Algemene Loopthread

Allez, mij toch niet kunnen inhouden en bij Runner's lab een paar trailschoenen in afslag gekocht 😇
Zijn de Altra Superior 4 geworden, hele lichte dingetjes maar goed genoeg aangezien ik vooral gewoon in de velden / modder loop dan "echte" trails. Ben er ieder geval geval zeer content mee! Hiernet wat ingelopen aan de Sabbeberg en voelde echt super aan! Ook leuk om eens te kunnen afwisellen tussen verschillende schoenen nu.

Iemand tips om mezelf te leren om trager te lopen?

Ik heb nu een viertal loopjes gedaan sinds dat ik opnieuw ben begonnen na blessure, maar ik heb (nu al) een gevoel dat ik ga moeten oppassen om niet te hervallen in een blessure. Ik denk dat het daarom voor mij wel belangrijk zal zijn om traag te lopen, wat ik echt vreselijk vind. Daarbij is traag lopen voor mij sowieso geen slechte zaak om wat basis conditie op te bouwen.

Ik heb nu een viertal loopjes gedaan sinds dat ik opnieuw ben begonnen na blessure, maar ik heb (nu al) een gevoel dat ik ga moeten oppassen om niet te hervallen in een blessure. Ik denk dat het daarom voor mij wel belangrijk zal zijn om traag te lopen, wat ik echt vreselijk vind. Daarbij is traag lopen voor mij sowieso geen slechte zaak om wat basis conditie op te bouwen.
kleinere passen nemen?
alarm op je horloge zetten vanaf overschrijden van een bepaalde snelheid?

kleinere passen nemen?
alarm op je horloge zetten vanaf overschrijden van een bepaalde snelheid?
Kleinere passen is geen optie, dat had ik al geprobeerd, maar als ik dan er niet meer op let en gewoon loop dan voel ik dat ik onderbewust terug versnel.

Alarm op horloge heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Daar zou ik misschien wel een naar kunnen kijken, bedankt voor de tip.

Voor mij was het echt het hoofd erbij houden. Kleinere passen helpt om kleinere passen te nemen, niet zozeer om trager te lopen. En paslengte veranderen duurt véél langer dan trager leren lopen. En kan contraproductief zijn op volwassen leeftijd bij het vermijden van blessures. Lichtjes kleinere passen hebben mij wel geholpen, maar dat staat daar los van.

Onbewust terug versnellen, maar als je op HR loopt en je lockt een bepaalde zone, geeft die snel aan dat je te hard gaat. En in het begin de hele tijd alleen maar denken: trager. Ook als je denkt dat je traag genoeg gaat, nog wat trager :D

Voor mij was het echt het hoofd erbij houden. Kleinere passen helpt om kleinere passen te nemen, niet zozeer om trager te lopen. En paslengte veranderen duurt véél langer dan trager leren lopen. En kan contraproductief zijn op volwassen leeftijd bij het vermijden van blessures. Lichtjes kleinere passen hebben mij wel geholpen, maar dat staat daar los van.

Onbewust terug versnellen, maar als je op HR loopt en je lockt een bepaalde zone, geeft die snel aan dat je te hard gaat. En in het begin de hele tijd alleen maar denken: trager. Ook als je denkt dat je traag genoeg gaat, nog wat trager :D
Dan gaat het daar echt op neerkomen, wat wel een beetje suckt. Want ik loop net graag om eens nergens aan te moeten denken en gewoon van de buiten te genieten. Voor wat hoort wat dan maar.

Ik ga zondag proberen top-3 te lopen op de 8km Havenlandrun, in de buurt van Antwerpen.

Het event is al een paar weken bezig, dagelijks mogen er slechts een paar honderd lopers starten. Als ik de tijden zie van de voorlopige top-3, moet het mogelijk zijn. Tenzij er zondag nog een paar zeer snelle lopers meedoen:

Ik twijfel alleen nog over mijn schoenkeuze. Mijn enige paar trailschoenen zijn de Salomon Speedcross maar die wegen erg zwaar. Het parcours ligt er volgens sommigen wel erg zwaar en modderig bij. Maar ik verwacht geen toestanden zoals in het Meerdaalwoud. Aangezien het maar +-8km is, zou ik ook voor een lichtere wegschoen kunnen gaan, maar dan boet ik wel aan grip in.

De andere opties zijn:
Hoka Carbon X (246gram)
Adidas Adizero Adios 4 (221gram)
Saucony Type A9 (178gram)

Morgen zal ik ze uittesten in de modder tijdens m'n 5km uitlopen.

img_20210108_150231f6jdr.jpg

Lijken idd niet zo'n sneller tijden. Maar dat zal wel door de ondergrond komen. Of misschien is het parcours langer dan 8k?

Misschien iets van podcast of muziek met lage bpm luisteren tijdens het lopen? Dat helpt mij goed om trage loopjes wat tof te houden. Voor de snelle loopjes zwier ik mijn drum & bass playlist dan op :D
Iets anders dat me helpt om trager te lopen is meer van de weg af gaan & veldweggetjes / modder opzoeken. Ik neem vanzelf wat gas terug dan om niet te vallen en het blijft leuk / wordt niet saai.

@MichielD4 Veel succes!!

Dan gaat het daar echt op neerkomen, wat wel een beetje suckt. Want ik loop net graag om eens nergens aan te moeten denken en gewoon van de buiten te genieten. Voor wat hoort wat dan maar.
De laatste keer dat ik ging gaan lopen, ging ik net iemand inhalen en heb dan besloten om er op t gemakske achter te blijven en mijn loopje een km langer te maken. Bleek voor mij veel prettiger om iets/iemand achterna te lopen dan daar zelf op te moeten letten 😀

ga af en toe eens lopen met een kameraad die trager loopt. Je helpt hem en jezelf dan ook als je toch even terug wat trager wil opbouwen

Kben nu al enkele dagen achter elke dag 15s van mijn km-tijd aan het doen om wat afwisseling te hebben.
Ik ben begonnen op 6min45/km en vandaag stond 6min00/km opt programma. De laatste 2 km kunnen uitbollen aangezien ik te snel aan't lopen was.
Ik hoop tot op 5m00 of 4min45 te geraken en dat zal meteen max effort zijn. Toerke is elke dag hetzelfde: 6,5km.
Zware benen had ik vandaag al wel wat (vooral de eerste 2km). Gisteren buiten het loopje ook nog gaan fietsen.

Waarom dan niet gewoon zo lopen? Je hoeft niet altijd op ‘schema’ te lopen.

Bij mij op zondag hou ik wat rekening met mijn snelheid, dat die rond de 10 blijft, lange training dan (1u30). Op de andere dagen, 2x 30min, loop ik 1 dag zoals ik wil, de andere dag opbouwend, traag beginnen en snel eindigen.

Vind dit wel wel leuker dan heeltijd te moeten kijken, loop ik niet te snel, is mijn hartslag niet te hoog, ... op den duur ben je dat kotsbeu. Zal met de tijd wel komen denk ik dan.

Nog iemand dit al voorgehad?

Tintelingen na het lopen in een arm.

Vorige keer was het zelfs even zo dat mijn gezicht in een kramp trok dus ik vermoed zenuwen die gekneld zitten in een schouder?

Het is niet na elke loop zo gelukkig.

Waarom dan niet gewoon zo lopen? Je hoeft niet altijd op ‘schema’ te lopen.

Bij mij op zondag hou ik wat rekening met mijn snelheid, dat die rond de 10 blijft, lange training dan (1u30). Op de andere dagen, 2x 30min, loop ik 1 dag zoals ik wil, de andere dag opbouwend, traag beginnen en snel eindigen.

Vind dit wel wel leuker dan heeltijd te moeten kijken, loop ik niet te snel, is mijn hartslag niet te hoog, ... op den duur ben je dat kotsbeu. Zal met de tijd wel komen denk ik dan.

Ik amuseerde me vroeger meer met afstanden tussen de 10-15km te lopen. Nu geraak ik met moeite op 6km. Door trager te lopen hoop ik gewoon meer conditie op te kunnen bouwen om terug langer te lopen. 't is niet de bedoeling om een knaltijd op eender welke afstand neer te zetten. Maar de beperking in conditie, afstand en vermoeidheid elke run ontneemt een groot deel van het lopen voor mij.

Ik vind schema's op zich wel leuk, niet omwille van het schema, maar wel omwille van de vooruitgang die een schema mij brengt. (if it makes any sense).

Morgen 6km @5min30 op het programma. Dat wordt BPM in de hogere regionen voor mij.
Vandaag ging de 5min45 redelijk goed zodat ik de laatste 2km weer rustiger aan kon lopen.

Vandaag de 12km (in werkelijkheid waren het er maar 11) gelopen op de Havenland run. Met een voorlopige 8ste plek (van de voorlopig 500 deelnemers) dik tevreden, want totaal niet met de intentie gestart om echt een prestatie neer te zetten. De tijd: 48m22s.

@MichielD4: ik had mijn trailschoenen aan, maar de modder was zodanig verhard door de vriestemperaturen, dat dat eigenlijk niet nodig was. Buiten een paar iets zwaardere stukken, toch vooral een parcours waar je op kan doorlopen.

Laatst bewerkt:
Ik amuseerde me vroeger meer met afstanden tussen de 10-15km te lopen. Nu geraak ik met moeite op 6km. Door trager te lopen hoop ik gewoon meer conditie op te kunnen bouwen om terug langer te lopen. 't is niet de bedoeling om een knaltijd op eender welke afstand neer te zetten. Maar de beperking in conditie, afstand en vermoeidheid elke run ontneemt een groot deel van het lopen voor mij.

Ik vind schema's op zich wel leuk, niet omwille van het schema, maar wel omwille van de vooruitgang die een schema mij brengt. (if it makes any sense).
Loop je met een loophorloge? Zoja, welke? Ik ben persoonlijk enorm content van de garmin coach functie, en op mijn horloge staat dan gewoon het tempo aangegeven waaraan ik moet lopen. Is een 2-tal minuten zoeken om mooi in die zone te raken, maar erna moet ik er niet te hard meer naar kijken.

Mij helpt het in elk geval. Je opmerking mbt een schema snap ik ook perfect :) het is leuker om te lopen als je de vooruitgang merkt (vind ik toch, elk zijn mening uiteraard)

Terug
Bovenaan