laatste aflevering.
Waarom? Dat vraag ik mij de hele tijd af. Waar heb ik zitten naar kijken?
Dat oogbalmonster heb ik ook nooit gesnapt. Ik zie al de hele tijd iedereen dolenthousiast zijn over dat wezen, in die mate zelfs dat ik mij al verschillende keren afgevraagd heb of ik mss dingen gemist heb…
Zeg nu zelf, de manier waarop hij in de laatste aflevering plots op dat strand opduikt… what the hell??? Waarom? Hoe?
Nee, als hier ooit een tweede seizoen van dan zal ik passen.
Een matig slot van een matige reeks vond ik. Eens de
oogbal uit het schaap
was verviel het terug in het probleem dat ik er ervoor ook mee had: te cartoonesk. De laatste actie van dat ding vind ik om meerdere redenen ook niet de beste keuze voor het scenario.

De meest interessante vraag die de reeks stelde was: als je het menselijk bewustzijn naar een machine overbrengt, is er dan nog sprake van menselijkheid?

Voor de rest is Alien hiermee van bijna Lovecraftiaanse horror verveld tot een superheldenreeks. Jammer.

Hier kan ik me bij grotendeels bij aansluiten. De reeks voor mij begon goed. Goede eerste aflevering, ook de flashback aflevering vond ik zeer goed.

Voor de rest bleef ik wat op mijn honger zitten en had ik gehoopt op meer diepgang hier en daar.

Nieuwe monsters kunnen 'leuk' zijn, maar ook daar bleef ik wat op mijn honger zitten. Ik begrijp de opmerking van 'oogbolmonster' volledig, ik vond er niks aan (en inderdaad die laatste scene op het strand was echt heel lame eigenlijk). Ik had hier eerder al eens gezegd dat het mij ook wat deed denken aan een flauwe B-film uit de 70s, dat gevoel is bij de laatste afleveringen niet veranderd wat betreft onze oogbal.

Ook de opmerking van 'cartoonesk' begrijp ik. Deze serie toont meerdere gezichten. Het Peter Pan gegeven werd te veel doorgetrokken en alles rond de hybrids (zeker de laatste afleveringen) gaf mij een volledig andere vibe dan bv. die 1ste aflevering of de flashback aflevering. Het leek alsof ze niet goed konden kiezen wat voor serie ze nu wilden maken.

Dus ook het hele xenomorph gegeven in de laatste afleveringen... nee, dat was het echt niet voor mij. Je mag gerust wat afwijken van de films, maar dit stond qua sfeer en beleving té ver af van wat er 'daarna' zou moeten gebeuren in Alien, Aliens, ...

Net ook seizoen afgekeken.
Meh, kon me niet overtuigen. Ook wat rare scenes in het begin zoals die kerel met zijn hazmat suit dat iets van de muren aan het verwijderen is. Waarom steek je zoiets erin als je er toch verder niets mee doet. Failed previous experiment of dergelijk.

Meh, kon me niet overtuigen. Ook wat rare scenes in het begin zoals die kerel met zijn hazmat suit dat iets van de muren aan het verwijderen is. Waarom steek je zoiets erin als je er toch verder niets mee doet. Failed previous experiment of dergelijk.
Ge ziet die gast steeds opnieuw opduiken, maar er wordt idd nooit iets mee gedaan of verklaard waarom.

Ik ben een groot Alien fan maar had na aflevering 3 (of 4) niet meer de aandrang om verder te kijken. Is meestal geen goed teken. Maar 'k ga toch mijn best doen om eerst alles te bekijken vooraleer ik conclusies trek. :tongue:

Ge ziet die gast steeds opnieuw opduiken, maar er wordt idd nooit iets mee gedaan of verklaard waarom.

Lijkt me vooral als doel te hebben sfeer te creëeren. Op zich is er ook geen probleem om zaken niet uit te leggen. Dat is toch net iets dat de laatste jaren vooral als negatief wordt ervaren, dat elk minuscuul detail wordt uitgelegd.

Pff de laatste aflevering was voor mij zo wat de grootste teleurstelling in een laatste aflevering van de laatste 10 jaar.
Zoveel gemiste kansen en bullshit momenten dat ik op een bepaald moment de neiging had om het gewoon uit te zetten.
De serie begon tans zeer goed en had mij echt mee maar het vervolg en zeker het einde is een grote teleurstelling.
Ik hoop op beterschap voor seizoen 2

Spijtig dat er maar 8 afleveringen zijn. Einde was wat gerushed. Ik heb er best van genoten en kijk wreed uit naar het volgende seizoen!

En meest teleurstellende van de laatste 10 jaar? Goh, dan staan de laatste afleveringen van het laatste seizoen van Game of Thrones toch wel op héél eenzame laagtes. Wa was da.

Het tweede seizoen is pas deze week officieel aangekondigd, ze beginnen filmen in 2026:
Het is veelbelovend begonnen, maar na het zien van de hele serie weet ik niet of ik wel zin heb in een tweede seizoen. Het zakte een beetje in.

Terug
Bovenaan