Actiedag Overheidspersoneel

Het is geen kwestie van succes/falen/lonen/…, maar als ik hier iemand in de slachtofferrol zie kruipen omdat zijn overuren niet snel genoeg uitbetaald worden, mag ik er toch wel op wijzen dat dit een luxeprobleem is?

Weet ik veel of die persoon nu een succes of een faling is, dat sleur jij er hier bij.
Voor u is het misschien een luxeprobleem. Voor mensen onder u (als je leiding hebt) of voor mensen onder @cege (die wel leiding heeft) en die waarschijnlijk een stuk minder verdienen is het een belangrijk probleem. Je doet alsof iedereen die hard werkt, goed kan doorgroeien om hetzelfde binnen te harken zoals jij. De realiteit is echter anders en deze discussie is ook al in een andere topic gevoerd. Omdat je zo een hoge eisen stelt aan uzelf omdat je een bepaald bedrag verdient, vraag ik me af of de mensen binnen het bedrijf waar je werkt en waar je dezelfde hoeveelheid input van verwacht (waaronder het presteren van onbetaalde uren), ook evenveel verdienen? Het is enorm biased om uw eigen successen toe te schrijven aan enkel uw eigen prestaties en alle andere factoren die er waarschijnlijk meer impact op hebben, te negeren. Maar je hebt al in meerdere discussies hier aangetoond dat je soms weinig voeling hebt met de realiteit en weinig empathie toont met betrekking tot werkenden en niet werkenden die het moeilijk hebben.

Als er contractueel staat dat iemand 40 uur per week werkt voor een bepaald bedrag en het systematisch 50 of 60 uur (zonder compensatieregeling) per week wordt voor datzelfde bedrag dan is dit uitbuiting en toont het voor mij enkel aan dat het management weinig voeling heeft met de workload en niet competent is om de workload in te schatten. Gratis overuren presteren is even marktverstorend als uw werkkracht aan te vullen met weinig betaalde stagiairs of interns. Sowieso uren eruit persen alsof je op de pot zit, heeft weinig nut en is vaak contraproductief. Een individu (behalve zeldzame uitzonderingen) kan maar 4 tot 7 uur gefocust werken per dag. Al de rest is vaak voor de show. Uw concentratie neemt af en ook uw "productiviteit", waardoor je makkelijker fouten maakt. Op termijn zit je als bedrijf niets anders te doen dan kleine brandjes te blussen en elkaar op de borst te kloppen van "kijk wat wij allemaal hebben gepresteerd met onze XX uren werkweek". Als bedrijven eens de maatschappelijke kost zouden moeten dragen van de suïcidale gevolgen van hun werknemers of de langdurige uitval ten gevolge van ziektes die te wijten zijn aan de werkdruk of de werkomgeving, dan zal het rap gedaan zijn. Maar de politiek heeft weinig moed om dergelijke maatregelen door te voeren want de politiek dient al jaren de verkeerde stakeholders.

Laatst bewerkt:
Ambtenaar, vakbondslid uit principe (mijn middenvinger naar de neoliberale grootspraak in onze samenleving), niet gestaakt (nog nooit overigens). Want tevreden over mijn werkomstandigheden, mijn jobinhoud en mijn loon. Werkdruk is nooit echt laag geweest, maar de laatste drie jaar is die zonder meer zeer hoog. Steeds meer taken en verantwoordelijkheden zonder dat er extra volk wordt aangeworven. Geschikt personeel vinden is allesbehalve eenvoudig (terwijl de overheid volgens sommigen hier de privé leegplukt :sarcastic: ).

De clichés werken danig op mijn zenuwen, zeker als ik zie wat voor inspanningen veel van mijn collega's (en ikzelf, als we dan toch bescheiden zijn) leveren en welke (opnieuw: bescheiden!) kwalitatieve dienstverlening daaruit voortvloeit.

Maar bon, dat tot daaraan toe. Het zal mij uiteindelijk worst wezen wat een chronisch ontevreden type als mac-bc denkt te weten over mijn job.

Wat ik echter helemaal niet begrijp is hoe er blijkbaar nog steeds mensen zijn die erin slagen te beweren dat onze zorg te veel kost en dat het personeel daar al te goed zijn boterham zou verdienen. Als je even oprecht stilstaat bij de fysieke en mentale belasting van het "gewone" zorgpersoneel in ziekenhuizen, in de ouderenzorg enz, zeker na de coronajaren, en dan kijkt welk uitermate gemiddeld tot laag loon daar vaak maar tegenover staat, dan kan je niet anders dan concluderen dat een groot deel van die mensen schromelijk onderbetaald wordt. Dat zijn diegenen die letterlijk de stront van anderen opkuisen, die klaarstaan voor anderen in hun "hour of need", die jobs uitoefenen die je zonder een bovengemiddelde dosis altruïsme en menselijkheid niet volhoudt. Maar die zouden al te veel verdienen?? Terwijl ondertussen de zorgsector steeds verder geprivatiseerd wordt, en kwalitatieve zorg ondergeschikt wordt gemaakt aan winst die verdwijnt in zakken van management en aandeelhouders? Volgens mij ben je helemaal van het pad af als je dergelijke beweringen doet. Ofwel kom je gewoon niet in aanraking met "de zorg" (en prijs je dan gelukkig), ofwel ben je de arrogantie vér voorbij.

Om eerlijk te zijn zou ik graag wat meer over deze sector vernemen via het forum (dat wat meer mogelijkheden heeft dan face2face op bepaalde gebieden), vooral in de kenniskring van mijn ouders zijn een aantal mensen actief als verzorgende/verpleegster en verder ken ik zelf een laborant, een verzorgende in een rusthuis en de madam van mijn neef is verpleegkundige. Wat ik zie:

- mensen die vlot tot hun 65 jaar deze job uitoefenen, met de glimlach en tevreden zijn met loon/vakantiedagen VS mensen die op 40 compleet uitgeblust zijn
- mensen die quasi overal (onthaal, supermarkt, call center, administratief medewerker) hun ontslag gekregen hebben maar ondertussen wel +10 jaar werken als verzorgende (na cursus) in een RVT.
- mensen die meer afwezig tgv stress/sfeer tussen collega's en directie/fysieke klachten/ ...
- mensen die liever s'nachts werken dan overdag en omgekeerd

Verder had ik een sterke en nauwe band met met grootouders die 2-3 jaar in een RVT verbleven en die ik 5/7 dagen een bezoek heb gebracht - er is dan ook frequent een gesprekje uitgewisseld met de medewerkers en ik kan niet zeggen dat dit een eenzijdige klaagzang was, wel hadden bepaalde mensen het specifiek moeilijk met de vele sterfgevallen die eigen aan de job zijn, bepaalde routines, ..

Dat gaat dus alle kanten uit, van zeer goed tot rampzalig slecht, locaties gaande van Jette/Aalst/Herdersem en Gent.

Ook financieel heb ik weinig zicht op het totale loonpakket/voordelen/vakantie/werkuren/werkregime (in het loontopic heb ik er maar weinig of geen opgemerkt bvb). De loonschalen zijn redelijk duidelijk maar hoe dat juist zit met vakantiedagen/premies/eventueel andere voordelen. Zo een typevoorbeeld van een 35 jarige verpleegster/verzorgende met week en weekenddienst als guidline bvb.

Over Corona -tijd was er wel een duidelijk beeld: die manier van werken is zeer onaangenaam en moeilijk om vol te houden over dergelijk lange periode.

Moet wel zeggen - een tekort aan goed personeel is stilaan overal een issue, dat is niet iets dat enkel in bvb. de zorg van toepassing is en de gevolgen zijn wellicht gelijkaardig zijn: stress, meer werk voor minder mensen en een stroom aan vragen die nog meer druk leggen en bij het minste probleem nog een dikke schep bovenop dit alles. Wel met de belangrijke nuance dat een grasmaaier die niet tijdig hersteld is wel iets helemaal anders is als een persoon die zijn medicatie niet tijdig toegediend krijgt.

Om eerlijk te zijn zou ik graag wat meer over deze sector vernemen via het forum (dat wat meer mogelijkheden heeft dan face2face op bepaalde gebieden), vooral in de kenniskring van mijn ouders zijn een aantal mensen actief als verzorgende/verpleegster en verder ken ik zelf een laborant, een verzorgende in een rusthuis en de madam van mijn neef is verpleegkundige. Wat ik zie:

- mensen die vlot tot hun 65 jaar deze job uitoefenen, met de glimlach en tevreden zijn met loon/vakantiedagen VS mensen die op 40 compleet uitgeblust zijn
- mensen die quasi overal (onthaal, supermarkt, call center, administratief medewerker) hun ontslag gekregen hebben maar ondertussen wel +10 jaar werken als verzorgende (na cursus) in een RVT.
- mensen die meer afwezig tgv stress/sfeer tussen collega's en directie/fysieke klachten/ ...
- mensen die liever s'nachts werken dan overdag en omgekeerd

Verder had ik een sterke en nauwe band met met grootouders die 2-3 jaar in een RVT verbleven en die ik 5/7 dagen een bezoek heb gebracht - er is dan ook frequent een gesprekje uitgewisseld met de medewerkers en ik kan niet zeggen dat dit een eenzijdige klaagzang was, wel hadden bepaalde mensen het specifiek moeilijk met de vele sterfgevallen die eigen aan de job zijn, bepaalde routines, ..

Dat gaat dus alle kanten uit, van zeer goed tot rampzalig slecht, locaties gaande van Jette/Aalst/Herdersem en Gent.

Ook financieel heb ik weinig zicht op het totale loonpakket/voordelen/vakantie/werkuren/werkregime (in het loontopic heb ik er maar weinig of geen opgemerkt bvb). De loonschalen zijn redelijk duidelijk maar hoe dat juist zit met vakantiedagen/premies/eventueel andere voordelen. Zo een typevoorbeeld van een 35 jarige verpleegster/verzorgende met week en weekenddienst als guidline bvb.

Over Corona -tijd was er wel een duidelijk beeld: die manier van werken is zeer onaangenaam en moeilijk om vol te houden over dergelijk lange periode.

Moet wel zeggen - een tekort aan goed personeel is stilaan overal een issue, dat is niet iets dat enkel in bvb. de zorg van toepassing is en de gevolgen zijn wellicht gelijkaardig zijn: stress, meer werk voor minder mensen en een stroom aan vragen die nog meer druk leggen en bij het minste probleem nog een dikke schep bovenop dit alles. Wel met de belangrijke nuance dat een grasmaaier die niet tijdig hersteld is wel iets helemaal anders is als een persoon die zijn medicatie niet tijdig toegediend krijgt.
Zowel mijn vrouw als ik werken in de zorg, zij in de prive, ik in de openbare sector :). Stel gerust je vragen en 'k zal ze beantwoorden als ik gedaan ben met werken.

Voor u is het misschien een luxeprobleem. Voor mensen onder u (als je leiding hebt) of voor mensen onder @cege (die wel leiding heeft) en die waarschijnlijk een stuk minder verdienen is het een belangrijk probleem.

Ik ben geen leidinggevende meer. As noted before, de site waar ik werkte, is gesloten door HQ en heel mijn team onder, naast en boven mij is buiten gesmeten. Ik heb nu een rol zonder direct reports waar ik wel projecten leidt.

Je doet alsof iedereen die hard werkt, goed kan doorgroeien om hetzelfde binnen te harken zoals jij.

Dat heb ik nergens gezegd.

Ik heb er enkel op gewezen dat wie bij elk half uur overuren begint te neuten over compensatie niet moet schrikken dat ze je passeren.

En waar ik werk, daar word je goed betaald, maar je moet niet komen mekkeren over compensatie of overuren. Flexibility goes both ways. Ik heb maandag 's middags vb 2h in de tuin gewerkt en naar container park gegaan omdat ik wist dat ik late meetings had. Nobody cares. Maar dan moet je ook niet klagen en zagen als je om 10h savonds een meeting hebt of eens een 12h werkdag hebt.

En ja, ik zal waarschijnlijk sctructureel boven mijn 40h per week zitten, maar aan 50 of 60 zal ik zeker niet zitten.

Ik heb ook nergens gezegd dat er structureel overuren gedraaid (moeten) worden. Ik word zelf ambetant van mensen die altijd en overal bereikbaar zijn en 60-70-80h in een week werken. Dat creeert inderdaad een sfeer van opbod en zorgt ervoor dat wie zijn normale uren draait, zich slecht begint te voelen.

De realiteit is echter anders en deze discussie is ook al in een andere topic gevoerd. Omdat je zo een hoge eisen stelt aan uzelf omdat je een bepaald bedrag verdient, vraag ik me af of de mensen binnen het bedrijf waar je werkt en waar je dezelfde hoeveelheid input van verwacht (waaronder het presteren van onbetaalde uren), ook evenveel verdienen?
Zie above

Het is enorm biased om uw eigen successen toe te schrijven aan enkel uw eigen prestaties en
Heb ik nergens gedaan

alle andere factoren die er waarschijnlijk meer impact op hebben, te negeren.

Welke andere factoren zouden er kunnen zijn? Mijn verschillende bazen (ondertussen zit ik aan baas #4 in 5 jaar) geven me allemaal opslag omdat ik vieze prentjes liggen heb van hen ? Ergens zal er wel een zekere verdienste zijn bij mij.

Maar je hebt al in meerdere discussies hier aangetoond dat je soms weinig voeling hebt met de realiteit

Het zal je verbazen, maar ooit was ik ook een starter met een saaie low-paying job. Dus ik ken die realiteit. Echter kun je 10 of 20y later niet blijven claimen dat je een starter bent en niet veel verdient.

en weinig empathie toont met betrekking tot werkenden en niet werkenden die het moeilijk hebben.

Kan zijn, empathie is niet mijn sterkste punt. Zeker niet op een forum met anonieme voetjes vooruit mensen.

Als er contractueel staat dat iemand 40 uur per week werkt voor een bepaald bedrag en het systematisch 50 of 60 uur (zonder compensatieregeling) per week wordt voor datzelfde bedrag dan is dit uitbuiting en toont het voor mij enkel aan dat het management weinig voeling heeft met de workload en niet competent is om de workload in te schatten.

Ja, heb ik ergens iets anders gezegd ? Zie above.

Gratis overuren presteren is even marktverstorend als uw werkkracht aan te vullen met weinig betaalde stagiairs of interns.
See above

Sowieso uren eruit persen alsof je op de pot zit, heeft weinig nut en is vaak contraproductief. Een individu (behalve zeldzame uitzonderingen) kan maar 4 tot 7 uur gefocust werken per dag.

Dat klinkt altijd uit de monden van wie beetje lui is. Alsof alle werk super focus vereist ? Ik heb hier waslijsten met niet-dringende todos waar je een half brein voor nodig hebt. Als het kaarsje even uit is, dan skip ik naar die lijstjes. And behold, een werkdag van 8h raakt snel gevuld.

Al de rest is vaak voor de show. Uw concentratie neemt af en ook uw "productiviteit", waardoor je makkelijker fouten maakt. Op termijn zit je als bedrijf niets anders te doen dan kleine brandjes te blussen en elkaar op de borst te kloppen van "kijk wat wij allemaal hebben gepresteerd met onze XX uren werkweek".

Niet mijn visie op de zaken

Als bedrijven eens de maatschappelijke kost zouden moeten dragen van de suïcidale gevolgen van hun werknemers of de langdurige uitval ten gevolge van ziektes die te wijten zijn aan de werkdruk of de werkomgeving, dan zal het rap gedaan zijn.

Hyperbole

Maar de politiek heeft weinig moed om dergelijke maatregelen door te voeren want de politiek dient al jaren de verkeerde stakeholders.

Stem PVDA !

Had je die onbetaalde overuren ook gemaakt indien er in je 30K job weinig tot geen vooruitzicht op carrière gezeten?
Zou je die overuren nu nog maken indien je nog altijd maar 30K zou verdienen?

Mijn werk ritme is eigenlijk niet veel veranderd sinds ik begonnen ben met mijn thesis. Dat was soms tot een put in de nacht knoeien en doen. En dat voor 0 euro. Dus ja, waarschijnlijk wel.

Cege en jij kunnen hier nog tien posts zetten maar het komt altijd op hetzelfde neer: succesvol zijn (en dat valt natuurlijk te meten in loon) is jullie eigen verdienste, want jullie zijn harde werkers.

Dat heb ik nergens gezegd. Zie above.

Flexibiliteit >>> uren draaien.

En niet succesvol zijn is het falen van anderen omdat ze niet zo hard willen werken als jullie. Een minder subtiel mens zou het egotripperij noemen, maar gelukkig ben ik subtiel.

Ga maar lekker staken tegen het neoliberaal systeem. Dat zal waarschijnlijk de oplossing zijn.

Mijn werk ritme is eigenlijk niet veel veranderd sinds ik begonnen ben met mijn thesis. Dat was soms tot een put in de nacht knoeien en doen. En dat voor 0 euro. Dus ja, waarschijnlijk wel.

Het punt ontsnapt me. Niemand wordt betaald om te studeren of een thesis te schrijven.
En als je punt is dat je sowieso veel zou werken/flexibel zou werken, los van de verloning, dan kan ik dat begrijpen. Maar daarmee ben je eerder een aberratie binnen de bevolking dan de regel. Voor de meeste mensen geldt boter bij de vis, een extra inspanning van hun kant dient gecompenseerd te worden door een extra inspanning van de werkgever.

Dat heb ik nergens gezegd. Zie above.

Flexibiliteit >>> uren draaien.

Of het nu over flexibiliteit of overuren gaat, het komt neer op een afwijking van het standaard arbeidscontract. Zelfde opmerking als hierboven: het is toch geen abnormale verwachting om van een werkgever te vragen dat hij een inspanning doet wanneer hij hetzelfde verwacht van zijn werknemer?

Ga maar lekker staken tegen het neoliberaal systeem. Dat zal waarschijnlijk de oplossing zijn.

Ik heb een kaderfunctie, nooit lid geweest van een vakbond en nog geen dag gestaakt in m'n leven.
Maar ik besef dat ik in een luxepositie zit. Ik kan rechtstreeks met mijn baas onderhandelen over mijn arbeidsvoorwaarden. Ik accepteer dat ik af en toe overuren moet maken en dat ik af en toe buiten de werkuren gestoord wordt. Maar ik vind dat ik daar voldoende voor gecompenseerd wordt door mijn werkgever.
Echter is het een ander verhaal wanneer je hetzelfde begint te verwachten van mensen die niet heel veel verdienen en al zeker niet de extralegale voordelen of bonussen hebben. En dat is waarom je hier tegenwind krijgt (en wat je, gezien je stijl van reageren, precies maar matig kan appreciëren), niet omdat mensen vinden dat overuren en flexibiliteit per definitie out of the question zijn.

Ik ben geen leidinggevende meer. As noted before, de site waar ik werkte, is gesloten door HQ en heel mijn team onder, naast en boven mij is buiten gesmeten. Ik heb nu een rol zonder direct reports waar ik wel projecten leidt.

Dat heb ik nergens gezegd.

Ik heb er enkel op gewezen dat wie bij elk half uur overuren begint te neuten over compensatie niet moet schrikken dat ze je passeren.

En waar ik werk, daar word je goed betaald, maar je moet niet komen mekkeren over compensatie of overuren. Flexibility goes both ways. Ik heb maandag 's middags vb 2h in de tuin gewerkt en naar container park gegaan omdat ik wist dat ik late meetings had. Nobody cares. Maar dan moet je ook niet klagen en zagen als je om 10h savonds een meeting hebt of eens een 12h werkdag hebt.

En ja, ik zal waarschijnlijk sctructureel boven mijn 40h per week zitten, maar aan 50 of 60 zal ik zeker niet zitten.

Ik heb ook nergens gezegd dat er structureel overuren gedraaid (moeten) worden. Ik word zelf ambetant van mensen die altijd en overal bereikbaar zijn en 60-70-80h in een week werken. Dat creeert inderdaad een sfeer van opbod en zorgt ervoor dat wie zijn normale uren draait, zich slecht begint te voelen.

Zie above

Heb ik nergens gedaan

Welke andere factoren zouden er kunnen zijn? Mijn verschillende bazen (ondertussen zit ik aan baas #4 in 5 jaar) geven me allemaal opslag omdat ik vieze prentjes liggen heb van hen ? Ergens zal er wel een zekere verdienste zijn bij mij.

Het zal je verbazen, maar ooit was ik ook een starter met een saaie low-paying job. Dus ik ken die realiteit. Echter kun je 10 of 20y later niet blijven claimen dat je een starter bent en niet veel verdient.

Kan zijn, empathie is niet mijn sterkste punt. Zeker niet op een forum met anonieme voetjes vooruit mensen.

Ja, heb ik ergens iets anders gezegd ? Zie above.

See above

Dat klinkt altijd uit de monden van wie beetje lui is. Alsof alle werk super focus vereist ? Ik heb hier waslijsten met niet-dringende todos waar je een half brein voor nodig hebt. Als het kaarsje even uit is, dan skip ik naar die lijstjes. And behold, een werkdag van 8h raakt snel gevuld.

Niet mijn visie op de zaken

Hyperbole

Stem PVDA !
Mijn post was niet zozeer naar u gericht maar aangezien je de moeite doet om te reageren zal ik het ook doen.

Je mist denk ik de punt volledig zoals @parabellum zegt. Niemand is hier tegen soms overwerken hier en daar zolang er een compensatie ertegenover staat. De flexibiliteit in uw eigen geval... daar kunnen veel werknemers van dromen. Dus die vergelijking gaat hier jammer niet op. Je bekijkt alles vanuit uw eigen situatie en vanuit uw eigen functie. Maar zoals reeds gezegd; uw positie en daaraan verbonden voordelen zijn eerder een uitzondering dan regel.

Er zijn genoeg andere factoren die niet te maken hebben met hard werken of die losstaan van uw eigen prestatie die tot een promotie kunnen leiden (ik ben hier niet bezig over uw case maar eerder algemeen). Uzelf verkopen is er één van. Je kan de hardste en de beste werker zijn maar wat ben je ermee als niemand het ziet? Ik heb genoeg harde en slimme werkers gezien die in mijn ogen een promotie verdienden maar niet kregen. En genoeg waarvan je u soms afvraagt hoe ze promotie hebben gekregen. Of het terecht was in beide gevallen, is niet aan mij om te beslissen. Daarnaast, hangt het ook af van de HR policy in de organisatie.

Betreft de concentratie; de cijfers zijn er en de studies ook. Uitzonderingen zijn er ook. Wat voor u halve brein prestatie is, kan van iemand anders wel een inspanning vragen. Wat niet wil zeggen dat die persoon niet goed is in zijn/haar werk. Hij/zij functioneert gewoon anders. Ik kan niet werken in open bureaus. Voor mij is dat een pure nachtmerrie. En na een werkdag ben ik daardoor uitgeput. Iemand anders zal in zo een omgeving gaan als een trein.

Mag je niet trots zijn op uw eigen prestaties? Zeker wel. Maar ik vind het intellectueel oneerlijk om iedereen die kiest voor een ander parkour uit te maken voor luierik, profiteur en weet ik wat nog allemaal.

Laatst bewerkt:
Om de mensen hier toch wat inzicht te geven hoe het momenteel op bepaalde plaatsen gaat in de zorg.
Zowel mijn vrouw als ik zijn zorgkundige. Zij werkt in een WZC in de privésector, ik werk in een WZC in de openbare sector.

Mijn vrouw werkt fulltime, werkt 1 weekend op de 2 en heeft haar vrije dag op de maandag. Dus werkt ze een korte week van dinsdag tot en met de vrijdag waar ze daarna 3 dagen thuis is, en werkt ze een lange week van dinsdag tot en met de zondag waarna ze 1 dag thuis is. Ze staat met 5 anderen (meestal met maar 1 verpleegkundige, héél soms met 2 en de rest zorgkundigen. Komt ook voor dat er gewoonweg geen verpleegkundige aanwezig is) in voor de zorg van 40 bewoners verdeeld over 2 verdiepen. Die zorgen variëren van een toilet aan de lavabo tot het verzorgen van zwaar zorgbehoevende bewoners (waarvan de transfer moet worden gedaan met oftewel de actieve of passieve tillift. Wel zegt ze dat de makkelijke zorgen langzaam aan het verdwijnen zijn (mensen die er zitten gaan mentaal/lichamelijk achteruit + de mensen die binnenkomen zijn al vlug zwaar tot zéér zwaar hulpbehoevend). Daar moeten ze de zwaar hulpbehoevende bewoners alleen verzorgen, omdat de verpleegkundigen worden uitgetrokken voor medicatie klaar te zetten en/of wondzorgen moeten doen. Dat wil zeggen dat er soms dagen zijn waar mijn vrouw en haar collega's 8 tot 10 mensen moet verzorgen en tussendoor ze ook moeten voorzien van ontbijt & helpen met ingeven bij bepaalde bewoners omdat ze dit niet zelf meer kunnen én moeten ze tussendoor ook de beloproepen doen.

's Avonds zijn ze met 4 medewerkers voor die 40 bewoners te voorzien van het avondmaal en om terug te helpen ingeven en om ze te verkleden en in bed te brengen (2 medewerkers per verdiep).

Ze werkt gesplitste diensten, buiten de vroeg- en laatdienst en moet contractueel 40u per week presteren. Ze heeft recht op 24 vakantiedagen aangevuld met 6 gewerkte feestdagen. Gepresteerde overuren kunnen ze niet zelf bepalen wanneer ze terug te nemen, de hoofdverpleegkundige plant de medewerkers dan in voor een 'halve' dag (6u werken, dus krijgen ze 2u overuren terug).
Ze verdient €1950 met 12 jaar anciënniteit en krijgt maaltijdcheques van €3 (wat +- een €60 per maand is). Heeft ook recht op kilometervergoeding en fietsvergoeding (wonen op 10 minuten van haar werk, dus gaat met de fiets).

Ikzelf werk ook fulltime, werk ook 1 weekend op de 2. Wij werken sinds 2 jaar met een wenslijst, dwz dat ik mijn maandplanning zelf wat kan regelen, maar de hoofdverpleegkundige kan er niet altijd rekening mee houden (wat te begrijpen valt). Wij krijgen van de hoofdverpleegkundige op het einde van het jaar een lijst met de uren die moeten gepresteerd worden per maand voor het volgende jaar, dus in januari moet ik bvb. 23 dagen werken, maar kan ik mijzelf inplannen voor 22 of 24 dagen te werken en kan ik in 1 van de andere maanden dan een dag meer of minder werken zodat ik op het einde van het jaar break even uit kom.

Wij staan ook met 6 mensen (min. 1 verpleegkundige, meer is eerder uitzondering dan regel daar we maar 4 verpleegkundigen hebben waarvan er 1 op zwangerschapsverlof is en niet vervangen werd en 5 zorgkundigen) voor 30 mensen. Van de 30 bewonders zijn er 4 mensen die aan de lavabo verzorgd worden en de rest zijn zwaar tot zéér zwaar zorgbehoevenden (ook transfers met actieve of passieve tillift) waarvan we de laatste weken merken van een aantal bewoners dat ze snel achteruit gaan en dus overgaan van actieve naar passieve tillift.

Onze verpleegkundigen worden niet uitgetrokken voor medicatie klaar te zetten, dit komt toe in zakjes die klaar worden gemaakt bij de apotheek en wondzorgen doen ze tijdens de zorg zelf. Wij moeten 6 à 7 bewoners wassen in de voormiddag, alsook het ontbijt ronddelen op kamer en ingeven bij de bewoners die het zelf niet meer kunnen.

's Avonds zijn wij ook met 4 om de bewoners te voorzien van avondmaal, in te geven, te verkleden en in bed te brengen.

Ook werk ik met gesplitste uren, enkel de vroegdienst niet en moet ook 40u per week presteren. Heb recht op 24 vakantiedagen, en krijg iedere feestdag er ook 8u erbij (zelfs als ik niet moet werken). Dus kom ik uit op 34 dagen die ik kan nemen. Overuren de ik presteer mag ik zelf kiezen op de wenslijst wanneer ik deze wil terugnemen.

Ik verdien sinds deze maand €2071 doordat we overgegaan zijn naar het IFIC barema (de hurrdurr 6% loonsoplag die de vlaamse overheid beloofd heeft!) en had voordien €1930 met 8 jaar anciënniteit. Heb recht op maaltijdcheques van €7,45 wat uitkomt op zo'n €160. Geen recht op kilometervergoeding en woon zo'n 24km van mijn werk.

Bij mij op het werk hebben we het tijdens de coronaperiode het zeer zwaar gehad met 3 uitbraken waarvan de eerste het zwaarste was (zo'n 14 sterfgevallen gehad van de 30 bewoners). Zijn tijdens de coronaperiode ook samengegooid geweest met de rest van het OCMW (waren voordien apart, dus hadden ook ons eigen budget waarmee de directie kon bepalen wat ermee kon gedaan worden). Sindsdien hebben we veel zien verdwijnen bij ons, er word bespaard op vanalles en nog wat omdat wij voor het hoofd van de OCMW dienst een verliespost zijn en daarvan zijn onze bewoners de dupe.

Ook zijn er de afgelopen maanden een aantal werknemers opgestapt en niet vervangen geweest, want volgens het hoofd van't OCMW zijn we nog met volk genoeg. Ook zitten we momenteel in een negatieve spiraal van collega's die tgv de coronapandemie er gewoon doorzitten of thuis zitten met een burn out, waardoor de overgebleven collega's een extra efforken doen en extra komen inspringen. Maar ook die collega's geraken vermoeid na een tijd, omdat ze geen voldoende rust krijgen en dus ook niet meer komen inspringen.

Ook was er het feit dat we voor een geen overuren meer mochten presteren, omdat dat voor het OCMW teveel geld kost.
Bij mij op dienst werken we nu al 3 maand met tekorten (vanwege die collega die in zwangerschapsverlof is en niet vervangen werd + 1 collega die thuis zit met een dubbele hernia in haar nek en een collega die thuis zit met haar rug). En het begint toch wel door te wegen nu :). Mijn werkend weekend binnen 2 weken staan we de zaterdag met 3 collega's om te werken de zondag met 2 en ze weten tot nu toe nog altijd niet hoe ze het gaan oplossen.

De zorg is plezant om er te werken als alles in orde is (bij mijn vrouw loopt het goed voor't moment, is sommige dagen wel zwaar maar al bij al heeft ze niet te klagen), maar kan enorm lastig zijn als er zoals bij mij veel mensen in ziekte thuis zitten, er geen vervanging voor is en als diegene die aan de top zit een doucenoggle is die enkel met cijfertjes bezig is en de zorg van de bewoners op de laatste plaats komt.

Voor u is het misschien een luxeprobleem. Voor mensen onder u (als je leiding hebt) of voor mensen onder @cege (die wel leiding heeft) en die waarschijnlijk een stuk minder verdienen is het een belangrijk probleem. Je doet alsof iedereen die hard werkt, goed kan doorgroeien om hetzelfde binnen te harken zoals jij. De realiteit is echter anders en deze discussie is ook al in een andere topic gevoerd.
Ik heb niet meer kansen gehad dan iemand anders hier in België, hoor. Op het middelbaar was ik maar een matige leerling, ik was de school al kotsbeu op mijn 15e en ik had geen ambities. Daarna heb ik me dan bijeen genomen en ben ik harder beginnen werken, vooral door veel te studeren en achteraf op mijn job veel overuren te kloppen en extra initiatieven te nemen. Iedereen kan dat doen, dus ik zie niet in welke kansen anderen hier niet zouden hebben.

Als er contractueel staat dat iemand 40 uur per week werkt voor een bepaald bedrag en het systematisch 50 of 60 uur (zonder compensatieregeling) per week wordt voor datzelfde bedrag dan is dit uitbuiting en toont het voor mij enkel aan dat het management weinig voeling heeft met de workload en niet competent is om de workload in te schatten. Gratis overuren presteren is even marktverstorend als uw werkkracht aan te vullen met weinig betaalde stagiairs of interns.
Dan heb je wel een heel losse term van uitbuiting, dan is quasi iedereen die voor een big4 bedrijf werkt (of op een kaderfunctie) een slachtoffer van uitbuiting. Quod non.

Als ik een los begrip van uitbuiting had dan had ik wel de marxistische definitie gebruikt. Uitbuiting zoals ik het hier bedoel is het gebruik van iemand zonder daar naar waarde voor te belonen. Potentiële toekomstige vage doorgroeimogelijkheden of ervaring opdoen is een hoop management crap om al die vaak jongen naïeve geesten in het gareel te houden en inderdaad uit te buiten (als we het hier hebben over Big4s).

I'm out

Laatst bewerkt:
Ik heb niet meer kansen gehad dan iemand anders hier in België, hoor. Op het middelbaar was ik maar een matige leerling, ik was de school al kotsbeu op mijn 15e en ik had geen ambities. Daarna heb ik me dan bijeen genomen en ben ik harder beginnen werken, vooral door veel te studeren en achteraf op mijn job veel overuren te kloppen en extra initiatieven te nemen. Iedereen kan dat doen, dus ik zie niet in welke kansen anderen hier niet zouden hebben.

Dan heb je wel een heel losse term van uitbuiting, dan is quasi iedereen die voor een big4 bedrijf werkt (of op een kaderfunctie) een slachtoffer van uitbuiting. Quod non.
==>
Ik ga me er verder niet mee moeien want het is echt niet de eerste keer dat jij volgens mij meer dan goed genoeg weet wat men eigenlijk bedoelt, maar je van de domme houdt om wat te trollen of de boel op te ruien,.

De vergoeding voor reiskosten (bv. werk-werk verkeer) bij ambtenaren gaat ook een "stevige" stijging krijgen ?

Voordien was dit 0,3707€c/km of 37.07€ per 100km
Dat zou stijgen (als ik goed reken) naar 0.4170€c/km of 41.70€ per 100km

Een stijging van 4,6€c per km terwijl de vorige maar 1.65€c per km was
@JPV heb jij hier ook al iets over doorgekregen ? Moet uiteraard wel nog in een omzendbrief komen

Elke dag sinterklaas met de verkiezingen in het verschiet.

Vuilbak open, klimaatambitier erin.

Dat is gewoon een formule op basis van de afgevlakte gezondheidsindex en gemiddelde brandstofprijs voor benzine + diesel hé, dat wordt elk jaar herzien na de maand mei
Niks te maken met verkiezingen

Die kilometervergoeding voor ambtenaren is een 20tal jaar geleden sterk omlaag getrokken waardoor de vergoeding alleen de kosten van een kleine wagen dekt. Vroeger was er een verschil naargelang het niveau, des te hoger in rang des te meer de kilometervergoeding. Wat vergelijkbaar met een hoger leasebudget voor een manager.
De berekening is al 30-40j hetzelfde. Dus niet veel sinterklaas aan. Integendeel, de kilometercontingenten dalen. Dus heb je een functie met 1000km/jaar moet je een auto hebben en krijg je max 370 euro/jaar.
Daarnaast is de stijging pas na een jaar, niet retroactief.

Edit: eigenlijk was en is het vergelijkbaar met in een privéfirma te zeggen dat iedereen met een klein poloke moet rijden. En als de benzine stijgt, moet je het verschil een jaar zelf betalen. En aja, je mag maar x-aantal km per jaar op kosten van de werkgever rijden, maar die auto moet je wel zelf kopen.

Edit2: Ik heb een collega die geen auto heeft en Cambio gebruikt, een simulatie voor 1200km/jaar geeft een kost van 0.68/km, en hij krijgt er 0.37.
Ikzelf heb een wagen en rij een 20.000km waarvan de helft professioneel: kost: 2400 euro benzine, taks en verzekering 1000 euro, afschrijving 3000 euro, onderhoud 500 euro = 6900 euro en ik krijg 3700 euro.
Als ik de auto alleen zou gebruiken om te werken zou dit een kost van 5700 betekenen en krijg ik 3700 euro.

Laatst bewerkt:
Om de mensen hier toch wat inzicht te geven hoe het momenteel op bepaalde plaatsen gaat in de zorg.
Zowel mijn vrouw als ik zijn zorgkundige. Zij werkt in een WZC in de privésector, ik werk in een WZC in de openbare sector.

Mijn vrouw werkt fulltime, werkt 1 weekend op de 2 en heeft haar vrije dag op de maandag. Dus werkt ze een korte week van dinsdag tot en met de vrijdag waar ze daarna 3 dagen thuis is, en werkt ze een lange week van dinsdag tot en met de zondag waarna ze 1 dag thuis is. Ze staat met 5 anderen (meestal met maar 1 verpleegkundige, héél soms met 2 en de rest zorgkundigen. Komt ook voor dat er gewoonweg geen verpleegkundige aanwezig is) in voor de zorg van 40 bewoners verdeeld over 2 verdiepen. Die zorgen variëren van een toilet aan de lavabo tot het verzorgen van zwaar zorgbehoevende bewoners (waarvan de transfer moet worden gedaan met oftewel de actieve of passieve tillift. Wel zegt ze dat de makkelijke zorgen langzaam aan het verdwijnen zijn (mensen die er zitten gaan mentaal/lichamelijk achteruit + de mensen die binnenkomen zijn al vlug zwaar tot zéér zwaar hulpbehoevend). Daar moeten ze de zwaar hulpbehoevende bewoners alleen verzorgen, omdat de verpleegkundigen worden uitgetrokken voor medicatie klaar te zetten en/of wondzorgen moeten doen. Dat wil zeggen dat er soms dagen zijn waar mijn vrouw en haar collega's 8 tot 10 mensen moet verzorgen en tussendoor ze ook moeten voorzien van ontbijt & helpen met ingeven bij bepaalde bewoners omdat ze dit niet zelf meer kunnen én moeten ze tussendoor ook de beloproepen doen.

's Avonds zijn ze met 4 medewerkers voor die 40 bewoners te voorzien van het avondmaal en om terug te helpen ingeven en om ze te verkleden en in bed te brengen (2 medewerkers per verdiep).

Ze werkt gesplitste diensten, buiten de vroeg- en laatdienst en moet contractueel 40u per week presteren. Ze heeft recht op 24 vakantiedagen aangevuld met 6 gewerkte feestdagen. Gepresteerde overuren kunnen ze niet zelf bepalen wanneer ze terug te nemen, de hoofdverpleegkundige plant de medewerkers dan in voor een 'halve' dag (6u werken, dus krijgen ze 2u overuren terug).
Ze verdient €1950 met 12 jaar anciënniteit en krijgt maaltijdcheques van €3 (wat +- een €60 per maand is). Heeft ook recht op kilometervergoeding en fietsvergoeding (wonen op 10 minuten van haar werk, dus gaat met de fiets).

Ikzelf werk ook fulltime, werk ook 1 weekend op de 2. Wij werken sinds 2 jaar met een wenslijst, dwz dat ik mijn maandplanning zelf wat kan regelen, maar de hoofdverpleegkundige kan er niet altijd rekening mee houden (wat te begrijpen valt). Wij krijgen van de hoofdverpleegkundige op het einde van het jaar een lijst met de uren die moeten gepresteerd worden per maand voor het volgende jaar, dus in januari moet ik bvb. 23 dagen werken, maar kan ik mijzelf inplannen voor 22 of 24 dagen te werken en kan ik in 1 van de andere maanden dan een dag meer of minder werken zodat ik op het einde van het jaar break even uit kom.

Wij staan ook met 6 mensen (min. 1 verpleegkundige, meer is eerder uitzondering dan regel daar we maar 4 verpleegkundigen hebben waarvan er 1 op zwangerschapsverlof is en niet vervangen werd en 5 zorgkundigen) voor 30 mensen. Van de 30 bewonders zijn er 4 mensen die aan de lavabo verzorgd worden en de rest zijn zwaar tot zéér zwaar zorgbehoevenden (ook transfers met actieve of passieve tillift) waarvan we de laatste weken merken van een aantal bewoners dat ze snel achteruit gaan en dus overgaan van actieve naar passieve tillift.

Onze verpleegkundigen worden niet uitgetrokken voor medicatie klaar te zetten, dit komt toe in zakjes die klaar worden gemaakt bij de apotheek en wondzorgen doen ze tijdens de zorg zelf. Wij moeten 6 à 7 bewoners wassen in de voormiddag, alsook het ontbijt ronddelen op kamer en ingeven bij de bewoners die het zelf niet meer kunnen.

's Avonds zijn wij ook met 4 om de bewoners te voorzien van avondmaal, in te geven, te verkleden en in bed te brengen.

Ook werk ik met gesplitste uren, enkel de vroegdienst niet en moet ook 40u per week presteren. Heb recht op 24 vakantiedagen, en krijg iedere feestdag er ook 8u erbij (zelfs als ik niet moet werken). Dus kom ik uit op 34 dagen die ik kan nemen. Overuren de ik presteer mag ik zelf kiezen op de wenslijst wanneer ik deze wil terugnemen.

Ik verdien sinds deze maand €2071 doordat we overgegaan zijn naar het IFIC barema (de hurrdurr 6% loonsoplag die de vlaamse overheid beloofd heeft!) en had voordien €1930 met 8 jaar anciënniteit. Heb recht op maaltijdcheques van €7,45 wat uitkomt op zo'n €160. Geen recht op kilometervergoeding en woon zo'n 24km van mijn werk.

Bij mij op het werk hebben we het tijdens de coronaperiode het zeer zwaar gehad met 3 uitbraken waarvan de eerste het zwaarste was (zo'n 14 sterfgevallen gehad van de 30 bewoners). Zijn tijdens de coronaperiode ook samengegooid geweest met de rest van het OCMW (waren voordien apart, dus hadden ook ons eigen budget waarmee de directie kon bepalen wat ermee kon gedaan worden). Sindsdien hebben we veel zien verdwijnen bij ons, er word bespaard op vanalles en nog wat omdat wij voor het hoofd van de OCMW dienst een verliespost zijn en daarvan zijn onze bewoners de dupe.

Ook zijn er de afgelopen maanden een aantal werknemers opgestapt en niet vervangen geweest, want volgens het hoofd van't OCMW zijn we nog met volk genoeg. Ook zitten we momenteel in een negatieve spiraal van collega's die tgv de coronapandemie er gewoon doorzitten of thuis zitten met een burn out, waardoor de overgebleven collega's een extra efforken doen en extra komen inspringen. Maar ook die collega's geraken vermoeid na een tijd, omdat ze geen voldoende rust krijgen en dus ook niet meer komen inspringen.

Ook was er het feit dat we voor een geen overuren meer mochten presteren, omdat dat voor het OCMW teveel geld kost.
Bij mij op dienst werken we nu al 3 maand met tekorten (vanwege die collega die in zwangerschapsverlof is en niet vervangen werd + 1 collega die thuis zit met een dubbele hernia in haar nek en een collega die thuis zit met haar rug). En het begint toch wel door te wegen nu :). Mijn werkend weekend binnen 2 weken staan we de zaterdag met 3 collega's om te werken de zondag met 2 en ze weten tot nu toe nog altijd niet hoe ze het gaan oplossen.

De zorg is plezant om er te werken als alles in orde is (bij mijn vrouw loopt het goed voor't moment, is sommige dagen wel zwaar maar al bij al heeft ze niet te klagen), maar kan enorm lastig zijn als er zoals bij mij veel mensen in ziekte thuis zitten, er geen vervanging voor is en als diegene die aan de top zit een doucenoggle is die enkel met cijfertjes bezig is en de zorg van de bewoners op de laatste plaats komt.

Eindelijk eens wat zeer concrete voorbeelden hoe een typische werkdag/week eruit ziet als zorgkundige, ik heb echter nog wat vragen:

- wat zijn volgens jullie de grootste problemen en hoe zouden die bijgestuurd kunnen worden, als ik bovenstaande lees is effectief beschikbare werktijd het grootste pijnpunt - dus meer personeel. Heeft men ooit overwogen om extra niet verzorgend personeel aan te werven om bepaalde taken over te nemen om zo het zorgpersoneel te ontlasten of is dat niet haalbaar in de praktijk?
- zijn er grote verschillen tussen privé en openbare sector, welke zou jouw voorkeur dragen op basis van jullie ervaringen? Is het doel van winst maken in de privé sector sterk merkbaar of eerder beperkt?
- hebben jullie veel last van uitstroom naar andere werkgevers en welke zijn dit dan
- zijn er grote verschillen tussen werken in bvb. een RVT of een ziekenhuis?
- Jullie werken beiden 40h/week - hoeveel ADV dagen worden daaraan gekoppeld, basis 38h of minder?
- diegenen die ik ken hebben na X aantal jaar recht op extra verlofdagen (ik dacht zelfs 36 op einde loopbaan), geld dat voor jullie ook en hoe werkt die regeling precies?

Verder had ik graag ook eens een beeld gehad van een loonpakket van een verpleegkundige, ik heb net even snel de IFIC simulatie geopend en kon terugvinden:

- Bachelor verpleegkunde / verpleegkundige ziekenhuis / IFIC code 6170: Na 15 jaar ervaring 4080.45 € bruto per maand - welke aanvullende zaken zijn gangbaar en zijn daar verschillen met het statuut van zorgkundige. Welke invloed heeft werken in het weekend op het bruto/netto loon?

Laatst bewerkt:
Dat is gewoon een formule op basis van de afgevlakte gezondheidsindex en gemiddelde brandstofprijs voor benzine + diesel hé, dat wordt elk jaar herzien na de maand mei
Niks te maken met verkiezingen
Wanneer gaat de politiek toegeven dat de klimaatambities geld gaan kosten en ons allemaal gaan raken.

Vanaf de prijs wat stijgt en er eindelijk gedragsverandering kan komen, trekken ze de portefeuille open om te compenseren zodat we geen gedrag moeten veranderen...

Wanneer gaat de politiek toegeven dat de klimaatambities geld gaan kosten en ons allemaal gaan raken.

Vanaf de prijs wat stijgt en er eindelijk gedragsverandering kan komen, trekken ze de portefeuille open om te compenseren zodat we geen gedrag moeten veranderen...
Het zou goed zijn als de politiek (= alle partijen) hetzelfde zegt en met een duidelijke boodschap naar voren komt: dat het 'van de moetens' is en dat het ons geld gaat kosten, en ook dat we daarom niet terug naar het stenen tijdperk moeten zoals sommigen vrezen.

Er gaan echter altijd wel partijen/politici zijn die goedkoop punten willen scoren wanneer er gepraat wordt over een onpopulaire, maar noodzakelijke ingreep om wat goedkoop stemmen te ronselen met oneliners in het genre van 'wat gaan ze ons, de hardwerkende Vlaming/Belg/Amerikaan/... nog allemaal afpakken?!' dus de dag dat heel de politiek hierin op 1 lijn staat is nog ver van ons af vrees ik.

Maar da's voer voor een ander topic.

Dus we gaan ambtenaren hun gemaakte kosten niet vergoeden onder het mom van klimaatambities?
Terwijl we de onkosten nu al niet volledig terugbetalen.
Edit: :wallbash:
Ik denk niet dat je volledig mee bent met de km-vergoeding voor ambtenaren.
Ambtenaar x krijgt opdracht om met auto 100km te rijden, ambtenaar moet zijn eigen wagen en zelfbetaalde benzine gebruiken, werkgever betaalt de onkosten terug met een forfait per km die eigenlijk te laag ligt.

Terug
Bovenaan