Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Autosport zijn in de meeste gevallen ook 2 verschillende wedstrijden in 1. Een op het circuit en een andere naast het circuit. Die op het circuit wordt uitgezonden, moeten de toeschouwers naar kijken, moeten sponsors hun screentime geven dus die wedstrijd moet wel interessant blijven want die zorgt uiteindelijk voor het geld.
Die wedstrijd naast het circuit verbruikt het meeste van dat geld ook weer. En is uiteindelijk enkel voor de echte diehard fans en de constructeurs zelf van belang. En de regels moeten dus die wedstrijd naast het circuit wat intomen om de wedstrijd op het circuit interessant te houden. Ik versta het wel, net als ik versta dat het als kunstmatig genoemd wordt.

Kijk naar F1. Coulthard zei het daar ook onlangs tijdens qualifying: "de marge tussen nr 1 en 20 in Q1 is nu even groot als de marge waarmee ik eind jaren 90 zelf 3e werd in de qualifying." F1 is er toch beter mee geworden door de budget cap in te voeren, ook al was dat nog 10 jaar te laat.

Ferrari word inderdaad benadeeld net als toyota en peugeot met extra gewicht en minder vermogen tegenover porsche en de cadillac en dit is al 2 jaar bezig.
Het is toch niet normaal als je een goeie auto bouwt dat je daar moet voor boeten.
De strijd tussen toyota en ferrari zou zeker ook spannend kunnen zijn tegenover het fake gedoe van nu.
Zonder BOP deed er niet eens een Ferrari mee.

Vooral Peugeot is blijkbaar serieus benadeeld door de BoP. Dat BoP kan wel goed zijn maar ze doen de berekening op basis van simulaties etc... Die kunnen er altijd wel eens naast zitten. Voor de rest ken ik er te weinig van maar tis wel zonde voor o.a. Peugeot..

BoP is zo fake als het maar kan zijn.
Laat het racen puur zijn er kan altijd iets gebeuren waardoor er een underdag wint is verleden regelmatig gebeurd.
Maar racen op deze manier is belachelijk.

Wacht maar tot de race een paar uren bezig is, Ferrari en Toyota komen gewoon boven drijven daar mag je vanop aan.

Welja, Zonder BOP had je misschien twee of drie merken :p.
22 hypercars nu tegen 9 wagens in 2016, 6 wagens in 2017,...

Kijk naar WRC, daar gaan ze misschien maar 1 fabrieksteam meer overhebben over twee jaar (Hyundai trekt eruit, Ford half en half via privateers dus heb je enkel nog Toyota over.).
Dat is op commercieel vlak niet meer haalbaar. Wie wil daar nog sponsor in zijn, wie wil daar nog in investeren, welk nieuw publiek ga je daarmee aantrekken,...

Het LMDh-prototype van McLaren zal een Dallara-chassis gebruiken, net als BMW en Cadillac. Toch ook wel opmerkelijk dat verschillende teams en merken te rade gaan bij eenzelfde chassisbouwer. Hoe kan je dan concurrenten zijn?
Niet bepaald een schoonheid
mclaren-hypercar-prototype.webp

Laatst bewerkt:
Peugeot mag dan misschien wel benadeeld zijn, ze kijken daar toch vooral naar zichzelf voor hun prestaties. die wagen had gewoon een verkeerd concept bij het begin (vergelijkbaar met de Nissan GTRLM of de Walrusneus van Williams indertijd), waar de aanpassingen het niet helemaal oplossen. ipv naar BOP te wijzen, gaan ze een volledig nieuwe wagen bouwen voor 2027

Glickenhaus, Isotta Fraschini, Vanwall, ... die zijn allemaal uit WEC gestapt omdat de BOP hun slechte wagen niet genoeg gelijk wou trekken met de goeie wagens.

het lijkt mij dat vooral de kleinere teams uit het kampioenschap stappen omdat de BOP niet artificieel genoeg is, en dat de grotere teams misschien wel eens klagen over BOP, maar dat ze toch vooral naar zichzelf kijken.

dat hier vooral naar Ferrari gekeken wordt, is gewoon gek, want die hebben elke Le Mans gewonnen waar ze met deze wagen hebben aan deel genomen, en dit jaar (zoals al gezegd) élke race.

Zo hoort het ook te zijn als je beste bent moet je altijd winnen zonder tegenslag.
Waarom peugeot zo benadeeld wordt is mij totaal bijster terwijl porsche vorig en dit jaar altijd voordeel doen met BoP.

Ik ben ook niet altijd even akkoord met welk team welke aanpassingen door de BOP krijgt, maar het werkt wel effectief.
Twee grafiekjes om aan te tonen:
Le Mans 2015:
1749921337278.png

Qatar 2024:
1749921491156.png

Doet die nog iets actief tegenwoordig qua racen? dacht dat ie meer bezig was met zijn zoon z'n kart carriere.
Zou wel een goed team zijn zo eentje met ex Ferrari drivers/wereldkampioenen : Alonso, Raikkonen en Vettel :)
Hulk zal mss ook wel nog eens meedoen na zijn F1 carriere, die was ook machtig in de Porsche, exact 10j geleden

speciale race wel. weinig FCY-incidenten, en het lijkt ook niet of er veel reliability-issues gaan zijn.
als dit zo door gaat, komt het neer op wie de kortste laatste stop heeft.

Daarnet zeiden commentatoren dat de BoP amper van belang is in Le Mans. Er wordt gereden met een apart reglement en de wagens mogen rijden zoals gehomologeerd. Dit met uitzondering van de maximum snelheid zijn er dus - volgens hun - zo goed als geen BoP regels in Le Mans.

Buemi kloeg toch over de topsnelheid van de Toyota?
Intussen lijkt de zekerheid dat Ferrari dit gaat winnen niet meer zo zeker. Porsche gaat hard.

Terug
Bovenaan