Advies: wagen met voldoende ruimte voor mobility scooter

contextbinder

Well-known member
Eens polsen of hier mensen zijn met alternatieven - even de situatie schetsen:

Moeder is invalide en heeft een demonteerbare mobility scooter die, eens in onderdelen, momenteel nipt past in de koffer van de wagen (break). Mijn vader wordt ook een dagje ouder (net als de wagen trouwens - die van 2010 is) en daarom even geopperd dat het mss eens tijd is om deze te vervangen. Het zou handig zijn mocht er een optie zijn om de mobility scooter in zijn geheel (aangevuld met een lift) in de koffer te krijgen. De ideale wagen zou een MPV zijn - maar die zijn zo goed als uitgestorven - bijkomend zou het leuk zijn om alles wat te combineren:
  • Mobility scooter is 1,4m lang en 1m hoog, breedte is geen issue
  • Instap van de wagen hoger dan normaal maar mag ook niet te hoog zijn - echte camionettes zijn dan ook geen optie.
  • 5 zitplaatsen noodzakelijk
  • liefst ook een wagen die niet te lomp/lang wordt - lengte beperken tot 4m80 ofzo
  • mag ook wat comfortabel zijn (goede zetels, goede geluidsisolatie)
  • wat deftig rijden: filtering/stabiliteit/wegligging
  • aandrijving: alles mogelijk behalve diesel, ca 6-8000 km/jaar - eventueel elektrisch kan imo ook werken voor hen
  • aangezien particuliere aankoop: een merk dat effectief ook garages/service kan bieden
Zelf al wat gekeken en ik kon eigenlijk niet veel anders vinden dan VW Caddy en varianten Peugeot/Toyota, ID Buzz mss ook, KIA PV5 .. lijst lijkt eerder beperkte te zijn

Mss uitgaan vanuit het standpunt van de lift en daar het voertuig aan aanpassen? soorten liften
En wat de verwachtingen zijn van het "ziekte" verloop zodat je binnen vijf jaar niet terug opzoek moet naar een andere oplossing voor vb een rolstoel.
Zijn het vijf plaatsen en de scooter of zijn 2 plaatsen en de scooter voldoende om sporadisch de 5 plaatsen te hebben?
Vrees dat je bij de Caddy's, berlingo's en een maatje groter gaat blijven hangen, Ford ook zeker niet vergeten, vind de transit custom zelf goed rijden maar deze hebben een hoge instap wat geen optie was. Bij een elektrische variant er vooral op letten wat de mogelijkheden zijn om een lift in te bouwen.

Mss uitgaan vanuit het standpunt van de lift en daar het voertuig aan aanpassen? soorten liften
En wat de verwachtingen zijn van het "ziekte" verloop zodat je binnen vijf jaar niet terug opzoek moet naar een andere oplossing voor vb een rolstoel.
Zijn het vijf plaatsen en de scooter of zijn 2 plaatsen en de scooter voldoende om sporadisch de 5 plaatsen te hebben?
Vrees dat je bij de Caddy's, berlingo's en een maatje groter gaat blijven hangen, Ford ook zeker niet vergeten, vind de transit custom zelf goed rijden maar deze hebben een hoge instap wat geen optie was. Bij een elektrische variant er vooral op letten wat de mogelijkheden zijn om een lift in te bouwen.
Voor de lift zijn er normaal wel voldoende opties denk ik, verder hoop ik dat de situatie blijft zoals ze is - geen ziekte maar het gevolg van een hersenbloeding op haar 22 jaar, ze kan stappen maar zeer traag en niet ver, ook een paar treden kan ze gelukkig nog nemen met de nodige steunpunten en tijd. Er wordt een combinatie gemaakt van een manuele rolstoel en een mobility scooter - die manuele rolstoel moet geduwd worden door vader want ook haar linkerarm is nauwelijks bruikbaar. Die plaatsen zijn wat dubbel - in principe zijn 3 plaatsen + scooter voldoende maar dat worden er automatisch 4/5 gezien een bank voor 3 niet werkbaar is met handicap.

Goede tip voor die lift in combo met eventuele EV -mss punt van aandacht, indien laag genoeg zou een oprij -plateau ook een optie kunnen zijn.

Met een 2/3 bank achteraan kan je eventueel extra ruimte creëren voor de scooter. Voor een oprijplaat kan je dan opteren voor een vast gemonteerde, heb je natuurlijk ook steeds de plaats nodig. Is wel veiliger, garages afgaan, mutualiteit, verenigingen, ... om zo tot een juiste oplossing te kunnen komen, wie weet hebben jullie zelfs recht op subsudies.

Burstner heeft nu recent hun gamma vernieuwd.

Burstner Papillon is voor mensen die een nieuwe buscamper zoeken wel een mooie optie.
Lijkt niet goedkoop met 56k maar als je vergelijkbare dingen ziet voor die prijs, is dit wel echt een heel scherp geprijsd ding dat bovendien er modern en premium uitziet binnenin.

https://www.buerstner.com/be-nl/papillon

Ik zie in hun brochure dat je bij Maxus hun modellen kunt laten ombouwen naar mindervaliden vervoer. Zo'n eDeliver 3 zou dan misschien wel iets kunnen zijn. Het rijbereik is natuurlijk wel beperkt.

Bij Forthing vind je nog een echte MPV met de U-tour, een lift zal dan wel aftermarket moeten worden geïnstalleerd.
Of er een dealer dicht is, zal je zelf moeten opzoeken :)

Je hebt toch ook nog de Dacia Jogger ?

Laatst bewerkt:
Ik weet nu niet of het een verstandige keuze is om als particulier te kiezen voor een nieuw merk met weinig aanspreekpunten - ik plaats daar toch wat kanttekeningen bij.

Genoeg onafhankelijke garages die aan alle merken werken, ook is de motor van Mitsubishi en de versnellingsbak bak van Magan (of zoiets). Qua mechanische componenten zou ik me niet teveel zorgen maken, meestal gebruiken die Chinezen onderdelen van bekende merken.
Qua technologie, dat is waarschijnlijk wat anders

Genoeg onafhankelijke garages die aan alle merken werken, ook is de motor van Mitsubishi en de versnellingsbak bak van Magan (of zoiets). Qua mechanische componenten zou ik me niet teveel zorgen maken, meestal gebruiken die Chinezen onderdelen van bekende merken.
Qua technologie, dat is waarschijnlijk wat anders

Er zijn er hier idd wel enkele - maar velen hebben toch nog een voorkeur, en zoals je aangeeft - zo een technologie probleempje kan een nachtmerrie worden, maar dat kan natuurlijk evengoed bij gerenommeerde merken, die technologie is al een nachtmerrie als ze werkt zoals ze bedoeld is als ik collega's met nieuwe wagens mag geloven - alles ging goed tot ze er IT'ers hebben op losgelaten - constant meldingen en alarmen voor vanalles en nog wat, sliders die evengoed werken als sigaretten rollen met lashandschoenen aan, noodstop midden op een rotonde, ...

Maar zo echt een nieuwe onbekende - dat risico zal er niet genomen worden, ouders zijn ook 67

edit: zie ik hier net een VW polo met mini -aanhangwagen erachter met daarop een mobility scooter voorbij rijden - das mss ook nog een optie :ROFLMAO:

De meeste mensen zijn inderdaad bang voor het nieuwe en onbekende.
Iedereen verklaarde me ook gek toen ik 4 jaar geleden een Chinese motor kocht. Ik rij er nog altijd graag mee rond en buiten een klein foutje bij de assemblage, heb ik er nog geen enkel probleem mee gehad. Ook niet toen ik een kleine 5000km deed in 2 weken en een half door Europa.

En aangezien die heel wat kon afvinken, heb ik die gepost. En zoals gezegd, de Dacia Jogger is misschien een optie ook.

Terug
Bovenaan