Alien: Earth

Wat een slechte reeks. Het begon goed en ging daarna elke aflevering wat meer bergaf om dan bij de flashback-aflevering plots weer heel goed te zijn en dan daarna steil bergaf met als dieptepunt de laatste aflevering.
Waarom? Dat vraag ik mij de hele tijd af. Waar heb ik zitten naar kijken?
Dat oogbalmonster heb ik ook nooit gesnapt. Ik zie al de hele tijd iedereen dolenthousiast zijn over dat wezen, in die mate zelfs dat ik mij al verschillende keren afgevraagd heb of ik mss dingen gemist heb…
Zeg nu zelf, de manier waarop hij in de laatste aflevering plots op dat strand opduikt… what the hell??? Waarom? Hoe?
Nee, als hier ooit een tweede seizoen van dan zal ik passen.

Tweede seizoen zal er sowieso wel van komen en van mij mag dat zeker want laatste aflevering was terug van een veel hoger niveau. Beetje jammer dat ze oogbalmonster nog niet aan het woord gelaten hebben maar was wel geinig om The Lost Boys te zien "opgroeien" en hun kracht te vinden. Wendy en haar special friend is kinda growing on me maar voor mij blijven de 2 afleveringen voor de flashback episode, aflevering 3 en 4; Metamorphosis & Observation wel de hoogtepunten. Vond het wel beetje bizar dat we uiteindelijk nog steeds niet echt het fijne weten van Kirsch zijn exacte motivatie en vond het ook wat vreemd hoe The Lost Boys zich zo hard tegen hem keren terwijl hij voor zover zij weten hen toch nog niet echt kwaad heeft gedaan. Misschien omdat ze hem als vader figuur zien tegenover Sylvia's moeder en schrik van hem hebben als de autoritaire hand van Kavalier zelf? Not sure. Benieuwd wat onze nu jong volwassenen gaan uitsteken nu ze neverland zullen moeten verlaten. Final verdict; not the perfect organism but a very interesting one none the less.

Een matig slot van een matige reeks vond ik. Eens de
oogbal uit het schaap
was verviel het terug in het probleem dat ik er ervoor ook mee had: te cartoonesk. De laatste actie van dat ding vind ik om meerdere redenen ook niet de beste keuze voor het scenario.

De meest interessante vraag die de reeks stelde was: als je het menselijk bewustzijn naar een machine overbrengt, is er dan nog sprake van menselijkheid?

Voor de rest is Alien hiermee van bijna Lovecraftiaanse horror verveld tot een superheldenreeks. Jammer.

Laatst bewerkt:
Tweede seizoen zal er sowieso wel van komen en van mij mag dat zeker want laatste aflevering was terug van een veel hoger niveau. Beetje jammer dat ze oogbalmonster nog niet aan het woord gelaten hebben maar was wel geinig om The Lost Boys te zien "opgroeien" en hun kracht te vinden. Wendy en haar special friend is kinda growing on me maar voor mij blijven de 2 afleveringen voor de flashback episode, aflevering 3 en 4; Metamorphosis & Observation wel de hoogtepunten. Vond het wel beetje bizar dat we uiteindelijk nog steeds niet echt het fijne weten van Kirsch zijn exacte motivatie en vond het ook wat vreemd hoe The Lost Boys zich zo hard tegen hem keren terwijl hij voor zover zij weten hen toch nog niet echt kwaad heeft gedaan. Misschien omdat ze hem als vader figuur zien tegenover Sylvia's moeder en schrik van hem hebben als de autoritaire hand van Kavalier zelf? Not sure. Benieuwd wat onze nu jong volwassenen gaan uitsteken nu ze neverland zullen moeten verlaten. Final verdict; not the perfect organism but a very interesting one none the less.
Al jouw vragen zijn volledig terecht. Weet je hoe ze dat noemen? Bad writing. Al die dingen hadden ze kunnen behandelen tijdens de serie, niet onafgerond laten liggen.
Zelfde met dat oogbalmonster. Iedereen zit er de hele tijd over bezig, ik lees de hele tijd dingen als “mss gaan ze de volgende aflevering…”. Uiteindelijk is het seizoen gedaan en dat hele monster heeft het hele seizoen geen hol gedaan behalve eens tegen een ruit gebonkt. Hoe lang blijf je wachten…?

Nee dat vind ik dan ook weer serieus overdreven. Ze houden duidelijk de spanning erin maar zowel Kirsch (That's like an onion asking 'How do I take care of a star? of dat stuk in de lift met Morrow) als oogbal monster (zijn vele vuile plotjes maar ook diens save of zijn Pi count) hebben vele fantastische scenes gehad. En uiteindelijk hebben alle karakters wel hun moment gehad om te schitteren. Denk bijvoorbeeld aan die gestoorde scene tussen Sylvia en Nibss als die begint door te draaien. Die stukken waren alles behalve bad writing. De Evolutie van The Lost Boys gaat imo zelfs eerder te snel dan te traag. Ik verval niet graag in die "this is best/worst thing ever" binary. Dit was een solide reeks, flawed but interesting.

Eén van de knapste filmmonsters, nú gereduceerd tot volgzaam hondje van een Mary Sue?
Nee, geef mij dan maar Ripley. Die had tenminste character development doorheen de films
Mary Sue met Marvel super powers dan nog :S

IT netwerk security is al een even grote lacher als lab security in deze serie. Zelfs ons boy genie is een halve idioot op dat vlak. Maar hey, ADHD.

Kirsh deed dat met Arthur denk ik. Kirsh moet die security ergens open gezet hebben voor Wendy, want anders is het Marvel super hero hacker BS.
En kinderbreinen die in een paar dagen plots al hun angsten overwinnen en volwassen worden, gaat er moeilijk in bij me ... tenzij dat brein een soort super AI fast learning mogelijkheden heeft dus, en dan nog.
Kirsh lijkt ergens nog trouw aan Prodigy maar vertrouwd Boy door oa zijn ADHD en impulsiviteit absoluut niet in zijn leiding. Kirsh heeft ook sympathie voor de sterkere synths. Zo veel weten we na al die acties van hem... Eindigt voorlopig wat in mineur die verhaallijn, net als Oogbal.
Gelukkig waren ze slim genoeg om een goed personage niet af te schrijven, alhoewel het wat voelde als plot armor.
Maar ja, die zijn dan toch niet zo sterk of slim als 'Super Wendy'.

In andere woorden. Inderdaad soms zwak of lui script writing. Hawley voegde de andere aliens toe omdat 8 uur TV met enkel xenos wat teveel zou kunnen zijn, kan ik begrijpen. Dat was ook geen misser. Set design is ook goed gedaan meestal.
Ep 3 en 4 waren voor mij ook het hoogtepunt. De flashback was nog degelijk, maar m'n begon al met die domme security flaws van mensen waarvan je meer verwacht op zo'n top missie. Of de toppers waren dood, zoals de kapitein.

Zelfs Oogbal eindigt dus wat in mineur, hij lijkt eerder een aasgier nu. Zijn pi kennis en taalkennis kan evengoed van die engineer op het gecrashed schip komen. Shared knowledge.
Dode Arthur zou dus ook maar zeer tijdelijk een host kunnen zijn, tenzij ze de zombie BS toer op gaan.
Na de opbouw en hype van dat wezentje, een bijna anti climax en te veel vragen.

Die klik geluiden van Wendy, tjah.... Ook hoog frequent zoals de face huggers? Klinkt absoluut niet zo. De kijker hoort ze, maar blijkbaar anders enkel Wendy en de xenos die een super gehoor moeten hebben op die frequenties. En idd, hoog frequent geluid draagt niet ver.

In de meeste alien films heb je veelal mensen met skill en verstand die een probleem proberen tackelen. Met de juiste wapens bouwen, vuur oa ...
Hier zijn ze allemaal zelf ingenomen, of bijna dom op het vlak van survival en veiligheid en spitsvondigheid. Behalve .... ja 'Super Wendy' ! :sarcastic:

De finale was hoofdzakelijk opbouw voor een S2, weinig of geen resolutie van zo veel zaken. Buiten wat je van ver zag komen sinds Ep7, hybrid rebellion. En oorlog met een pissed off Yutani in S2.

En nu 1 of 1,5 of 2 jaar wachten zeker?

Laatst bewerkt:
de serie is net ok genoeg om toch de zin te injecteren om blijven verder te kijken. Maar er zijn toch serieus wat dingen die me storen na het einde van dit seizoen.

Geen één van de hybrids vind ik eigenlijk interessant.
Wendy met haar ‘superkrachten’. Komaan erg. Ze klikt wat met haar stem en die alien hoort dat op km’s afstand?
De alien die gewoon volgzaam is.
De soldaten die blijkbaar slechter schieten dan een stormtrooper.
In aliens zagen we de xenomorfs met bosjes sneuvelen, maar door hun aantallen toch de bovenhand kregen.
En totaal geen enkele vraag die is opgelost tijdens de finale waardoor deze aflevering niet aanvoelt als het einde van een seizoen

de serie is net ok genoeg om toch de zin te injecteren om blijven verder te kijken. Maar er zijn toch serieus wat dingen die me storen na het einde van dit seizoen.

Geen één van de hybrids vind ik eigenlijk interessant.
Wendy met haar ‘superkrachten’. Komaan erg. Ze klikt wat met haar stem en die alien hoort dat op km’s afstand?
De alien die gewoon volgzaam is.
De soldaten die blijkbaar slechter schieten dan een stormtrooper.
In aliens zagen we de xenomorfs met bosjes sneuvelen, maar door hun aantallen toch de bovenhand kregen.
En totaal geen enkele vraag die is opgelost tijdens de finale waardoor deze aflevering niet aanvoelt als het einde van een seizoen

Inderdaad, ik blijf ook wat op mijn honger zitten, had meer van verwacht van de laatste aflevering.

Vond het wel beetje bizar dat we uiteindelijk nog steeds niet echt het fijne weten van Kirsch zijn exacte motivatie en vond het ook wat vreemd hoe The Lost Boys zich zo hard tegen hem keren terwijl hij voor zover zij weten hen toch nog niet echt kwaad heeft gedaan. Misschien omdat ze hem als vader figuur zien tegenover Sylvia's moeder en schrik van hem hebben als de autoritaire hand van Kavalier zelf? Not sure.
Hij is toch de "vader" synth die Boy op 6-jarige leeftijd heeft gemaakt? Hij staat dus aan Boy zijn kant (en probeert dus ook zijn soms naïeve beslissingen goed te maken) en dus uiteindelijk vijand van de hybrids.
Die klik geluiden van Wendy, tjah.... Ook hoog frequent zoals de face huggers? Klinkt absoluut niet zo. De kijker hoort ze, maar blijkbaar anders enkel Wendy en de xenos die een super gehoor moeten hebben op die frequenties. En idd, hoog frequent geluid draagt niet ver.
Ze geven die klik geluiden een geluid zodat de kijker niet enkel maar lipbewegingen ziet moesten ze écht ultrasound zijn (maar dan zouden onze speakers het niet kunnen weergeven ook).
Ultrasound kan weldegelijk vrij ver reiken, bepaalde walvissen maken hier gebruik van en kunnen elkaar van vrij ver horen.

Laatst bewerkt:
Hij is toch de "vader" synth die Boy op 6-jarige leeftijd heeft gemaakt?
Nee, die synth was Atom, niet Kirsh.

Hoe kunt ge dat nu gemist hebben? Ze probeerden het als grote reveal af te doen toen Wendy hem vastzette terwijl iedereen het van kilometers ver zag aankomen...

Ik denk dat ze erop aansturen dat
lawyer guy (you going to let her talk to me like that) Kavalier's daddy is.

Snap de kritiek op Wendy ook niet echt. Die werd echt wel goed ontwikkeld en etaleerde reeds vanaf de eerste aflevering bovenmenselijke computer skills. Wordt in de serie ook effectief aangehaald dat alle hybrids in mum van tijd tonnen informatie kunnen absorberen en op een instinctieve manier kunnen linken met machines en netwerken. Dat hun netwerk voor haar zo lek als een zeef zou zijn vind ik niet meer dan logisch.

Je zou toch denken dat men een kill switch zou voorzien in geval van rebellie.
Blijkbaar is onze boy genius toch niet zo een genie.
Op zich heb ik geen moeite met het personage Wendy, maar omdat de serie een prequel is heb ik wel moeite met haar skillsets.
Nergens in de films zie bvb je synths op afstand computers besturen, laat staan aliens temmen.

Ik ben nu even zeer kritisch geweest, op mijn meest ... zonder the critical drinker niveau moeten boven te halen.

Ultrasoon geluid gaat enkel in water heel ver, minder in lucht. Hoe hoger de ultrasone freq. hoe korter het bereik net als hoorbaar hoog.
Infrasoon, gaat zoals hoorbaar laag dan wel verder door de langere golflengte. Walvissen zullen wel een soort combo maken en onder water.
Tot daar real science :)

Afijn ik had ook wel door dat dat klikken puur een kijkers tool was.
Ze hadden het allemaal wat beter kunnen plaatsen dat Wendy veel zou kunnen. Het gaat soms ver zonder enige (sci fi) onderbouwing of waar het script even zo iets duid. Behalve dat haar ultrasoon horen een bug was. Het xeno klikken is lager van toon dan het facehugger gekweel en zou verder kunnen dragen.

Nergens in Alien tot Covenant zie je zo advanced synths, zelfs David niet by far.
Ze is bijna godlike nu en niet bound door slave code. Nu ja, de show zijn visie op human mind in synth body zeker. Iets unieks hier.
Boys security is hier ronduit dwaas, geen killswitch idd.

Minor spoilers

Is Wendy’s bond with the Xenomorph as strong as it appears by the end? Is that something you’d explore further in a second season?

There’s definitely a lot of story left to tell, and I do think there’s hubris to it. Wendy has this idea that these creatures didn’t ask to come here, and she’s kind of anthropomorphizing them, and she literally says, “Joe, this one could be good.” This Xenomorph, this great white shark, this alien monster could be good, and you’re like, “Yeah, I don’t think so.” I think maybe you could create an ally out of it, maybe it’s a pet for a while, but we’ve seen how that goes with wild animals. That’s the big question mark, right? You can’t control wild things, and if that’s your genius strategy to rule, life’s gonna show you what it has in mind for you.

Ik hoop dat Wendy in S2 zal zien dat het niet allemaal kinderspel is... Yutani, de xenos. Tem een wilde tijger en vertrouw er te veel op, en het loopt mogelijks eens fout af.
De grijns van Boy op het einde vond ik wel goed. Die had toch nog iets van, yes ze gaan alles veranderen, i'm still genius LOL (staat in artikel boven ook)
Hawley lijkt wel te weten waar naartoe, maar het kan soms beter naar het scherm gebracht worden script gewijs. Ik vond het dan synth en hybrid gewijs meer Westworld worden dan Blade Runner. Maar dat hoeft niet slechter te zijn.

Laatst bewerkt:
Nee, die synth was Atom, niet Kirsh.

Hoe kunt ge dat nu gemist hebben? Ze probeerden het als grote reveal af te doen toen Wendy hem vastzette terwijl iedereen het van kilometers ver zag aankomen...
Ja, zou kunnen. Ik vergeet nogal rap :unsure:
Snap de kritiek op Wendy ook niet echt. Die werd echt wel goed ontwikkeld en etaleerde reeds vanaf de eerste aflevering bovenmenselijke computer skills. Wordt in de serie ook effectief aangehaald dat alle hybrids in mum van tijd tonnen informatie kunnen absorberen en op een instinctieve manier kunnen linken met machines en netwerken. Dat hun netwerk voor haar zo lek als een zeef zou zijn vind ik niet meer dan logisch.
Dit dus!

Laatst bewerkt:
Je kon dat niet van mijlenver zien aankomen want die achtergrond van Kavaliers' familiale geschiedenis kwamen we maar in deze laatste aflevering te weten. Het wordt ook nooit ronduit gezegd maar wel geïnsinueerd.

@Yo-Han Dat Boys security ondermaats was ga ik inderdaad wel in mee. Die wist ook al vanaf de eerste aflevering dat Wendy controle had over hun netwerk, zelfs in die mate dat ze die robot op kilometers afstand volldig kon overnemen om met haar broer te praten. Nu ja, langs de andere kant heeft Kavalier ook al wel meermaals laten zien dat hij graag risico opzoekt ipv zich er tegen in te dekken en past ook wel in zijn uitvergrote belichaming van onze huidige corporate overlords hun move fast and break stuff mantra. Die take risks en cut corners attitude past daar volledig in maar je zou inderdaad wel denken dat als het op zijn eigen persoonlijke veiligheid aankomt hij toch iets voorzichtiger zou zijn.
Vond zijn grijns op het einde daar als Wendy zegt dat het hun tijd is om te regeren ook wel veelzeggend. Hij lijkt er niet mee in te zitten dat hij de mensheid herleid heeft tot een verouderd obsolete model met zijn hybrid creatie. In tegendeel, die grijns doet vermoeden dat hij ervan geniet dat ze hem outsmarted hebben. Uiteindelijk was dat ook waar hij de serie lang naar op zoek was, iemand van zijn niveau. Misschien is die grijns zelfs een vorm van trots dat ze hem aan het ontgroeien zijn?

Dat antwoord van Hawley vind ik wel een goei en was ook de richting die ik vermoedde dat het zou opgaan. Stevige Malcolm "Life finds a way" vibes. :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Hoe oud is Kavalier eigenlijk? Ze noemen hem "the boy genius" en ik bleef me afvragen of ze gewoon naar zijn naam verwezen met "boy". Dat krulhaar doet me geloven dat hij 20 is ofzo maar zijn gezicht is precies dat van een 40-jarige. :unsure: (en zijn gedrag van een 10-jarige bij momenten)

Je kon het niet van mijlenver zien aankomen gezien die achtergrond van Kavaliers' familiale geschiedenis maar in de laatste aflevering te weten komen. Het wordt ook nooit ronduit gezegd maar wel geïnsinueerd.
Van het moment dat hij het verhaal deed was het bij mij "Ah, ze hebben er al naar gehint in ep4 (bal vangen, referentie naar Wendy die hetzelfde doet in ep1) en met dit verhaal nu nog meer. Atom is de hidden synth deze keer en gaan ze straks wel revealen".

Goed dat jij het niet zag aankomen, ik echter wel.

@the_fox aflvering is nog maar juist uit dus best spoilers gebruiken

Het gaat erover dat Atom voor Boy een vaderfiguur is, niet dat hij een synth is. Dat Kavalier zijn vader laten vermoorden en vervangen heeft leer je maar eerst in de laatste aflevering.

Ik begrijp ook wel waarom iemand eerder aan Kirsh zou kunnen denken. Deze gedraagt zich immers familiairder tegenover Kavalier dan zowat eender wie inclusief Atom. Kirsh durft hem tegen te spreken en zelfs te berispen en praat tegen Boy zoals een ouder wijsheid probeert over te brengen op zijn kind. Toch denk ook ik eerder aan Atom gezien Boy specifiek naar hem kijkt en zich afvraagt "are you gonna let her talk to me like that?" wanneer ze daar in de tralies hangen. Ook zijn eerder verhaal waarin hij aangaf een synth gecreerd te hebben om als legal guardien te fungeren die in zijn naam Prodigy kon vertegenwoordigen strookt ook met Atom's huidige rol als chief legal officer.

Hier toch ook van mening dat de serie heel strak begon maar de laatste 2 afleveringen het liet afweten. Episode 5 vond ik zowaar geniaal (das quasi een volledige Alien-film in 1 aflevering gepropt). K ergerde mij in de laatste 2 episodes in te veel zaken om er nog echt van te kunnen genieten (superhero Wendy, Alien als huisdiertje, Kavalier vind ik ronduit irritant, bij sommige synths vind ik het serieus overacting).

K vond de one-liner om mee te eindigen eigenlijk bijna cringewaardig
Wendy die eigenlijk nog altijd maar 11 jaar is (of is ze ouder?) die daar een bar dropt a la 'now we rule', om dan te eindigen met de Boy Genius die het blijkbaar allemaal de max vindt, het deed het niet voor ik

De goede tot heel goede eerste afleveringen overtuigen me wel om nog naar seizoen 2 te kijken, al hoop ik dat het terug wat meer die richting uitgaat.

K vond de one-liner om mee te eindigen eigenlijk bijna cringewaardig
Wendy die eigenlijk nog altijd maar 11 jaar is (of is ze ouder?) die daar een bar dropt a la 'now we rule', om dan te eindigen met de Boy Genius die het blijkbaar allemaal de max vindt, het deed het niet voor ik
Dat is toch ook te verklaren. Ze vergelijken zichzelf met geesten omdat ze nog dood nog levend zijn. Mensen zijn bang van geesten en niet omgekeerd, bijgevolg zien ze in dat zij het eigenlijk voor het zeggen hebben.
Hou er ook rekening mee dat het hoogst waarschijnlijk is dat hybrids veel minder gevoelens hebben tov hun menselijke vorm, dus beslissingen en perceptie zijn ook veel minder beïnvloed erdoor.

Terug
Bovenaan