Akoestiek verdieping

Valkuil

Active member
Gezien hier menig mensen zijn met een recente woning, zijn er mogelijk mensen die hier een oplossing voor hebben.

De akoestiek op onze verdieping is echt dramatisch. Alle kamers komen uit in een centrale hal. We hebben overal tubespaandeuren met, ventilatie gewijs, een kier van 1cm onderaan. Akoestisch is dat echter een ramp, je kan erg goed geluid horen van de ene naar de andere.kamer met de deuren dicht (muziek, kind, douche, ...).

ik denk dat de oorzaak 1. Kier onder de deuren, 2. Nachthal.is een klankkast, 3. Akoestiek in de kamers zelf is ook niet top (desondanks bv. kasten, gordijnen).

Nog mensen met dit probleem en hoe hebben jullie dit aangepakt?
 
- Rubbers in deurkader, toen ze dit kwamen plaatsen was echt al de helft geluid minder
- Borstels / isolatie onderkant deur plakken
- Zachte vloer (bij ons bvb linoleum)
- 2 lagen gyproc van verschillende diktes
etc

Voor de rest is meestal het antwoord "gaatjes dichten", "massa" of "loskoppelen"
  • Gaatjes -> Spreekt voor zich, iedere kier / opening / doorboring (stopcontact dozen bvb) met iets isolerend dichten of omkasten.
  • Massa -> Meer zware / stoffen / volume zaken plaatsen als meubels, tapijt, gordijn, akoestische panelen. Dit helpt bij "geluid door de lucht"
  • loskoppelen -> Drastischer maar veel beter resultaat. Zeker bij houten of stalen constructies. Vooorzetwand / Gyproc loskoppelen van de profielen / muren. Dit helpt bij "trilling geluid".

En realistisch blijven in wat kan / redelijk is :)
 
- Rubbers in deurkader, toen ze dit kwamen plaatsen was echt al de helft geluid minder
- Borstels / isolatie onderkant deur plakken
- Zachte vloer (bij ons bvb linoleum)
- 2 lagen gyproc van verschillende diktes
etc

Voor de rest is meestal het antwoord "gaatjes dichten", "massa" of "loskoppelen"
  • Gaatjes -> Spreekt voor zich, iedere kier / opening / doorboring (stopcontact dozen bvb) met iets isolerend dichten of omkasten.
  • Massa -> Meer zware / stoffen / volume zaken plaatsen als meubels, tapijt, gordijn, akoestische panelen. Dit helpt bij "geluid door de lucht"
  • loskoppelen -> Drastischer maar veel beter resultaat. Zeker bij houten of stalen constructies. Vooorzetwand / Gyproc loskoppelen van de profielen / muren. Dit helpt bij "trilling geluid".

En realistisch blijven in wat kan / redelijk is :)
Mag je de onderkant van de deuren zomaar dichten? Die kier is aanwezig voor de ventilatie in huis.
 
Mag je de onderkant van de deuren zomaar dichten? Die kier is aanwezig voor de ventilatie in huis.
Nee, op eigen risico :)

Afweging tussen kunnen werken / slapen en theoretisch optimale luchtstroom

In praktijk als dit bvb slaapkamer is
- overdag deur op kier / af en toe volledig open
- snachts heb je daar een ventilatie rooster en komt er ook passief echt wel lucht binnen

When in doubt kan je altijd eens een sensor plaatsen; Verplaats die hier om de zoveel tijd eens van kamer om die door de dag te monitoren afhankelijk van wat we wel / niet doen, en als je als normale mensen leeft zijn dingen als 1cm vs 1mm onder binnendeuren echt minimaal qua impact.
-> This is not EPB advice <-
 
Bedankt voor jullie tips!

Bij ons zijn er gemetse muren en ik heb niet de indruk dat het geluid door de muren komt, eerder via de hal/deuren.

Iemand ervaring met die akoestische doorvoerroosters? Als dat echt significant helpt zou ik op termijn wel nieuwe deuren durven steken, qua prijs en breekwerken lijkt me dat nog OK. De kier zomaar dichten lijkt me niet echt een goed plan in de slaapkamers, 's nachts produceer je toch redelijk veel vocht en CO2.

Vloer is parket dus een harde vloer inderdaad, maar die gaan we uiteraard niet uitbreken. :unsure:

Die rubbers in het kader, dat is dan zoiets: https://www.tesa.com/nl-be/consument/tesamoll-e-profiel.html ?

Ik las ook dat de "massa" van de gordijnen ook een rol speelt: "zware", gevoerde gordijnen zouden het geluid beter dempen? Ik kan echt niet inschatten hoe groot dat effect allemaal is.
 
Bij ons zijn er gemetse muren en ik heb niet de indruk dat het geluid door de muren komt, eerder via de hal/deuren.

Iemand ervaring met die akoestische doorvoerroosters? Als dat echt significant helpt zou ik op termijn wel nieuwe deuren durven steken, qua prijs en breekwerken lijkt me dat nog OK. De kier zomaar dichten lijkt me niet echt een goed plan in de slaapkamers, 's nachts produceer je toch redelijk veel vocht en CO2.

Die rubbers in het kader, dat is dan zoiets: https://www.tesa.com/nl-be/consument/tesamoll-e-profiel.html ?

Ik las ook dat de "massa" van de gordijnen ook een rol speelt: "zware", gevoerde gordijnen zouden het geluid beter dempen? Ik kan echt niet inschatten hoe groot dat effect allemaal is.
- Nee gewoon dit https://kozijnrubbers.nl/product/kozijn-rubber/, kans is groot dat dat er al op zit hoor , je deur rust dan tegen het rubber en niet de kader
- In de slaapkamer heb je normaal een rooster toch? Die kier onder de deur is net om de lucht in de rest van de woning te trekken van uit je slaapkamer, niet omgekeerd. Van de rooster, naar je mechanische ventilatie;
- Dat is enkel als het geluid van uit je slaapkamer komt :biglaugh:, demping / massa plaats je voornamelijk in kamer van oorsprong van het geluid, panelen plaatsen in je slaapkamer gaat bvb relatief weinig helpen tegen geluid buiten de slaapkamer. Je ontkoppelt (ook bij gemetste muur) of maakt alles dicht in de kamers waar het geluid naar toe beweegt. Dus bvb een gordijn voor je deur zou wel weer helpen ... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
- Nee gewoon dit https://kozijnrubbers.nl/product/kozijn-rubber/, kans is groot dat dat er al op zit hoor , je deur rust dan tegen het rubber en niet de kader
- In de slaapkamer heb je normaal een rooster toch? Die kier onder de deur is net om de lucht in de rest van de woning te trekken van uit je slaapkamer, niet omgekeerd. Van de rooster, naar je mechanische ventilatie;
- Dat is enkel als het geluid van uit je slaapkamer komt :biglaugh:, demping / massa plaats je voornamelijk in kamer van oorsprong van het geluid, panelen plaatsen in je slaapkamer gaat bvb relatief weinig helpen tegen geluid buiten de slaapkamer. Je ontkoppelt (ook bij gemetste muur) of maakt alles dicht in de kamers waar het geluid naar toe beweegt. Dus bvb een gordijn voor je deur zou wel weer helpen ... :)
Deur en omlijsting is hout op hout, daar zijn geen rubbers geplaatst. Dan denk ik dat dat al een eerste stap is.

Er is een toevoer van de ventilatie in de slaapkamers inderdaad, maar de lucht moet ook voldoende de kamer uit raken, wat met borstels onder de deur belemmerd is?

Het geluid komt ook vaak uit de slaapkamers, als één van de kinderen 's nachts huilt is iederéén wakker bv., ook al slaapt het ene kind aan de ene kant van het huis, en het andere aan de andere kant (wij tussenin). Als je dan van vrienden hoort dat ze de babyfoon naast hun bed moeten plaatsen om hun kind te horen 's nachts, dan moeten die mensen ofwel vast slapen ofwel een veel betere akoestiek hebben dan wij. :unsure:

Gemetste muren loskoppelen, dat heb ik nog nooit gezien, hoe krijg je dat voor elkaar? Die rusten/dragen/krijgen hun stevigheid toch ook door verbinding met de vloerplaat/plafond/buitenmuren.
 
Het geluid komt ook vaak uit de slaapkamers, als één van de kinderen 's nachts huilt is iederéén wakker bv., ook al slaapt het ene kind aan de ene kant van het huis, en het andere aan de andere kant (wij tussenin). Als je dan van vrienden hoort dat ze de babyfoon naast hun bed moeten plaatsen om hun kind te horen 's nachts, dan moeten die mensen ofwel vast slapen ofwel een veel betere akoestiek hebben dan wij. :unsure:

Gemetste muren loskoppelen, dat heb ik nog nooit gezien, hoe krijg je dat voor elkaar? Die rusten/dragen/krijgen hun stevigheid toch ook door verbinding met de vloerplaat/plafond/buitenmuren.
- Rubbers gaan zeker helpen!
- idd massa in slaapkamer dan
- Ik bedoel de "kamer" loskoppelen van het metselwerk. Eigenlijk een soort kamer in een kamer creeren dmv mass loaded vinyl, voorzetwanden, speciale Gyproc constructies, etc; Dit is het ultieme qua geluidsdichtheid en demping, maar ook zeer kostelijk en moet quasi foutloos gebeuren. Soms is met 1 muur al veel opgelost (bvb scheidingsmuur slaapkamer / badkamer)(maar idd afhankelijk van vloerconstructie, soort geluid, etc). Al zou ik bij dergelijk muren beginnen van er 2 platen gyproc van verschillende dikte tegen te hangen bvb.

main-qimg-4bacdaace8b17e7601c3f01686c84d40-pjlq

- Hoe het meestal is
- 2 lagen gyproc (2 platen in verschillende diktes scheelt nog enkele dB)
- Langs 2 kanten ontkoppeld (1 kant doet ook al veel)
 
Terug
Bovenaan