Algemene Loopthread

Daarom dat ik het toch altijd bij "Start to Run" houd om te starten: die wandelstukken zijn meh, maar het zorgt er wel voor dat je hartslag niet continu in het rood zit. Zeker als je van nul begint, rustig opbouwen, ook om blessures te vermijden.

Hoelang/hoeveel loop je nu dan?

Ik zou zeggen: lange termijn denken. Zelf ben ik zeker geen geoefende loper zoals de meeste posters hier, maar begin januari (nog maar eens) gestart met start to run (5K), ondertussen zit ik bijna aan 10 km. Geduld en rustig opbouwen dus.

Daarom dat ik het toch altijd bij "Start to Run" houd om te starten: die wandelstukken zijn meh, maar het zorgt er wel voor dat je hartslag niet continu in het rood zit. Zeker als je van nul begint, rustig opbouwen, ook om blessures te vermijden.

Hoelang/hoeveel loop je nu dan?

Ik zou zeggen: lange termijn denken. Zelf ben ik zeker geen geoefende loper zoals de meeste posters hier, maar begin januari (nog maar eens) gestart met start to run (5K), ondertussen zit ik bijna aan 10 km. Geduld en rustig opbouwen dus.

Ik loop nu minimaal 4 km en vaak ook 5km. Qua conditie lukt dat wel maar mijn hartslag ligt gewoon redelijk hoog.
Ik probeer wel af en toe een minuutje te wandelen om mijn hartslag te doen dalen.

Ik hoop dat hier een aantal experten zitten voor mijn vraag.

Ik loop nu sinds 3 maand en loop nog aan een traag tempo (gemiddeld rond de 8:00). Mijn hartslag loopt redelijk hoog op naar mijn mening tot rond de 165-170 bpm gemiddeld. Als ik een looptempo aanneem van 6:00 gaat die naar 180 gemiddeld. Dit lijkt in mijn ogen weinig te verbeteren.

Is dit normaal voor een beginnende loper? Ik kom echt van het nulpunt qua conditie.
Kan ik mijn progressie daarin tracken? Ik loop nu met een Galaxy Watch maar overweeg een Garmin aan te schaffen als ik zo'n zaken beter kan bijhouden.

Ik zou eigenlijk moeten wandelen om zone 2 te trainen maar dat zie ik niet echt zitten.
Alvast bedankt voor jullie input!
Geen expert, maar drie maand is nog niet zo lang. Het duurt m.i. toch een jaar als je van 0 begint zonder andere vormen van sport gedaan te hebben om een deftige basis te leggen. Hartslag, tempo is zeer persoonlijk en hangt o.a. af van je leeftijd, lichaamsbouw, gewicht, genetica, voldoende slaap, voeding, etc. Vergelijk jezelf dus nooit met iemand anders.

Een Garmin is nooit een slechte investering als je het lopen leuk vindt en kan zeker helpen als je wilt sporten adhv hartslagzones.

Vergelijk jezelf dus nooit met iemand anders.
Om in zone 1 te lopen moet ik gemiddeld genomen trager lopen dan 9min/km. (soms zelfs < 10min/km)
Ik loop meestal LSD in zone 2 (< 6:40) want dat is zo traag dat ik ongemakkelijk begin te lopen. Dan kan ik beter wandelen.
Ik ben momenteel in vrij goede conditie maar pas vanaf zone 2 merk ik dat in mijn tempo en HR.

Mijn max HR is 180. Zone 2 is voor mij HR 126 tem 140. Dat is héél hoog (70-78% van mijn max) voor zone 2 maar deze waarden komt van een vrij recente lactaattest = Dus die waarden kloppen met de praktijk. (En ja ik kan dan nog vlotjes praten in volzinnen = dat is de echte test)

Om maar te zeggen: Iedere mens is inderdaad anders.

Om in zone 1 te lopen moet ik gemiddeld genomen trager lopen dan 9min/km. (soms zelfs < 10min/km)
Ik loop meestal LSD in zone 2 (< 6:40) want dat is zo traag dat ik ongemakkelijk begin te lopen. Dan kan ik beter wandelen.
Ik ben momenteel in vrij goede conditie maar pas vanaf zone 2 merk ik dat in mijn tempo en HR.

Mijn max HR is 180. Zone 2 is voor mij HR 126 tem 140. Dat is héél hoog (70-78% van mijn max) voor zone 2 maar deze waarden komt van een vrij recente lactaattest = Dus die waarden kloppen met de praktijk. (En ja ik kan dan nog vlotjes praten in volzinnen = dat is de echte test)

Om maar te zeggen: Iedere mens is inderdaad anders.
Drink je iets van alcohol de dag voordien? Een zeker en vast niet te onderschatten invloed op je Hartslag...

Ik loop mijn rustige loopjes allemaal in zone 1 aan 6min/km... iedereen verschillend idd.

Drink je iets van alcohol de dag voordien? Een zeker en vast niet te onderschatten invloed op je Hartslag...
Neen zelden tot nooit.

Ik loop mijn rustige loopjes allemaal in zone 1 aan 6min/km... iedereen verschillend idd.
Het is wat het is. Zelfs in mijn topjaar 2017 (Ne marathon in 3:37 --> Niet super maar zeker niet slecht) moest ik nog altijd trager dan 9 min/km lopen om zone 1 te halen. Dat schuift 0,0 op hoe weinig of hoe veel ik ook train. Precies alsof onder de 125-126 HR ne stalen muur is.

Ik merk wel een verschil in de ander zones. Hoe beter de conditie hoe sneller ik kan lopen in zone 2 voor het stijgt naar zone 3, zone 4 en zone 5 ..
Maar zone 1 schuift praktisch gene millimeter op. Ik heb op 14 jaar tijd vanalles geprobeerd: Telkens ne big fail.

En je kan je wel voorstellen: 9 min/km lopen. Ik train dat soms wel maar dat is dan deels lopen en telkens weer stukken wandelen = Niks mis met zulke trainingen by the way. ;)

[Mijn Rust HR is trouwens rond 45-50]

Laatst bewerkt:
Neen zelden tot nooit.

Het is wat het is. Zelfs in mijn topjaar 2017 (Ne marathon in 3:37 --> Niet super maar zeker niet slecht) moest ik nog altijd trager dan 9 min/km lopen om zone 1 te halen. Dat schuift 0,0 op hoe weinig of hoe veel ik ook train. Precies alsof onder de 125-126 HR ne stalen muur is.

Ik merk wel een verschil in de ander zones. Hoe beter de conditie hoe sneller ik kan lopen in zone 2 voor het stijgt naar zone 3, zone 4 en zone 5 ..
Maar zone 1 schuift praktisch gene millimeter op. Ik heb op 14 jaar tijd vanalles geprobeerd: Telkens ne big fail.

En je kan je wel voorstellen: 9 min/km lopen. Ik train dat soms wel maar dat is dan deels lopen en telkens weer stukken wandelen = Niks mis met zulke trainingen by the way. ;)

[Mijn Rust HR is trouwens rond 45-50]
ik moet zeggen dat ik in die periode van Marathon Brussel toen we elkaar zagen ik ook met dat probleem zat van een hoge hartslag bij trage training -> dat is echter wel geëvolueerd bij mij door de veel lange trage trainingen

Waar ik dan weer problemen bij heb nu is mijn hartslag omhoog krijgen -> richting HS 160 vind ik eigenlijk echt onaangenaam, misschien gewoon het ouder worden? :shutup:

Zondag een lange loop aan zekere intensiteit moeten inkorten omdat het gevoel echt slecht zat.
Vandaag had ik weer eens een 20'-test en heb ik m'n PR op de 5k van 18'56" naar 18'46" gebracht 😅
Het kan keren.

Waar ik dan weer problemen bij heb nu is mijn hartslag omhoog krijgen -> richting HS 160 vind ik eigenlijk echt onaangenaam, misschien gewoon het ouder worden? :shutup:
Als je conditie beter wordt is het ook moeilijker om hoog in hartslag te gaan, maar de grootste factor vind ik toch een gebrek aan frisheid. De laatste maanden is het prima weer, je sport veel, de conditie is goed, de riem gaat er nooit af en je haalt niet meer je maximale hartslagen.

Soms eens een week amper iets doen kan op dat vlak wonderen verrichten.

Als je conditie beter wordt is het ook moeilijker om hoog in hartslag te gaan, maar de grootste factor vind ik toch een gebrek aan frisheid. De laatste maanden is het prima weer, je sport veel, de conditie is goed, de riem gaat er nooit af en je haalt niet meer je maximale hartslagen.

Dat hangt van je trainingen af en niet alleen van je conditie. Ik kon deze winter hoger in hartslag gaan dan nu. Het verschil tussen trainen voor 5-10km lopen in de winter en trainen voor een triatlon. Zowel qua maximaal lactaat als maximale hartslag zie ik een groot verschil.

Ik hoop dat hier een aantal experten zitten voor mijn vraag.

Ik loop nu sinds 3 maand en loop nog aan een traag tempo (gemiddeld rond de 8:00). Mijn hartslag loopt redelijk hoog op naar mijn mening tot rond de 165-170 bpm gemiddeld. Als ik een looptempo aanneem van 6:00 gaat die naar 180 gemiddeld. Dit lijkt in mijn ogen weinig te verbeteren.

Is dit normaal voor een beginnende loper? Ik kom echt van het nulpunt qua conditie.
Kan ik mijn progressie daarin tracken? Ik loop nu met een Galaxy Watch maar overweeg een Garmin aan te schaffen als ik zo'n zaken beter kan bijhouden.

Ik zou eigenlijk moeten wandelen om zone 2 te trainen maar dat zie ik niet echt zitten.
Alvast bedankt voor jullie input!
Ik ben begonnen met lopen of conditieopbouw.

2 trainingen per week. 1 training waarbij HS altijd rond de 135 was. Duur van die training 2 wekelijks opbouwen begonnen bij 30min geëindigd bij 75 min lopen.

De 2de training was begonnen tegen HS 140 dan duur opbouwen. Dus begonnen aan 30 min, week erop 40, week erop 50. Dan terug naar 30 min maar hs rond de 145. Dit herhalen tot ik aan 50 min met een HS aan 165.

Op het einde van die cycli liep 1 keer 75 min aan HS 135. 2de training 50 min aan HS 165.

Dan 8 weken 1 training van 60 min aan een HS van 135 en 1 training van 50 min aan 165.

Daarna 1 training 60 min aan 135 en 2de afwisselend. 1 week 50 min aan 165 en een andere week een intervaltraining tot max hartslag.

Had dus wel een lactaat test gedaan met een 3 punten meting. Eerste omslagmoment was bij mij op 139. 2de op 169 en Max HS lag rond de 190.

Tempo lag echt pokken traag, werd door iedereen voorbij gestoken, zelfs door wandelaars.

Laatst bewerkt:
Zondag een lange loop aan zekere intensiteit moeten inkorten omdat het gevoel echt slecht zat.
Vandaag had ik weer eens een 20'-test en heb ik m'n PR op de 5k van 18'56" naar 18'46" gebracht 😅
Het kan keren.

Knappe tijd!
Ik wilde ook nog eens een all-out proberen, mijn eigen poging is ondertussen al 2 jaar geleden in Beauvechain. Nu was het wel 'maar' 3km test met de atletiekclub, en uiteindelijk afgeklokt op 10' 51". Veel te snel gestart maar was wel eens zeer leuk om te doen.

Ik haalde in het verleden mijn max het gemakkelijkste als volgt

* Een vrij snel en strak tempo lopen gedurende 10+km lang en dan een sprintje lopen zo hard ik kan. Maar dat is meestal NIET voldoende om aan de max te komen.
* Wanneer ik pieredood ben, verzuurd tot achter mijn oren en er niks meer op zit, dan loop ik plots als extraatje aan het politiebureel aan het pleintje in Heist naar omhoog met alles wat nog in mijn lijf zit (dat is echt een pittig en heel steil stuk richting de kerk in Heist) --> Bam 180+ (max HR).

Ik val dan helemaal stil maar géén nood mijne max haal ik dan meestal wel. :tongue:

Laatst bewerkt:
't Is natuurlijk pettentijd: maar welke jasjes worden hier aangeraden voor als het regent? In de winter loop ik steeds met dezelfde crappy trui die de regen niet echt opneemt, maar komende herst/winter wil ik wel iets beters

Ik heb deze van Decathlon, goed waterdicht maar de binnenkant is steeds kletsnat van het zweet.

er was er vroeger een betere van ongeveer 100 euro, ook van evadict, gelijkaardig design en die is echt top, misschien enkel in winkel en niet online?

je moet kijken naar die speciale waarde die aanduidt hoe hard ie waterbestendig, is, da’s het belangrijkste voor als je echt in de gietende regen droog wil blijven, ik denk dat de mijne 10.000 schmerber of zoiets is, en da’s echt voldoende

Die 10k is de waterkolom, als je écht waterdicht wil is dat het minimum. Maar plastic heeft dat ook.

Wat je wil is een hoge waterkolom maar vooral ook een hoog ademend vermogen. Ook in 10k-20k, al gaat dat over een andere waarde. Zonder dit (en als het niet expliciet vermeld wordt heb je ‘t vlaggen) heb je voor wat @shiftyke zegt: je wordt gewoon van binnenuit kletsnat.

Ik heb gisteren te veel naar Remco gekeken. (sorry hé als je dit zelf leest) :tongue: Mijne recup is momenteel niet zo goed. Vrijdag 10km. Dan gisteren 4 km gefietst en de haag geschoren. Deze ochtend stijve pijnlijke armen van ocharme een haagSKE te scheren en stijve pijnlijke benen van ocharme 4 km te fietsen. :laugh:

Ik heb mijn recupke uitgelopen (12,6 km), HR was OK, tempo was OK, maar niks qua gevoel ging echt van harte.

Het positieve: Ik heb terug ne fiets waarmee ik kan rijden met eindelijk ook eens een nieuw deftig zadel. Misschien moet ik opteren van sporten te combineren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan