Actiedag Overheidspersoneel

Ik ben blijven doorwerken tijdens Corona, en ik kom elke dag in aanraking met privébedrijven en overheidsdiensten. En ik geef het u op een blaadje: ambtenaren waren gewoonweg amper te bereiken. Hun telefoons op kantoor waren vaak zelfs niet eens doorverbonden met de thuiswerkende ambtenaren. Je kreeg dan een bandje te horen dat je maar moest mailen. En op die mails kwam dan uiteraard slechts zelden een antwoord. Echt tenenkrullend. Veel ambtenaren hebben van de Corona-crisis geprofiteerd om zich thuis te verschuilen achter een grote muur van onbereikbaarheid. Iets wat trouwens bevestigd werd door een goede vriendin-ambtenaar uit onze vriendengroep in de tijd dat Zoom/Teams-aperitieven nog leuk was: "Ik heb vandaag zelfs mijn laptop nog niet opengedaan". Daar sta je dan, met uw kleiner loon uit de privé terwijl je elke minuut moet registreren en elk uur opgebeld werd door uw baas om te vragen wat je aan het doen bent terwijl je het dikker loon van de nietsdoende ambtenaar mee moet helpen betalen.
Ik ben als ambtenaar blijven doorwerken tijdens Corona. Ik kom dagelijks in aanraking met mensen uit de privé, en ik geef het u op een blaadje.. dat was ook maar half werk dat er werd geleverd. Ook late reacties, levering, onbereikbaarheid met als excuus corona.
En lager loon uit de privé? Misschien moet je dan eens de loonschalen vergelijken. Het is immers gemakkelijk te zeggen dat een ambtenaar een dikker loon heeft, als je op een totaal ander niveau zit. Als ik bel met een CEO uit de privé, heeft die wel een rianter loon dan mij.
Er zijn nog altijd meer mensen in de privé zonder auto en een hoop voordelen dan omgekeerd hoor. Of denk je dat elke bouwvakker, kassierster, poetsvrouw, barman, etc om de zoveel tijd een nieuwe auto krijgt? De privé is meer dan enkel IT’ere en ingenieurs.
Er zijn ook nog altijd meer mensen in de openbare sector die geen riant loon hebben of de mogelijkheid om rustig te niksen. Dus als we toch met clichés gaan gooien, dan doen we't toch gewoon bij iedereen?

Er zijn nog altijd meer mensen in de privé zonder auto en een hoop voordelen dan omgekeerd hoor. Of denk je dat elke bouwvakker, kassierster, poetsvrouw, barman, etc om de zoveel tijd een nieuwe auto krijgt? De privé is meer dan enkel IT’ere en ingenieurs.
Klopt zeker, maar de overheid is natuurlijk ook wel meer dan die jobjes die we kennen uit "De Collega's" hé. Een van mijn dichte vrienden werkt bij de Vlaamse overheid, en daar waar zijn eerste job weldegelijk mij soms de wenkbrauwen deed fronsen (15 jaar geleden), zit die ondertussen toch wel al jaren op een dienst met een normale werkdruk en met een baas die voor zijn job leeft.

Het lijkt me toch dat in al deze discussies men vertrekt van dat stereotyp beeld van "De Collega's" enerzijds, en de hyperperformante privé anderzijds. Ik ken ook wat mensen in grote bedrijven in de petrochemie bijvoorbeeld, en het is niet of daar was alles nu zo geweldig in orde en efficiënt tijdens corona of op dit moment.

Laatst bewerkt:
Voor corona had ik een nieuwe identiteitskaart nodig - tijdens het wachten viel het me op dat bepaalde bureau's het zichtbaar héél druk hadden terwijl anderen zich schijnbaar dood zaten te vervelen. Nu heb ik geen idee of dat laatste het geval is maar het leek in elk geval zo, maar mss is het 2 uur later wel net andersom.

Een kennis volgt momenteel een opleiding bij VDAB in Wondelgem - dat is quasi een privé opleiding want slechts 2 kandidaten die opleiding volgen. Dat is dan wellicht een situatie die ontstaat omdat er een zeker aanbod aan opleidingen moet zijn in combinatie met een arbeidsmarkt waar ook niet goden direct worden aanvaard omdat er geen mensen beschikbaar zijn. Gevolg is dat de werkdruk voor de lesgever onbestaande is maar de kans op verveling 200% is.

Nuances zullen dus nodig zijn maar ik kan me levendig voorstellen dat dit soort van acties op protest stuit, de vakbonden doen wat van hen wordt verwacht: het maximum eruit halen en onderweg de minpunten benadrukken en de pluspunten niet vermelden.

En aangezien de ambtenaren dan nog eens 4 x indexatie hebben dit jaar en de prive niet vind ik het nogal hebberig en blind voor de realiteit om nu daarvoor een algemene staking te houden.
Voor alle duidelijkheid: het AANTAL keer inflatie doet er totaal niet toe in een discussie over hoeveel loonsopslag iemand krijgt wegens inflatie. Anders is de petroleum en banksector (telkens privé) dacht ik hier zwaar bevoordeeld ....

De overheidsvakbonden staken overigens vooral omdat ze geen reële loonsverhoging onderhandeld krijgen met de werkgevers.

Wat wél een voordeel voor de overheid is, is dat hun loon zo goed als volledig uit brutoloon bestaat en dus alle loon geindexeerd wordt. De "arme" mensen met veel extralegale voordelen niet. Het nadeel daarentegen is dat daar nog heel wat meer mensen werken met een laag nettoloon, waardoor een stijgende inflatie die vooral aan basisvoorzieningen raakt (EGW), hen harder treft.

En ja, er zijn nog sectoren waar het nog véél erger is. Maar ook daar zijn vakbonden actief op (20 juni staking van alle sectoren trouwens), zie bvb de dienstnecheques, waar na meer dan een jaar onderhandelen nog altijd geen akkoord is.

Vakbonden menen ook te weten dat al hun ambtenaren "teveel werkdruk" ervaren, terwijl ik gewoon weet dat dat niet klopt. Het verschil is dat ik tenminste niemand schaad met mijn veralgemening.

Kijk het is simpel. Dit is een algemene actie, die uitgevoerd wordt omdat er effectief wel diensten zijn waar het belachelijk is.

Ik kijk gewoon naar een interne dienst bij ons. Daar zat tot 3 jaar geleden 20 FTE's. Op dit moment tgv mensen die vertrokken zijn naar de private sector (want beter betaald), pensionering of spijtige voorvallen (kanker, burnout,...) zitten ze er nu nog met 3. Het spreek voor zich dat die burnout is naar boven gekomen op het moment dat de druk op die kleinere groep onhoudbaar werd, en niet toen ze met 20 zaten.

Wegens het continue principe van het verlagen van de FTE's was er geen plaats vrijgemaakt om met extra aanwervingen die beperking van 3 terug omhoog te duwen naar zelfs iets voorbij 10 zwijg stil naar het niveau van ervoor. En ik laat in het midden ofdat 20 misschien niet teveel was. Het is duidelijk dat 3 stuks gewoon onhaalbaar is. Toch zeker als je hun werklading bekijkt (en het is nu ook niet alsof het werk dat die doen het meest sexy is in de maatschappij...)

Daarnaast hebben we operationelen die binnenkomen, 2 - 3 jaar werken om daarna te vertrekken naar de private sector. Juist omdat ze daar meer kunnen verdienen en de ervaring die ze bij ons opdoen, voor een stuk, gewild is. Het feit dat de sector smeekt om technische profielen helpt natuurlijk niet.

Kortom er zijn valabele redenen voor een staking.

Wil dat zeggen dat ik daarom meestaak : neen. Ik staak niet mee. Niet omdat er geen valabele redenen zijn, maar omdat ik vind dat er iets minder algemeen had mogen gesproken worden in de staking.
Al begrijp ik perfect waarom dat men in algemene termen spreekt.

Ambtenaren hebben intussen al de meeste indexaties gekregen van de ganse werkende bevolkingsgroep. Als er één groep is die nu stilletjes tevreden mag zijn, zijn het wel de ambtenaren.

Het is niet omdat de indexaties er zijn, dat men dan niet mag protesteren of staken omdat ze willen aankaarten dat het vierkant draait door de algemene besparingen. Zie ook hoger voor een voorbeeld.

Ik vind het schitterend (sarcasm is implied) dat ze streven voor een beter pensioen, want het is niet dat een pensioen als oud-ambtenaar al het beste is wat er in België te rapzakken valt. Ze zouden eens moeten weten wat het is om een overheidspensioen als werknemer (of zelfstandige!) te krijgen.

Hier ga ik mij niet over uitspreken. Ik laat dit voorlopig in het midden. Aangezien ik niet weet waar de standpunten exact over gaan. Voorlopig vind ik dat het pensioen als ambtenaar op dit moment niet direct een verbetering nodig heeft. Al denk ik wel dat het bij veel mensen nog hoog zit dat ze ipv op 65 pas op 67 op pensioen mogen. En ik kan dat sentiment wel een beetje begrijpen, 67 is pokke lang... maar aan de andere kant, begrijp ik waarom men het verhoogt.

ik kan hier wel met akkoord gaan.
Deze morgen las ik dit artikel
Ik ben er vrijwel zeker dat heel de wereld de gevolgen draagt van de inflatie. Ook in de prive zijn er trouwens die alleenstaande zijn, met kinderen, en die weinig verdienen.
En aangezien de ambtenaren dan nog eens 4 x indexatie hebben dit jaar en de prive niet vind ik het nogal hebberig en blind voor de realiteit om nu daarvoor een algemene staking te houden.
Mja, de frustratie zit gewoon diep. En dit is gewoon een makkelijke manier om te scoren. Ik blijf het spijtig vinden dat men bij de vakbond hierop springt terwijl men weet dat dit meer slecht doet dan goed om dit te zeggen.

Aan de andere kant, zijn het nu eenmaal oprechte bekommernissen van dit deel van de bevolking. En is het aan de vakbonden om hun leden te steunen. Hoe onlogisch het ook eruitziet voor andere mensen. Moet je er, als je eerlijk en fair bent, in dat kader het wel kunnen begrijpen dat men zulke punten brengt.

Een staking dient dan ook niet om alles binnen te rijven, maar als drukkingsgroep waarbij een een arm vraagt, om uiteindelijk een vingertop binnen te halen. En binnen x jaar de volgende vingertop.
Ik vraag mij af indien men realistischere eisen had gesteld, indien men dan sneller op een betere uitkomst was geraakt. Ik heb persoonlijk een beetje mijn twijfels.

Ik zie heel dat indexatie systeem tegen eind dit jaar of volgend jaar toch serieus herwerkt worden. Bedrijfsleiders gaan dit niet meer kunnen betalen en we rijden ons hopeloos de afgrond in wanneer de loonkost per jaar 10% doet en de economische motor dit niet kan opvangen.

Ik weet het zo niet. Ik denk niet dat op dit moment ook maar 1 partij zijn vingers daaraan wil verbranden.
Dat zou namelijk voor die partijen willen zeggen dat ze in de komende 10 jaar nooit meer aan de knopjes mogen draaien.

Al moeten we eerlijk zijn, de kans dat we meerdere jaren achter elkaar een inflatie van 10% gaan krijgen lijkt mij klein.

Gelukkig kan je als ambtenaar aan je baas opslag vragen wanneer je wil of om de 4 jaar een auto op naam van de zaak kopen, samen met een hoop andere "nuttige" zaken.
In verhouding is een ambtenarenpensioen misschien wel beter, maar ik heb toch liever meer loon of voordelen voor ik met pensioen ga.
En dit is namelijk een onderdeel van de reden voor de staking.

Het loon van een ambtenaar mag niet echt klagen. Maar aan de andere kant zie je competent personeel vertrekken naar andere entiteiten (en dat is divers). Is het niet de vlaamse overheid (brutoloon is hoger en ze hebben maaltijdcheques) of naar de private sector. In 2008, dus na copernicus, zat daar een beetje een gelijkstand in (met het feit dat je in het begin van uw carrière meer verdiende als ambtenaar, en op het einde minder al dan niet tov het gemiddelde). Ondertussen door de wildrgroei aan extralegale voordelen is het toch moeilijker geworden om competitief te zijn. Al geldt dat niet voor al de profielen.

Nu ik sta gerust open om ipv bij de overheid er extra geld aan te geven. Het volledige principe van salariswagens, ecocheques, maaltijdcheques, plethora aan extralegale vergoedingen te hertekenen. Dan kaart je die problematiek ook aan. Het probleem is echter als de vakbonden / ambtenaren dat in het algemeen zouden zeggen. Dan zou het land te klein zijn over wat die ambtenaren toch wel niet durven te zeggen, want wij betalen toch al wel niet veeeeeel te veeeeel belastingen.
Deze versie is dan ook een betere verteerbare versie waar je, als je eerlijk bent nog zou over kunnen zeggen van, mja ze hebben een punt.

Ook al zou je als eerste reactie kunnen zeggen : de voor- en nadelen tussen ambtenaar en niet ambtenaar zijn duidelijk. Klaag er dan ook niet over.

Maar aan de andere kant is het dan wel de taak van de vakbond om discrepanties aan te kaarten. Want op persoonlijk niveau kan elke ambtenaar dit niet. En rekening houdende hiermee, kan ik het dan ook wel verstaan dat het gebeurd.

Een kennis volgt momenteel een opleiding bij VDAB in Wondelgem - dat is quasi een privé opleiding want slechts 2 kandidaten die opleiding volgen. Dat is dan wellicht een situatie die ontstaat omdat er een zeker aanbod aan opleidingen moet zijn in combinatie met een arbeidsmarkt waar ook niet goden direct worden aanvaard omdat er geen mensen beschikbaar zijn. Gevolg is dat de werkdruk voor de lesgever onbestaande is maar de kans op verveling 200% is.
De VDAB is hier een tijdje geleden op het matje geropen door het rekenhof omdat de meeste opleidingen bij de VDAB door de privé gegeven worden (met héél hoge facturen voor beperkte prestaties). Dus die opleidinsverstrekkers zijn wss privé-werknemers :))

Aan de ene kant: de overwerkte en onderbetaalde ambtenaren. Aan de andere kant de overwerkte en onderbetaalde zorg.
Jongens, is iedereen soms onderbetaald ofzo? Die van de zorg hebben vorig jaar met dat Corona gedoe al een stevige verhoging gekregen en de ambtenaren zaten best al hoog. Allebei dat categoriëen dik overbetaald naar mijn mening.

Ik zie heel dat indexatie systeem tegen eind dit jaar of volgend jaar toch serieus herwerkt worden. Bedrijfsleiders gaan dit niet meer kunnen betalen en we rijden ons hopeloos de afgrond in wanneer de loonkost per jaar 10% doet en de economische motor dit niet kan opvangen.
De kans dat de index serieus aangepakt wordt terwijl de PS / SP.A in de regering zit en langs linkerzijde er druk is vanuit PVDA en zelfs (economisch dan) vanuit VB, is nihil.

Zeker gezien dan, mocht dat toch gebeuren, ook de loonmatigingswet aangepakt zou moeten worden. En da's een heilig huisje voor Open VLD/MR

En lager loon uit de privé? Misschien moet je dan eens de loonschalen vergelijken. Het is immers gemakkelijk te zeggen dat een ambtenaar een dikker loon heeft, als je op een totaal ander niveau zit. Als ik bel met een CEO uit de privé, heeft die wel een rianter loon dan mij.
Allicht, die CEO gaat ook een pak meer verantwoordelijkheden en risico's dan jij hebben. Het is maar normaal dat een CEO beter verdient dat een standaard ambtenaar. Als je al de vergelijking wilt schetsen, vergelijk je dan met een standaard bediende uit de privé, dan ga je gemiddeld genomen nog lang niet zo slecht zitten bij de overheid.

De kans dat de index serieus aangepakt wordt terwijl de PS / SP.A in de regering zit en langs linkerzijde er druk is vanuit PVDA en zelfs (economisch dan) vanuit VB, is nihil.

Zeker gezien dan, mocht dat toch gebeuren, ook de loonmatigingswet aangepakt zou moeten worden. En da's een heilig huisje voor Open VLD/MR
Politiek is het moeilijk om dat aan te pakken, maar economisch gezien is ons indexatiemechnisme een dooddoener. Het werkt net prijsverhogingen in de hand en ondergraaft de competitiviteit van ons land. De loonkost lag al relatief hoog in België en met deze inflatiecijfers wordt het helemaal onhoudbaar.

Politiek is het moeilijk om dat aan te pakken, maar economisch gezien is ons indexatiemechnisme een dooddoener. Het werkt net prijsverhogingen in de hand en ondergraaft de competitiviteit van ons land. De loonkost lag al relatief hoog in België en met deze inflatiecijfers wordt het helemaal onhoudbaar.
Indexmechanisme versterkt deels ook de competitiviteit, gezien voorspelbaarheid qua lonen nuttig is om aan prijspolitiek te doen. Alles heeft 2 kanten hoor.

Loonkost in België ligt al een eindje in het verlengde van de buurlanden, zie de loonmatigingswet.

Loonkost in België ligt al een eindje in het verlengde van de buurlanden, zie de loonmatigingswet.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/belgie-blijft-op-twee-na-hoogste-loonkost-in-de-eu-hebben/

Allicht, die CEO gaat ook een pak meer verantwoordelijkheden en risico's dan jij hebben. Het is maar normaal dat een CEO beter verdient dat een standaard ambtenaar. Als je al de vergelijking wilt schetsen, vergelijk je dan met een standaard bediende uit de privé, dan ga je gemiddeld genomen nog lang niet zo slecht zitten bij de overheid.
Dat was mijn punt. . Ik ga niet zeggen dat een ambtenaar te klagen heeft (ik ben er zelf één, en ik ga het zeker niet doen). Maar om te insinueren dat elke ambtenaar een loon heeft om duizelig van te worden, dat klopt langs geen kanten.

Voor alle duidelijkheid: het AANTAL keer inflatie doet er totaal niet toe in een discussie over hoeveel loonsopslag iemand krijgt wegens inflatie. Anders is de petroleum en banksector (telkens privé) dacht ik hier zwaar bevoordeeld ....

De overheidsvakbonden staken overigens vooral omdat ze geen reële loonsverhoging onderhandeld krijgen met de werkgevers.

Wat wél een voordeel voor de overheid is, is dat hun loon zo goed als volledig uit brutoloon bestaat en dus alle loon geindexeerd wordt. De "arme" mensen met veel extralegale voordelen niet. Het nadeel daarentegen is dat daar nog heel wat meer mensen werken met een laag nettoloon, waardoor een stijgende inflatie die vooral aan basisvoorzieningen raakt (EGW), hen harder treft.

En ja, er zijn nog sectoren waar het nog véél erger is. Maar ook daar zijn vakbonden actief op (20 juni staking van alle sectoren trouwens), zie bvb de dienstnecheques, waar na meer dan een jaar onderhandelen nog altijd geen akkoord is.

De prive kan een jaar de bittere pil doorslikken en dan pas een hoger loon krijgen. De mensen die voor de "r"overheid werken, en dus niet de "arme" mensen met extralegale voordelen, spelen wel sneller op de bal. :unsure: Zeker met de vlot stijgende prijzen denk ik dat een herziening per kwartaal wel meer de prijsproblematieken dempt dan jaarlijks.

Jongens, is iedereen soms onderbetaald ofzo? Die van de zorg hebben vorig jaar met dat Corona gedoe al een stevige verhoging gekregen en de ambtenaren zaten best al hoog. Allebei dat categoriëen dik overbetaald naar mijn mening.
En op wat is die mening gebaseerd? Da's toch belangrijk om te weten hoeveel gewicht daaraan moet hangen, niet?
Ik zou het niet weten, of ze overbetaald of onderbetaald zijn. Mijn gok is dat er sectoren zijn waar het ene het geval is, en sectoren waar het andere het geval is. Maar ik denk niet dat ik een oordeel kan vellen over het werk van een ander zonder dat gedaan te hebben. Jij wel?

De VDAB is hier een tijdje geleden op het matje geropen door het rekenhof omdat de meeste opleidingen bij de VDAB door de privé gegeven worden (met héél hoge facturen voor beperkte prestaties). Dus die opleidinsverstrekkers zijn wss privé-werknemers :))

Die zijn er idd, maar aangezien lesgever al +20 jaar bij VDAB werkt zal het wellicht een contractueel bij VDAB zijn. Onze poetsman heeft ook een opleiding gedaan bij VDAB en daar was er zelfs een wachtlijst op dat ogenblik, dus ook daar grote interne verschillen.

Maar mijn gezond verstand zegt ook dat je bepaalde zaken als overheid gewoon beter niet uitgeeft aan de privé, zowel omwille van kost als service/dienstverlening.

Op sommige kabinetten staan er bedden omdat je niet meer thuisgeraakt met de trein na je werkdag. :p
Er zit daar veel variantie op het aantal werkuren bij de overheid juist zoals in de privé.

Er loopt volgens mij veel te veel mis bij het management bij de overheid, dan bij de mensen op de werkvloer.
Vooral personeel dat niet vervangen wordt is toch een groter probleem dan de mentaliteit van de ambtenaren.
Ik denk dat er hier op het forum nog wel enkele zijn die kunnen bevestigen wat een soep een tax-on-web periode is

Bij mijn vriendin op de dienst (federale overheid) zijn er nu weer 2 op pensioen gegaan die niet vervangen zullen worden, die regio's worden dan maar herverdeeld over de nog overgebleven collega's.

Zij is nu bevoegd (samen met nog een collega die 50% van zijn tijd hier helpt) voor een regio met +150.000 inwoners, Burgers zijn niet haar bevoegdheid, maar om even te schetsen hoe groot de regio is.
Ze zit al aan +12 dagen overuren dit jaar waar ze nog geen tijd voor heeft om te compenseren, meerdere zaterdag en zondagen gaan werken, dagen van 10-11u zijn ook niet overdreven op drukke momenten

En dit is gewoon op B niveau hé dus zeker niet bij de hogere lonen. Intussen ook dit jaar al meer dan 4000km werk-werk (dus nie naar kantoor en naar huis) gereden met de eigen wagen (krijg je idd een vergoeding voor, een peulschil als je alle kosten in rekening brengt dit een privé auto je kost per maand)

Langs de andere kant zijn er ook FOD's waar het chill is met heel rustige momenten
Maar @mac-bc best even zwijgen voor je weer begint te veralgemenen, ik ken er ook genoeg in een privé bedrijf die apperetief meetings hielden tijdens corona of ondernemingen waar je niemand kon bereiken

Mijn vriendin staat trouwens niet te staken vandaag, ze heeft gewoon gene tijd en is aan het werken (nie dat ze anders zou meedoen)

Terug
Bovenaan