Werk Algemene kennis bij collega's op het werk


Je kon toen die test online vinden. De collega met de laagste score bij ons had nog altijd 90%, meesten waren quasi foutloos. De test was echt niet zo moeilijk.

Ik heb jaren een vakantiejob gedaan in een arbeidersomgeving. Van die mensen zou ik er niet van verschieten dat ze zeer slecht zouden scoren, het enige waar ze over konden praten waren hun ‘kids’ (want niemand had daar kinderen. Ze hadden allemaal kids), wie er op bezoek was geweest tijdens hun drie weken vakantie op de camping aan zee, of hun interne zomercompetitie om uit te maken wie nu echt de beste sangria maakte.

En het niveau van leerkrachten is nu eenmaal laag. Ik heb er genoeg gehad waarvan je direct door had dat ze eigenlijk niet erg slim waren. En dat waren dan licentiaten.
Ik heb het nu genoeg gezien in mijn vriendenkring, op één persoon na zijn alle ‘goeden’ uit het onderwijs gestapt. Enkel de idealisten blijven over, en diegene die in de privé niet aan de bak kunnen komen...
Ik werk ook in een arbeidersomgeving, en de meeste hier weten toch wel wat er in de wereld gaande is of hebben een uitgebreide algemene kennis. Dus is nogal kort door de bocht en een beetje denigrerend wat je daar beweerd.
 
Je gaat er van uit dat ik met 'die mensen' alle arbeiders bedoel. Ik bedoel met 'die mensen' gewoon 'die mensen', waarmee ik dus heb samengewerkt. Die vonden mij trouwens ook maar ne raren omdat ik quasi niets zei op een dag.
Mijn eigen vader was arbeider en een paar van mijn beste vrienden zijn het nu nog. Die hebben tonnen meer diepgang.

P.S.: tis echt niet om arrogant te doen, maar je eindigt met een dt-fout :)
 
Ik werk ook in een arbeidersomgeving, en de meeste hier weten toch wel wat er in de wereld gaande is of hebben een uitgebreide algemene kennis. Dus is nogal kort door de bocht en een beetje denigrerend wat je daar beweerd.
Goh, meeste van mijn collega's zijn ook gewoon "maar" fabrieksarbeider, en qua basiskennis zie ik toch vooral grote verschillen. Er zijn er met wie je diepgaande politieke discussies kan hebben, maar er zijn er evengoed die niet weten dat een auto wielen heeft bij wijze van spreken. Die laatste groep voert dan ook wel het simpelste en meest saaie werk uit, maar daar blinken ze dan weer in uit qua efficiëntie.
De meeste gesprekken als er dan een groep samen zit, bv smiddags, zijn dan ook wel wat voorzien op de minst intelligente, zodat die ook mee kunnen doen. Dan gaat het zoals in het voorbeeld van parabellum ook over dingen die niemand boeien.
 
Goh, meeste van mijn collega's zijn ook gewoon "maar" fabrieksarbeider, en qua basiskennis zie ik toch vooral grote verschillen. Er zijn er met wie je diepgaande politieke discussies kan hebben, maar er zijn er evengoed die niet weten dat een auto wielen heeft bij wijze van spreken. Die laatste groep voert dan ook wel het simpelste en meest saaie werk uit, maar daar blinken ze dan weer in uit qua efficiëntie.
De meeste gesprekken als er dan een groep samen zit, bv smiddags, zijn dan ook wel wat voorzien op de minst intelligente, zodat die ook mee kunnen doen. Dan gaat het zoals in het voorbeeld van parabellum ook over dingen die niemand boeien.
Maar dat is ook gewoon het verschil in interesse. Je kan bij wijze van spreken aan de band staan en de actualiteit volgen en/of wat interesse hebben in een hoop zaken, en anderzijds kan je ergens als ingenieur werken maar daarbuiten ook gewoon enkel wat shows bekijken op tv.

Ik heb ook twee vrienden die hetzelfde hebben gestudeerd, beiden een master in iets economisch. De ene volgt de actualiteit, is graag op de hoogte van zaken, kan over alles wel meepraten, en de andere gewoon over niets eigenlijk.
 
Terug
Bovenaan