Accountancy-fiscaliteit

Janameex

New member
Hallo iedereen,

Om redenen kan ik mijn huidig zelfstandig beroep niet meer uitvoeren.
Ik heb mijn oog laten vallen op de opleiding accountancy-fiscaliteit. Nu heb ik daar een paar vragen over:

1. Ik ben van Limburg en jammer genoeg bieden ze de bachelor niet aan in afstandonderwijs. (Of ben ik mis) Dichtstbijzijnde locatie is Leuven. Nu is er altijd de mogelijkheid voor de opleiding bij syntra te volgen. Ik wil graag de bachelor behalen, maar jammer genoeg is syntra om praktische redenen aantrekkelijker.
Iemand ervaring bij de opleiding bij syntra? Moeilijkheidsgraad?

2. Mijn uiteindelijke bedoeling is om aan de slag te gaan als zelfstandig accountant. Hiervoor dien je de stage bij itaa te doorlopen. Echter moet je eerst een toelatingsexamen doen. Met een bachelor krijg je 20 van de 24 vrijstellingen. Hoe zit dat met een syntradiploma? Zijn daar ook vrijstellingen of moet je effectief van de 24 onderdelen een toelatingsexamen maken?

3. Maken ze bij de erkenningsprocedure voor gecertificeerd accountant een onderscheid tussen de bachelor en syntra?

Alvast bedankt iedereen!

Dankjewel voor je antwoord, maar als ik op de site van itaa kijk valt het syntradiploma er ook onder om je titel te behalen.

Slide nr 9:
https://www.itaa.be/wp-content/uploads/Lid_worden_van_ITAA.pdf

Ik vind online overal veel tegenstrijdigheden.

En inderdaad, zowel ucll als pxl bieden de opleiding aan, echter alleen in dagonderwijs, wat onmogelijk is voor mij.
Heeft het belang dat Leuven niet zo dicht is als je het via AFSTANDSonderwijs gaat doen? :)
Mijn vrouw doet een BaNaBa bij een hoge school in oost-vlaanderen ofzo, nog geen dag naar daar moeten gaan vermits het afstandsonderwijs is.

Dankjewel voor je antwoord, maar als ik op de site van itaa kijk valt het syntradiploma er ook onder om je titel te behalen.

Slide nr 9:
https://www.itaa.be/wp-content/uploads/Lid_worden_van_ITAA.pdf

Ik vind online overal veel tegenstrijdigheden.

En inderdaad, zowel ucll als pxl bieden de opleiding aan, echter alleen in dagonderwijs, wat onmogelijk is voor mij.
Het is dus blijkbaar minder streng geworden na de fusie met het BIBF Ik ben nog onder het IAB systeem gestart.
Om de titel te halen gaat het vooral om voldoende en de juiste ervaring op te doen in de praktijk.
Spijtig dat ze geen avond onderwijs aanbieden in Limburg. En dat voor een top knelpuntberoep.

Ik ben momenteel zelf aan het kijken om misschien een bachelor accountancy-fiscaliteit volgen. Je kan ook eens kijken naar avondonderwijs of werken&studeren. Wel niet onderschatten is best pittig voltijds werken en ook nog studeren. In Leuven kan je de richting volgen in afstandsonderwijs met 2 vaste lesmomenten in de week die je online kan volgen (https://www.ucll.be/nl/werken-en-studeren/accountancy-fiscaliteit). Andere optie misschien ook eens kijken naar de graduaat versie accounting administration deze duurt 2 jaar (3 jaar in avondonderwijs).

Bij syntra heb ik zelf geen ervaring maar heb wel gehoord dat het afhangt van je instructeur als je een goeie of slechte hebt, dus kan heel goed zijn of kan heel slecht tegenvallen.

Terug
Bovenaan