Advies voor nieuwe 2.1 pc speakers gezocht

Koekatsjoe

Member
Hoi allen. Momenteel ben ik in het bezit van een Logitech 2.1 Z623. Denk dat deze toch minstens een jaar of 7-8 is en heb gemerkt dat er toch wat gekraak op begint te komen.

Bij deze ben ik stilletjes op zoek naar een nieuw setje. Dient niet echt om te gamen, eerder voor tijdens bureauwerk wat muziek te spelen.

Ik had eventueel de Logitech G560 op het hoog, maar zag dat deze toch al enkele jaren meegaan.
Eveneens was ik de Edifier serie tegengekomen.

Als ik niet naar het budget kijken had ik de Kanto Ora reeks gezien, maar deze zijn precies zeer moeilijk te krijgen in België.

Iemand een voorkeur?

Al 6 jaar in het bezit van een Edifier S350DB 2.1 set en voor hetgeen ik daar voor betaald heb, ben ik daar nog steeds heel tevreden van.
Ze ogen mooi imo en aangezien ik boven mijn pc scherm ook een tv heb hangen, is het handig dat ik met een druk op de knop kan overschakelen naar mijn tv als source.

Al 6 jaar in het bezit van een Edifier S350DB 2.1 set en voor hetgeen ik daar voor betaald heb, ben ik daar nog steeds heel tevreden van.
Ze ogen mooi imo en aangezien ik boven mijn pc scherm ook een tv heb hangen, is het handig dat ik met een druk op de knop kan overschakelen naar mijn tv als source.
k top, voor deze was ik ook aan het kijken. Hoe zit het met de lengte van de kabels?

Heb een bureau van 1.8meter. De woofer komt links te staan, en de pc staat rechts.

Ondertussen de S350DB besteld en reeds geleverd. Voorlopig kan ik ze nog niet testen. De enige kabel dat tekort is is de aansluiting naar pc. Woofer staat links, pc rechts en ze steken er een kabeltje in van amper 1meter

deftig geluid voor pc's is jammer genoeg bijna onbestaande :/

ofwel heb je instap rommel zoals logitech en all the way tot rond de 800- a 1000 euro ziet je met de zelfde lage kwaliteit rommel. het enige verschil is dat de ene wat meer rgb heeft dan de andere of een ander design.

die edifier setjes zijn goed genoeg ( heb zelf ook zo eentje) maar dat komt niet in de buurt van den boekenplank speakers van men surround set bij mijn tv.

de enige sensible upgrade voor mij zou KEF LSX2 zijn, maar dat is ook al scheitveel geld voor wat mini bookshelves...

ofwel heb je instap rommel zoals logitech en all the way tot rond de 800- a 1000 euro ziet je met de zelfde lage kwaliteit rommel. het enige verschil is dat de ene wat meer rgb heeft dan de andere of een ander design.

die edifier setjes zijn goed genoeg ( heb zelf ook zo eentje) maar dat komt niet in de buurt van den boekenplank speakers van men surround set bij mijn tv.

de enige sensible upgrade voor mij zou KEF LSX2 zijn, maar dat is ook al scheitveel geld voor wat mini bookshelves...
Het gaat ook 'maar' om gamen he. Je hebt geen neutraal geluid nodig voor gamen. Wat bas boost voor explosies is goed genoeg. Het belangrijkste lijkt me een ruime sound stage zodat je hoort van waar geluiden komen.

Jaat dat weet ik goe genoeg. Heb in men living een denon versterker met volwaardige 5.1 set dat ik zelf samengesteld heb. Totaal mss 2500+€.

Voor hier op de pc wat spotify en youtube te luisteren zal dit wel goed genoeg zijn.

Alleen zeer jammer dat de kabel naar de pc zo kort is. Was nog snel eentje in de gamma gaan kopen (5m) maar werkt niet goed. Kabel zelf geeft veel storingen dus moet een kwaliteitskabel kopen morgen

Het gaat ook 'maar' om gamen he. Je hebt geen neutraal geluid nodig voor gamen. Wat bas boost voor explosies is goed genoeg. Het belangrijkste lijkt me een ruime sound stage zodat je hoort van waar geluiden komen.
Ik kan u zeggen , ik heb beneden een monitor audio 5.1.2 setup , met silver bookshelves en een aparte subwoofer.

Dat is een wereld van verschil en je zou er van verschieten hoeveel games atmos of 5.1 hebben . Het transformeert heel de ervaring. En zelf in stereo is het geluid zoveel beter.

“Bass boost “is nu net wat je niet wilt. Dat is iets voor pubers en johny’s. Je wilt alle fijne details kunnen horen.

Zelf gewoon bij een mmorpg als wow , er gaat zoveel detail verloren als ik achter mijn pc zit boven.

Ik kan u zeggen , ik heb beneden een monitor audio 5.1.2 setup , met silver bookshelves en een aparte subwoofer.

Dat is een wereld van verschil en je zou er van verschieten hoeveel games atmos of 5.1 hebben . Het transformeert heel de ervaring. En zelf in stereo is het geluid zoveel beter.

“Bass boost “is nu net wat je niet wilt. Dat is iets voor pubers en johny’s. Je wilt alle fijne details kunnen horen.

Zelf gewoon bij een mmorpg als wow , er gaat zoveel detail verloren als ik achter mijn pc zit boven.
Met een goeie geluidskaart en goeie speakerset zal je inderdaad goeie geluidservaring krijgen, maar dat lijkt me voor weinig mensen een prioriteit. Als je in een FPS al hoort waar voetstappen vandaan komen is het voor de overgrote meerderheid al OK. En die spelen dan nog met headset veelal. Persoonlijk vind ik een surround systeem ook weinig meerwaarde hebben bij gaming.

Met een goeie geluidskaart en goeie speakerset zal je inderdaad goeie geluidservaring krijgen, maar dat lijkt me voor weinig mensen een prioriteit. Als je in een FPS al hoort waar voetstappen vandaan komen is het voor de overgrote meerderheid al OK. En die spelen dan nog met headset veelal. Persoonlijk vind ik een surround systeem ook weinig meerwaarde hebben bij gaming.

hier in ga ik u tegen spreken. eens je met surround games is het imo nog transformatiever dan bij films gezien je zelf volledig in de soundstage zit. Er gaat niks boven de kogels van alle kanten rond u te horen vliegen of een helicopter die boven u passeert en heel uw woning doet trillen van de bas.

Ergens stil staan bij een waterval en traag je camera draaien. hoe je mooi die waterval de ruimte hoort rondgaan... of een npc waarmee je babbelt on the move. soms loopt die links van je, soms achter je, soms voor, die stem die mooi mee verplaatst is echt een gamechanger.

dat geluid kunnen positioneren doet echt wonderen aan de ervaring en dat heb je niet met een headset of wat 2.0 speakertjes.

het jammere (again) is dat dit op pc allemaal slecht uitgewerkt en je moet betalen voor atmos licenties enz. op consoles is dat één van de dingen (net zoals HDR) die daar gewoon beter werken.

Mijn surround en tv hebben single player games kapot gemaakt op mijn pc . ik kan die niet meer spelen op pc speakers. dat is gewoon te een te grote step achteruit ookal heb ik een 2.0 setje dat goed genoeg is en een QD oled pc monitor.

Ik vind het een beetje een rare vraag, waar we al serieus off-topic aan het gaan zijn. Raar omwille van "eerder voor tijdens bureauwerk wat muziek te spelen". Daarvoor heb je toch genoeg aan wat goedkope speakers ? En een subwoofer lijkt me al helemaal onnozel voor zo een use case.
Ik ben zelf muziek- en film-liefhebber, ook met een 5.1 (soon 5.1.2) setup in een dedicated game/cinema-kamer, maar hier op mijn bureau staan gewoon 2 kleine Logitechjes van nog geen €100. Maar dat is dus gewoon voor wat achtergrond-muziek of wat YouTube op PC te bekijken of zo.

Er gaat niks boven de kogels van alle kanten rond u te horen vliegen of een helicopter die boven u passeert en heel uw woning doet trillen van de bas.
Lol, ik wou dat ik dat kon maar ik woon spijtig genoeg in een appartement.
Ik kan deze nooit volledig benutten omdat ze het dan tot op het gelijkvloers horen 😝
Heb zelf "maar" een 3.1 maar van goede kwaliteit (Denon AVR, Monitor Audio speakers en BK Sub).
dat geluid kunnen positioneren doet echt wonderen aan de ervaring en dat heb je niet met een headset of wat 2.0 speakertjes.
Daar moet ik u toch in tegenspreken, een degelijke headset kan wel dat ruimtelijk gevoel nabootsen. Zowel met mijn Pulse Elite als Sony 1000XM4 kan ik perfect horen vanwaar geluiden komen.

Ik vind het een beetje een rare vraag, waar we al serieus off-topic aan het gaan zijn. Raar omwille van "eerder voor tijdens bureauwerk wat muziek te spelen". Daarvoor heb je toch genoeg aan wat goedkope speakers ? En een subwoofer lijkt me al helemaal onnozel voor zo een use case.
Ik ben zelf muziek- en film-liefhebber, ook met een 5.1 (soon 5.1.2) setup in een dedicated game/cinema-kamer, maar hier op mijn bureau staan gewoon 2 kleine Logitechjes van nog geen €100. Maar dat is dus gewoon voor wat achtergrond-muziek of wat YouTube op PC te bekijken of zo.
Wat is de definitie van goedkoop.... Dit setje heeft mij 280€ gekost en ik definieer dit eigenlijk als een goedkoop setje. Ik heb hier een zee van ruimte in mijn bureau dus een woofer staat hier totaal niet in de weg.

Hoe dan ook, ik ben wat op de sukkel. De RCA kabel die erin zat is slechts 1.5meter. Heb er gisteren eentje gekocht toevallig in de gamma van 5m. Zeer veel geruis. Vandaag, naar mijn vaste audioshop gegaan en eentje van 3 meter gekocht van een deftig merk en ik heb nog steeds geruis op beide speakers. Vermoed dat ik ergens een aardingsloop of dergelijke heb

Lol, ik wou dat ik dat kon maar ik woon spijtig genoeg in een appartement.
Ik kan deze nooit volledig benutten omdat ze het dan tot op het gelijkvloers horen 😝
Heb zelf "maar" een 3.1 maar van goede kwaliteit (Denon AVR, Monitor Audio speakers en BK Sub).

Daar moet ik u toch in tegenspreken, een degelijke headset kan wel dat ruimtelijk gevoel nabootsen. Zowel met mijn Pulse Elite als Sony 1000XM4 kan ik perfect horen vanwaar geluiden komen.
Welja je hebt nog geen vergelijkingsmateriaal dus ik vergeef het je :p

Die kleine drivers in een headset kunnen nooit een degelijke sub evenaren. En voor positionele audio heb je ook ruimte nodig. Ik heb dezelfde headphones en dat is toch ver van hetzelfde hoor. Ik verkies zelf nog steeds men 2.0 stereo speakers boven die koptelefoon. Ik gebruik die eigenlijk enkel voor muziek/ Nintendo switch op reis.

Wat is de definitie van goedkoop.... Dit setje heeft mij 280€ gekost en ik definieer dit eigenlijk als een goedkoop setje. Ik heb hier een zee van ruimte in mijn bureau dus een woofer staat hier totaal niet in de weg.

Hoe dan ook, ik ben wat op de sukkel. De RCA kabel die erin zat is slechts 1.5meter. Heb er gisteren eentje gekocht toevallig in de gamma van 5m. Zeer veel geruis. Vandaag, naar mijn vaste audioshop gegaan en eentje van 3 meter gekocht van een deftig merk en ik heb nog steeds geruis op beide speakers. Vermoed dat ik ergens een aardingsloop of dergelijke heb

Ruis is vaak een kapot filter. Die dingen zijn niet te herstellen. Alez tis te zeggen , niet in die prijsklasse.. mijn pa heeft dat Overlaatst met een paar b&w speakers van 3000 euro gedaan en dat was zelf bijna het sop de kolen niet waard. Was rond de 400 euro om te herstellen , maar speakers waren al 8j oud.

Laatst bewerkt:

Is het ruis of is het brom ? Een aardingsloop gaat geen ruis geven, wel de typische brom. Ik zou de oorzaak zoeken in de audio outputs van je moederbord. Bij veel moederborden heb je verschillende outputs voor 5.1, en dan kun je eigenlijk je stereo minijack eender waar insteken en komt Windows vragen wat je ingeplugd hebt. Met wat geluk is het gewoon de output die je nu gebruikt die brak is, en werkt het beter met een andere output.

Welja je hebt nog geen vergelijkingsmateriaal dus ik vergeef het je :p

Die kleine drivers in een headset kunnen nooit een degelijke sub evenaren. En voor positionele audio heb je ook ruimte nodig. Ik heb dezelfde headphones en dat is toch ver van hetzelfde hoor. Ik verkies zelf nog steeds men 2.0 stereo speakers boven die koptelefoon. Ik gebruik die eigenlijk enkel voor muziek/ Nintendo switch op reis.
Over lage tonen geen ik u geen ongelijk maar je kan toch duidelijk onderscheiden van waar geluiden komen.
Dat een koptelefoon nooit echt hetzelfde kan zijn spreek ik ook niet tegen.
Ik gebruik de XM4 voor naar films te kijken als mijn vrouw de dampkap heeft aanstaan, anders moet ik het volume van de surround veel te hoog zetten.

Je kan idd perfect gamen met headset en weten waar voetstappen en kogels vandaan komen. Heb ook nog niemand in COD weten ronddraaien aan een waterval om het geluid ruimtelijk te beoordelen… Ge zou ook nog snel een mooi zoevende kogel uw schedel horen doorboren 🤣.

Dat het niet dezelfde intense ervaring is en wat details wegvallen ivm mijn TV set klopt, maar dat is de TS zijn use case ook niet.

Terug
Bovenaan