Alien: Earth

Ik zou me eerder omschrijven als een casual fan van de Alien franchise en ik heb het gevoel dat ik daardoor precies niet helemaal mee ben met de timeline. Als ik er niet te veel over nadenk, vind ik de eerste drie afleveringen wel te pruimen.

Timothy Olyphant die elke scène steelt waarin hij meespeelt, as expected.

KAQ9MuA.jpeg

De Prometheus missie was geheim en is gestrand in een uithoek dus niet echt relevant. In principe heb je voor deze geen enkele voorkennis nodig want zelfs de OG alien start maar eerst 2 jaar na deze reeks. Het enige wat je mist zijn misschien wat knipogen maar de meeste zijn zo on the nose dat casual fans die er denk ik ook wel uithalen. Zo had je in de vorige aflevering bijvoorbeeld die vorkheftruck met armen identiek aan die van de powerloader waar Ripley de xeno queen hardhandig mee van het schip werkte.

Ik hoop dat het met wat meer nadenken juist wel allemaal gaat blijken te kloppen maar is nog wat afwachten. 😅

Laatst bewerkt:
Het eerste deel van Ep3 in de truck deed het niet voor mij. Voelde toch wat geforceerd/onlogisch/... aan. Voelde wat inspiratieloos aan om tot een bepaalde uitkomst te komen.

Tweede deel was toch een stuk interessanter en doet mij weer uitkijken naar het vervolg van de serie. Toch al wel wat mysteries en open vragen. Hopelijk maken ze op het einde de goede keuze en worden ze logisch verklaard, of worden ze helemaal niet verklaard (liever dan een vergezochte doesn't-make-sense verklaring).

't Is soms idd niet logisch wat de Alien doet. In de ene scene maakt die een ruimte vol volk in enkele seconden af met een agressie die je nog nog nooit gezien hebt in de films, maar bij de hoofdpersonages gaat het allemaal wat trager en bedachtzamer. Alles om de spanning op te drijven natuurlijk en het is ook wel eigen aan heel de franchise. Maar dat zijn zaken die na 46 jaar Alien te doorzichtig worden. Al zitten er ook momenten in waar ze bewust de obvious tropes uit de weg gaan, en dat kan ik appreciëren.

Maar eigenlijk ben ik ook wel content dat de Alien hier niet perse de hoofdrol speelt. Er ligt na 3 afleveringen toch een serieuze focus op het Corporate/dystopian aspect (Weyland-Yutani vs Prodigy) en de ontwikkelingen in AI en Mind-transferring.
1 van de kinderen ondergaat duidelijk wat aanpassingsproblemen na de body-switch. Shit is bound to happen :unsure:
Kirsh (Timothy Olyphant) is m'n favo personage momenteel. Hij is echt perfect als synth.
De cast in 't algemeen zit wel goed vind ik.

Ik denk en hoop 🤞 dat de xeno een goeie reden had om
die val voor Wendy op te zetten met haar broer als lokaas, (zie spoiler vorige pagina)
anders zou het idd maar zwak zijn en op niet veel slagen.

Hier ook wel content dat de xeno niet alle aandacht opeist. De cast zelf maar ook die andere levensvormen zijn in feite interessanter omdat we ze in tegendeel tot de xenos nog lang niet zo goed kennen. We hebben denk ik zelfs nog maar 3 aliens echt aan het werk gezien. De werking van dat beest dat daar aan het plafond hing is nog geheel mysterieus en van het 5e specimen hebben we denk ik nog praktisch niets gezien?

Ep4 legt een aantal zaken uit, misschien net ietsje teveel de kijker met de paplepel voeden met momenten. Maar er was her en der toch wat duiding en richting nodig.
Het gaat wel wat beter met de personages. Kirsch is zeker interessant. Hij volgt orders van Boy, maar durft ze in vraag stellen en kan voor zichzelf denken. Boy is misschien wel een (arrogant) IT genie, maar de boel echt runnen zal meer op anderen vallen achter de schermen, oa Kirsch.
Ik kan Boy nu ook beter plaatsen als zo'n arrogant jong tech genie die wil potten breken en grote risico's neemt. Begrijp waarom er geen overheids- of militaire inmenging of controle is, de corporations zijn net de baas nu ... maar net als in de politiek is er veel eigenbelang én persoonlijk winstbejag natuurlijk. Op zich niets complex of speciaal in de alien universe.

De serie kan nu alle kanten uit... Ik hoop de goeie weg, zeker met Wendy haar nieuwe skill. Ik zie niet in waarom ze 'gekozen' zou zijn door de xenos of anderen, makes zero sense. Ze gebruikt gewoon geluiden van de xeno communicatie die enkel zij opving door een software bug in haar gehoor tuning. Ze spreekt daarom nog geen 'xeno taal'. Zou ook niet zinnig zijn. Ze kon al tijdens een test uit Ep1 ultra hoge frequenties horen, m'n gaat daar nu een stap met verder.
De jonge xeno ziet of hoort haar wel als ergens een andere xeno zeker. Ze maakt de geluiden en heeft als synth geen normale prooi bio signature.
Afijn, Wendys skill kan een belangrijk plot device zijn, die dus hopelijk niet ontspoord in al teveel vergezochte bullocks.

Wendy leunt voor mij nu meer aan bij synth Call (Winona Ryder) uit Alien Ressurection dan bij een Ripley. Alhoewel Ripley daar net die band had en de xenos voelde nadat er een queen in haar zat. M'n moet dat allemaal niet te ver gaan zoeken vind ik, hou het simpel of wat mytisch, dat is nog best in het Alien universum. Wendy was ook wel wat ouder dan de andere kids met haar 12 jaar. Ze kan nog snel naar een slimme puber groeien.

Octopus eye is ook wel interessant, een intelligent wezen dus. Zien we de andere creatures nog aan het werk? Zoals de parasietworm of dat hangding? Blijft afwachten waar het in zijn geheel naartoe gaat. Shit wil hit the fan bij een breach natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Beste aflevering so far imo. Veel van de zaken waar ik vraagtekens rond had zijn deels uitgeklaard.

Zoals onder andere het harvesten van Hermit's long of het bizarre alien gedrag waarbij ogenschijnlijk haar broer gebruikt werd om Wendy te lokken, wat dus exact dat was cuz 'Wendy's been chosen'. Benieuwd waar dat heen gaat maar wanneer ze daar haar voicebox als speaker leert gebruiken... en dan zeker het einde van deze aflevering als ze prille communicatie opstart met de proto xeno... Wat er ook van komt, dat waren scenes die serieus indruk maakten. 👌

Hoe Morrow daar Slightly manipuleert en onder druk zet... Hopelijk komt die brutaal aan z'n einde. :sop:
Curieus waarom dat zo een monster geworden is die alles doet voor Yutani (of zichzelf?). Ok had een band met de vorige CEO maar dat verklaart niet waarom die echt alles en iedereen lijkt te kunnen opofferen voor het in handen krijgen van de xeno. Geen idee of we dat nog gaan achterhalen of gewoon genoegen gaan moeten nemen met "bad guy is rot van binnen".

Nibs creepier than any of the aliens by far. 😅 Dat gaat volledig fout gaan.

Hopelijk ook nog meer van die labo scenes zoals die met het schaap. Loved it. Dat tentakel oog gaat nog leren ontsnappen peinzek. Zoals @Yo-Han zich ook al afvroeg; gaan we de andere creatures nog aan het werk zien? Van die 5e hebben we nog zo goed als niets gezien dus 🤞
tinytim-tim.gif

Het einde van deze aflevering gaat vermoed ik potten breken online. I can see people hating this but I sure don't. Hawley keeping us on our toes. Geen flauw idee waar het allemaal naar toe aan het gaan is which is awesome.

De verhaallijn werd on hold gezet voor een 1 uur durende Ep1 prequel in Ep5. Op zich niet slecht, maar vertraagd alles een beetje idd.

Oogbalmonster is een intelligente survivor, niet zo veel anders dan de slimmere mensen in het verhaal, een kwasie oogloze xeno is geen match voor het, zoals ik dacht.
Stom dat één scientist 2 fouten maakt op 5 minuten tijd, geen deftige lock op de parasiet container en oogbaalmonster, beetje lame plot device. Lijkt me het B tier team na de mogelijke dood van anderen zoals de kapitein van het schip. Los van Morrow die heel scherp blijft en misschien een tikje te koud en berekend. De man werd dan ook voor die eigenschappen gekozen als protegé door oma Yutani. Business can be ice cold.
Alvast een deftige motivatie voor Morrow zijn daden en waarom Prodigy en co er zo snel bij waren na de crash van dat schip. M'n probeert er wel een coherenter verhaal van te maken blijkbaar, naargelang de episodes vorderen. Dat is een pluspunt.

Laatst bewerkt:
Vind net dat er iets teveel stukken inzitten die alles vertragen. Episode 5 is daar het perfecte voorbeeld van. Geen fan van om halverwege je reeks een prequel aflevering te doen waar we al van weten hoe die zal eindigen. Het vult indd aan maar vertraagd teveel imo. Voor de rest wel een goede serie, ben benieuwd naar het vervolg. Timothy Olifant is zoals gewoonlijk freaky as hell en vind het geweldig. Enige wat ik minder vind is de Indische jongen. Zou perfect in Alien Covenant passen... zegt genoeg vind ik

Omdat ik zo fan ben van de originele Alien kijk ik alles wat er in dat universum geproduceerd wordt.
Met uitzondering van de Alien vs Predator films.

Voor mij staat Alien op eenzame hoogte, maar de rechtstreekse vervolgen kan ik allemaal wel appreciëren. Aliens is gewoon erg sterk, 3 en Ressurection wat minder maar hebben nog hun positieve kanten.

Vanaf Prometheus loopt het echter mis. Een film die niet goed leek te weten of het een intelligente origin story wou zijn of een space slasher. En er daardoor maar wat tussenin hangt en op beiden fronten faalt. Ook Covenant & Romulus toch allebei wat mweh.

En dan nu de Alien: Earth serie. Ik weet het niet. Het feit dat ik letterlijke iedere aflevering tot hiertoe in slaap gevallen zegt veel:
1. dat ik vroeger mijn bed in moet kruipen
2 dat het me toch echt niet weet te boeien of prikkelen

Over een aantal films kan je zeggen dat ze niks toevoegen. Hier wordt vanalles toegevoegd maar blij word ik er niet van. De verhaallijn met de Synths, Prodigy en Yutani boeit me voor geen meter. De personages spreken me ook niet aan, buiten Morrow die een zeer vreemde manier van praten en gezichtsexpressie heeft wat perfect past bij de weirdness die in Alien thuis hoort.

Bovendien blijkt ons universum vol te zitten met uiterst dodelijke monsters. Dat stoort me ergens. Ik vind de gedachte van een quasi leeg universum buiten onszelf en de Xenomorphs gewoon een veel beter uitgangspunt.

Laatst bewerkt:
I know I say this every damn episode maar ook deze was weer best one yet! :biglaugh:
Ik was al vanaf de eerste aflevering aan het wachten op deze die uit de doeken zou doen wat er zich juist afgespeeld had op de Maginot en ze stelde niet teleur. That went from bad to worse to total shitshow op een heel entertainende manier. Morrow zn motivatie is inderdaad ook ineens een stuk duidelijker. Fucker is an icecold monster maar je snapt wel al beter waar het vandaan komt. Ok, het main verhaal werd deze inderdaad even op pauze gezet maar voor zo'n toffe detour vind ik dat absoluut geen probleem, in tegendeel.

Oogbalmonster gaat precies een antiheld worden?! Did not see that coming.

Persoonlijk zou ik nog een flashback episode wel zien zitten. De Maginot missie zelf; hoe en waar ze al die monsters juist gevonden hebben, Hoe Mother en dus Yutani reeds van hun bestaan op de hoogte leken te zijn en waarom Yutani deze naar aarde zou willen brengen. Zou me niet verbazen dat het originele plan was om ze in orbit te houden maar dat Mother na het aftappen van de saboteur's comms in overleg met Yutani besliste om mee te gaan in Kavalier's plan om het schip in Prodigy controlled gebied te laten crashen. In best case scenario is dat een perfecte case study die zal uitwijzen of en hoe je controle over deze alien fauna kan verwerven. In worst case scenario verliezen ze alle controle en zal men, om containment te bewaren en de andere 4 corporate states te beschermen, Prodigy controlled gebied moeten nuken. Yutani fakes an empathetic "oh no, that's so unfortunate" en voila concurrentie is letterlijk een kopje kleiner gemaakt.

Ik vind ep 5 een vd betere.
Deed me wat denken aan alien 1
I know I say this every damn episode maar ook deze was weer best one yet! :biglaugh:

Ik was al vanaf de eerste aflevering aan het wachten op deze die uit de doeken zou doen wat er zich juist afgespeeld had op de Maginot en ze stelde niet teleur. That went from bad to worse to total shitshow op een heel entertainende manier. Morrow zn motivatie is inderdaad ook ineens een stuk duidelijker. Fucker is an icecold monster maar je snapt wel al beter waar het vandaan komt. Ok, het main verhaal werd deze inderdaad even op pauze gezet maar voor zo'n toffe detour vind ik dat absoluut geen probleem, in tegendeel.

Inderdaad , beste aflevering so far.
Persoonlijk zou ik nog een flashback episode wel zien zitten. De Maginot missie zelf; hoe en waar ze al die monsters juist gevonden hebben.
Die aflevering wil ook wel.

4 Episodes diep, en is toch veel beter dan ik verwacht had.
Heel sterk geacteerd (idd Timothy Olyphant is fantastisch, maar ik vind bvb ons hoofdpersonage dat ook heel strak doen) en verhaal heeft me toch ook volledig mee tot nu toe. Hele cyborg verhaallijn (when is a machine not a machine) bovenop het klassieke Alien-verhaal, met daarbovenop een serie nieuwe aliens ( oogbalalien, die creepy bugs,.) en je hebt mijn volledige aandacht.

Kan wel niet wachten tot die prodigy-baas een facehugger to the face krijgt, wat een irritant personage

Terug
Bovenaan