Algemene Loopthread

Maar wanneer ik de menigte uit hun dak zag gaan in Londen begint het toch te kriebelen. Waarschijnlijk loop ik ooit wel nog eens Londen hierdoor. De sfeer was echt zoals Valencia X2.
Volgend jaar dus misschien Berlijn (als ik dit jaar nog in gang geraak en voel dat sub 3u wel mogelijk is) of Londen voor de fun.
Hoe zou je je dan inschrijven voor Londen? Via een reisvereniging die hier een marathonreis naar organiseert? Ben ook al even aan het kijken om me in te schrijven voor Londen.

Ik was ook nog op zoek naar een najaarsmarathon om sub 3 te gaan, maar via touroperators kwam ik om €1700 voor 4 dagen Berlijn, zonder vervoer en dat vond ik toch te gortig. Valencia sta ik nog op de wachtlijst, maar ik ga waarschijnlijk voor zekerheid kiezen en dus zal het Firenze worden.

Londen lijkt me inderdaad ook super. Ben daar ook ingeschreven op de loterij, maar dat wordt toch maar een zeer kleine kans als witte blanke man denk ik :laugh:

Ik moest zondag normaal pacen in Genk loopt 16km, maar de organisatie heeft beslist om toch geen pacers in te zetten. Ik mag echter wel nog gratis mee lopen :unsure:

Ik ga er een rustige training van maken want sukkel wat met een achillespeesonsteking en ben hard aan het werken bij de kiné om er vanaf te raken. In juli start ik al aan m'n marathonopbouw voor Berlijn en ik had me eigenlijk voorgenomen om heel de lente en zomer te werken aan m'n topsnelheid op de pistewedstrijden (1500m tot 5km).

Damn ik had wel gerekend op een pacer zondag. Wil de 10 miles in 1h30 doen en dan aansluiten aan de 5km.

Ik was ook nog op zoek naar een najaarsmarathon om sub 3 te gaan, maar via touroperators kwam ik om €1700 voor 4 dagen Berlijn, zonder vervoer en dat vond ik toch te gortig. Valencia sta ik nog op de wachtlijst, maar ik ga waarschijnlijk voor zekerheid kiezen en dus zal het Firenze worden.

Londen lijkt me inderdaad ook super. Ben daar ook ingeschreven op de loterij, maar dat wordt toch maar een zeer kleine kans als witte blanke man denk ik :laugh:
Same here, ik doe altijd mee met die loterij, maar dat is nooit iets.
Een reis met TUI gaat bijv wel, maar dat is belachelijk duur geworden. Dan kan je net zo goed zelf de marathons in Rome/Madrid doen, daar is nog plaats zat en ook nog betaalbaar.

Vrouw wilt hier Antwerpen doen. 120€ is toch serieus aan de prijs.
Zou dan 240€ zijn voor ons beide, want goed ik kan moeilijk achterblijven dan. Zij kon niet wachten en heeft zich toch al ingeschreven.
Ik ga toch jong even wachten :P

Zou dan 240€ zijn voor ons beide, want goed ik kan moeilijk achterblijven dan. Zij kon niet wachten en heeft zich toch al ingeschreven.
Ik ga toch jong even wachten :p
Dat zijn toch al gekke prijzen.. werd volgens mij besproken in de podcast de jogclub, je betaalt eerder voor een festival dan een marathon..
100% kudos naar een organisator die een marathon op poten zet waar filmen verboden is, er voor iedere tijd voldoende pacers aanwezig zijn, deftige bevoorrading met flesjes en post workout recovery.
Al die bling bling met medailles, t shirts, … Je zou bijna denken dat mensen eerder meedoen voor de finisher foto dan de prestatie
Zeg dag al langer en zie het in de eigen omgeving ook. Een 10km lopen is niet meer sexy precies. Tmoet meteen een marathon zijn anders telt het niet.. Kom er onnozel van

Een 10km lopen is niet meer sexy precies
Wat ook logisch is. Een 10k lijkt haalbaar voor quasi iedereen. ‘Ah, 10 kilometer maar?’. Dan mag je die lopen aan 5:30, 5:00 of 3:30. Mensen kunnen niet inschatten hoe groot het verschil is tussen die snelheden, en hoe op kortere afstanden een minuut sneller enkel maar moeilijker wordt hoe sneller je loopt.

Een marathon is een mystische afstand. Of die nu tegen 5:00 uur wordt afgewerkt of tegen 3:30. Dat kunnen mensen zonder kennis beter plaatsen.

Ik ben het er helemaal niet mee akkoord. Maar vanuit het perspectief van een buitenstaander en iemand die er niet echt mee bezig is vind ik het wel relatief logisch.

Ik ga toch jong even wachten :p
Als je een grote publieke marathon wilt doen zit je tegenwoordig aan die prijzen, ik zou het daarvoor niet laten (tenzij je in financiële problemen zit). Ik zie ook wel dat de prijzen goed toenemen tegenwoordig, dit heb ik betaald voor mijn voorbije marathons:

2022 Brugge: 65€
2023 Madrid: 80€
2023 Amsterdam: 105€
2024 Rome: 85€
2025 Genève: 105€

Dan vind ik die 120€ voor Antwerpen best duur, die is toch kleinschaliger dan de marathons hierboven en geen nationale hoofdstad die ze moeten afsluiten in een drukke toeristische periode.

Dat zijn toch al gekke prijzen.. werd volgens mij besproken in de podcast de jogclub, je betaalt eerder voor een festival dan een marathon..
100% kudos naar een organisator die een marathon op poten zet waar filmen verboden is, er voor iedere tijd voldoende pacers aanwezig zijn, deftige bevoorrading met flesjes en post workout recovery.
Al die bling bling met medailles, t shirts, … Je zou bijna denken dat mensen eerder meedoen voor de finisher foto dan de prestatie. Zeg dag al langer en zie het in de eigen omgeving ook. Een 10km lopen is niet meer sexy precies. Tmoet meteen een marathon zijn anders telt het niet.. Kom er onnozel van
Daar komt de kost volgens mij niet van, het zijn meer de organisaties die inspelen op de verhoogde vraag naar marathons en hun winstmarges verhogen. Iedereen wilt tegenwoordig voor een (mythische) marathonafstand gaan, 10km-20km's zijn voor velen nu passé en ondermaats.

Al die bling bling met medailles, t shirts, … Je zou bijna denken dat mensen eerder meedoen voor de finisher foto dan de prestatie
Zeg dag al langer en zie het in de eigen omgeving ook. Een 10km lopen is niet meer sexy precies. Tmoet meteen een marathon zijn anders telt het niet.. Kom er onnozel van

Echte lopers kunnen een 10k wel waarderen. Ik vind het zelf harder afzien en heb meer schrik voor die afstand dan voor de marathon.

Ik heb me trouwens ingeschreven voor de Big 10 in Rotterdam: https://www.bigseries.nl/

Daar ga ik proberen een stuk onder de 35min te gaan en dat is m'n laatste echte test voor de marathon van Berlijn !

5 km in 25:17 (5:03). 3 snelle km's met 2 km's recup ertussen. 34 sec trager dan in de winter maar ik heb ook maar 3 km echt stevig gesprint. Daarna nog rustig 11,5 km LSD verder doorgelopen.

Ik probeer er wat meer pit in te krijgen. Mijn benen kunnen mijn conditie momenteel niet goed volgen en dat is een beetje 'meh'. :tongue:

Laatst bewerkt:
Wat ook logisch is. Een 10k lijkt haalbaar voor quasi iedereen. ‘Ah, 10 kilometer maar?’. Dan mag je die lopen aan 5:30, 5:00 of 3:30. Mensen kunnen niet inschatten hoe groot het verschil is tussen die snelheden, en hoe op kortere afstanden een minuut sneller enkel maar moeilijker wordt hoe sneller je loopt.

Een marathon is een mystische afstand. Of die nu tegen 5:00 uur wordt afgewerkt of tegen 3:30. Dat kunnen mensen zonder kennis beter plaatsen.

Ik ben het er helemaal niet mee akkoord. Maar vanuit het perspectief van een buitenstaander en iemand die er niet echt mee bezig is vind ik het wel relatief logisch.
Unpopular opinion maar ik vind als je niet onder de 5h finisht dat je niet te zoeken hebt op een marathonafstand. Begin dan eerst met kortere afstanden en bouw gestaag op. Sub 5h op een marathon is voor jan modaal met ietwat deftige training zeker mogelijk.
Zelfde verhaal met average rob en zijn broer op de marathon de sables. Ja ze zijn gefinished, ja heb tonnen respect voor hun doorzettingsvermogen maar dat is geen reclame voor de sport. ‘T is eigenlijk zelf echt onverantwoord om zo onvoorbereid aan iets dergelijks mee te doen

Ik probeer mij daar niet druk in te maken, maar stel inderdaad ook vaak hetzelfde vast. Als ik bv. zie hoe collega's die marathons lopen (en een marathon trager lopen dan ik zou doen) als het over lopen gaat mij enkel vragen wanneer ik een marathon ga lopen, vraag ik me af waarom wat ik doe niet lijkt te tellen. Ik amuseer me zo waarschijnlijk beter dan wanneer ik voor marathons zou trainen. 🤷‍♂️ Ik loop graag en de goesting is er zeker om ooit eens een paar jaren wat meer lange afstanden te doen met alles van 5k tot ultra's, maar voorlopig wil ik me (als de rugproblemen voorbij zijn) nog enkele jaren richten op de korte afstand.

Ik lig dat al JAREN te roepen.
Ook op 9lives en hier leefde en leeft dat gevoel nog altijd. Iedereen aan de marathon of je bent geen loper.
Mensen die nog geen jaar lopen, opbouwen naar die marathon maar. En zoals je zegt iets van prestatie leveren dat hoeft niet. Eén stressfractuur, part of the game zeker!
En maar smalend doen over 5 of 10km. Zogezegd niet leuk ook want te kort.

Als het aan mij lag dan zou ik ook niet meedoen hoor. Maar bij de vrouw speelt het gedacht dat er misschien binnenkort kinderen komen en het dan nog wel eens lang kan duren voor het terug lukt. Als het al überhaupt terug lukt.
En bij haar speelt veel meer het gevoel van niet serieus te worden genomen omdat ze geen marathon op haar palmares heeft. Ook al loopt ze al 15 jaar en loopt ze beter en sneller dan velen die smalend doen.

Overigens ik ga geen limiet leggen op wat wel en niet een waardige marathontijd is. Al is 5uur natuurlijk wel heel lang.
Maar de manier waarop en de nasleep erna zijn voor mij toch veel belangrijker.
Beide hebben we wel ambitie te eindigen tussen 3 en 4u :P

Unpopular opinion maar ik vind als je niet onder de 5h finisht dat je niet te zoeken hebt op een marathonafstand. Begin dan eerst met kortere afstanden en bouw gestaag op. Sub 5h op een marathon is voor jan modaal met ietwat deftige training zeker mogelijk.
Zelfde verhaal met average rob en zijn broer op de marathon de sables. Ja ze zijn gefinished, ja heb tonnen respect voor hun doorzettingsvermogen maar dat is geen reclame voor de sport. ‘T is eigenlijk zelf echt onverantwoord om zo onvoorbereid aan iets dergelijks mee te doen

Hier ben ik toch niet mee akkoord, voor sommige mensen is tempo bijkomstig. Lopen aan 7min7sec wil niet zeggen dat je slecht voorbereid bent? Ok het is niet snel maar voor sommige zit de uitdaging in afstand. Slecht voorbereid lopen of lopen omdat de andere afstanden "minderwaardig" zijn, is wel uit den boze natuurlijk.

Ik heb zelf het gevoel dat de iedereen-aan-de-marathon-hype in mijn omgeving zo niet leeft. Veel sportievelingen maar gelukkig geen marathon-ratrace.

Hier ben ik toch niet mee akkoord, voor sommige mensen is tempo bijkomstig. Lopen aan 7min7sec wil niet zeggen dat je slecht voorbereid bent? Ok het is niet snel maar voor sommige zit de uitdaging in afstand.
De marathon is in de eerste plaats een loopwedstrijd. Is 7:07 nog lopen? Unpopulair opinion maar ik vind van niet.

De dodentocht moet je ook binnen de 24u beëindigen. Een limiet van 5u op de marathon vind ik zo gek nog niet, vind ik zelfs nog ruim.

De marathon is in de eerste plaats een loopwedstrijd. Is 7:07 nog lopen? Unpopulair opinion maar ik vind van niet.

De dodentocht moet je ook binnen de 24u beëindigen. Een limiet van 5u op de marathon vind ik zo gek nog niet, vind ik zelfs nog ruim.

Ik heb @MBoddin04 z'n post misschien iets te vlug gelezen. De nuance dat onder de 5u voor Jan Modaal zeker mogelijk is, klopt uiteraard. Die 7min/km zal zeer zelden een doeltempo zijn denk ik. Wie (ruim) over de 5u gaat heeft misschien niet goed getraind.

Dat gezegd zijnde, vind ik lopen aan 7min/km toch echt nog wel lopen. Aan het begin van mijn trainingsschema's of na heropbouw zijn dat vaak m'n LSD tempo's. Anders gaat de HR sky high...

Dat gaat hier snel van “je moet geen marathon lopen om een loper te zijn” naar “je moet minstens x min/km lopen om een loper te zijn”. Who cares hoe snel of hoe lang iemand loopt, elke motivatie om uit de zetel te komen is een goede.

Ik heb @MBoddin04 z'n post misschien iets te vlug gelezen. De nuance dat onder de 5u voor Jan Modaal zeker mogelijk is, klopt uiteraard. Die 7min/km zal zeer zelden een doeltempo zijn denk ik. Wie (ruim) over de 5u gaat heeft misschien niet goed getraind.

Dat gezegd zijnde, vind ik lopen aan 7min/km toch echt nog wel lopen. Aan het begin van mijn trainingsschema's of na heropbouw zijn dat vaak m'n LSD tempo's. Anders gaat de HR sky high...

Maar goed met training en voorbereiden gaat je tempo nu eenmaal ook omhoog.
Hoe meer je traint en hoe groter je motor wordt hoe sneller je automatisch ook gaat lopen.
Je kan een heel trage Piet zijn, en uw talent om snel te lopen kan 0,0 zijn. Maar een tempo van 6m30 voor een wedstrijd moet toch haalbaar zijn. Indien niet dan lijkt het mij dat je toch wel kan zeggen dat je misschien toch niet zo goed voorbereid bent. En ik zou de lat zelfs hoger durven leggen.

Je kan een heel trage Piet zijn, en uw talent om snel te lopen kan 0,0 zijn. Maar een tempo van 6m30 voor een wedstrijd moet toch haalbaar zijn. Indien niet dan lijkt het mij dat je toch wel kan zeggen dat je misschien toch niet zo goed voorbereid bent. En ik zou de lat zelfs hoger durven leggen.
Je praat over mij? :tongue:

Ik ben ne (hele) trage Piet en ik heb effectief 0,0 talent om snel te lopen wegens mijn zware bouw. Ik liep vorige week naar mijn slechte 10 miles ooit (De warmte verklaar niet alles, ik had gewoon een heel slechte dag) in een tempo van 5:40 per km. Doorgetrokken naar ne marathon is dat < 6:30 mits voldoende training

Terug
Bovenaan