Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Febvre verdiend wereldkampioen, heel solide seizoen zonder grote misstappen. Slechts 1 reeks gereden na een wolkbreuk tijdens de MX2. Coenen was wel weer in vorm want won de kwalificatie en de eerste reeks. Jammer van zijn blessure bij de start van het seizoen en zijn off days in Zweden en China. Na de blessure van Gajser werd het toch nog een spannend WK en geven de broers Coenen het Belgische motorcross toch weer een positieve injectie. Straf eerste leerjaar in de MXGP, het seizoen 2026 mag meer van dat zijn!

De wolkbreuk in de tweede reeks MX2 zorgde voor de rode vlag en meteen ook de wereldtitel voor Langenfelder. Ik zag de Wolf nog de wereldtitel wegkapen, maar ondanks wat duels opt randje, deed Langenfelder wat hij moest doen.

dju toch, anti climax voor de Belgen in de eerste reeks MXoN 😒

Allebei de perfecte reeks tot er in de laatste ronde iets gebeurde met Sacha… motorpech? Accidentje met Cooper? Slecht in beeld gebracht…

Van P1 naar P4 met al 8 punten achter op team USA. Sund!

Dit is hoe je een titel pakt, niet door over de radio te klagen over je tegenstander.

Porsche Carrera Cup gezien ervoor? Was ook voor de titel. Schuring (teamgenoot van Ghiletti) die De Haan blokt in laatste ronde. En dan botsen de 2 teamgenoten. Wat was da voor karma 🤣

dju toch, anti climax voor de Belgen in de eerste reeks MXoN 😒

Allebei de perfecte reeks tot er in de laatste ronde iets gebeurde met Sacha… motorpech? Accidentje met Cooper? Slecht in beeld gebracht…

Van P1 naar P4 met al 8 punten achter op team USA. Sund!
Top Lucas, en ook Sacha was goed bezig. Jammer van z'n val met Cooper, want nu mag echt niks verkeerd meer gaan.

Uiteindelijk met een zuur gevolg, die val in de eerste reeks.

Als Sacha daar Cooper nog een halve ronde achter zich houdt stonden we met een punt minder als USA op t podium 🙂

Tweede plek zat er zeker in, teveel foutjes van alle drie, teveel willen tout cours wss... Australië was met de broertjes Lawrence te dominant, hopelijk kunnen we dat de volgende jaren ook zeggen met de broertjes Coenen. :)

Ze geven BOP de schuld voor hun exit terwijl ze altijd in voordeel waren tegenover Toyota en Ferrari.
Ben zelf grote tegenstander van BOP maar BOP de schuld geven lijkt mij toch BS.

Kalle Rovanpera neemt nu echt afscheid van de Rallysport maar blijft actief onder de Toyota Gazoo vlag.
Jammer maar als de motivatie er niet (meer) is kan je beter gaan voor nieuwe uitdagingen.
Niet iedereen vindt de WRC rally zo leuk dat men persé 10x WK wil worden hé.

Voor hem persoonlijk een correcte beslissing.

Jammer maar als de motivatie er niet (meer) is kan je beter gaan voor nieuwe uitdagingen.
Niet iedereen vindt de WRC rally zo leuk dat men persé 10x WK wil worden hé.

Voor hem persoonlijk een correcte beslissing.
Ik kan mij voorstellen dat hij inderdaad alles bereikt heeft wat hij kan bereiken en dat op jonge leeftijd. Het is nu dat hij het moet proberen in eventuele andere series.

Langs de andere kant vraag ik mij af of er achterliggend niet ergens ook de toestand van het WRC er mee te maken heeft. Dat is de topper uit uw sport die vertrekt. Zie je het pakweg Ronaldo of Van der Poel al doen?
WRC stelt toch echt niets meer voor? Dat heeft niets van uitstraling meer. Niet voor constructeurs ondanks alle aanpassingen om het goedkoper te maken. Ford stelt al niets voor, Hyundai wie weet voor hoe lang doen die nog mee, en dan moet de enige tegenstand van binnen uw eigen team komen. Niet voor kijkers. Ik persoonlijk vind dat abonnement vrij veel voor wat het is en het is niet dat het buiten dat op zoveel tv zenders zit om te volgen. Ook de ruime samenvattingen op RedBull TV gedaan sinds begin dit jaar. Om het dan met clips van 3 min op YT te doen is toch zeer triestig als fan. En als het voor fans niet aantrekkelijk is, is het dat ook niet voor sponsors.

Ik kan mij voorstellen dat hij inderdaad alles bereikt heeft wat hij kan bereiken en dat op jonge leeftijd. Het is nu dat hij het moet proberen in eventuele andere series.

Langs de andere kant vraag ik mij af of er achterliggend niet ergens ook de toestand van het WRC er mee te maken heeft. Dat is de topper uit uw sport die vertrekt. Zie je het pakweg Ronaldo of Van der Poel al doen?
WRC stelt toch echt niets meer voor? Dat heeft niets van uitstraling meer. Niet voor constructeurs ondanks alle aanpassingen om het goedkoper te maken. Ford stelt al niets voor, Hyundai wie weet voor hoe lang doen die nog mee, en dan moet de enige tegenstand van binnen uw eigen team komen. Niet voor kijkers. Ik persoonlijk vind dat abonnement vrij veel voor wat het is en het is niet dat het buiten dat op zoveel tv zenders zit om te volgen. Ook de ruime samenvattingen op RedBull TV gedaan sinds begin dit jaar. Om het dan met clips van 3 min op YT te doen is toch zeer triestig als fan. En als het voor fans niet aantrekkelijk is, is het dat ook niet voor sponsors.
En als straks Ogier en Neuville er definitief mee stoppen ??? (die laatste stopt alvast als Hyundai zich terugtrekt) want je mag het draaien en keren wat je wil die drie mannen brengen nog veel fans en sponsors mee. Tänak - no offense- maar die zegt amper een woord en is veel minder populair. Of Evans? Ook zo ne saaie piet.

Ik hoop van niet maar we zitten mss wel naar de laatste grote lichting te kijken.

Van de Poel is toch juist een mooi voorbeeld? Dat kan je dat toch ook vergelijken van veldrijder die zich naar klassieke wielrenner converteert.
Ik denk nu wel dat het overschakelen van rallyrijder naar singleseaters wel een grotere sprong is.

Laurens Vanthoor vervangt Andlauer in de Porsche nummer 6. Wilt dus zeggen dat hij in de Petit Le Mans stints gaat doen in beide Porsche entries nummers 6 en 7.. 😁

Einde verhaal voor Vandoorne bij Peugeot, wordt na de volgende race in Fuji vervangen door Théo Pourchaire.
Zijn contract zou sowieso eindigen na Fuji, en hij wordt gelinkt aan het Genesis LMDh programma.

Hij reed met zijn teamgenoten de Peugeot nog naar een derde plaats in Austin het voorbije weekend

Hij stopt ook bij Maserati in FE.

Plot twist:

tldr: Vandoorne wilt niet stoppen met FE (ook al is hij maar reserve komend seizoen), Abiteboul (Genesis) wil geen rijders die beide kampioenschappen combineren, Peugeot heeft zijn piloten geteld, en gemerkt dat ze er één tekort komen, dus Vandoorne terug naar Peugeot.

Ogier staat nog 3 puntjes achter op Evans met nog 1 rally te gaan. Hij wil gewoon even veel titels als Loeb (9 in totaal). ;)
Vorig jaar is dat mislukt na een hevige strijd met Neuville (en we weten allemaal dat ze elkaar rauw lusten).

Maar gaat Ogier zich nu inhouden en een eigen ploegmaat de titel gunnen? Ik geloof er geen reet van. Neen hij gaat volgens mij straks gewoon voluit en Evans mag zijn gat afkuisen ja.

Als Ogier de titel dit jaar afsnoept van Evans dan gaat Neuville inwendig toch wel eens goed lachen se. Ik hoop daar eigenlijk wel ergens op. :tongue:

En nu ook Tanak die aankondigt dat hij stopt. Nu ook geen rijder van het niveau Rovanpera maar toch een die op goeie dag een deftig niveau kon halen. Toch ook 1x WK. WRC verliest toch weer wat aanzien en ziet er naar volgend jaar weer wat minder aantrekkelijk uit.

En nu ook Tanak die aankondigt dat hij stopt. Nu ook geen rijder van het niveau Rovanpera maar toch een die op goeie dag een deftig niveau kon halen. Toch ook 1x WK. WRC verliest toch weer wat aanzien en ziet er naar volgend jaar weer wat minder aantrekkelijk uit.
Neuville heeft al meermaals de alarmbel geluid (dat het er niet goed uitziet voor de toekomst). Swoit, als straks Ogier en Neuville er ook mee ophouden wie blijft er dan nog over van de grote boegbeelden van de sport?

Evans is een grijze muis (naar mijn mening) en Rovanperä heeft motivatie problemen.
Al de rest (no offense) moet het allemaal nog bewijzen ..

En blijft Hyundai nog lang in de sport? Vult iemand dat gat dan in? Want alleen Toyota als enig deftig team = dan is rally op sterven na dood.

Terug
Bovenaan