Algemene Loopthread

een sis gelleke voor een 9k loop?
Ja met enige nuance. Ik ben gisterenavond al gaan lopen, wat bij gedronken, gaan slapen en meteen terug gaan lopen in de ochtend. Dan is een gelleke het snelste om terug wat energie te hebben. Anders ben ik leeg.

Eigenlijk heb ik in totaal +-20km gelopen echter met nachtrust ertussen en geen voedsel tussendoor = een gelleke of snel ontbijten is dan ne must (voor mij toch).

Maar dat zweten .. meh .. maar goed ik kan daar niks aan doen. Dat is alvast deels genetisch.

Laatst bewerkt:
Ik zweet van nature te fel bij dit weer. Ik had nu wel geen drank bij maar ik krijg dat sowieso nooit bijgedronken.
Ik heb al een maand niet meer gelopen, hier in Zwitserland is het al 2 weken rond de 32°-35°, het enige alternatief is bijv. om 01:00 of 06:00 te gaan lopen, maar dat zit er bij mij niet in. Ik loop het beste in koud weer, met warm weer ben ik waardeloos als loper.

Ja met enige nuance. Ik ben gisterenavond al gaan lopen, wat bij gedronken, gaan slapen en meteen terug gaan lopen in de ochtend. Dan is een gelleke het snelste om terug wat energie te hebben. Anders ben ik leeg.

Eigenlijk heb ik in totaal +-20km gelopen echter met nachtrust ertussen en geen voedsel tussendoor = een gelleke of snel ontbijten is dan ne must (voor mij toch).

Maar dat zweten .. meh .. maar goed ik kan daar niks aan doen. Dat is alvast deels genetisch.
Da’s meer dan een beetje nuance natuurlijk :) sowieso is dat gelletje een goed idee, maar ga je ook al gedeeltelijk uitgedroogd starten aan je ochtendloop. Een soort nuchter-extreme.

Maar ik durf toch te betwijfelen dat je 3,3kg zweet verliest op een uurtje. Ik denk dat je weegschaal daar niet helemaal accuraat genoeg voor is.

Deze morgen om 8u ook een 5k gedaan aan de zee en ook wat verbaasd hoe het zweet van mij liep.

Benen waren ok, HR wat minder. Maar ook al maand of 2 geleden, ben vooral terug aan het fietsen maar volgende week wandelvakantie, dus terug even lopen.

Maar ik durf toch te betwijfelen dat je 3,3kg zweet verliest op een uurtje. Ik denk dat je weegschaal daar niet helemaal accuraat genoeg voor is.

Ik wou net zeggen 3,3kg verliezen is wel gewoon extreem.
Pak is 2 flessen water, dat plus 300ml heb je dus verloren. Dan laat je gewoon al lopend een vochtspoor na.

Het ontgaat mij ook volledig waarom je nuchter zou gaan lopen. Of waarom je het nemen van een gel zou zien als een vervanger van een ontbijt.
Ontbijt gewoon en doe niet zo mal.

En ik mag toch hopen dat je voldoende extra natrium inneemt als je echt veel vocht verliest. Want anders gaat het niet goedkomen.

Gisteren 6:25 gelopen op 2000m pistemeeting. Volgend weekend proberen m'n PR op de 5000m op de piste te verbreken (17:29). Denk dat 17:15 wel moet lukken als het niet extreem warm wordt.

Laatst bewerkt:
zachte ondergrond lokt dan 9/10 weer andere letsels uit, of toch in mijn geval. Ik loop (helaas) geen piste meer, noch finse. Krijg na 2 trainingen onmiddelijk last aan de knie. Nu vrijwel heel jaar doorgetrained zonder pistetrainingen, en geen issues meer.
Ik ga mij gewoon gedeisd houden de komende weken en laat die finse piste ook links liggen, want ik snak ernaar om terug deftig te kunnen lopen zonder pijn of last. Bijkomende kwaaltjes hoef ik nu niet :)

Vanmorgen om 5:15 opgestaan en ontbeten om om 05:40 te lopen. Moest mijn doel wat verder dan 6 weken liggen, had ik mij nog eens omgedraaid. 😅

Ik moet zeggen, dat vroeg lopen (05:30) in de ochtend heeft precies alleen maar voordelen. Was een heel stuk scherper en van vermoeidheid weinig tot geen last gehad tijdens het lopen of erna.

Immens respect voor diegenen wat dit ook in de winter kunnen.

Vanmorgen om 5:15 opgestaan en ontbeten om om 05:40 te lopen. Moest mijn doel wat verder dan 6 weken liggen, had ik mij nog eens omgedraaid. 😅
Kudos maar ik draai mij nog eens goed om rond dat uur. :tongue:

3,3kg zal id wel een foutje geweest zijn, ik post hier natuurlijk een uitschieter op mijne weegschaal, want ik had id zelf zoiets van: WTF ?
Meestal op zo'n warme dagen verlies ik gemiddeld genomen 1 - 1,5 kg per uur (zonder bijtanken) op mijne niet zo accurate weegschaal. Maar vermits dat cijfer al 10+ jaar echt chronisch is zal dit wel kloppen.

Het is sowieso wel bekend in dit topic dat ik van nature een harde zweter ben. Het heeft z'n voor en nadelen.

En ik mag toch hopen dat je voldoende extra natrium inneemt als je echt veel vocht verliest. Want anders gaat het niet goedkomen.
Ja ik heb speciaal een hele voorraad ORS in huis en ik heb een extra zakje ingenomen na zo'n schrikmomentje (met een vermoedelijk wel foutief cijfer). Ik ben vroeger zo al eens een paar keer ingestort maar sinds ik ORS gebruik heb ik dat niet meer voor gehad.

Het ontgaat mij ook volledig waarom je nuchter zou gaan lopen. Of waarom je het nemen van een gel zou zien als een vervanger van een ontbijt.
Ontbijt gewoon en doe niet zo mal.
Ik ben het tegenwoordig dikwijls met je eens. Maar uw redering hierboven, vind ik gewoon wereldvreemd.

Op welk uur moet ik dan ontbijten? Ik loop om 6u30 en ik moet nadien nog gaan werken. Ik ga echt niet nog vroeger opstaan of later beginnen werken en later stoppen met werken. Ik heb ook nog mijne nachtrust nodig. Kudos als hij wel erin slaagt om rond 5:30 op te staan om eerst te ontbijten maar je kan toch niet verwachten dat iedereen zo is?

Laatst bewerkt:
Ik ben het tegenwoordig dikwijls met je eens. Maar uw redering hierboven, vind ik gewoon wereldvreemd.

Op welk uur moet ik dan ontbijten? Ik loop om 6u30 en ik moet nadien nog gaan werken. Ik ga echt niet nog vroeger opstaan of later beginnen werken en later stoppen met werken. Ik heb ook nog mijne nachtrust nodig. Kudos als hij wel erin slaagt om rond 5:30 op te staan om eerst te ontbijten maar je kan toch niet verwachten dat iedereen zo is?

Je post dat op zondag… Misschien dat je tegenwoordig ook als zondag moet gaan testen, maar ik denk dat je gewoon uw verhaal niet coherent hebt :p

Mijn punt is gewoon een gel is geen ontbijt. Ja je krijgt wat koolhydraten binnen maar daar stopt het dan ook mee. Dus ontbijt en doe niet zo mal.
Als je zegt dat je liever wat langer slaapt dan kan dat goed zijn, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Morgenvroeg gaat de wekker om 5u15 om te ontbijten en daarna met de fiets naar het werk te rijden. Dus persoonlijk in de week heb ik daar nu geen problemen mee :p
Maar zuiver voor te trainen ga ik ook niet zo vroeg opstaan hoor, goed gek :p

Je post dat op zondag… Misschien dat je tegenwoordig ook als zondag moet gaan testen, maar ik denk dat je gewoon uw verhaal niet coherent hebt :p
Mmm. Ik ben zaterdagavond gaan lopen en daarna asap zondagochtend. Even spieken op Polar of ik wel correct ben want nu doe je mij twijfelen. :) Update: Ja het klopt wat ik zeg.

Maar wie weet. Mss was ik nog niet goed wakker en was die 85,5 kg op de weegschaal van zaterdagavond ipv zondagochtend en heb ik het zondagochtend niet goed gelezen (voor de loop). Daar begin ik nu wel over te twijfelen. :tongue:

Morgenvroeg gaat de wekker om 5u15 om te ontbijten en daarna met de fiets naar het werk te rijden. Dus persoonlijk in de week heb ik daar nu geen problemen mee :p
Vroeger kon ik daar ook goed tegen. Maar als je het een beetje gevolgd hebt. Ik heb het volwassen BOF gekregen tijdens de Covidcrisis (ik ben er nooit voor gevaccineerd in mijn kindertijd) en daar een zware auto immuunreactie op verkregen (sarcoïdose). Ik ben grotendeels hersteld maar sindsdien moet ik echt goed opletten dat ik voldoende (nacht)rust neem en ik moet echt goed doseren.

Laatst bewerkt:
New Shoe Day!

Mijn NB Vongo v6 zijn de 600km overschreden en de zool begint stevig te slijten. Een tweede paartje erbij om de last wat te delen maar ik vrees dat tegen 800km het wel gedaan is met die schoenen.

Onder het motto "buy european" ga ik dus voor de eerste keer in m'n loop carrière vreemd met een paar Salomon Aero Glide 3 GRVL. Dat "gravel" gedeelte slaat vooral op een iets ruigere zool maar het is ver van een trail schoen. Dat hoeft het trouwens ook niet te zijn, ik had gewoon een mooie korting op de GRVL variant en ik loop wel vaak op grindwegen dus ik dacht waarom niet!

AD_4nXc6gqGaEdAwd3i5Mwww8qnJiuxUzKBqFAkYSppt8ugHYXlXdmg8jgwC6lFf-X1fAVMxRh0CK7W2Vqk3zfFnQd6j9vGK4NUKGRa0taExeuCmNsVYtdphWVYZpp4w5RJPC0gRGlNMtQ

niet mijn foto...

Nice! Ik heb de gewone versie voor op asfalt. Heel leuke schoen: comfortabel, licht, goedkoop (solden) en je kan er ook wat mee versnellen.

Hier ondertussen 3 paar Salomon. 2 voor licht off-road en 1 paar voor de weg. Kwamen voor mij het beste uit het passen...

Chirojogging Heist. GPS: 4km - 21:15. ça va. 26 graden en zon 💪

35+ / 35- hoogtemeters. Ik had eigenlijk goeie superbenen maar ik kreeg te weinig zuurstof binnen. Ik wilde oorspronkelijk de 12km lopen maar door de warmte heb ik het gehouden op 3km WU + 4km wedstrijd + 5 km CD naar huis, dat is ook 12 km maar 8km traag :tongue:

Officiële tijd: 21:51 (4,12 km) - 5:19/km - 62ste op 120 finishers. Ik was de traagste loper die 11km/u haalde. :oi22: Achter mij gaapte de leegte.

Laatst bewerkt:
Was al even aan het denken om eens een snelle 10K te lopen.
Werd deze ochtend wakker en zag het wel zitten.

Gezien ik zeer weinig interval en de laatste keer toch een half jaar geleden is en de laatste maanden, met oog op de alpen, toch vooral hoogtemeters heb gemaakt...

Mij gepaced voor een sub 38.
Uiteindelijk gefinished in 37:21

Heb gelopen wat ik dacht wat momenteel mogelijk was. Toch wel blij dat ik er naar mijn gevoel goed op zat.

De kuiten zijn wel niet blij, en dat zal nog wel een paar dagen duren.

Nice! Ik heb de gewone versie voor op asfalt. Heel leuke schoen: comfortabel, licht, goedkoop (solden) en je kan er ook wat mee versnellen.

Gisteren een eerste interval sessie mee afgewerkt en ik beaam wat je zegt, naar mijn niveau vond ik het zelf nog een zeer snedige versnelling.

Binnenkort eens naar hun trail gamma kijken want daar zijn m'n schoenen echt aan vervanging toe.

Mijn voeten zijn helaas wat aan de brede kant voor Salomon; 'k vind die dikwijls toch wel smal uitvallen t.o.v. bijv. een Saucony, waar ik vaak mee loop.
Jammer eigenlijk, want sommige van hun schoenen zijn idd wel regelmatig goedkoop te vinden.

Ik hoop dat hier een aantal experten zitten voor mijn vraag.

Ik loop nu sinds 3 maand en loop nog aan een traag tempo (gemiddeld rond de 8:00). Mijn hartslag loopt redelijk hoog op naar mijn mening tot rond de 165-170 bpm gemiddeld. Als ik een looptempo aanneem van 6:00 gaat die naar 180 gemiddeld. Dit lijkt in mijn ogen weinig te verbeteren.

Is dit normaal voor een beginnende loper? Ik kom echt van het nulpunt qua conditie.
Kan ik mijn progressie daarin tracken? Ik loop nu met een Galaxy Watch maar overweeg een Garmin aan te schaffen als ik zo'n zaken beter kan bijhouden.

Ik zou eigenlijk moeten wandelen om zone 2 te trainen maar dat zie ik niet echt zitten.
Alvast bedankt voor jullie input!

Terug
Bovenaan