Alien: Earth

Bekijk vandaag Alien 1.
Morgen Aliens.

En je zal zien dat de serie gewoon een belediging is.
Goh. Ik zie het gewoon als een opportuniteit om het alien universum wat uit te breiden. 1,2 en eventueel 3 vind ik toch ook de basis. Covenant en Prometheus vond ik gewoon een slechte uitbreiding. Kben blij dat ze geen rekening houden met die timeline.

Romulus was wel cv, maar iets teveel proberen te knipogen naar the originals met momenten.

Het Alien-universum draait ook niet zo hard rond onze favoriete zuur-bloedende alien, maar ook wat voor een dystopische wereld waarin ze leven met als backdrop een beetje cosmic horror a la cthulhu ertegenaan en de mens hun arrogantie om alles proberen te schapen (hue hue hue) zoals zij het willen.

Scoort overal toch goed en bij critici zeer goed toch, vind het beter dan wat er in de laatste 30 jaar uitgekomen in de franchise.
Overal klopt ook niet echt hoor. Al genoeg mensen hier die er niet zo positief over denken + elders ook. Viewer scores liggen op meerdere platformen beduidend lager dan de critics. Niet universeel slecht, maar genoeg om tussen mixed & goed te zitten. Kijkers zitten dus eerder verdeeld. En de evolutie van premiere (eerste 2 afleveringen) naar nu (bijna einde seizoen) is ook een neerwaardse trend. Bij de eerste eps zat het op 9.0 op IMDB en 92% viewer score op rotten tomatoes; waar het nu 7,6 & 71% is. Zelfs de critics die nu reviewen zijn minder lovend dan bij premiere.

We zullen een paar maand moeten wachten om de viewer count/rankings te bekijken om een beter zicht te hebben op wat het publiek dacht. Want viewer retention (of net niet) zegt meer dan ratings.

Overal klopt ook niet echt hoor. Al genoeg mensen hier die er niet zo positief over denken + elders ook. Viewer scores liggen op meerdere platformen beduidend lager dan de critics. Niet universeel slecht, maar genoeg om tussen mixed & goed te zitten. Kijkers zitten dus eerder verdeeld. En de evolutie van premiere (eerste 2 afleveringen) naar nu (bijna einde seizoen) is ook een neerwaardse trend. Bij de eerste eps zat het op 9.0 op IMDB en 92% viewer score op rotten tomatoes; waar het nu 7,6 & 71% is. Zelfs de critics die nu reviewen zijn minder lovend dan bij premiere.

We zullen een paar maand moeten wachten om de viewer count/rankings te bekijken om een beter zicht te hebben op wat het publiek dacht. Want viewer retention (of net niet) zegt meer dan ratings.
Imdb kijk ik niet gemiddelde zit toch boven de 80 wat toch goed, is aan de orginele alien en aliens gaat er niets kunnen tippen messchien 1 persoon die dit kan doen slagen is denis villeneuve.

Ik ben er wel fan van maar snap ook wel de kritiek bij vele mensen.

Goh, buiten dat broer en die Indiër valt het nog mee vind ik
De broer, Joe Hermit (acteur Alex Lawther), heeft voor mij gewoon zijn uiterlijk niet mee. Ik zal hem altijd herinneren als een sulletje zoals in de serie The End of the F***ing World. Echt slecht acteren doet die niet maar hij past gewoon niet in die rol vind ik.
De Indiër, Slightly, vind ik best nog ok. Je moet nog steeds er rekening mee houden dat het een kind in een synth lichaam is, die is onwetend naïef in een vreemd lichaam.

De broer, Joe Hermit (acteur Alex Lawther), heeft voor mij gewoon zijn uiterlijk niet mee. Ik zal hem altijd herinneren als een sulletje zoals in de serie The End of the F***ing World. Echt slecht acteren doet die niet maar hij past gewoon niet in die rol vind ik.
De Indiër, Slightly, vind ik best nog ok. Je moet nog steeds er rekening mee houden dat het een kind in een synth lichaam is, die is onwetend naïef in een vreemd lichaam.
Mja. Maar echt overtuigen doen ze me niet eigenlijk.
Persoonlijk vind ik de acteur die Boy speelt en Timothy Olyphant het beste. (Waarschijnlijk omdat ik een Deadwood sucker ben)

Hermit vind ik hier ook niet volledig op zijn plek maar in Andor was hij als schrijver van het manifesto best goed. Alle andere acteurs vind ik goed tot heel goed. Zeker Kirsch, Wendy, Boy, Nibs & Morrow maar zelfs de bijrollen zoals Sylvia en Arthur en de andere synths doen het ook allemaal heel goed.

Ik denk dat het zowat het probleem is van deze tijd. Iets is oftewel goed of slecht, zwart of wit. Het is niet omdat deze niet beter is dan Alien of Aliens en voor mij ook wel wat misstappen bevat dat deze niet nog altijd leuk is. Hier lijkt zowat hetzelfde te gebeuren als bij die laatste films van Scott. Dat mensen die hopen op een zoveelste xenomorph thrillride zoals we die kennen van eerdere films deze lager gaan inschatten dan mensen die er niet mee inzitten dat deze serieus van de formule afwijkt en de xeno eerder een bijrol heeft. Scott verplaatste de focus richting David en de engineers. Hawley meer richting Hybrids en de andere alien fauna. Deze lijkt in ieder geval veel beter ontvangen te worden dan Scott zijn laatste alien films alhoewel ik die hun frisse insteek, zelfs met grotere flaws, ook best apprecieerde. Dat deze met Hawley (Fargo & Legion) als showrunner niet traditioneel zou zijn stond in de sterren geschreven.

Laatst bewerkt:
Ik vind het goed maar ik denk dat je nooit iedereen tevreden kan krijgen met een nieuwe Alien-film. De puristen blijven hameren op de eerste film en willen meer dan alleen fan-service. En als je de timeline verder wil uitdiepen moet je wel andere horizonten en perspectieven opzoeken, wat Prometheus/Covenant deed en Alien: Earth zeker ook. Alien: Romulus vind ik dan wel een mooie knipoog naar de eerste.

Slecht is het zeker niet. Acteurs zijn op zijn minst ok, cgi goed. Ik mis gewoon het horror element denk ik.
De alien is hier nu gewoon een bijzaak en gereduceerd tot schoothondje van Wendy (blijkbaar).
Ik mis de creepy sfeer die de eerste film had en de actie en geliefde personages van de tweede.
Laten we hopen dat de laatste afl toch wat beterschap brengt.

De actrice die Sylvia speelt is de lead actrice uit The Badabook, die is goed hoor. Zij en nog meer Timothy Olifant zie je er wel bovenuit schieten kwa 'naturel' acteren.

Over zwart wit gesproken, ik vind Boy zijn personage nogal zwart wit. Een mix van koude corporate leider, en boy prodigy tech goeroe ... weinig ertussen.
Sociopaat, maar met niet te veel diepgang geschreven. Nu moet niet alles top zijn, dat is ook juist. Kirsh maakt dat dan goed. Morrows karakter is ook deftig. Dat van Wendy groeit wat ...

Als er een S2 komt mag het van mij toch een tikje beter kwa script en spanning. Misschien wat feedback meenemen uit S1 revieuws om meer mensen te doen kijken.
Het was Cameron wel gelukt om Alien tot een super blockbuster te doen evolueren. Je kan daar dus een breed publiek mee aanspreken als je oude en nieuwe zaken goed samen brengt.
Ik vond Earth nu ook wel een logische sstap voor een volgende setting ...

Laatst bewerkt:
In the alternate drafts voor Alien 3 zitten ook wel 'andere' verhalen

Deze draft was echt zotjes

Hier zit ook het experimenteren met xenos in een lab etc in. Cold war facties en wapen wetloop, alien outbreak. Hicks en Newt leven hier, Riply is in coma.
Idem in Ressurection, lab experimenten, cloning etc.
Finchers Alien 3 was een combo van een staalfabriek gevangenis in de ruimte script, met een script van een monniken orde die technologie afzwoor op een soort houten gebouwen sattelliet of maan, zonder moderne wapens. Een The name of the rose meets Alien vibe kon wel cool geweest zijn.

Deze leunt aan bij de Earth setting door een ruraal Amerikaans southwest stadje habitat in een space station. Andere hoofd personages.

alien-earth-t-ocellus.gif

ALIEN-EARTH-EP-2-ALIEN-EYEBALLS.webp

ALIEN-EARTH-EP-4-EYES.webp

Unfolding_circle_demonstration_of_pi.gif

giphy.gif

Ik ben er wel fan van maar snap ook wel de kritiek bij vele mensen.

Dat vat het voor mij samen.
Ik kijk elke week met plezier en tegelijk weet ik ook dat het allemaal niet perfect is.

Ik kreeg bij die laatste 2 afleveringen trouwens een serieus Jurassic Park gevoel :unsure:

De finale; hoe slecht is dat wel niet. Alles wordt snel snel afgehaspeld. En dan dat open einde! Pfff

Laatst bewerkt:
Keek uit naar deze serie sinds de aankondiging. Eerste afleveringen konden me bekoren met als hoogtepunt mss de prequel aflevering.

Daarna ging het voor mij achteruit en de laatste aflevering vond ik ook niet goed. Het hele gegeven rond
communiceren met de alien
vind ik maar niets.

Eén van de knapste filmmonsters, nú gereduceerd tot volgzaam hondje van een Mary Sue?
Nee, geef mij dan maar Ripley. Die had tenminste character development doorheen de films

Laatste aflevering smaakte naar meer, laat dat 2de seizoen maar komen!

Serie op zich is zeker geen hoogstaander maar hoeft zeker niet te onderdoen voor de films (en alles is beter dan Prometheus). Als S2 komt, krijgen we hopelijk ook meer scenes met oogbalmonster.

Terug
Bovenaan