Algemene Loopthread

In de startbox (die ze veel groter gemaakt hebben? er stonden 2000 mensen) mij ergens op een rij 10 a 15 gezet met het idee dat dat voor richttijd een uur wel een realistische inschatting was (er van uit gaande dat je dan rond positie 200 a 300 finisht). De pacer van 1u die de laatste minuut toekwam en helemaal vanvoor ging staan voorspelde wel al niet veel goeds. Helaas merk je dat iedereen dezelfde mentaliteit heeft "je moet vanvoor staan of je wordt teveel gehinderd". Hierdoor de eerste 2km (waar het inderdaad zeer smal is) continu gehinderd door mensen die 4:20 (en trager) ofzo liepen maar wel vanvoor gingen staan...

De 1000ste liep 1u09:23. Nummer 2000 1u14:33. Als de eerste 2000 mogen starten in de startbox dan is het niet onlogisch dat daar redelijk wat mensen aan 4m10 - 4m20 lopen :P

Iedereen wilt natuurlijk op een zo vrij mogelijke baan lopen, dus iedereen wil vooraan staan.
Maar troost u, valt in het niets tegen in een wave starten.

Een redelijk laag pitje zegt hij dan nog! 😆 Wat mag een normaal volume dan inhouden? 😬

Wat voor mij “normaal” was ligt ondertussen al even achter mij, maar ik heb jaren gehad dat ik 5000 à 6000km liep op een jaar. Maar bijna alles stond toen in het teken van de ultra’s. Die periode ligt ondertussen wel achter mij en komt overigens niet meer terug, heb ik het een beetje mee gehad.

Ik loop overigens nog altijd wel echt graag, maar heb geen doelen meer. Of het moest op de middellange termijn zijn om eens een duatlon te proberen. We zien wel.

Het belangrijkste is gewoon blijven genieten van het sporten, of het nu lopen, fietsen of iets anders is. Zeker met dit weer. 🤩

Ik post hier dan wel niet veel meer, maar volg het topic nog wel. Het verbaast mij keer op keer hoeveel lopers er niet op het forum zitten en welke knappe prestaties er worden neergezet. Doe allemaal zo verder!

De 1000ste liep 1u09:23. Nummer 2000 1u14:33. Als de eerste 2000 mogen starten in de startbox dan is het niet onlogisch dat daar redelijk wat mensen aan 4m10 - 4m20 lopen :p

Iedereen wilt natuurlijk op een zo vrij mogelijke baan lopen, dus iedereen wil vooraan staan.
Maar troost u, valt in het niets tegen in een wave starten.
Akkoord, maar als je dat tempo loopt en inderdaad rond positie 1000 finisht ga je toch niet ergens vanvoor staan, lijkt mij. Maar ik snap het ook wel, iedereen wilt inderdaad zo vrij mogelijk lopen waardoor het probleem zichzelf versterkt.

Ik ben sinds enkele weken aan het trainen voor een halve marathon, gewoon om mijn grenzen te verleggen. Ik heb over de jaren heen zo nu en dan eens getraind om een wedstrijd van 10km te lopen maar tijdens de training kon dit zonder drank. Nu ik wat langere afstanden loop zou een beetje drank wel mogen. Hoe hydrateren jullie tijdens lange duurlopen (+10km)? Dragen jullie zo'n riem of vestje met drinkfles?
Had gedacht om in 2 lussen te lopen en op de oprit wat water te zetten, maar ik loop liever 1 grote lus 🤓

Ik ben sinds enkele weken aan het trainen voor een halve marathon, gewoon om mijn grenzen te verleggen. Ik heb over de jaren heen zo nu en dan eens getraind om een wedstrijd van 10km te lopen maar tijdens de training kon dit zonder drank. Nu ik wat langere afstanden loop zou een beetje drank wel mogen. Hoe hydrateren jullie tijdens lange duurlopen (+10km)? Dragen jullie zo'n riem of vestje met drinkfles?

Die goedkope rugzakjes vielen altijd wel ergens slecht (schuren, van de schouder vallen,...) dus ik gebruik nu al jaren gewoon zo'n Salomon rugzak met softflasks. Wat duurder maar zitcomfort is veel beter.
Maar eigenlijk loop ik voor alles onder de 2 uur nooit met drank. En gellekes begin ik al helemaal niet aan. Hoogstens wat druivesuiker of stuk peperkoek, maar ook nooit voor runs onder de 2 uur. Maar bon, moet je zelf wat aanvoelen hoe je lichaam daar op reageert, ik zit denk ik op één eind van een spectrum wanneer het op die kwestie aankomt.

Hier ook de 10 Miles! Het loopfestijn van het jaar voor mij!
Ik had het EK meegedaan, eigenlijk uit vorm, maar gewoon omdat het zo'n unieke mogelijkheid was. En dat was een fantastische ervaring, ik heb me goed geamuseerd en me echt helemaal kunnen uitwringen. Ook al was de tijd niet van m'n beste, ik had geen seconde sneller kunnen lopen en had het gevoel dat ik er alles had uitgehaald sportief. Dus supercontent.

En om het kwakkeljaar helemaal goed af te sluiten, heb ik de dag erna m'n voet weer omgeslagen, 2w wandelrust tot aan de 10M. Ik had gehoopt op supercompensatie, maar dat werkt blijkbaar niet voor een lijf dat al niet zo goed in vorm is :D Dat, in combinatie met het echt wel warme weer, zorgt voor mijn slechtste tijd tot nu toe (spoiler) en een fly and die for the ages.

Nee, eigenlijk moet ik dat anders zeggen: Mijn eigen keuzes hebben daarvoor gezorgd. In Leuven was 5:10, dus ik zat in m'n hoofd met iets tussen 5:15 en 5:30 afhankelijk van de dag. Door het warme weer nog even getwijfeld om er 6:00 van te maken, maar van de hitte heb ik meestal geen last, en trots telt ook. Long story short, ik heb me laten vangen. Tegen dat boerelange stuk langs de autostrade op, liep ik 4:50 omdat ik me goed voelde en vorig jaar na een km of 4 mijn tweede adem komt en ik in mijn ritme raak. Tegen dat ik boven was na de KT merkte ik al dat die tweede adem maar niet kwam en op 8km begonnen mijn vingertoppen en neus te tintelen, en heb ik wijselijk er een eind aan gemaakt. Op km10 een kilometertje gestapt, hartslag laten zakken. Maar zodra ik weer vertrok, knalde die weer omhoog. Het was totaal op! Raar toch altijd dat wat je verschiet, je niet meer goed kunt maken door ff te rusten.

De stats zeggen genoeg: 1u44, traagste editie ooit. 2x gestapt, en vanaf km11 qua tempo aan Z1 (héél misschien Z2) en qua HR aan 95%max. Doodgaan heb ik al 2 of 3x meegemaakt, maar nog niet zo'n sloophamer als nu en zeker niet al zo vroeg in de race. Uiteindelijk ook veel te weinig gedronken, hoewel ik een stuk of 6 bekers heb aangenomen, maar 4u later moest ik nog niet plassen. Maar dat is eerder een symptoom van het kapotgaan dan de reden.

Maar ik ben wél content. Ik heb een knop kunnen omdraaien wat ik daarvoor nog nooit heb gekund. Ik had nog één verdieping dieper kunnen gaan, en dan was het kop in de grond en stoempen tot de aankomst. Had ik niks meer gezien en was ik misschien blijven lopen en 1u35 gehaald. Maar ik heb genoten van het volk, rondgekeken, en zwaar afgezien me af te sluiten. En ik heb een stukje gewandeld, waar ik vroeger de grens zou hebben opgezocht en misschien een ambulancier hebben moeten roepen. Da's ook leren, da's ook beter worden.

Ik vind het dan ook maar twijfelachtig hoe smalend er gedaan wordt over 4:20-lopers, 'amateurtjes' en 'het is geen sahara' door enkele semiprofs hier, maar daar denk ik het mijne van ;) Ik vraag me af of je in het juiste evenement zit als je het volk het ergerlijkste vindt. Ergerlijker zijn de niet-toppers die denken dat ze aan een WR bezig zijn en het oké vinden om een elleboog in je rib te planten of langs rechts vloekend voorbij te knallen terwijl jij tegen je maxHR aan het doorbijten bent. Oei, nu zeg ik het toch in plaats van het voor mij te houden.

Hier ook de 10 Miles! Het loopfestijn van het jaar voor mij!
Ik had het EK meegedaan, eigenlijk uit vorm, maar gewoon omdat het zo'n unieke mogelijkheid was. En dat was een fantastische ervaring, ik heb me goed geamuseerd en me echt helemaal kunnen uitwringen. Ook al was de tijd niet van m'n beste, ik had geen seconde sneller kunnen lopen en had het gevoel dat ik er alles had uitgehaald sportief. Dus supercontent.

En om het kwakkeljaar helemaal goed af te sluiten, heb ik de dag erna m'n voet weer omgeslagen, 2w wandelrust tot aan de 10M. Ik had gehoopt op supercompensatie, maar dat werkt blijkbaar niet voor een lijf dat al niet zo goed in vorm is :D Dat, in combinatie met het echt wel warme weer, zorgt voor mijn slechtste tijd tot nu toe (spoiler) en een fly and die for the ages.

Nee, eigenlijk moet ik dat anders zeggen: Mijn eigen keuzes hebben daarvoor gezorgd. In Leuven was 5:10, dus ik zat in m'n hoofd met iets tussen 5:15 en 5:30 afhankelijk van de dag. Door het warme weer nog even getwijfeld om er 6:00 van te maken, maar van de hitte heb ik meestal geen last, en trots telt ook. Long story short, ik heb me laten vangen. Tegen dat boerelange stuk langs de autostrade op, liep ik 4:50 omdat ik me goed voelde en vorig jaar na een km of 4 mijn tweede adem komt en ik in mijn ritme raak. Tegen dat ik boven was na de KT merkte ik al dat die tweede adem maar niet kwam en op 8km begonnen mijn vingertoppen en neus te tintelen, en heb ik wijselijk er een eind aan gemaakt. Op km10 een kilometertje gestapt, hartslag laten zakken. Maar zodra ik weer vertrok, knalde die weer omhoog. Het was totaal op! Raar toch altijd dat wat je verschiet, je niet meer goed kunt maken door ff te rusten.

De stats zeggen genoeg: 1u44, traagste editie ooit. 2x gestapt, en vanaf km11 qua tempo aan Z1 (héél misschien Z2) en qua HR aan 95%max. Doodgaan heb ik al 2 of 3x meegemaakt, maar nog niet zo'n sloophamer als nu en zeker niet al zo vroeg in de race. Uiteindelijk ook veel te weinig gedronken, hoewel ik een stuk of 6 bekers heb aangenomen, maar 4u later moest ik nog niet plassen. Maar dat is eerder een symptoom van het kapotgaan dan de reden.

Maar ik ben wél content. Ik heb een knop kunnen omdraaien wat ik daarvoor nog nooit heb gekund. Ik had nog één verdieping dieper kunnen gaan, en dan was het kop in de grond en stoempen tot de aankomst. Had ik niks meer gezien en was ik misschien blijven lopen en 1u35 gehaald. Maar ik heb genoten van het volk, rondgekeken, en zwaar afgezien me af te sluiten. En ik heb een stukje gewandeld, waar ik vroeger de grens zou hebben opgezocht en misschien een ambulancier hebben moeten roepen. Da's ook leren, da's ook beter worden.

Ik vind het dan ook maar twijfelachtig hoe smalend er gedaan wordt over 4:20-lopers, 'amateurtjes' en 'het is geen sahara' door enkele semiprofs hier, maar daar denk ik het mijne van ;) Ik vraag me af of je in het juiste evenement zit als je het volk het ergerlijkste vindt. Ergerlijker zijn de niet-toppers die denken dat ze aan een WR bezig zijn en het oké vinden om een elleboog in je rib te planten of langs rechts vloekend voorbij te knallen terwijl jij tegen je maxHR aan het doorbijten bent. Oei, nu zeg ik het toch in plaats van het voor mij te houden.
Hm. Mijn bericht komt dan anders over als ik het bedoelde, mijn excuses. Ik heb alle respect voor elke deelnemer en het tempo dat de loper in kwestie loopt. Of dat nu 55 min of 1u55 is. Mijn "ergernis" kwam vooral van het feit dat veel personen zich bewust (?) compleet verkeerd in de waves zetten waardoor een grote groep gehinderd wordt. De wave/snelheid waaraan je loopt heeft daar op zich weinig mee te maken. Iemand die 4:20 loopt kan een veel betere inschatting maken dan zich helemaal vanvoor te zetten in de startbox (als je weet dat 1000+ mensen sneller lopen). Net zoals iemand die 2u wilt lopen niet helemaal vanvoor gaat staan in wave 3 voor alle snellere pacers. Ik probeer altijd wel een correcte inschatting te maken van waar ik moet staan in het startvak. Lukt dat altijd perfect? Uiteraard niet. Maar ik ga mij ook niet VOOR de pacers van 4u zetten op een marathon als ik 5u wil lopen...

Hm. Mijn bericht komt dan anders over als ik het bedoelde, mijn excuses. Ik heb alle respect voor elke deelnemer en het tempo dat de loper in kwestie loopt. Of dat nu 55 min of 1u55 is. Mijn "ergernis" kwam vooral van het feit dat veel personen zich bewust (?) compleet verkeerd in de waves zetten waardoor een grote groep gehinderd wordt. De wave/snelheid waaraan je loopt heeft daar op zich weinig mee te maken. Iemand die 4:20 loopt kan een veel betere inschatting maken dan zich helemaal vanvoor te zetten in de startbox (als je weet dat 1000+ mensen sneller lopen). Net zoals iemand die 2u wilt lopen niet helemaal vanvoor gaat staan in wave 3 voor alle snellere pacers. Ik probeer altijd wel een correcte inschatting te maken van waar ik moet staan in het startvak. Lukt dat altijd perfect? Uiteraard niet. Maar ik ga mij ook niet VOOR de pacers van 4u zetten op een marathon als ik 5u wil lopen...
Fout ligt ook voor een deel bij Golazo -> als je hoort in Welcome to the AA dat Andries en Marijke als 'VIPs' zijn uitgenodigd en een ticketje voor Wave 1 kregen... tja... daar heb je al 2 wandelaars in jouw startbox... (ze hadden een gemiddelde van 7,4 km/u)

Ik mag specifieker zijn als ik toch expliciet word, volledig mijn fout: ik had het over @Fizmo en @scorpken

Ik geef je trouwens groot gelijk, hoor. De meerderheid van de deelnemers van de 10M is zich niet bewust van de regels of de etiquette. Maar dat kun je echt niet verwachten, voor velen is het hun eerste loopwedstrijd. Het is niet helemaal juist hoe de waves worden ingedeeld, en dat de pacers zich nog naar voor dringen waardoor ineens een hele bende probeert te volgen, helpt zeker niet (en vond ik ook heel ergerlijk).

Maar ik sta in W1. Om 12u30 gaat die startbox open, en om 12u40 is het eerste kwart van die box gevuld. Zo gaat dat... Ik ga aan de kant als er snelleren aankomen, ik hou rechts. Maar als ik echt in vorm ben, sta ik daar ook om aan 4:50 mijn race te lopen. Je loopt daar mét 30k man (en zelfs dankzij), niet tegen of ondanks. En met dit weer denk ik dat héél veel mensen plots andere tijden aan het lopen waren dan ze hadden verwacht :D

Ja ik denk zeker ook dat de indeling in waves niet zo goed verloopt. Ik volg ook met dat je niet kan verwachten dat iedereen de "loopetiquette" volgt. Maar ik denk wel als je bijvoorbeeld 1u25 als richttijd hebt dat het vrij logisch is dat je tussen de pacer van 1u20 en 1u30 gaat staan en niet helemaal vanvoor in een wave....

Ik denk dat het bijvoorbeeld wel al zou kunnen helpen als Golazo in de Runners Guide bij de waves een richting geeft waar te gaan in het startvak. Zal uiteraard nog niet optimaal zijn maar kan allicht iets helpen.

Los van dat blijft dat natuurlijk de grote charme van de 10m. De hoeveelheid volk in een unieke setting. Het zal nooit het evenement worden waar je je (potentieel) allerbeste tijd op die afstand zal neerzetten. Daarvoor kan je beter naar een ander parcours op een ander tijdstip van de dag gaan :)

Ja ik denk zeker ook dat de indeling in waves niet zo goed verloopt. Ik volg ook met dat je niet kan verwachten dat iedereen de "loopetiquette" volgt. Maar ik denk wel als je bijvoorbeeld 1u25 als richttijd hebt dat het vrij logisch is dat je tussen de pacer van 1u20 en 1u30 gaat staan en niet helemaal vanvoor in een wave....
En dat is de schuld van de organisatie/pacers. Ik snap het niet en zal het nooit snappen, maar dat gebeurt niet. In W1 stonden de pacers van 1u20 pas een kwartier voor de start op hun plek, en dat was in het eerste kwart. Zelf heb ik geen enkele vlag daarvoor gezien. In welke volgorde de vlaggen erachter stonden, geen idee.

Maar volgens mij is het niet te doen om 30k man op die manier op te delen en zijn er daarom geen tijdsvakken, maar gewoon waves en 'zie zelf maar'. Als je het niet met kwalificatietijden doet, gaan je waves anders nooit netjes verdeeld zijn. Ik vermoed dat er daarom ook wat verschillende tijden in die Waves zitten. Het laveren wordt ook nogal serieus overdreven vaak... goed, ik zat in W1, maar in de helft. Twee jaar geleden (of vorig jaar?) heb ik 1x moeten stappen, voor de rest nog nooit. Sta je vooraan in W2, ga je me niet wijsmaken dat je 3:20 loopt en voor de KT strop hebt gestaan door de achterblijvers van W1, hè.

En je slotzin is voor mij de crux! Kan best dat het niets voor jou is, maar de 10M is wat hij is. Het is een iconische wedstrijd met een paar mythische trekpleisters om door te lopen, en een parcours dat al jaren ongeveer hetzelfde is. Een evenement in de stad voor iedereen. Maar als je een supersnel en leeg parcours verwacht, ligt het probleem bij jezelf en niet bij het evenement 🤷‍♂️ ik ben allergisch aan die arrogantie, die vaak ook nog misplaatst is 🙈

Ik voel me niet echt aangesproken, maar ik moet zeggen dat ik het gedoe over de hitte toch overdreven vind. Het was de voorbije weken al zonnig en droog. Het was misschien 2-3 graden warmer. Inderdaad, het was geen Sahara. Als je de voorbije weken getraind hebt, dan heb je genoeg warmte gezien om de dag zelf goed door te komen.

Ik heb in alle eerlijkheid wel een keer of 3 gevloekt. Een eerste keer toen een loper plots terugdraaide en tegen mij aan liep (was zijn oortje uitgevallen?) en dan nog de twee laatste bevoorradingen, waar mensen plots de handrem optrokken omdat ze een bekertje in hun handen kregen. Drie keer best gevaarlijk als je zelf probeert door te lopen. Dat heeft uiteraard allemaal geen zak te maken met mijn eindtijd of de rest van de beleving.

Iemand van het forum ertussen?
Ik sta ergens op de achtergrond. 😂

maar ik moet zeggen dat ik het gedoe over de hitte toch overdreven vind. Het was de voorbije weken al zonnig en droog. Het was misschien 2-3 graden warmer. Inderdaad, het was geen Sahara. Als je de voorbije weken getraind hebt, dan heb je genoeg warmte gezien om de dag zelf goed door te komen.
Dat hangt echt van persoon tot persoon af. Mijn nonkel kan heel goed tegen de warmte. Ik niet.
We hebben jaren samen getraind onder identieke omstandigheden.

Is het 10 graden en laat hij mij afzien? Dan is het verschil tss ons op ne 10 miles gemiddeld +-5 minuten in zijn voordeel.
In het 20 graden? Dan is dat losjes 10 minuten. Gene zever. Dat is echt zo. 5 min is echt immens maar het is wat het is.
En hij is dan ook nog eens 11 jaar ouder. Dus dat doet pijn lol.

Eerlijk? Je moet naar jezelf kijken. Kan je er goed tegen? Goed voor jou hé :D

Ik vind het wel frustrerend. Ik heb correct getraind. Het is ocharme een paar graadjes warmer en mijn lichaam zegt plots: Meh ... I hate it. Ik ben zo kwaad op mijn lichaam dat de kans dat je volgende maand een screenshot ziet van een training waarbij ik <1:25:00 loop best wel groot is. :tongue: Alle frustratie moet er hier straks nog uit.

Laatst bewerkt:
Dat hangt echt van persoon tot persoon af. Mijn nonkel kan heel goed tegen de warmte. Ik niet.
We hebben jaren samen getraind onder identieke omstandigheden.

Is het 10 graden en laat hij mij afzien? Dan is het verschil tss ons op ne 10 miles gemiddeld +-5 minuten in zijn voordeel.
In het 20 graden? Dan is dat losjes 10 minuten. Gene zever. Dat is echt zo. 5 min is echt immens maar het is wat het is.
En hij is dan ook nog eens 11 jaar ouder. Dus dat doet pijn lol.

Eerlijk? Je moet naar jezelf kijken. Kan je er goed tegen? Goed voor jou hé :D

Ik vind het wel frustrerend. Ik heb correct getraind. Het is ocharme een paar graadjes warmer en mijn lichaam zegt plots: Meh ... I hate it. Ik ben zo kwaad op mijn lichaam dat de kans dat je volgende maand een screenshot ziet van een training waarbij ik <1:25:00 loop best wel groot is. :tongue: Alle frustratie moet er hier straks nog uit.
Ik zeg niet dat het niets uitmaakt, ik zeg dat ik het drama echt onnozel vind over 2 graden. Loop dan de 10 mijl op de natuurlopen in Lier in de wintermaanden. Had ik zelf beter gelopen bij 18 graden? Waarschijnlijk, maar het was geen 18 graden. :)

Ik zeg niet dat het niets uitmaakt, ik zeg dat ik het drama echt onnozel vind over 2 graden. Loop dan de 10 mijl op de natuurlopen in Lier in de wintermaanden. Had ik zelf beter gelopen bij 18 graden? Waarschijnlijk, maar het was geen 18 graden. :)
Het echte drama is dat ik niet begrijp dat ongetrainde mensen hier aan de start stonden en niet gewoon de 10 miles uitwandelen maar dan toch heel de afstand proberen te lopen.

En bijvoorbeeld Loser noem ik niet ongetraind hé :D. Ik spreek nu echt over ongetraind ongetraind. Je weet wel wat ik bedoel.

Het meest storende (nog meer dan volk dat in de weg liep) was dat ik gewoon meermaals moest inhouden en zwalpen in de konijnenpijp, niet omdat ik stikkapot zat maar om een ambulance door te laten. :support: Dan weet je het al wel ..

Ik kom van ver (rugproblemen en zo). Ik ben dit jaar pas echt weer heel goed na eindelijk nog eens een goeie winter (maar nu kwam het er nog niet uit. Eerste wedstrijd en iets te warm) Maar ik ben dat dit jaar van plan. :D

Terug
Bovenaan