Algemene Loopthread

Ken eigenlijk zelf weinig van schoenen, heb alleen maar Hoka.
Toen ik men eerste paar ging halen, verschillende merken gepast. Hoka was het enigste merk (dat ik paste) dat niet te krap aanvoelde.
Blijf er tot nu toe fan van. Vooral de Challenger zijn zo goed. Zoveel beter geworden van de 6 naar 7 series. Veel meer teen ruimte.
Met een paar zit ik al aan 1600 km en loop er nog geregeld mee. Doen nog steeds wat moet.
Ik heb 3x een paar Hoka's gehad (telkens van de Clifton reeeks), die gaan idd lang mee (en ik loop bijna altijd op asfalt).
Sinds vorig jaar overgeschakeld op Saucony Endorphins, die hebben een betere vering en zitten lichter, maar verslijten wel veel sneller dan Hoka's.

Op 11 mei heb ik de marathon in Genève, ik ga de westrijd lopen met een nieuw paar Saucony Endorphin Pro's (wedstrijdschoenen) en daarna een nieuw paar schoenen kopen voor de volgende training. Mss terug Hoka, hoewel ik ook eens Asics wil uitproberen.

doe je zaterdag niet mee in Lier?

Ik ga voor halve marathon om aan marathon pace te lopen.
Daarnet nog intervaltraning 4x1,5mijl iets sneller dan streeftempo gelopen, ging echt vlot. +6 progress zei mijn garmin.
Ik ben op weekend. Enkel nog de 10 Miles op het programma en dan volume opbouwen naar eerste Ironman.

Bah gisteren easy run vroegtijdig moeten afbreken vanwege stekende pijn aan buitenkant van de knie. Hopelijk gaat het even snel weg dan het gekomen is. 😢

Ik ben tijdens de test gisteren afgehaakt aan 17.5km/u. Ik had gehoopt dat laatste blok eindelijk eens uit te lopen, maar het wordt ook motorisch lastig na enkele minuten. Altijd leuk om context te krijgen: dat is trager dan mijn collega zijn PR tempo op de HM. 😂

Ik ben tijdens de test gisteren afgehaakt aan 17.5km/u. Ik had gehoopt dat laatste blok eindelijk eens uit te lopen, maar het wordt ook motorisch lastig na enkele minuten. Altijd leuk om context te krijgen: dat is trager dan mijn collega zijn PR tempo op de HM. 😂
daarom dat je binnen de juiste context moet blijven: bij de collega's laat ik zo goed als iedereen achter mij, maar als ik mijn tijden hier post kom ik op mijn snelste in het beste geval bij iemand zijn LSD tempo uit.

anderzijds de laatste 2 loopjes gingen voor gene meter. Had het veel te warm, maar had enkel een tshirt en een short aan.

Ik zal de halve marathon van Gent helaas niet kunnen lopen, 2 weken geleden last beginnen krijgen aan mijn knie, mijn coach vermoedde ontsteking waardoor ik de focus wat moest verleggen naar zwemmen en fietsen aan lage wattages.

2 weken verder is het nog niet noemenswaardig beter, halve marathon wordt dus geschrapt, volgende week naar de sportarts in de hoop dat ik mijn IM70.3 op 1 juni nog kan halen...

Wat moet ik dan zeggen? :tongue:

Ik moest gisteren 15x 300 meter voluit gaan (met telkens 100 meter rust)
De snelste sprint was aan 4:19/km (13,9 km/u) - de traagste was aan 4:53/km. (12,2km)
De laatste keer optrekken was nog aan 4:33 dus echt stilgevallen ben ik niet.

Dit was toch wel de zwaarste loopsessie sinds ik vorige zomer opnieuw gestart ben met te trainen.
Een zwaardere training komt er ook niet meer voor de 10 miles.
Kon ik harder? Ja, 15 tot 16 km/u kan ik heel misschien wel halen denk ik maar ja GEEN 15X ACHTER ELKAAR !
Ik moest zien dat ik dit zoveel keer achter elkaar kon volhouden.

Maar 17,5km/u? Mmm ik betwijfel dat (tenzij ik echt train op de ultrakorte afstand dan lukt dit ja)

Anyways conclusie: Je moet gewoon naar uzelf kijken.

Laatst bewerkt:
Vandaag marathon-simulatie afgewerkt. 30km aan 4:17 waarvan 25 aan 4:11.
Stiekem toch sub 3 poging wagen in Brussel? :woohoo:

Nooit gedacht dat ik deze tempo’s zou kunnen lopen. Wel fijn om te zien dat al die training niet voor niets is.

Laatst bewerkt:
Sub 23 op de 5k gelopen bij de natuurlopen. Jammer dat hun afstanden niet kloppen.. Die wind daar blijft verraderlijk, maar wel prachtig zonnetje.

Vandaag marathon-simulatie afgewerkt. 30km aan 4:17 waarvan 25 aan 4:11.
Stiekem toch sub 3 poging wagen in Brussel? :woohoo:

Nooit gedacht dat ik deze tempo’s zou kunnen lopen. Wel fijn om te zien dat al die training niet voor niets is.
Sterk! Bij mijn testloop voor de 10 miles gisteren in de gietende regen was het exact een minuutje trager over 7 km (5:11). :cry:

Ik heb geen bergop gedaan maar ik had een windvestje aan en ik woog (letterlijk) 3kg zwaarder bij aankomst dan bij vertrek.
Bergop had dan overkill geweest. :tongue: 3kg meer meezeulen is best veel. En ik had ook de loop van woensdag nog in de benen.

Morgen nog ne LSD en dan sluit ik mijn laatste 40 km week voor de 10 miles af. Volgende week nog een laatste echt stevige loopsessie (10*200m 4:53 - 10*200m 7:30) en dan is het stilletjes aan wat gas terugnemen tot de wedstrijd. De laatste 3 weken ga ik gewoon nog onderhoudend lopen met her en der nog ne lichte prikkel.

Laatst bewerkt:
Sub 23 op de 5k gelopen bij de natuurlopen. Jammer dat hun afstanden niet kloppen.. Die wind daar blijft verraderlijk, maar wel prachtig zonnetje.
Ook meegedaan op de halve, als training, 1u28m00s. Tweede deel wat versneld. wel raar dat er maar 1 bevoorrading was onderweg, vorige jaren toch minstens 2. Ja, de wind is daar jammergenoeg bijna altijd van de partij.

Ook meegedaan op de halve, als training, 1u28m00s. Tweede deel wat versneld. wel raar dat er maar 1 bevoorrading was onderweg, vorige jaren toch minstens 2. Ja, de wind is daar jammergenoeg bijna altijd van de partij.
Als dat uw training is.. Erg knap, dikke proficiat! :bow:

Vorig jaar in januari herbegonnen met lopen (goede voornemens enzo), en dat eigenlijk redelijk mooi kunnen aanhouden tot hier toe met enkele dipjes zoals januari dit jaar waar ik maar net iets meer dan 20km liep op een volledige maand. Februari 65km en deze maand so far +/- 70km en zal wrs nog 5km bijkomen. Helaas voelen mijn benen niet zo goed aan, zwaar gevoel waardoor ik precies niet all-out kan gaan. Rustige loopjes zijn oké (rond de 6:20) met kortere afstanden zoals 5 tot 8 km.

Wat is jullie advies in deze? Doorlopen maar opt gemak en korte afstanden aanhouden tot het beter is? Om de twee weken heb ik sowieso 4 dagen na elkaar rust wat wel wat recuperatie geeft. Of mij echt eens zeven tot vertien dagen stil houden? De volgende aansluiting van fysieke rust is 07/05 - 10/05.

Ter info: 6 à 7 kg afgevallen sinds ik terug sport (het lag al zeker 5 jaar zo goed als stil :shy:), duidelijk veel meer spiermassa, nog steeds 10kg overgewicht volgens bmi-schaal, PR op 10km is 00:57:12, PR op 5km is 00:27:32 (slechte cijfers als ik vergelijk met sommigen hier, goede cijfers als ik vergelijk met vele mensen in mijn omgeving die gwn niets doen en extreem goed in vergelijking met mijn eerste tijden die ik liep in januari 2024). Ik hoop echt wel terug op progress maar momenteel haal ik mijn PR's echt niet door de zware benen. Die PR's zijn wel loopjes op mijzelf, nog geen wedstrijden gedaan. Ik hoop in juni aan ééntje deel te nemen (keuze uit 3,3; 6,6 of 9,9). Mijn vast loopschoenen zijn Puma Magnify's 2, ik denk dat die ook stilletjes aan vervanging toe beginnen te geraken. Zal ongeveer 500km op deze schoenen gelopen hebben tot nu toe.

Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren ... van iets kalmere periode plots weer opdrijven, onlangs 2 x 10K op een weekend + nog eens gaan zwemmen erbovenop, mijn schoenen die stilletjes hun support verliezen, ... maar advies van de meer ervaren lopers hier is zeker welkom

En terug bij af... Ik was vorige week anderhalve kilometer ver, na 10 dagen niet gelopen te hebben, toen ik plots m'n knie niet meer kon buigen van de pijn. :unsure:

De blessure waarmee ik oorspronkelijk naar de dokter gegaan ben (hoge hamstringtendinopathie), lijkt wel onder controle. De andere klacht (vermoeden van lage hamstringtendinopathie) was pas opgekomen toen ik 4 dagen niet gelopen had en keert sindsdien steeds zonder duidelijke trigger terug, zowel wanneer ik enkele dagen rust als na een iets zwaardere inspanning en verdwijnt soms ook in het niets terwijl je zou verwachten dat iets het erger zou maken.
Ondertussen heb ik een nieuwe terugval gekend, deze keer zonder te lopen. Nu ook de rug terug in het verhaal betrokken is, denkt de kine mee in de richting van een hernia of toch iets wat voor beklemming van zenuwen zorgt. Ik zit ook met tintelingen in m'n been zonder directe aanleiding, dus die kans is heel groot. Uiteraard is dat kut, want het doet pijn en voorlopig geraakt de pijn niet echt verlicht.

Als positieve noot durf ik wel te zeggen dat ik blij ben dat het vermoedelijk geen zware overbelastingsblessure is. Ik let -sinds mijn vorige tendinopathie- altijd wel op met hoe ik opbouw en was al maanden gefrustreerd omdat ik dacht dat ik, ondanks voorzichtig op te bouwen, mezelf geforceerd had. Mijn ego speelt wel een beetje op op dat vlak. Ik ben liever een jaar out met iets wat niet mijn eigen schuld is dan een half jaar out met iets wat ik had kunnen voorkomen, waardoor ik de hele tijd kwaad ben op mezelf. :unsure:

Een hernia zou momenteel alles verklaren en perfect kunnen. Ik heb afgelopen zomer enkele dagen niet gelopen nadat ik veel lage rugpijn had door dom uitgegleden en hard gevallen te zijn. Het meest jammere is dat mijn frank nu pas valt, ik had hier al enkele maanden geleden aan kunnen denken als ik goed alles op een rijtje had gezet, maar alle symptomen wezen aanvankelijk richting een peesblessure en het voelde voor mezelf ook zo.

De laatste horde richting de marathon is genomen. Avondje Paradisco in Gent met veel drank en heel veel drugs. Hoort er ook bij hé, hordes.

Nu maandje detox 🍍🍏
3u35m50s

Niet ontevreden voor een eerste. Stond ook veel wind en dat parcours kan je bezwaarlijk snel noemen 😬.

Garmin prediction zei deze ochtend 3u26, met perfecte omstandigheden is dat volgens mij niet onhaalbaar. Ik had vooral veel last aan mijn heup en daardoor een mentale dip op km 28 waardoor ik de pacer heb laten lopen.

De prijs voor kortste shortje heb ik wel gewonnen.

bb79546a-6e2b-4d95-97ab-9a8c03d0914d.jpeg

Wat is jullie advies in deze? Doorlopen maar opt gemak en korte afstanden aanhouden tot het beter is?
Ik heb maanden dikke benen gehad. Eigenlijk zolang mijn basis onvoldoende was. Gewoon de basis verbeteren en blijven lopen op het gemakske:tongue:

Niets is zaliger zoals vandaag: In het zonnetje non stop aan 6:20 een brug op en af lopen en na 4x op en af (8x in totaal) + ook nog eens 2x op en af aan 6:30 aan het oud politiebureel in Heist (pleintje) en nadien kunnen zeggen: Heb ik eigenlijk wel gelopen? :unsure: Ik voel niks.

Geen ademnood. Geen dikke benen. Geen vermoeidheid. Geen gevoel van inspanning.

Iemand die in of rond hasselt een goede kinesist kan aanraden? Zou vooral ifv preventie zijn dat ik eens wil passeren
24u na deze post, mama mia. Gewoon rustig gaan lopen, Z2 en 176spm gemiddeld. Gedoucht, gegeten, het leven was mooi. De auto uitgestapt en sindsdien kreupel. Pijn aan de buitenkant van de knie, plooien is lastig, olympische limiet lopen wordt lastig. Alles lijkt er op dat het te maken heeft met een IT band dingetje, dus morgen maar eens rondbellen voor een deftige analyse van mijn looptechniek en ditto anamnese. Dé reden dat ik altijd traag loop en voorzichtig ben met volume is de vrees voor pijntjes. Is dit wat het dertigplus zijn betekent? 😥

Is dit wat het dertigplus zijn betekent? 😥
Neen. Ik ben nu 50+ ik ben wel iets blessuregevoeliger geworden de laatste jaren maar gij lijkt het pechlotje getroffen te hebben.

Ik heb wel een tijdje terug last gehad van de rug door een domme val aan een bushalte en nadien aan de hiel door een domme val van de trap.
Maar echt loopblessures heb ik nog steeds zelden en als ik er één heb dan kan ik toch gewoon verder trainen.

Iemand die in of rond hasselt een goede kinesist kan aanraden? Zou vooral ifv preventie zijn dat ik eens wil passeren
Neen sorry ik ben niet van Hasselt, maar ik zou als ik jou was id hier eens verder mee gaan. Je wil toch pijnvrij kunnen bewegen en sporten hé.

24u na deze post, mama mia. Gewoon rustig gaan lopen, Z2 en 176spm gemiddeld. Gedoucht, gegeten, het leven was mooi. De auto uitgestapt en sindsdien kreupel. Pijn aan de buitenkant van de knie, plooien is lastig, olympische limiet lopen wordt lastig. Alles lijkt er op dat het te maken heeft met een IT band dingetje, dus morgen maar eens rondbellen voor een deftige analyse van mijn looptechniek en ditto anamnese.
Geen idee wat z2, 176spm, IT band, olympische limiet of anamnese betekenen, ik heb die zaken voor mezelf nooit bekeken, maar je kan hiervoor best een sportkine hiervoor aanspreken. Via Google kom ik er op +10-15 verwijzingen uit.
Dé reden dat ik altijd traag loop en voorzichtig ben met volume is de vrees voor pijntjes. Is dit wat het dertigplus zijn betekent? 😥
Bij mij gaat het net beter met de jaren, nu binnenkort tram 4 op en ik loop sneller/verder/meer dan vroeger.
Ik zit nu wekelijks op 3-4x een 20km run.

Terug
Bovenaan