Algemene Loopthread

Trail de Chimay: prachtig parcours, wel beetje ver rijden maar het fantastische weer maakte alles goed (al bleek weer dat ik het echt lastig heb met warmte en veel te veel zout verlies… en daar stomweg niet op voorzien was)

stokken thuis laten omdat het “maar” 50km was is ook een fout die ik geen 2x ga maken 😉

Trail de Chimay: prachtig parcours, wel beetje ver rijden maar het fantastische weer maakte alles goed (al bleek weer dat ik het echt lastig heb met warmte en veel te veel zout verlies… en daar stomweg niet op voorzien was)
Same here. Als het echt warm is dan kan ik soms letterlijk zout voelen, vooral aan mijn benen en voorhoofd. Hoe gek dit ook klinkt: Ik meen dit en dat smaakt ook echt als 'zout' en niet zo'n klein beetje.

Ik kan ook gerust 15km lopen, 84kg wegen, een liter drinken onderweg en als ik mij nadien weeg toch gewoon 82kg wegen. Ik krijg dat nooit volledig gecompenseerd.

Nu goed het voordeel is dan weer dat ik niet snel (tot op heden nog nooit) een hitteslag heb gekregen. Elk nadeel heeft z'n voordeel hé :)

Same here. Als het echt warm is dan kan ik soms letterlijk zout voelen, vooral aan mijn benen en voorhoofd. Hoe gek dit ook klinkt: Ik meen dit en dat smaakt ook echt als 'zout' en niet zo'n klein beetje.

Ik kan ook gerust 15km lopen, 84kg wegen, een liter drinken onderweg en als ik mij nadien weeg toch gewoon 82kg wegen. Ik krijg dat nooit volledig gecompenseerd.

Nu goed het voordeel is dan weer dat ik niet snel (tot op heden nog nooit) een hitteslag heb gekregen. Elk nadeel heeft z'n voordeel hé :)
Ik was zeker 20min aan het vloeken dat ik mijn zakje zout vergeten had… tot ik besefte dat mijn armen gewoon vol zout zaten 🥳

Sinds 2 weken ben ik terug aan het lopen. Lees: minuutje stappen, minuutje lopen en dat voor 20'. Zullen zien hoe het evolueert. In het verleden altijd moeten stoppen wegens kniepijn. Doel is ook niet om aan x tempo te lopen of x afstand. Fietsen zal sowieso sport nummer 1 blijven maar gewoon pijnvrij een uurtje kunnen lopen, dat zou ik wel leuk vinden.
Fast forward 4 maanden => deze ochtend voor het eerst een uur gelopen voor het werk. Ik kan wel genieten van nieuwe zaterdagochtend routine.

Tot mijn eigen verbazing ben ik die maanden doorgekomen zonder een pijntje aan mijn knieën. Heel langzaam opgebouwd van meer wandelen dan lopen naar een uur lopen, en ook nog niet tot verleiding gekomen om snel beginnen te lopen. Ik moet wel zeggen dat de gewenning voor mijn pezen etc langer duurt dan ik verwacht had, na dat uur voel ik het toch wel goed in mijn benen. De keerzijde van een late dertiger te zijn zeker :confused2:.

Fast forward 4 maanden => deze ochtend voor het eerst een uur gelopen voor het werk. Ik kan wel genieten van nieuwe zaterdagochtend routine.

Tot mijn eigen verbazing ben ik die maanden doorgekomen zonder een pijntje aan mijn knieën. Heel langzaam opgebouwd van meer wandelen dan lopen naar een uur lopen, en ook nog niet tot verleiding gekomen om snel beginnen te lopen. Ik moet wel zeggen dat de gewenning voor mijn pezen etc langer duurt dan ik verwacht had, na dat uur voel ik het toch wel goed in mijn benen. De keerzijde van een late dertiger te zijn zeker :confused2:.

Kom, kom, ik ben als loper beginnen fietsen op mijn 36e en dat overleef ik ook. Dan moet het omgekeerde ook lukken 😁.

Al ben ik wel altijd zeer in de war als ik u een loopje op Strava zie posten 🤣.

Kom, kom, ik ben als loper beginnen fietsen op mijn 36e en dat overleef ik ook. Dan moet het omgekeerde ook lukken 😁.

Al ben ik wel altijd zeer in de war als ik u een loopje op Strava zie posten 🤣.
Haha. Daarom dat de meeste van mijn loopjes nog gemute zijn, om de mensen niet te verwarren.

Qua gewenning aan het lichaam is de stap van lopen naar fietsen natuurlijk wel gemakkelijker. Mijn loopjes zijn nu altijd tussen de 125 a 135 hartslag, het voordeel van al een fietsconditie te hebben. Als ik een half uur aan hartslag 160 loop scheur ik alles af denk ik :D.
Op de rollen rij ik vaak samen met iemand die vroeger marathons liep (en nu te vaak geblesseerd is). Zo'n goeie loper wat kracht in de benen laten kweken en je hebt een fantastische fietser, ik kan em niet volgen ...

Wat moet ik dan zeggen? Dieë pipo van ne @makila is echt ne ouwe pé hoor.
:tongue:

Ik spreek geen oude wijze mannen tegen :oi22:

stokken thuis laten omdat het “maar” 50km was is ook een fout die ik geen 2x ga maken 😉
Ik heb die van 24km gedaan twee jaar geleden. Mooi parcours :)

Chapeau om die van 50km te doen!

Loopwedstrijd in Friesland stilgelegd omdat TE veel mensen onwel werden

Wat als het 30+ graden (meermaals reeds voorgevallen) is in de blakende zon zoals tijdens de Heistse Bergloop in augustus? (De maximale afstand is dan een Halve marathon den Heistse berg over). :support:

Iedereen kan wel eens onwel worden maar dat zijn er telkens toch veel te veel. 9/10 ligt het toch aan een gebrek aan training.
gebrek aan training in deze weersomstandigheden… je lichaam is nu deze hitte nog niet gewoon, doe deze zelfde wedstrijd eind augustus bij even warm weer en het gaat beter meevallen

ik durf van mezelf echt wel zeggen dat ik een ervaren loper ben, wel, ik heb gisteren ook echt last gehad vd warmte, nochtans 2 softflasks van 500ml en elke 12-13 km een bevoorrading. Mijn Garmin bevestigt dit: warmteadaptatie gisteren van 0% naar 12%

Maak dat mee, ik ben mijn lopersbenen aan het terugvinden precies. Gisteren verdeeld over 3 sessies 35km gedaan (waarvan 15km pittig mogen pacen voor iemand) en dan vandaag weer 42. Zonder shirt, in de zon, daar doen we het voor 🤩.

Iets anders, hebben jullie een looppetje? Ook de niet-kalende mannen? Met een loopmuts in de winter heb ik onverwacht veel genot, bijna geen last meer aan de vingers (jaja), en daardoor denk ik nu dat ik de tips ivm petje tegen de zon ook maar eens serieuzer moet nemen?

Iets anders, hebben jullie een looppetje? Ook de niet-kalende mannen? Met een loopmuts in de winter heb ik onverwacht veel genot, bijna geen last meer aan de vingers (jaja), en daardoor denk ik nu dat ik de tips ivm petje tegen de zon ook maar eens serieuzer moet nemen?

Ik heb er een stuk of 30 denk ik, loop daar bijna altijd mee, zelfs wanneer er geen zon is. Die 30 zijn van 2 merken: Stance en Ciele. Niet dat petjes van Nike en consorten hun werk niet doen, maar die van Stance en Ciele zien er waanzinnig goed uit en kan je ook gewoon dragen als casual pet.

Ik draag altijd een pet, is het niet voor de zon dan is het om de regen uit m'n gezicht te houden. Het houdt m'n haar wat bij elkaar als het wat langer is en het zweet van m'n gezicht. En natuurlijk ook voor de looks, op het zicht loop je minstens 30 seconden per minuut sneller met een coole pet op.

En zoals @Karry98 zegt, die van Ciele zijn enorm kwalitatief, niet goedkoop maar m'n oudste Ciele pet is meer dan vijf jaar oud en ziet er als nieuw uit.

Ik draag altijd een pet, is het niet voor de zon dan is het om de regen uit m'n gezicht te houden. Het houdt m'n haar wat bij elkaar als het wat langer is en het zweet van m'n gezicht. En natuurlijk ook voor de looks, op het zicht loop je minstens 30 seconden per minuut sneller met een coole pet op.

En zoals @Karry98 zegt, die van Ciele zijn enorm kwalitatief, niet goedkoop maar m'n oudste Ciele pet is meer dan vijf jaar oud en ziet er als nieuw uit.

30 sec sneller met een pet op en voor de extra boost kan je het nog eens omdraaien ook. Dat is voor wanneer de gas echt opengedraaid wordt.

Terug
Bovenaan