algemene discussie | Nintendo

Benieuwd welke motor erachter zit want dit zijn wel echt minimale verschillen om van een '2' te spreken en niet van een pro of andere tussenversie.
De iets grotere uitvoering mocht wel voor volwassenen handen dus da's alvast positief.
Groter betekent ook dat ze hopelijk er ook betere hardware kunnen insteken.

Unpopular opinion: ik ben tegen backwards compatibility.

Gaat weer een rem zijn op de ontwikkeling van games die het maximale potentieel gebruiken. Zal dus weer een hele periode zijn dat we games zien die op Switch 1 en 2 gereleased worden en dus nooit perfect geoptimaliseerd zijn. Er wordt steeds ontwikkeld met de beperkingen van het oude systeem in het achterhoofd.

Op basis van de chipinfo en alle data mag je wat performance verwachten die hoger is dan de PS4 maar minder dan de PS4 Pro.
Zit ergens rond de 3 Terraflop tot 3.5 maar eerder richting de 3 :)

Dat gold vroeger misschien, maar tegenwoordig veel minder. De byline dat de ondersteuning niet volledig zal zijn, wijst al op mogelijke software-emulatie. Die dual-release strategie is iets waar Nintendo in het verleden maar zéér beperkt heeft aan meegedaan.

Kijk hier wel naar uit als deze een OLED heeft en dankzij de backwards compatbility dan hopelijk wat betere performance bij de switch 1 games.

OLED lijkt mij omwille van de meerprijs en costcutting bij de start van een nieuwe gen weinig waarschijnlijk. Meen al gelezen te hebben dat het sowieso LCD wordt maar betere kwaliteit dan de eerste Switch.

Die OLED versie zal waarschijnlijk weer binnen een paar jaar uitkomen, zodat onnozelaars zoals mezelf dat ding weer 2x gaan kopen. Wel slim gezien.

dus je moet er geen wonderen van verwachten, dat gaat nooit de performance van een volwaardige console halen.
Maar dat is het net. Het ding performed weldegelijk als volwaardig console. En handheld. Zonder problemen. Plug and play. Nog steeds de enige op de markt?

Er word gezegd dat hij technisch op gelijke hoogte komt met de PS4 pro. Een console die de PS5 nog niet echt kan ontlopen want laten we eerlijke zijn, een Astro Bot, Returnal en zelfs Ratchet en Clank, hadden waarschijnlijk even goed op PS4 gedraaid mits wat toegevingen aan resoluties en laadtijden.

Gezien hun gegronde aanpak van niet de achterwaardse 4K trend na te jagen, verwacht ik ook wel een enorm aggresief eerst jaar met zowel nieuwe IP als grote licentienamen.

De hele industrie kreunt onder te hoge productiekosten. Switch 2 zal mogelijk een godsgeschenk zijn voor terug wat meer risicovolle ideeën van de grond te krijgen.

Die OLED versie zal waarschijnlijk weer binnen een paar jaar uitkomen, zodat onnozelaars zoals mezelf dat ding weer 2x gaan kopen. Wel slim gezien.

Ik ga nu nog een Oled van de 1 in huis halen dan, momenteel de switch 1 non-Oled, maar de jongens zouden graag elk éne hebben.
Zal binnen een paar jaar dan wel upgraden naar 2x switch2Oled

Gezien hun gegronde aanpak van niet de achterwaardse 4K trend na te jagen, verwacht ik ook wel een enorm aggresief eerst jaar met zowel nieuwe IP als grote licentienamen.
Denk ook dat de echte voorstelling nogal fel gaat leunen op populaire grote third party games van de laatste jaren. Pakweg Elden Ring als launch titel. Hechtere samenwerking met Microsoft lijkt me ook nog wel mogelijk, Halo Master Chief Collection en Flight Simulator zijn hevig gespeculeerd.

Van Nintendo zelf verwacht ik Metroid Prime 4 en Mario Kart 9, misschien nieuwe 3D Mario. Er komt ook een nieuwe Pokemon uit maar het bedrijf daar achter steek daar amper moeite in dus zou me niet eens verbazen dat die nog gewoon op de Switch 1 uit komt.

Weinig info natuurlijk. Maar Metroid prime en pokemon legends als launch zou al leuk zijn imo. Hoop op een pro versie maar lijkt me onwaarschijnlijk door Nintendo? Gebruik hem toch vooral docked.

Nintendo altijd al een moeilijke relatie mee gehad desondanks altijd zitten azen op de Switch zonder hem ooit te kopen.

Het hele concept van casual in de zetel een spelletje te kunnen spelen is voor de dertiger met twee kinderen heel aanlokkelijk. Heb een degelijke desktop maar die staat op zolder en om me nu 's avonds wat af te zonderen is niet voor alle dagen.

Misschien waag ik nu wel de sprong maar ik ga toch eens goed naar de catalogus aan games moeten bekijken. De first parties zeggen mij meestal niet zo veel.

Mario kart 9 dus met 24 deelnemers per race?

Ge kunt de switch 2 moeilijk met een ps4pro vergelijken. Puur op tflops is het inderdaad iets minder maar vergeet niet dat die wel wat extra's ter beschikking heeft. De switch 2 heeft bijvoorbeeld een geüpgrade DLSS. (Volgens dataminers)

Zelda zou vorig jaar als demo getoond zijn met 4K 60fps. (Uiteraard met upscaling in docked mode(

CPU: 8-core ARM A78C
GPU: RTX 30 based, 1536 cores
RAM: 12GB @ 120GB/s speed
Storage: 256 GB UFS 3.0 on-board

CPU clock speed: 1.5-2.0 GHz
Handheld GPU clock: 450-650 MHz
Docked GPU clock: 0.9-1.3 GHz

7.9 inch 1080p LED scherm

De switch 2 die op CES aanwezig was, was dus wel degelijk een echte switch 2 aangezien die 100% hetzelfde is als in de officiële trailer van Nintendo. Logisch dat ze bij Nintendo begonnen te flippen:rofl::rofl::rofl:

Laatst bewerkt:
2025 lijkt me dan wel het jaar dat ik eindelijk die shitty framerate games deftig ga kunnen spelen. Goed, want dat is mijn grootste negatieve punt bij de Switch 1 geweest en de reden dat ik hier nog een stapel games niet meer heb aangeraakt.

Met de Black Friday sales mijn eerste Switch aangeschaft en ik heb hem nog niet opgestart zelfs, want ben nog een spel op PS aan het afwerken xD
Dusja, die Switch 2 hoef ik niet direct persé op release date in huis te halen :)

Ik ben wel oprecht benieuwd. Ik hoop echt op geen traditioneel nintendo scenario van goede gen, matige gen. Vandaar ook men angst met die backwards comp. Wii U flashbacks.

Blijf er wel bij dat Nintendo momenteel de koning is. PS en xbox blijven zeer bedroevend. Geen originele IPs meer (althans exclusive).
Nintendo focussed op games en doet niet mee aan de hele ray tracing race en maximaal aantal polygonen, gewoon… goede games. Gamepc + switch is toch wel de beste combo die je kan hebben imho.

Intussen ergens 165 physical switch games in de collectie maar vooral inhaalwerk. Ook op pc altijd blijven hangen maar wat hou ik van de switch. Nu van bij de launch zien mee te zijn met alle grote releases, al zit ik niet te wachten op een red dead redemption 2 bv. Ik wil nieuwe games, geen remakes die al tig keer op tal van platformen zijn verschenen.

Nintendo altijd al een moeilijke relatie mee gehad desondanks altijd zitten azen op de Switch zonder hem ooit te kopen.

Het hele concept van casual in de zetel een spelletje te kunnen spelen is voor de dertiger met twee kinderen heel aanlokkelijk. Heb een degelijke desktop maar die staat op zolder en om me nu 's avonds wat af te zonderen is niet voor alle dagen.

Misschien waag ik nu wel de sprong maar ik ga toch eens goed naar de catalogus aan games moeten bekijken. De first parties zeggen mij meestal niet zo veel.
Tot ze interesse tonen, op u kruipen en weg zijn met uwe switch. Het is hier min of meer gebeurd. Ze mogen hem houden, ik ga voor de Switch 2.

Technical Specifications:
  • SoC: Nvidia Tegra 239 GMLX30-R-A1
  • CPU: Arm Cortex-A78C
    • 8 cores
    • 1 cluster
    • Cache:
      • L1 cache: 32 KB or 64 KB (unknown) (1 per core)
      • L2 cache: 256 KB or 512 KB (unknown) (1 per core)
      • L3 cache: None, or from 512 KB to 8 MB (unknown) (1 per cluster)
  • GPU: Custom Nvidia Ampere (RTX 30 series)
    • 1 Graphics Processing Cluster (GPC)
      • 6 Texture Processor Clusters (TPC) (6 per GPC)
        • 12 Streaming Multiprocessors (SM) (2 per TPC)
          • 1536 CUDA cores (128 per SM)
          • 48 Tensor Cores (4 per SM)
          • 48 Texture Mapping Units (TMU) (4 per SM)
          • 12 Ray Tracing (RT) Cores (1 per SM)
      • 16 Render Output Units (ROP) (16 per GPC)
    • Cache:
      • L0 cache: (unknow) (4 per SM)
      • L1 cache: 128 KB (1 per SM)
      • L2 cache: 1 MB (512 KB per memory controller (2))
  • RAM: 12 GB LPDDR5
    • 64-bit bus
    • 2 channels

Performance Configurations:
  • Handheld:
    • CPU @ 1100.8 MHz
    • GPU @ 561 MHz
      • 1.721 peak TFLOP/s
      • 8.976 Gpx/s peak filltrate
      • 26.928 Gtex/s peak filltrate
    • RAM @ 2133 MHz
      • 68.256 GB/s peak bandwidth
  • Docked:
    • CPU @ 998.4 MHz
    • GPU @ 1007.3 MHz
      • 3.090 peak TFLOP/s
      • 16.117 Gpx/s peak filltrate
      • 48.350 Gtex/s peak filltrate
    • RAM @ 3200 MHz
      • 102.400 GB/s peak bandwidth

Ben toch zwaar bummed. Had echt gehoopt op een 'surprise'-Nintendo Direct met prijs,launchdates (maart-april-mei) en games enzo om een of andere reden. Nu was het gewoon een 'stating the obvious'-trailer, want iedereen wist al hoe dat ding er ging uit zien en wat het ging zijn. En pas in mei hands-on events, dan zal het iets voor oktober-november zijn? Jammer!

Terug
Bovenaan