Airco in woning zonder spouw

JanusDR

Well-known member
Heeft iemand kennis/ervaring in het plaatsen van een vaste split airco in een Danilith huis?
(Muur zonder spouw, buitenmuur/isolatie/beton in 1 stuk)

Is het uberhaupt mogelijk zonder monoblock, extra kosten etc.?

Kennis dacht dat het problemen kon geven omdat dat blijkbaar via de spouw gaat, en er nu geen spouw is.

Ik ken niets van bouwstuff en vind niet direct iets over dergelijke constructie ivm airco, vandaar 🙂

Straffe kerel die die koelleidingen via de spouw getrokken krijgt zonder te beschadigen.
Normaal wordt er gewoon een gat geboord van buiten naar binnen waar de leidingen door gaan. De spouw dient voor isolatie en als vochtbarriere, niet voor technieken in te leggen.

Gewoon uw gat aflopend naar buiten boren zodat er geen water naar binnen kan lopen. Maar daar zullen die koeltechniekers (hopelijk) wel van op de hoogte zijn.
Kzou niet inzien waar ge anders problemen zou kunnen hebben met een volle muur. Er worden ook airco's geplaatst op oude woningen zonder spouw.

Als er een airco op de bovenverdieping komt en 1 op de benedenverdieping (aan dezelfde zijmuur), hebben ze dan beiden een gat naar buiten nodig, en dan via een leiding die langs de buitenkant van de muur loopt naar de gemeenschappelijke ventilator?

Als er een airco op de bovenverdieping komt en 1 op de benedenverdieping (aan dezelfde zijmuur), hebben ze dan beiden een gat naar buiten nodig, en dan via een leiding die langs de buitenkant van de muur loopt naar de gemeenschappelijke ventilator?
Dat is hoe er normaal gewerkt wordt.
Je kunt de leidingen ook via binnen doen, maar dat is meestal nog minder interessant natuurlijk, of je moet heel toevallig al ergens een schacht beschikbaar hebben. Al kan het dan ook zijn dat er een pompje moet geplaatst worden voor het condensvocht.

Elke binnenunit moet 2 koelleidingen en een stuurkabel rechtstreeks naar de buitenunit hebben. Ook moet er voor elke binnenunit een condensafvoer voorzien worden. Ik heb dat allemaal langs binnen voorzien, via de technische ruimte omdat ik zo'n kabelgoten tegen de gevel lelijk vind. Maar dat is natuurlijk niet altijd even simpel om een binnentraject te vinden.

Een andere optie die ik al vaker gezien heb is om met een regenpijp te werken ipv een kabelgoot. Als dat dezelfde pijp is als de rest van de regenpijpen valt dat het minste op.

Terug
Bovenaan