Algemene Loopthread

Maar wel succes gewenst, trainen naar een (tijds)doel is altijd leuk en geeft voldoende motivatie om telkens weer wat meer door't gaatje te gaan.

In juni 2024 halve IM gedaan.
2 weken ervoor moeten stoppen met lopen vanwege last aan de peroneuspees schede.
Heb toen HM 1:40min gelopen.
Daarna 2 maand niet kunnen lopen vanwege last aan peroneuspees schede (ter hoogte enkel)

Dan sinds september terug van 0 opgebouwd , bijna enkel in zone 2 kunnen lopen.

Tot begin juni liggen prutsen km maken ging wel tot 35km in de week, maar buiten eens 12km aan 5.30 en lsd’s aan 6 a 7 min/km kwam ik niet zonder last te krijgen.

In july sportdokter geweest en dan kine.

Sinds 4 a 5 weken kan ik eindelijk ook in hogere hartslagzones lopen.

De pees is nog steeds snel overbelast maar kan toch progressie maken.

Gisteren dacht ik fuck it, ik ga gewoon voor de sub 20 op 5km. En is gelukt, wel 3x10 seconden moeten wandelen omdat ik moeilijk het juiste tempo kan houden. 19m39 gehaald, was wel maximale inspanning, erna voelt 4:30m/km wel als een tempo waarvan je kan bekomen

Eergisteren ook podoloog geweest, blijkbaar zijn mijnschoenen uit de runnerslab niet goed.
Normaal komen vandaag degene aan die de podoloog aanraad.

En hopelijk raak ik eens en voor altijd van die overbelasting af.
Speelt nu al 2 jaar parten

In de week op het gemakje gaan lopen. S anderendaags rugpijn en stijf alom.

Geen idee waar het aan ligt. Het liep ook niet lekker. In elk geval zal de combinatie kracht en gewicht bijkomen niet helpen.

In juni 2024 halve IM gedaan.
2 weken ervoor moeten stoppen met lopen vanwege last aan de peroneuspees schede.
Heb toen HM 1:40min gelopen.
Daarna 2 maand niet kunnen lopen vanwege last aan peroneuspees schede (ter hoogte enkel)

Dan sinds september terug van 0 opgebouwd , bijna enkel in zone 2 kunnen lopen.

Tot begin juni liggen prutsen km maken ging wel tot 35km in de week, maar buiten eens 12km aan 5.30 en lsd’s aan 6 a 7 min/km kwam ik niet zonder last te krijgen.

In july sportdokter geweest en dan kine.

Sinds 4 a 5 weken kan ik eindelijk ook in hogere hartslagzones lopen.

De pees is nog steeds snel overbelast maar kan toch progressie maken.

Gisteren dacht ik fuck it, ik ga gewoon voor de sub 20 op 5km. En is gelukt, wel 3x10 seconden moeten wandelen omdat ik moeilijk het juiste tempo kan houden. 19m39 gehaald, was wel maximale inspanning, erna voelt 4:30m/km wel als een tempo waarvan je kan bekomen

Eergisteren ook podoloog geweest, blijkbaar zijn mijnschoenen uit de runnerslab niet goed.
Normaal komen vandaag degene aan die de podoloog aanraad.

En hopelijk raak ik eens en voor altijd van die overbelasting af.
Speelt nu al 2 jaar parten
Heb ik ook vaak last van gehad, hoorde bij mij in het grotere plaatje van die hypermobiliteit. En bij mij lag de clou in kuitspieroefeningen, hoewel die al erg ontwikkeld zijn, in combinatie met mobiliteit. En voldoende rust, dus altijd een rustdag na een training, en de spiertrainingen op dezelfde dag als de looptraining.

Heb ik ook vaak last van gehad, hoorde bij mij in het grotere plaatje van die hypermobiliteit. En bij mij lag de clou in kuitspieroefeningen, hoewel die al erg ontwikkeld zijn, in combinatie met mobiliteit. En voldoende rust, dus altijd een rustdag na een training, en de spiertrainingen op dezelfde dag als de looptraining.

Ja 3x in de week lopen is mijn maximum.
Nu na mijn uitzonderlijke inspanning zelf 2 dagen rust, maar word wel gefietst ondertussen.

Hmmm, bij de kine doen we eigenlijk nu vooral en bijna alleen dit, de peroneusspier versterken.

Maar heb wel altijd zeer gevoelige kuiten gehad, is mss typerend.

Imo doe je uw duurlopen veel te snel als je die aan 5:15-5:20 loopt als je 20 min op de 5k loopt.
Op basis van wat heb je dat gevoel?
Voor net onder de 20min 5km te lopen heb je een omslagpunt van rond de 4m10-4m15 nodig. Dan is een duurlooptempo 5m10 tot misschien 5m25 of 5m30 max.
Het is allemaal ook een beetje afhankelijk van enkele andere factoren. Maar grosso modo is 4m30 dan gewoon tempozone qua tempo.
Dan moet je echt niet 5m40 gaan lopen om in duurzone te trainen want dan loop je te traag.

Ja 3x in de week lopen is mijn maximum.
Nu na mijn uitzonderlijke inspanning zelf 2 dagen rust, maar word wel gefietst ondertussen.

Hmmm, bij de kine doen we eigenlijk nu vooral en bijna alleen dit, de peroneusspier versterken.

Maar heb wel altijd zeer gevoelige kuiten gehad, is mss typerend.
Lap, ik wou er nog iets in editten, je was te snel :D Dus kuitspierversterking (zo op een hellende plank naar de tippen van je tenen gaan), middenvoetversterking en die balansspieren. Bovenop stretchen en mobiliteit. Het is een beetje en combinatie van die drie. Jammer genoeg zijn er een paar "aandachtsgewrichten" voor mij en moet ik dat dus voor meerdere spiergroepen zo aanpakken :D Maar dat zijn de zaken voor de enkel.

In de week op het gemakje gaan lopen. S anderendaags rugpijn en stijf alom.

Geen idee waar het aan ligt. Het liep ook niet lekker. In elk geval zal de combinatie kracht en gewicht bijkomen niet helpen.
Soms heb je gewoon zo van die dagen.

De 10 miles van Antwerpen was mijn dieptepunt dit jaar (1:33:08). Het ging voor gene meter, mss ook wel door de warme temperaturen die dag.

Mijn hoogtepunt was de Averegtenjogging (10,2 km in 53:53 ondanks een opgelopen verrekking na enkele 100 meters) alsook de week na de 10 miles waarbij ik wraak nam en 1:24:50 liep over 10 miles met identieke hoogtemeters.

Laatst bewerkt:
Morgen weer een training van 35km op de planning: 9,5km easy + 9,5km marathonpace + 1,6km threshold + 9,5km marathonpace + 1,6km threshold + 3km easy

Dat zal het equivalent zijn van 4 keer een 5km aan sub 19min zijn denk ik :p Zonder pauze.

Ik lach er altijd mij: Ik ben de traagste 50 plusser van al mijn vrienden en collega's die nog aan creatief lopen doen. :tongue:
Echter 90% is ondertussen gestopt met sporten in het algemeen of heeft nooit veel gesport.
En je loopt dan in speciale vormen of hoe je springt creatief om met uw trainingen of hoe moet ik dat zien :P

Ik zie daar Maxime Monfort staan bij de eerste Belgen (momenteel) op UTMB. Is dat de ex-wielrenner? Leeftijd klopt…

Ja is inderdaad de ex-wielrenner :P
Kerel vult zijn vrije uren nu met trails lopen :P Totaal iets anders, maar dat je totaal iets anders wilt doen snap ik wel.

En je loopt dan in speciale vormen of hoe je springt creatief om met uw trainingen of hoe moet ik dat zien :p

Ja is inderdaad de ex-wielrenner :p
Kerel vult zijn vrije uren nu met trails lopen :p Totaal iets anders, maar dat je totaal iets anders wilt doen snap ik wel.

Nu hij geen fietsen meer krijgt, moet hij een goedkopere manier zoeken om de berg op te geraken zeker :unsure:

En je loopt dan in speciale vormen of hoe je springt creatief om met uw trainingen of hoe moet ik dat zien :p
Bedankt voor de grapjes dat vrolijkt mij wat op, want eerlijk ..

Ik wilde het wat luchtig houden omdat ik iets minder goed nieuws heb (voor mijzelf): Ik heb gisterenavond plots acute buikgriep gekregen. :frown:
Ik zit sindsdien meer op de WC dan .. :frown: en ik voel mij zo slap als een vod.

Ik weet niet of ik tegen zondag hersteld geraak maar goed we zullen wel zien. Het is wat het is.

Terug
Bovenaan