Algemene Loopthread

De 10 Miles was een uitdaging vanaf het stad. Die kronkels maken het echt moeilijk om mensen in te halen en elke bevoorrading heb je logischerwijs al veel wandelaars als je in wave 4 start. Ik heb wel ruimschoots mijn doel gehaald (1:07). Wat moet je doen om in wave 1 te mogen starten? Anderzijds zit ik met mijn tijd natuurlijk ook niet bij de eerste 1500 lopers, dus heb ik ook geen recht van klagen.

Mijn relaas van de 10 miles. :) Voor de griep (2x zelfs) had ik een tijd vooropgesteld van 1:25:00. Helaas dat zat er niet meer in. Ik heb wijselijk mij geconcentreerd op de pacers van 1:30. Men had bewolkt weer gegeven maar het was niks anders dan een schitterende blakende zon op mijne kop (en dat is in mijn nadeel)

De eerste km was dalend maar daarna kreeg ik het al meteen erg lastig. Ik heb dan even gecheckt: De HR was super, dus lastig of niet, ik heb chronisch net naast of achter de pacers gelopen. Km 2 tem km 6 was klimmen en dalen. In den eerste tunnel heb ik wat voorsprong genomen op de pacers, want ik ben zwaar gebouwd en anders wist ik dat ik ze moest laten lopen. De correcte beslissing want eens uit de tunnel kwamen ze terug aansluiten en kon ik nog net aanpikken.

Ik was echt stikkapot na km 6 maar mijn conditie is super en een km later in de schaduw (eerste 6 km was in de volle zon) was ik terug helemaal hersteld. Vanaf km 6 was het vlak tem km 13, maar we hadden toen wel veel hinder van trage lopers van wave 1 / 2. Het was echt u er tussen wringen, versnellen, vertragen. Echt kak en het stopte nooit. Maar swoit het is en blijft een massa evenement. Je moet dat er bij nemen. :tongue:

Ik heb elke waterstand aangegrepen om bij te tanken en ik heb 3 gellekes gebruikt (tot km 12). Ik heb dan wel telkens een paar sec gewandeld aan de drankstanden en het werd steeds moeilijker om alles nog binnen te krijgen, ik heb mij moeten pushen. Rond km 8 zeiden de benen en mijn conditie beiden dat ik nog kon versnellen maar de praktijk was anders: Ik voelde mij 'slapjes' en ik zat echt op de limiet qua krachten. Elke km zei ik vanaf dan tegen de pacers: Ik denk dat het nog ene km lukt maar dan moet ik er af. Maar ja, telkens ging die km voorbij en hing ik er nog steeds aan.

Op km 12 moest ik na een ferme dip, de pacers laten gaan maar toen was er nét die laatste bevoorrading. Ik heb wijselijk die overgeslagen, ik voelde toch dat ik niks meer binnen ging krijgen en zo kon ik terug aansluiten bij de pacers. Slim gezien hé. :coolbrows: De pacers vlogen er ineens van door maar ik was plots over mijn dipje heen en ik kon toch weer mijn wagonnetje aanhangen. Ik zie ineens ook dat we km 13 gelopen hebben aan 5:15 (het snelste tempo van alle km's!) en dat we op dat moment 2 minuten voorsprong genomen hadden op het schema voor 1:30.

Ik dacht toen: Mmm daarom heb ik het moeilijk. We lopen sneller dan voorzien :) Dus ik heb tegen mijzelf gezegd: En nu alles uit de kast Makila! Grimmas op m'n gezicht, spieren en pezen maximaal aanspannen, lichtjes voor over buigen, cadans naar omhoog en gaan! Ik heb toen de pacers achter mij gelaten en ik heb ze niet meer terug gezien.

Dan richting de konijnenpijp. Ik ben naar beneden gelopen tegen 12km/u en ik liep toen op schema voor 1:27:30 maar mmm natuurlijk ging het daarna terug naar omhoog .... dat was echt afzien. Vraag me niet hoe, maar ik ben boven geraakt. Ik stond echt helemaal op breken maar ik brak nét niet. Daarna was ik zo leeg dat een eindsprint er niet meer in zat. Ik ben helemaal leeg over de finish gebold.

De eindtijd: 1:28:35 een nieuw PR op de 10 miles! :hakkuh:(In mijn topjaren 2016 en 2017 liep ik de 10 miles niet) Deze loop ligt mij echt niet, ik loop hier nooit echt goed. Maar dit was wel boven verwachting. Na 2x ziek geweest te zijn, was dit echt het maximale voor mij.

Laatst bewerkt:
De 10 Miles was een uitdaging vanaf het stad. Die kronkels maken het echt moeilijk om mensen in te halen en elke bevoorrading heb je logischerwijs al veel wandelaars als je in wave 4 start. Ik heb wel ruimschoots mijn doel gehaald (1:07). Wat moet je doen om in wave 1 te mogen starten? Anderzijds zit ik met mijn tijd natuurlijk ook niet bij de eerste 1500 lopers, dus heb ik ook geen recht van klagen.
Idem hier. Vanuit wave 3. Ik zag er al enkele wandelen van wave 2 na 2-3km. Ging normaal kameraad pacen aan 5:25/km die heeft afgezegd door ziekte. Dan maar bij de pacer van 1u20 gaan staan maar na kleine km een Nederlander gevonden om mee te lopen. Aangekomen in 1:09. Uiteindelijk mooie tempo training. Eerste keer dat ik aan een massa event mee doet. Wel een toffe ervaring. Wel een leuk beeld in de konijnenpijn om al dat volk in de verte te zien.

We zien binnen paar maanden wel of het een WR is en hij niet betrapt wordt op doping. Maar wel nice! En jammer voor Kejelcha, marathondebuut en sub 2u en slzchts 2de!

Maat heeft de halve marathon van Kortrijk gelopen en zie ik op zijn strava staan “de snelste 20km van xxxx”. Ik zou toch eens vloeken. :) En ik zie dat meerdere deelnemers maar aan 20.95km komen.
Idem met de marathonafstand.
Via Strava allemaal 41,6 of 41,7 terwijl je meestal via gps meting een stukje boven de marathonafstand uitkomt.
Iemand die aanwezig was die kan toelichten?

Na een aantal jaar nog eens deelgenomen aan de Ten Miles. Had wel een beetje 'schrik', want amper voorbereid (ik heb een hekel aan lopen, zo saai :oi22:), was tot 2 dagen geleden nog ziek en de laatste tijd regelmatig last van m'n (rechter)knie. Knie begon idd na km 12 pijnlijk te steken, maar toch nog doorgeduwd.
Uiteindelijk toch binnengelopen in 1u22, dus ben tevreden.

Maar wat een hopeloze stad is Antwerpen toch als je van RO naar LO en omgekeerd moet. Het is op normale dagen al een stad die op dat vlak is blijven stilstaan in 1950, maar nu was het echt precies een boerengat. De grootste stad van Vlaanderen die nog niet eens een oversteek heeft voor fietsers zonder dat je in een veerboot, of in liften of roltrappen uit 1870 moet.

Trouwens nog iets opvallend op de 10 Miles. Ik vond het opvallend minder sfeervol. Nog mensen met die ervaring of lag het aan mijn focus op het inhalen? 😅

Na een aantal jaar nog eens deelgenomen aan de Ten Miles. Had wel een beetje 'schrik', want amper voorbereid (ik heb een hekel aan lopen, zo saai :oi22:), was tot 2 dagen geleden nog ziek en de laatste tijd regelmatig last van m'n (rechter)knie. Knie begon idd na km 12 pijnlijk te steken, maar toch nog doorgeduwd.
Uiteindelijk toch binnengelopen in 1u22, dus ben tevreden.

Maar wat een hopeloze stad is Antwerpen toch als je van RO naar LO en omgekeerd moet. Het is op normale dagen al een stad die op dat vlak is blijven stilstaan in 1950, maar nu was het echt precies een boerengat. De grootste stad van Vlaanderen die nog niet eens een oversteek heeft voor fietsers zonder dat je in een veerboot, of in liften of roltrappen uit 1870 moet.
Dat ligt aan het feit dat Antwerpen de enige echte grootstad is met echt scheepverkeer. 😎

Geef die man de Belgische nationaliteit en deftig onderkomen! Zit die nog in een asielcentrum?

Ook de 10M gelopen. Zit al een paar dagen met een hoofdverkoudheid en had nog even getwijfeld om niet te starten. Uiteindelijk toch gedaan en de verwachting wat bijgesteld (naar sub 60 ipv 58).

Startvak ingegaan en zag daar de pacer van sub 1h staan. Die stond echter best ver naar achter en kon mij herinneren van vorig jaar dat het echt dramatisch was in het begin qua slalommen. Mij dus bewust een stuk daarvoor gezet omdat ik ook iets sneller wou starten. Het idee was om aan 3:39 te beginnen om zo ook de x aantal meter dat je normaal meer loopt op te vangen.

De touwen gingen weg en we mochten aanschuiven aan de start. De pacer kroop toch nog een stuk naar voren waardoor ik eigenlijk vlak voor de pacer stond. Uiteindelijk stond ik nog steeds te ver naar achter en moest ik serieus slalommen in het begin.

Iets sneller begonnen als gepland en de 2km doorgekomen aan 3:36. Ik dacht wat te temporiseren maar ik keek rechts en zag de pacer op een meter achter mij lopen. Ofwel klopte men horloge dus al niet, ofwel was de pacer ook iets te snel gestart.

Ik loop door tot km 4 die ik nog steeds doorkwam op 3:36 (horlogetijd). Vlak daarna begon het stuk omhoog de Kennedytunnel en werd ik plots snel ingehaald door de pacer van 1u. Op dat moment wist ik dus totaal niet of mijn horloge al compleet off was qua splits, ik al aan het vertragen was of de pacer (die 3:44 op zijn vlag had staan) eigenlijk te snel aan het lopen was. Op KM2 dacht ik eigenlijk dat hij wat tijd wou nemen om marge te hebben op de zwaardere stukken. Maar een beetje verder werd ik dus voorbijgestoken terwijl ik aan 3:36 gemiddeld zat😅.

Ik was dus iets te snel voor mijn doeltempo vertrokken maar het voelde best goed. Toen besloten om de pacer even te volgen en dat tempo te blijven aanhouden. Toen we boven kwamen temporiseerde de pacer terug en heb ik de groep ingehaald vlak voor het terug naar beneden ging onder het justitiepaleis.

Vanaf dan ging het eigenlijk vrij vlot. Op KM8 nog steeds doorgekomen op 3:36 en dat eigenlijk vrij stabiel kunnen volhouden tot het einde. Vanaf KM13 was het wel serieus doorbijten maar uiteindelijk gefinisht op 3:38 en +- 58min. Op 1km van het einde Marten Van Riel (die 1u pacete, maar zonder vlag) nog tegengekomen in de tunnel en een stuk naast hem gelopen.

De pacer heeft mij in dit geval serieus wat geholpen omdat ik eigenlijk van plan was te temporiseren maar toch maar bij hem aangehaakt heb voor een deel (omdat ik dus niet kon inschatten of men horloge juist was). Denk enkel als je echt aan 3:43 wou lopen dat zijn tempo iets minder aangenaam was.

De 10u30 start heeft in ieder geval wel voor veel snellere tijden gezorgd merk ik. Weersomstandigheden waren heel goed als je vroeg kon starten. Om 14h was het al een pak lastiger. +-400 mensen die sub 1h hebben gelopen. Ik vraag me enkel wel af of het nieuwe parcours misschien net iets te kort was? Bijna iedereen op mijn Strava zit net onder de 16km (waaronder mezelf).

Laatst bewerkt:
Trouwens nog iets opvallend op de 10 Miles. Ik vond het opvallend minder sfeervol. Nog mensen met die ervaring of lag het aan mijn focus op het inhalen? 😅
Vond het ook opvallend. De laatste keer dat ik meedeed is ondertussen al 5 jaar geleden, en daarvoor was het ook al jaren geleden.
Toen zat ik ook in wave 1 (die waarschijnlijk toen wel groter was?), terwijl het nu zonder keuze wave 5 was.

Het voelde voor mij misschien wat geforceerd, alsof ze hetzelfde “showtje” al een vijfde keer moesten opvoeren. Na de startboog werd het ook meteen muisstil door supporters die waarschijnlijk zelf voor andere waves stonden.

Ook een raar gevoel dat de wedstrijd al bezig was terwijl ik mijn nummer nog moest ophalen, en dat er, toen ik gefinisht was, nog mensen moesten vertrekken.

Ik had er bewust voor gekozen om zo ver mogelijk vooraan in wave 5 te staan, aangezien mijn tempo hoger zou moeten liggen dan de snelste pacer in die wave. Na het eerste stuk slalommen ging het wel even zeer aangenaam vlot, maar kwam ik al snel de uitvallers van de eerdere waves tegen. Dat gaf opzich toen nog energie. Eens ze dan met meerdere naast elkaar begonnen te lopen in het stadscentrum werd dat wel lastiger.
Ik heb ook al moeten wandelen en vertragen in een wedstrijd, maar dan zou ik zelf toch altijd aan een uiterste kant blijven. Daarnaast ook lopers die plots voor je stilvallen zonder eerst even te kijken, voornamelijk in de tunnels.

Al bij al wel een leuke ervaring, maar ik zou er het geld niet aan geven en ook niet vrijwillig in een latere wave starten. Het voelt zeker niet meer zoals vroeger, maar misschien is dat gewoon de nostalgie die meespeelt. Tegenwoordig ook kleinschaligere wedstrijden gewoon, eens een kermisloop en triatlon/duatlon.

Ook de 10M gelopen. Zit al een paar dagen met een hoofdverkoudheid en had nog even getwijfeld om niet te starten. Uiteindelijk toch gedaan en de verwachting wat bijgesteld (naar sub 60 ipv 58).

Startvak ingegaan en zag daar de pacer van sub 1h staan. Die stond echter best ver naar achter en kon mij herinneren van vorig jaar dat het echt dramatisch was in het begin qua slalommen. Mij dus bewust een stuk daarvoor gezet omdat ik ook iets sneller wou starten. Het idee was om aan 3:39 te beginnen om zo ook de x aantal meter dat je normaal meer loopt op te vangen.

De touwen gingen weg en we mochten aanschuiven aan de start. De pacer kroop toch nog een stuk naar voren waardoor ik eigenlijk vlak voor de pacer stond. Uiteindelijk stond ik nog steeds te ver naar achter en moest ik serieus slalommen in het begin.

Iets sneller begonnen als gepland en de 2km doorgekomen aan 3:36. Ik dacht wat te temporiseren maar ik keek rechts en zag de pacer op een meter achter mij lopen. Ofwel klopte men horloge dus al niet, ofwel was de pacer ook iets te snel gestart.

Ik loop door tot km 4 die ik nog steeds doorkwam op 3:36 (horlogetijd). Vlak daarna begon het stuk omhoog de Kennedytunnel en werd ik plots snel ingehaald door de pacer van 1u. Op dat moment wist ik dus totaal niet of mijn horloge al compleet off was qua splits, ik al aan het vertragen was of de pacer (die 3:44 op zijn vlag had staan) eigenlijk te snel aan het lopen was. Op KM2 dacht ik eigenlijk dat hij wat tijd wou nemen om marge te hebben op de zwaardere stukken. Maar een beetje verder werd ik dus voorbijgestoken terwijl ik aan 3:36 gemiddeld zat😅.

Ik was dus iets te snel voor mijn doeltempo vertrokken maar het voelde best goed. Toen besloten om de pacer even te volgen en dat tempo te blijven aanhouden. Toen we boven kwamen temporiseerde de pacer terug en heb ik de groep ingehaald vlak voor het terug naar beneden ging onder het justitiepaleis.

Vanaf dan ging het eigenlijk vrij vlot. Op KM8 nog steeds doorgekomen op 3:36 en dat eigenlijk vrij stabiel kunnen volhouden tot het einde. Vanaf KM13 was het wel serieus doorbijten maar uiteindelijk gefinisht op 3:38 en +- 58min. Op 1km van het einde Marten Van Riel (die 1u pacete, maar zonder vlag) nog tegengekomen in de tunnel en een stuk naast hem gelopen.

De pacer heeft mij in dit geval serieus wat geholpen omdat ik eigenlijk van plan was te temporiseren maar toch maar bij hem aangehaakt heb voor een deel (omdat ik dus niet kon inschatten of men horloge juist was). Denk enkel als je echt aan 3:43 wou lopen dat zijn tempo iets minder aangenaam was.

De 10u30 start heeft in ieder geval wel voor veel snellere tijden gezorgd merk ik. Weersomstandigheden waren heel goed als je vroeg kon starten. Om 14h was het al een pak lastiger. +-400 mensen die sub 1h hebben gelopen. Ik vraag me enkel wel af of het nieuwe parcours misschien net iets te kort was? Bijna iedereen op mijn Strava zit net onder de 16km (waaronder mezelf).
Ik heb 16.2 km en niemand op mijn Strava heeft minder.

Terug
Bovenaan