Algemene Loopthread

45 km gelopen deze week

13,5 km aan 6:20/km
13,5 km aan 6:20/km
18,0 km aan 6:20/km

Daar zat precies enige constante in. :tongue:
Als ik eerlijk mag zijn, lijkt het me vrij duidelijk te zijn waarom je vaak geblesseerd bent.
Je doet 3x een lange duurloop per week? Je zou dit echt beter wat gaan onderverdelen in kortere loopjes.. de garantie op een blessure is fenomenaal met deze afstanden op deze snelheid

Als je elke week 3x die afstanden loopt dan zou je lichaam dat toch moeten gewoon zijn.
Ik loop mijn duurlopen aan 5:15-5:30 ofzo…

Vandaag 10km gelopen aan 5:30. Grotendeels offroad door het Pajottenland. Dat gaat mij beter af nu dan op de baan lopen (leuker om in de natuur te lopen en beter voor mijn knieën).

Laatst bewerkt:
Als ik eerlijk mag zijn, lijkt het me vrij duidelijk te zijn waarom je vaak geblesseerd bent.
Je doet 3x een lange duurloop per week? Je zou dit echt beter wat gaan onderverdelen in kortere loopjes.. de garantie op een blessure is fenomenaal met deze afstanden op deze snelheid
Ik post hier al sinds 2010 en ik ben juist zelden geblesseerd. Volgens mij lees je vooral momentopnames van mij :)

Ik heb na een rugblessure (door een val aan een drempel van een bushalte, dat had niks met het lopen te maken) er nu 2 jaar over gedaan om op te bouwen naar 55km/week en 200km/maand. (Die week was het wel 5x anders was het nog wat veel maar ik loop toch erg dikwijls 13 km+ hoor)

Dus ik zie niet goed waarom 3x erg traag lopen een probleem zou zijn? Het is ook niet dat het snel ging. Tijdens wedstrijden loop ik dit jaar meestal rond 5:27/km

Ik loop sinds september chronisch duurlopen. Ik doe niks anders. Dat jij dat nooit doet? Good for you ;) Mijn laatste wedstrijd dit jaar was 31 aug.

Ik wil helemaal geen blokken lopen. We lopen meestal met drie man en we zijn heel de tijd over koetjes en kalfjes aan het zeveren. Ja praten in volzinnen non stop ..

Je moet het niet complexer maken dan het is. Ik loop niks wedstrijden meer dit jaar. Ik loop momenteel om volume op te bouwen en wat voor de fun en that's it.

Wat sneeuwstorm zegt aldus.

Laatst bewerkt:
Ik stel mij ook de vraag waarom je zou intervallopen doen als je geen doel hebt. Als je traint om een bepaalde tijd te lopen op de (halve) marathon dan is dat nuttig.
Als ge nu elke week 40-50km loopt dan ga je wel een goede basis hebben sowieso voor wanneer je later begint om voor een marathon te trainen ofzo (en dus minder kans op blessures en minder hersteltijd nodig, je bent immers gewoon om al veel kilometers per week te lopen)

Bij fietsen is het toch hetzelfde, Remco Evenepoel zijn basis was dit jaar ook niet wat het moest zijn, en dat brak hem zuur op in de bergen van de Tour de France. Een tijdrit is een korte inspanning maar het wordt vooral een probleem als je er elke dag moet staan (of meerdere keren per week stevig traint)

Laatst bewerkt:
Ik stel mij ook de vraag waarom je zou intervallopen doen als je geen doel hebt. Als je traint om een bepaalde tijd te lopen op de (halve) marathon dan is dat nuttig.
Als ge nu elke week 40-50km loopt dan ga je wel een goede basis hebben sowieso voor wanneer je later begint om voor een marathon te trainen ofzo (en dus minder kans op blessures en minder hersteltijd nodig, je bent immers gewoon om al veel kilometers per week te lopen)

Bij fietsen is het toch hetzelfde, Remco Evenepoel zijn basis was dit jaar ook niet wat het moest zijn, en dat brak hem zuur op in de bergen van de Tour de France. Een tijdrit is een korte inspanning maar het wordt vooral een probleem als je er elke dag moet staan (of meerdere keren per week stevig traint)

Vergelijken met Remco Evenepoel is hier misschien nu wel niet op zijn plaats.
Die basis waarover gesproken wordt is vooral consistent kunnen trainen en opbouwen, niet louter maar uren duur draaien want want dat is goed.

Waarom je blokken zou doen? Omdat het lopen daarmee ook leuker wordt, variatie in snelheid en afstand is net leuk en houdt het spannend.
Je hebt ook die variatie nodig om niet alleen beter te worden, maar ook om uw lichaam prikkels te blijven geven.
Dat op snelheid lopen voor blessures zorgt is ook een misvatting. Je krijgt blessures als je nooit sneller loopt en wanneer je het dan doet veel te snel loopt en uw techniek helemaal anders is dan normaal.
Daarvan krijg je blessures. Daarom is het belangrijk dat je ook wat varieert en ook uw techniek vasthoudt of verbetert bij een hogere cadans en/of langere paslengte.

Ik ben momenteel eigenlijk hetzelfde als @makila aan doen 2 lange duurlopen per week.

1 keer de 10 miles, 1 keer halve marathon telkens rond de 6:00.

Ik loop op woensdag en op zondag als 1 van de kinderen zijn hobby heeft en ik 2 uur moet wachten.

Op zaterdag zou ik ook nog een uur kunnen gaan lopen, maar weet niet goed wat voor een loopje. Een interval gaat niet lukken in combinatie met de halve marathon een dag later. De 10 miles gaan mij vlot af, de halve marathon nog niet.

Mijn doel is op dit moment om de halve marathon even vlot als de 10 miles te kunnen lopen aan dat tempo.

Voor mijn HM in maart toch 2x interval en int weekend duurloop.

Iedereen loopt op zijn manier...

Maar als je alleen duurloopt, hoe ga je dan je tempo aanpassen op 2 verschillende afstanden?

Maar als je alleen duurloopt, hoe ga je dan je tempo aanpassen op 2 verschillende afstanden?
Niet ?

Ik deel de laatste 3 jaar mijn seizoen steeds in twee delen in

* Wedstrijden - op training 80/20 met die 20% inderdaad interval / tempo / in blokken lopen -- +- 8 maand per jaar
* Opbouw - kilometers fretten -- +- 4 maand per jaar vooral tijdens de herfst en de winter. Ik loop dan geen wedstrijden.

De vorderingen zijn zo wel traag maar ik neem ook weinig risico nadat ik een rug steunspier blessure heb opgelopen begin 2023.
En op dit moment werkt dat toch wel voor mij.

Mijn beste tijden op 5, 10 en 10 miles in 2025 waren de snelste sinds 2019. Ik loop tov 90% in dit topic belachelijk trage tijden maar voor mij persoonlijk waren ze (niet super echter) best wel 'OK'. Natuurlijk kan het beter en mijn trainingen waren alles behalve perfekt (verre van). Maar ik zal wel iets goed gedaan hebben als ik dit jaar sneller gelopen heb, dan de voorbije 5 jaren. ;)

Vanaf wanneer het een beetje geregend heeft zijn trailschoenen toch een must heb ik de indruk. Met gewone loopschoenen voor op de baan heb je 0 grip. Dat is zoals nu gaan mountainbiken in het veld op slicks.

Mijn Asics Superblast 2 hebben nochtans gigantisch veel meer grip op nat asfalt dan mijn oude Nike Pegasus Trail… zal van model tot model afhangen

Er zijn ontzettend veel wegschoenen die 10x meer grip hebben op natte of modderige asfalt dan de gemiddelde Trailschoen hoor. Ook omdat trailschoenen daar gewoon niet voor gemaakt zijn.

Ik heb eigenlijk nog nooit een paar schoenen gehad die slecht presteerde in de regen. Sterker nog veel van m'n weg schoenen deden het ook gewoon degelijk op (weliswaar droge) trails.

Pff, wat een blessuregevoelige sport is hardlopen ook he. Sinds begin november wat aan het sukkelen met lopersknie. Dat is echt een blessure die komt en gaat en ik gemiddeld 2 keer per jaar heb heb voor zover ik weet, al zou ik niet verbaasd zijn als het meer is.

Reden moet ik niet te ver zoeken: overbelasting, terwijl ik toch (fullbody) krachttraining doe ter preventie met een squat/lunges en deadlift variant. Kuiten ook.

Het sluimert altijd wel wat, gek genoeg niet per sé tijdens intervals maar duurlopen op heuvelachtig terrein.
Voor m'n halve marathon in Brussel een week op voorhand een goei verkoudheid gehad en op zondag alles geven is achteraf gezien vragen voor problemen ook :nono:. Ik voelde het al bij wandelen tot 1 à 2 dagen na de HM.

Oplossing? Krachttraining + stretches die ik nog ken van eerder bezoek bij de kinesist .

Gisteren nog eens onverhard gelopen op een rustig tempo en jawel, ik had alweer prijs. Erger nog, ik voelde het zelfs bij wandelen.

Iemand nog een remedie? Sinds 3 november, HM, 3 keer gelopen op basisconditie.
Beter gewoon een volledige week rust, oefeningen doen en misschien een foamroller aanschaffen?
Daar lees ik wel wat over nu, de moeite?

Doet ge die oefeningen allemaal uit uzelf of is dat na overleg met een kine? Het is heel goed dat ge oefeningen doet ter preventie, maar voor hetzelfde geld doet ge totaal niet de oefeningen die ge zou moeten doen. Met als gevolg dat ge potentieel problemen aan het uitlokken zijt

Doet ge die oefeningen allemaal uit uzelf of is dat na overleg met een kine? Het is heel goed dat ge oefeningen doet ter preventie, maar voor hetzelfde geld doet ge totaal niet de oefeningen die ge zou moeten doen. Met als gevolg dat ge potentieel problemen aan het uitlokken zijt
De krachtoefeningen of stretchoefeningen?
Ik ken de krachtoefeningen nog wel van een eerder bezoek bij de kine, hoofdzakelijk squats, lunges en een hip flexor oefening.
Zijn ook de beste massabouwers, al is dat nu niet mijn hoofddoel.

De stretchoefeningen wist ik niet meer 100% goed maar dat waren inderdaad die van de Reddit-post hierboven.

Terug
Bovenaan