Algemene Loopthread

Geen fan van trainen op snelheid alvast. Veel liever op hartslag en gevoel. Snelheid is te veel afhankelijk van allerlei factoren, trainen aan 170bpm is altijd 170bpm.
Persoonlijk zie ik daar een tempoduurloop die qua intensiteit vele malen hoger is dan uw interval. 4min31 voor 800m is een hoog tempo voor u waarschijnlijk. Maar 4km aan 5min03 zal ook wel al stevig zijn, en daarna dan nog eens 4km aan 4min53. Terwijl je minder dan 1/4de doet op 20s/km minder.

in verhouding is uw LSD en uw algeheel traag tempo te laag in verhouding. Dus ofwel loop je te traag als je traag loopt, ofwel te snel als je snel loopt. Zeker dat laatste kan de basis zijn waarom je geblesseerd raakt.
Waar kan ik dan een goede basis vinden om verder op te bouwen. Ik gebruik trenara al om geen natte vingerwerk te doen. Doelen lager stellen?

Daarom zei ik dat ik geen expert was 😋

Vind dat lopen op hartslag maar iets raar, ik zit quasi constant in Zone 4 en Zone 5 volgens mijn Garmin, bij alle soorten. Desondanks dat mijn trage lopen beduidend minder vermoeiend aanvoelen.
Belangrijke vraag hierbij is dan hoe je uw zone's bepaald hebt.

Hoe bepaal je eigenlijk de tempo's van een intervaltraining zonder smartwatch? Snelle stukken aan een snelheid die net iets té oncomfortabel is om te praten en de trage stukken gewoon zodanig dat je het volgende snelle stuk weer gemakkelijk aankan?

Hoe bepaal je eigenlijk de tempo's van een intervaltraining zonder smartwatch? Snelle stukken aan een snelheid die net iets té oncomfortabel is om te praten en de trage stukken gewoon zodanig dat je het volgende snelle stuk weer gemakkelijk aankan?
op een piste of plaats waar je de afstand kent en ervoor uitrekent hoelang je erover loopt om een bepaalde snelheid te halen.

Laatst bewerkt:
Geen fan van trainen op snelheid alvast. Veel liever op hartslag en gevoel. Snelheid is te veel afhankelijk van allerlei factoren, trainen aan 170bpm is altijd 170bpm.
Persoonlijk zie ik daar een tempoduurloop die qua intensiteit vele malen hoger is dan uw interval. 4min31 voor 800m is een hoog tempo voor u waarschijnlijk. Maar 4km aan 5min03 zal ook wel al stevig zijn, en daarna dan nog eens 4km aan 4min53. Terwijl je minder dan 1/4de doet op 20s/km minder.

in verhouding is uw LSD en uw algeheel traag tempo te laag in verhouding. Dus ofwel loop je te traag als je traag loopt, ofwel te snel als je snel loopt. Zeker dat laatste kan de basis zijn waarom je geblesseerd raakt.
Ook hartslag is geen constante, wel al beter dan snelheid maar nog steeds niet perfect, enige juiste is vermogen.
Er is een reden waarom bijna elke wielertoerist een vermogensmeter heeft.

Vermogensmeter voor de loper zullen ook meer en meer opkomen, net zoals bij het zwemmen.

op een piste of plaats waar je de afstand kent en ervoor uitrekent hoelang je erover loopt om een bepaalde snelheid te halen.
Zijn er geen manieren waarbij ik niet de hele tijd met de gsm in de hand moet lopen (of een smartwatch moet kopen)? Daarom dat ik dacht van te letten op de intensiteit van de inspanning (net niet kunnen praten) ipv snelheid.

Ook hartslag is geen constante, wel al beter dan snelheid maar nog steeds niet perfect, enige juiste is vermogen.

Vermogensmeter voor de loper zullen ook meer en meer opkomen, net zoals bij het zwemmen.
Vermogen meten op een fiets is vrij simpel. Voor lopen is dat een pak moeilijker. Er is een vermogensmeter die dat ongeveer berekent mazr de juiste plek om vermogen te meten, zou de onderrug zijn.

De toppers trainen ook niet met een vermogensmeter. Dat staat amper in zijn kinderschoenen.

In de laatste podcast van the running crew ging het daarover.

En hartslag versus tempo is een persoonlijke keuze lijkt me.

Zijn er geen manieren waarbij ik niet de hele tijd met de gsm in de hand moet lopen (of een smartwatch moet kopen)? Daarom dat ik dacht van te letten op de intensiteit van de inspanning (net niet kunnen praten) ipv snelheid.
Dat lijkt me natte vingerwerk als je het zo wilt bepalen.

Vermogen meten tijdens het lopen is niet zo simpel. En de toeristen die met een vermogenmeter rijden zijn echt heel dun bezaaid. Ik ken persoonlijk maar één iemand die er één heeft. Terwijl al de rest wel allemaal een hartslagmeter aanheeft.
De foutmarge bij hartslag is toch vrij miniem te noemen hoor. Daarbij heeft het allemaal weinig nut als je uw lactaatdrempel niet kent.
Waar kan ik dan een goede basis vinden om verder op te bouwen. Ik gebruik trenara al om geen natte vingerwerk te doen. Doelen lager stellen?
Er zijn talloze schema’s te vinden online. Veelal hartslag gebaseerd. Maar als je op hartslag wilt lopen zal je ook wel eerst moeten bepalen wat uw zones juist zijn.
Ik zeg het ik weet niet wat je kan. Maar als je 10km in 44min kan lopen dan zie ik niet in waarom je zou lopen tegen 6min/km.

Vermogen meten tijdens het lopen is niet zo simpel. En de toeristen die met een vermogenmeter rijden zijn echt heel dun bezaaid. Ik ken persoonlijk maar één iemand die er één heeft. Terwijl al de rest wel allemaal een hartslagmeter aanheeft.
De foutmarge bij hartslag is toch vrij miniem te noemen hoor. Daarbij heeft het allemaal weinig nut als je uw lactaatdrempel niet kent.

Er zijn talloze schema’s te vinden online. Veelal hartslag gebaseerd. Maar als je op hartslag wilt lopen zal je ook wel eerst moeten bepalen wat uw zones juist zijn.
Ik zeg het ik weet niet wat je kan. Maar als je 10km in 44min kan lopen dan zie ik niet in waarom je zou lopen tegen 6min/km.
Het is niet zozeer de foutmarge van hartslagmeters maar het verschil in hartslag naargelang het moment van de dag, uitgerustheid,...
Naar gelang uw training stijgt/daalt hartslag niet snel genoeg (minder van toepassing bij constante duurloop natuurlijk)
Doe is een duurloopstage van 2 weken.
Na dag 5 is uw basishartslag al wat lager en stijgt hij minder snel en zo begin je foute zones te trainen.
Hartslag in de ochtend vs na het werk in de avond, ook hier zit verschil op en dus kans op foute zones.
Allemaal misschien niet heel veel verschil, maar het is er en dus kans op fout trainen.
Terwijl vermogen 1 = 1

Van de wielertoeristen waar ik geregeld mee rij heeft er welgeteld 1 iemand geen watgemeter. De rest rijdt bijna allemaal zonder hartslagmeter omdat dit bijkomstig is. Na verloop van tijd voel je je lichaam ook wel zelf aan.

Maar het staat bij het lopen nog in zijn kinderschoenen, net zoals dit bij het fietsen paar jaar geleden was.

Om te beginnen lopen is een hartslagmeter handig, maar voornaamste is nog steeds luisteren naar uw lichaam.
Persoonlijk vind ik kunnen praten tijdens het lopen nog steeds een goede indicator.

Het enige wat ik ervaar bij echt traag lopen is een "pijn"/ongemakkelijk gevoel (ik kan er het juiste woord niet op plakken) in mijn benen wat ik niet heb wanneer ik net dat tikkeltje sneller loopt. Precies alsof te traag lopen echt ver uit mijn comfortzone is.

Ja en nee. Hartslag is redelijk constant, hoor. Het is te zeggen, de ankerpunten in je hartslag zijn redelijk constant: Je aerobe en anaerobe drempel en je maximumhartslag gaan niet zo drastisch, normaal gezien. Zeker niet als je al een beetje getraind bent en ook geen profsport gaat doen of zo.

Die zones kun je trouwens ook redelijk juist bepalen zonder een lactaattest te gaan doen, hoewel dat natuurlijk de beste manier is.

Vermogensmeters daarentegen zijn nog quasi onbruikbaar bij het lopen. Niet dat ze niet goed zijn, maar op de podcast van The Running Crew leggen ze het goed uit: Hartslagmeters meten. Vermogensmeters berekenen. Dat werkt met een algoritme, gebaseerd op van alles. Maar het is niét het meten van je echte vermogen. Dat zou bij lopen ofwel op de schoenzolen moeten gebeuren, ofwel in de onderrug/bilspier. En dat is nu nog toekomstmuziek. Dat Stryd het al aardig goed kan berekenen, is mooi. Maar het blijft berekenen vs meten.

Maar sowieso, op snelheid op hartslag, op vermogen of op gevoel, het heeft allemaal zijn nut. Bij consistent gebruik zijn al die manieren goed. En zelfs zonder die aanwijzers kun je lopen. Gewoon met plezier gaan lopen. Je zult àltijd beter worden. Alleen is het een kwestie van hoe efficiënt je beter wordt. En efficiëntie hoeft helemaal geen doel te zijn. Je mag er in je hobby ook voor kiezen om niet op de allerefficiëntste manier te trainen, toch? ;)

Voor mij telt persoonlijk maar één ding: beter worden met zo weinig mogelijk blessuregevaar. Ik gebruik die maatstaven allemaal, maar vooral om genoeg te trainen om beter te worden, en niet zo zwaar te trainen dat ik blessuregevaar loop.

Met dat laatste alineaatje ben ik het wel grondig oneens, tenzij ik het verkeerd begrijp :) Ja, je moeten weten wat je zones zijn als je wilt gaan lopen op hartslag. Maar als je die hebt, kan er ab-so-luut een groot nut zijn aan lopen aan 6:00. Als je aan gepolariseerd trainen doet, moeten je duurlopen en vooral je lange duurlopen onder je aerobe drempel gebeuren. En dat kan 6:00 zijn. Zo leer je je spieren om efficiënter om te gaan met de aangevoerde zuurstof, leert het beter vet te gebruiken voor die duurlopen en verbetert je stofwisseling. Volgens die leer moet zelfs de overgrote meerderheid van je km's in die zone gebeuren (die bekende 80/20%-verdeling). Je ziet dat trouwens redelijk snel in je HR, als je een tijdje zo getraind hebt. Zoals Castil zegt, loopt die dan minder op en blijft hij langer gelijk. Je curve verschuift en gaat pas bij hogere snelheid over op suikerverbranding.

Ik loop de 10km in 51min (nog geen 44, dus :D ), maar ik loop mijn lange duurlopen wel aan 6:30. En vorige maand was dat nog aan 8:30. Omdat ik loop op HR en niet op tempo tijdens die loopjes.

Piste. Bij ons staan in het stadspark altijd bordjes elke 100m, ik hertel dan mijn min/km naar sec/100m en zo lukt het ook. Maar als je een piste in de buurt hebt, is dat wel de makkelijkste oplossing. Welke snelheid, dat zal je schema wel aangeven. Je hebt intervallen net onder doeltempo, en tempoblokken rond je doeltempo. Hangt dus af van je huidige vorm en je doel.

Net met de vrouw haar eerste les start2run gaan doen. Leuke opwarming voor de intervaltraining.

Nu is mijn accu van de garmin plat.

Ik wil zo graag een nieuwe horloge. Alleen al voor de accuduur.

Ivm tempo vs hartslag -> als je traint voor een specifiek doel, bijvoorbeeld een marathon aan 5 min/km dan is het belangrijk dat je je lichaam gewoon maakt aan die snelheid en dus je intervallen wat sneller doet, en je tempo-blokken zo exact mogelijk aan de doelsnelheid.

Ben je niet echt voor een specifiek doel aan het trainen dan zou ik toch vooral naar mijn lichaam luisteren -> heb je een goeie dag, ga er dan voluit voor, voel je je wat minder, ignore dan je snelheid en probeer je kms te doen.

Train je voor een doel en heb je een slechte dag ... in dat geval heb ik er altijd de voorkeur aan gegeven om me aan het beoogde tempo te houden maar de afstand in te korten, maar da's persoonlijk aanvoelen wat voor mij werkt.

Ugh wat kan lopen soms frustrerend zijn. Gisteren een toertje van 8km gepland en was bijna thuis, rustig tempo maar geen last in de knie.

Op een paar 100m van de aankomst ga ik speciaal op straat lopen omdat het voetpad er abominabel bij ligt, mis trap ik mij op een riooldeksel, miraculeus op mijn benen kunnen blijven staan maar nu toch met een coldpack op mijn slechte knie 🤬

Terug van mijn, waarschijnlijk, laatste loopje van 2020. De weg eens achter mij gelaten en 24km in de modder tussen de velden gaan lopen. Wreed plezant!

Ik klok af op 1076 km, het grootste deel gelopen in het voorjaar, daarna meer zitten fietsen. In elk geval een fantastisch loopjaar achter de rug en grote vooruitgang tov 2019 ( +-450 km). Ook mijn PR gebroken op elke afstand en ook mijn eerste marathon gelopen. Doelen voor 2021 (niet super strikt, ga zien waar ik zin & tijd voor heb ;) ): 1500km lopen, 10km sub 40 & mij misschien eens wagen aan een 50km.

Iemand die iets kan doen met een korting van €15 bij aankoop van iets twv €100 in de online winkel van Runners' lab? Ik heb dat gekregen na de Meerdaaltrail. Ik vind de minimum aankoop van €100 een beetje te hoog en heb momenteel geen nieuwe schoenen nodig.

Iemand die iets kan doen met een korting van €15 bij aankoop van iets twv €100 in de online winkel van Runners' lab? Ik heb dat gekregen na de Meerdaaltrail. Ik vind de minimum aankoop van €100 een beetje te hoog en heb momenteel geen nieuwe schoenen nodig.
ik ga mij zelf wat trailschoenen aanschaffen, maar 1 paar is genoeg ;)

ik ga mij zelf wat trailschoenen aanschaffen, maar 1 paar is genoeg ;)

gezien de 'code' denk ik nu niet dat het persoonlijke bons zijn ze ;)
Net zoals hun friends of runnerslab kortings bonnen ;)

Terug
Bovenaan