Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Daarnet zeiden commentatoren dat de BoP amper van belang is in Le Mans. Er wordt gereden met een apart reglement en de wagens mogen rijden zoals gehomologeerd. Dit met uitzondering van de maximum snelheid zijn er dus - volgens hun - zo goed als geen BoP regels in Le Mans.

De theorie van hen is dat de Bop aanpassingen de auto's zo veel mogelijk resetten naar hun origineel design? Enfin, ik snap niet echt hoe dat dat implementeerbaar is.

Nu, ik vind dat er wel wordt overdreven met te wijzen naar BoP. Aston Martin heeft bijvoorbeeld "het meest voordeel" op papier en die zijn verre van competitief.

minimumgewicht (KG)vermogen tot aan 250 km/u (KW)Power gain (%)Energie (MJ)
Alpine A4241039 (+1)517 (+10)-1,7897 (-5)
Aston Martin Valkyrie1030520-0,8910
BMW M Hybrid V81039510 (+2)2,0919 (+15)
Cadillac V-Series.R1037 (-1)517 (+8)-0,8905 (+5)
Ferrari 499P1042 (-1)515 (+7)-2,9896 (+7)
Peugeot 9X81039 (-8)507 (-1)-1,2899 (+4)
Porsche 9631041 (-1)511 (=)1,4917 (+13)
Toyota GR010 Hybrid1053520 (+12)-1,3910 (+4)

De theorie van hen is dat de Bop aanpassingen de auto's zo veel mogelijk resetten naar hun origineel design? Enfin, ik snap niet echt hoe dat dat implementeerbaar is.

Nu, ik vind dat er wel wordt overdreven met te wijzen naar BoP. Aston Martin heeft bijvoorbeeld "het meest voordeel" op papier en die zijn verre van competitief.

minimumgewicht (KG)vermogen tot aan 250 km/u (KW)Power gain (%)Energie (MJ)
Alpine A4241039 (+1)517 (+10)-1,7897 (-5)
Aston Martin Valkyrie1030520-0,8910
BMW M Hybrid V81039510 (+2)2,0919 (+15)
Cadillac V-Series.R1037 (-1)517 (+8)-0,8905 (+5)
Ferrari 499P1042 (-1)515 (+7)-2,9896 (+7)
Peugeot 9X81039 (-8)507 (-1)-1,2899 (+4)
Porsche 9631041 (-1)511 (=)1,4917 (+13)
Toyota GR010 Hybrid1053520 (+12)-1,3910 (+4)
Sorry verkeerd begrepen. Het begint laat te worden. Volgens hun rijden ze in Le Mans zonder BoP en grijpen ze inderdaad terug naar hun origineel design. Ze doen dit omdat de organisatie - FIA (Geen idee wie ze bedoelden) beseft dat ze de wagen specifiek voor Le Mans bouwen. En daarom andere 'regels' die alleen in Le Mans gelden.

Geen idee van de implementatie/ hoe ze dit regelen. Ze gaven ook geen technische details ofzo buiten de opmerking en de limiet op topsnelheid.

Laatst bewerkt:
Volgens mij grijpen ze inderdaad terug naar hun origineel design. Ze doen dit omdat de organisatie - FIA (Geen idee wie ze bedoelden) beseft dat ze de wagen specifiek voor Le Mans bouwen. En daarom andere 'regels' die alleen in Le Mans gelden.

Geen idee van de implementatie/ hoe ze dit regelen. Ze gaven ook geen technische details ofzo buiten de opmerking en de limiet op topsnelheid.

Ik vraag mij ook af ze origineel design bepalen.

Volgens mij willen ze gewoon topsnelheid, accelleratie en verbruik (door de energiecapaciteit aan te passen) zo gelijk mogelijk krijgen.
Want hoe anders kan je een Aston Martin met een V12 en een Ferrari V6 biturbo "zo gelijk mogelijk krijgen". (Lijkt mij geen toeval dat de V8's en V12's een hogere energiecapaciteit hebben dan de V6's. Zullen waarschijnlijk wel meer zuipen.)

Wat ook toelaat om de kosten te verlagen. Je hebt niet een 100% specifiek ontworpen motor nodig.
BMW rijdt rond met een design van 2012? Aston Martin bolt rond met een V12 waarschijnlijk omdat een V12 beter bij het merk past.

Ik vraag mij ook af ze origineel design bepalen.

Volgens mij willen ze gewoon topsnelheid, accelleratie en verbruik (door de energiecapaciteit aan te passen) zo gelijk mogelijk krijgen.
Want hoe anders kan je een Aston Martin met een V12 en een Ferrari V6 biturbo "zo gelijk mogelijk krijgen". (Lijkt mij geen toeval dat de V8's en V12's een hogere energiecapaciteit hebben dan de V6's. Zullen waarschijnlijk wel meer zuipen.)

Wat ook toelaat om de kosten te verlagen. Je hebt niet een 100% specifiek ontworpen motor nodig.
BMW rijdt rond met een design van 2012? Aston Martin bolt rond met een V12 waarschijnlijk omdat een V12 beter bij het merk past.

Gebeurde er iets speciaals de afgelopen uren? Edit: korte samenvatting gevonden.

Ivm de BoP en origineel design. Even Gemini ingeroepen. Bepalen van het origineel design doen ze aan de hand van de technische gegevens van de constructeur en data uit de windtunnel / scruteneering (oa: gewicht, minimum gewicht versnellingsbak, maximum power output, aero eigenschappen ...).

Dat onder andere om grote voordelen uit te vlakken en inderdaad kosten te drukken.

Ikzelf heb geen probleem met een BoP. Liever dit maar spannende races dan een kampioenschap waar nog amper constructeurs aanwezig zijn.

Ondertussen Kubica boos omdat Ferrari AF - Giovinnazi - geen plaats wil maken. Dit terwijl de gele Ferrari wel al 2 x de orders gewoon volgde.

Laatst bewerkt:
Allez Kubica mag niet winnen, het moet een rode Ferrari worden. Belachelijk
Hopelijk kunnen ze het op pace halen, maar ze worden inderdaad wel tegengewerkt. Gisterenavond werd de 83 ook gevraagd om plaats te maken, waarop ze zeiden “ok, maar dat ze eerst dichterkomen”, waarna ze wat extra gas gaven om de gap weer wat uit te bouwen :laugh:

Karma dat de leidende Ferrari rond ging bij de ingang van de pitstraat, veel te wild. Dan toch de #83? Kubica reed een geweldige Le Mans tot dusver.

Estre zei het daarstraks ook wel: de #6 rijdt constant qualificatierondjes, maakt geen fouten, geen penalties (zoals de tegenstand), en ze komen toch tekort.
zijn ook laatste in de Hypercar-groep gestart, dus echt wel best of the rest.

Lemans rijden zeker net BoP hoor. Maar aparte BoP die berekend wordt obv simulaties.

Ik weet wel niet echt wat het verschil is tussen LMH en LMdH.

Eigenlijk zijn er maar 4 merken LMH's. De andere zijn LMdH.
GEEN 4x4 en veel meer standaard componenten.

Ferrari Toyota en ik denk Peugeot zijn LMH's? Porsche ook?

Even opgezocht.
Ferrari, Aston Martin, Toyota en Peugeot zijn LMH's.

De andere zijn LMdH's.
LMdH hebben een spec hybride systeem van 50KW op de achterwielen. LMH eigen bouwsel van max 200KW op de voorwielen.
LMdH hebben keuze uit 4 spec chassis (oreca, dallara, Ligier en Multimatic).

Volgens het artikel is de enige reden dat die LMdH's kunnen volgen (en blijkbaar aan Porsche te zien nog goed ook) BoP.

Laatst bewerkt:
volgens mij is de enige van de top 4 die safe is qua NRG de 51. de rest gaat ofwel een extra stop moeten doen, ofwel serieus aan saving moeten doen.

Prachtige winnaar. Zoveel jaar na het drama wint Kubica eindelijk met Ferrari 😍

Eurosport zendt niks meer uit na de finish dat is wel echt een drama 🙈🙈 op beide zenders ineens wielrennen

Laatst bewerkt:
Kubica de MVP in Hyperclass vandaag, en terechte overwinning voor de #83 (al had de #6 het ook verdiend)

maar ik moet Kubica eigenlijk niet meer hebben nadat hij er vorig jaar Dries Vanthoor bewust af gereden heeft

Zeker de moeite om eens naar toe te gaan. Dit weekend geweest. Ondanks de mensenmassa kon je overal redelijk vlot raken.

De 50 is ondertussen gedisqualificeerd omdat de vleugel teveel bewoog, 52 mm vs de toegelaten 15 mm.

Zeker de moeite om eens naar toe te gaan. Dit weekend geweest. Ondanks de mensenmassa kon je overal redelijk vlot raken.

De 50 is ondertussen gedisqualificeerd omdat de vleugel teveel bewoog, 52 mm vs de toegelaten 15 mm.
Hoe is dat geluid van de Cadillac en de Aston Martin in het echt? Op video is dat al geweldig.

blijkbaar waren er 4 schroeven verdwenen die de vleugel van de #50 vestzetten aan die middenpilaar.
vandaar ook de boodschap aan Giovinazzi op de #51 dat hij er niet mocht achter slipstreamen "omdat er nog onderdelen konden af vallen": ze hadden bij de laatste pitstop al gemerkt dat er één verdwenen was.

blijkbaar waren er 4 schroeven verdwenen die de vleugel van de #50 vestzetten aan die middenpilaar.
vandaar ook de boodschap aan Giovinazzi op de #51 dat hij er niet mocht achter slipstreamen "omdat er nog onderdelen konden af vallen": ze hadden bij de laatste pitstop al gemerkt dat er één verdwenen was.
Da's wel proper om ne auto te laten rondrijden waarvan je vermoed dat er op elk moment een vleugel kan afvliegen. Stel u voor dat die daar af was gevlogen, dan was mogelijk Ferrari #50 immens hard in de muur geknald (want dat gebeurt uiteraard aan hoge snelheden, als de krachten het grootst zijn), en was er ook nog het risico dat die vleugel tegen een andere auto kwam (op datzelfde hoge snelheid stuk). Of dat die vleugel een marshall of toeschouwer zou raken, want wie weet waar dat ding naartoe gaat vliegen.

Terug
Bovenaan