Afwezigheidsattest IVF behandeling (man)

Die 4 dagen in je leven waar je stijf staat van de stress of alles goed verloopt na 2 3y sukkeltraject voor je aan ivf begint, ik moet de eerste dokter nog tegenkomen die geen briefje schrijft.

Ik ben in elk geval nooit gaan werken (en meestal zonder briefje, als het volledige dag was met een ziekte briefje) bij traject startup, pickups, inplanting, echos/checkups, en curetages als het fout liep. En daar heeft geen enkele dokter ooit moeilijk over gedaan (en werkgever ook niet).

Een beetje menselijkheid is weer ver te zoeken. Zou je zelf als vader/moeder mensen die aan je rapporteren afkakken omdat ze 2 3 4d in hun leven er niet zijn omdat ze in, with almost due respect, een stresserend kut IVF traject zitten? Ik in elk geval niet. Take your time and see you tomorrow. Het is niet dat je in staat bent om deftig te werken anyway.

Ik heb dat indertijd tegen mijn manager gezegd. Ik begin aan een ivf traject. Dat zal wsch af en toe kut zijn, op de andere dagen heb je mij 100%. Drie keer raden wat die zei... "take your time".

Gast serieus - Een arts heeft op eed een afwezigheidsattest uitgeschreven. Leg mij nu eens uit waarom een werkgever dit zou kunnen weigeren. Als er iemand naast de feiten zit te praten ben jij het....
Dat kan perfect. Mijn werkgever accepteert dit ook niet. Als het bv een dagopname is in het ziekenhuis wel, maar een afwezigheidsattest voor bv naar de oogarts te gaan of een MRI scan overdag wordt niet geaccepteerd. Ik werk in de publieke sector.

wettelijk gezien kan je hiervoor geen sociaal verlof nemen, omdat het medisch bezoek gepland was. Het bezoek moet ongepland zijn en dringend om recht te hebben op sociaal verlof (max 10 dagen).

Gewettigd afwezigheid is echter nog iets anders, dat staat daar los van en is in principe onbeperkt
Gepland is relatief en zeker voor een pick-up interpreteerbaar. Het gaat ook meer om het ondersteunen je partner dan om "eigen ingreep". Je krijgt ook pas ~48u of iets dergelijk op voorhand melding dan je trigger moet zetten en wanneer je dan binnen moet.

Je weet een week op voorhand niet exact welke dag je binnen moet dus het is wel semi-urgent op die manier... :p

Natuurlijk moet je weten waar je recht op hebt maar is het niet ook handig om met de werkgever te praten? Mijn werkgever deed moeilijk over ons ivf traject en dat heeft erin geresulteerd dat ik er weg ben gegaan. Dat soort spanningen kan je niet gebruiken. Of gunt uw werkgever het u maar wil hij de zaken netjes naar de letter hebben vastgelegd?

Ik zit niet in deze situatie, maar ik zou me er als man gewoon verlof voor nemen.
Het zou me teveel stress geven de vele vragen te trotseren van: “en, is het al zover?”.

Collega’s en werkgever moeten niet alles weten van uwe privé.

Ik zit niet in deze situatie, maar ik zou me er als man gewoon verlof voor nemen.
Het zou me teveel stress geven de vele vragen te trotseren van: “en, is het al zover?”.

Gewoon verlof nemen? Je weet dat het ergens in de komende 2 weken zal gebeuren. Je hoopt op een weekend, maar je zal zien dat het net die ene dag zal zijn dat er een meeting is die je eigenlijk niet kan verzetten. Zoals gezegd weet je dat pas 2 dagen op voorhand, dus je kan niet anders dan zeggen op het werk dat je ergens een dag verlof moet nemen en dat dat mogelijk heel slecht zal uitkomen.

Ik neem ook altijd verlof, maar bij een slechte werkgever zal dat niet altijd mogelijk zijn, pas 2 dagen op voorhand aanvragen.

Ik heb er mij ook al aan geërgerd dat je als man het maar moet regelen met verlof, terwijl uw aanwezigheid wel vereist is. Chance dat ik wel een goede werkgever heb, maar voor veel mannen zal een ziektebriefje de enige oplossing zijn vrees ik. Er blijven mensen voor véél minder thuis...

Good luck with that. Je kunt daar niet veel aan plannen. Dat is hormonen meten tot 2x per dag en op het juiste moment pickup, potjetrek als man, inplanting doen. Tenzij je je vrouw dat allemaal alleen laat doen, zal het nogal opvallen dat je er plots heel vaak eventjes niet bent...

En als je dan als werkgever verlof begint te weigeren..., je oogst wat je zaait...

Maar met een ziekteattest ben je ook gewoon afwezig. Ineens.
Verlof ook. Op zich is er geen verschil.
Alleen de perceptie kan anders liggen, dat besef ik.

Bedankt voor alle reacties!
Ik had bij de eerste reacties snel door dat ik een fout had gemaakt.
Afwezigheidsattest gewisseld met ziekteattest.
Ik heb dit gecorrigeerd (titel en in de post)
Mijn excuses als dit verwarring heeft veroorzaakt!
In het ziekenhuis spraken ze over een attest. Niet echt bij stil gestaan.

In het verleden werd dit door mijn werkgever wel geaccepteerd wat ook bijdraaide aan de verwarring

Je hebt ziekte aangevraagd wat begrijpelijk geweigerd wordt (ja ik ken het traject, ik weet dat ge aanwezig moet zijn) maar volgens mij kunnen ze zorgverlof niet weigeren gezien gij ook aanwezig/beschikbaar moet zijn om uw vrouw te vervoeren ivm dagopname (ik mocht toch niet zelf rijden :v). Poging waard? Federaal zijn er 5 betaalde dagen zorgverlof, lokaal bestuur geen idee.
Bedankt voor het antwoord.
Inderdaad partner mag niet zelf rijden en moet de eerste dagen zo weinig mogelijk heffen (heeft ze nu specifiek meegekregen gezien ze in het verleden hierdoor complicaties had).

Het is ook ons 2de traject en in dit traject poging 4.
Eerste 2 pogingen vielen in het weekend. Laatste 2 dan gebruikt gemaakt van het attest om partner bij te staan en wat mentale ruimte te hebben voor mezelf.

Verkeerdelijk dus.

Ik begrijp de discussie niet echt goed... OP was niet ziek hence hij kan dit niet als ziekte inbrengen. Moeilijker dan dat is het toch niet? :unsure:

Imo heb je 2 opties:
* Je gebruikt het attest waarvoor het dient en je laat het inboeken als sociaal verlof. Je hebt recht op 10 dagen per jaar, die je werkgever dus niet kan weigeren (mits geldige reden). In de privé alleszins, mogelijks wijkt dit af bij lokaal bestuur. Nadeel: sociaal verlof is onbetaald.
OF
* Je laat die dag inboeken als jaarlijks verlof/ADV/whatever en dan is uwen dag betaald.

Ter info: ik heb zelf voor die dag van de pick-up gewoon zelf sociaal verlof opgenomen. Ik had ook wel gewoon via flexuren tussendoor kunnen werken maar die dag breng zo al genoeg stress mee dat je dan ondertussen niet ook niet met u werk wil bezig zijn. Tussen 's morgens mijn vrouw afzetten, naar huis rijden, 's namiddags mijn vrouw terug afhalen en de nazorg voor mijn vrouw nadien had ik toch niks uitgestoken die dag.

Ik weet ook niet waar jullie zich in het traject ergens bevinden, ik veronderstel dat dit een eerste pick-up is? Je hebt een eerste horde genomen maar houdt er rekening mee dat je er nog niet bent en dat je in de aankomende periode toch liefst van al je werkgever zoveel mogelijk te vriend wil houden. Zo'n traject zorgt sowieso waarschijnlijk al voor de nodige stress in u privé, je wil niet nog extra stress toevoegen door conflicten met uw werkgever imo.

Los van dit alles hoop ik dat de pick-up vlot verlopen is voor u vrouw en dat jullie ook nadien positief nieuws krijgen (of reeds gekregen hebben).
4de pickup van het 2de traject.

Eerste kunstmatige inseminatie.
Kei veel geluk gehad en raak op 1ste poging.

Nu IVF omdat de kwaliteit van het sperma te laag is en dus de 4 de poging geweest (negatief resultaat want de follikels hadden geen eicel dus telt officieel niet als 4de poging)

wettelijk gezien kan je hiervoor geen sociaal verlof nemen, omdat het medisch bezoek gepland was. Het bezoek moet ongepland zijn en dringend om recht te hebben op sociaal verlof (max 10 dagen).

Gewettigd afwezigheid is echter nog iets anders, dat staat daar los van en is in principe onbeperkt
Ik kan dus perfect voor die dag kiezen om geen loon te krijgen?
Momenteel heeft HR in mijn plaats een dag van mijn verlof ingeboekt (zonder mijn medeweten) en kreeg ik de opdracht om voor de komende zelf verlof in te boeken.

Heb niet zoveel verlof meer staan daarmee.

Ik kan dus perfect voor die dag kiezen om geen loon te krijgen?
Momenteel heeft HR in mijn plaats een dag van mijn verlof ingeboekt (zonder mijn medeweten) en kreeg ik de opdracht om voor de komende zelf verlof in te boeken.

Heb niet zoveel verlof meer staan daarmee.
Privé en overheid verschillen soms in details, maar in de privé kan verlof hiervoor niet door de werkgever ingepland worden (meer zelfs: élk verlof behalve collectief verlof kan een werkgever er niet op eigen initiatief insteken, maar dan kan je natuurlijk onwettig afwezig zijn, wat hier niet het geval is door je attest).

100% zekerheid voor de overheid durf ik niet geven, daar zijn tientallen verschillende statuten en reglementen.

Sorry voor alle aparte Posts.
Wou wel even de situatie duiden.

We zitten halverwege de pogingen en fysiek is het heel zwaar voor mijn partner.
Dit komt door enkele complicaties waaronder gekantelde baarmoeder die een pickup of terugplaatsing nog pijnlijker maakt.

Dat is iets waar ik me schuldig om voel gezien de keuze voor IVF gemaakt is omdat deze keer ik de schuldige ben. Te weinig zwemmerkes.
hierdoor is het traject dus een pak zwaarder en met grotere impact voor mijn vriendin.

Mentaal heeft dit op ons en zeker ook op mij een grote impact.
De laatste 2 pogingen wou ik haar dan de dag zelf ook bijstaan.

Ik had dan ook verkeerdelijk gedacht dat het effectief een ziekteattest was.

Terug
Bovenaan