Aanstelling Ethan Cofnas aan UGent: stappen terugnemen of niet?

Altijd grappig als filosofen of, ja sorry, mensen uit andere tralala-wetenschappen zich uitlaten over zaken die enkel maar door keihard empirisch onderzoek kunnen aangetoond worden. Qua intelligentie is er toch een brede consensus (los van alle persoonlijke ideologie) dat het omgevingsfactoren zijn dat die verschillen in intelligentie verklaren. Correlatie =/= causatie.

Los daarvan vind ik het enkel maar een goede zaak als er stemmen zijn binnen academia die tegenwind geven aan de vaak zéér linkse/progressieve mainstream in vooral de sociale/humane wetenschappen. De meerwaarde van die Ethan Cofnas en z'n warrig onderzoek zie ik wel niet meteen.

Ben natuurlijk ook volledig voor academische vrijheid maar zulke pseudowetenschap onderwijs laten infiltreren om nazi en MAGA ideologie te verspreiden, daar gaat niemand beter worden.

Laat onderzoek naar de genetische factoren die een rol spelen bij intelligentie maar over aan de experts ipv zulke maga cultists die meer op Twitter zitten dan iets anders.

Ben natuurlijk ook volledig voor academische vrijheid maar zulke pseudowetenschap onderwijs laten infiltreren om nazi en MAGA ideologie te verspreiden, daar gaat niemand beter worden.

Laat onderzoek naar de genetische factoren die een rol spelen bij intelligentie maar over aan de experts ipv zulke maga cultists die meer op Twitter zitten dan iets anders.
Ik was uit curiositeit eens door die kerel zijn substack aant browsen maar MAGA ideologie zou ik hem nu ook niet toedichten afgaande op wat hij allemaal post.
e.g.
MAGA Communism and the End of America
Why We Need to Talk about the Right’s Stupidity Problem
Podcast Bros and Brain Rot
Dat maakt hem wat mij betreft eerder een contrarian(ik kan me daarin wel vinden :oi22:) of een provocatieve denker dan een klassieke ideoloog van één kamp. Je kan zijn standpunten gerust problematisch of slecht onderbouwd vinden maar hem reduceren tot nazi of MAGA cultist lijkt me eerder een illustratie van hoe snel het debat tegenwoordig, weeral, in karikaturen vervalt.

Laatst bewerkt:
Uiteraard is dat een gevoelige kwestie. Dat geeft men in het abstract ook duidelijk mee " This scholarly project is the first to provide an answer to this (understandably) sensitive question".
Maar net omdat het zo gevoelig ligt is het des te interessanter om dit gedegen wetenschappelijk te onderzoeken. Dat deze dingen die soms geroepen worden vanuit buikgevoel ook wetenschappelijk gestaafd, of wetenschappelijk weerlegd kunnen worden.
De discussie draait niet rond hoe gevoelig het onderwerp van dat project ligt, maar wie er op werd aangesteld. Dat is dan iemand die volgens velen rassentheorie aanhangt, als filosoof dus, zonder kennis van de genetica, en die een blogpost de wereld instuurde om duidelijk positie in te nemen in de politiek gevoelige kwestie rond DEI. Daar is zeer weinig wetenschappelijk aan. Je zou het zelfs anti-wetenschappelijk en activisitisch kunnen noemen.

Dat er mensen dan vragen stellen bij die aanstelling lijkt me dan normaal. Dat spreekt academische vrijheid zeker niet tegen, het lijkt me zelfs een gezond voorbeeld van een discussie.
Maar wat je daarna schrijft heeft toch puur te maken met iemand zijn persoonlijke mening of visie? Het gaat hier over geen strafbare feiten voor alle duidelijk.
En het lijkt me ook niet zo gek dat een doctor ook in zijn privésfeer nog bezig is met zijn kennisgebied en zich verder verdiept op verschillende vlakken en zijn kennis/vakgebied daarvoor gebruikt.

Dan komen we uit bij dat een werkgever iemand moet uitsluiten of bestraffen omdat deze een controversiële mening heeft. Of misschien wel de verkeerde politieke visie of lidkaart heeft.
Als die persoon zijn werk goed doet, en dit ook serieus doet, dan is er toch gewoon recht op vrije meningsuiting zonder dat daar professionele gevolgen aan moeten hangen? Er zullen ook profs rondlopen die van mening zijn dat de vrouw aan de haard hoort en geen plaats hebben in topfuncties. Of dat homoseksualiteit een vieze ziekte is.
Ook zij begeleiden doctorandi, thesisstudenten en hebben contact met studenten. Ook dat is een controversiële mening, maar moeten we hen dan ook uitsluiten?
Ik vind dat je het hier ook gewoon verkeerd voorstelt.

Jij spreekt over mensen "bestraffen" voor een partijkaart of controversiële mening en begint dan over een hypothetische prof. met conservatieve denkbeelden.
Ten eerste kan je dat soort meningen en visies voor jezelf houden, wat me gewoon professioneel lijkt. De persoon in kwestie vond het nodig er een blogpost over te schrijven en lijkt dus niet van plan discreet te zijn. Zeker als mensen aan je kunnen merken dat je vindt dat homoseksuelen ziek zijn of vrouwen ergens niet horen, ben je doorgaans al strafbaar bezig trouwens, waarmee ik niet zeg dat die Cofnas dat is of doet. Ik verwacht van academici een kritische blik en dat mag zeker gepaard gaan met enig "lawaai", maar hoe zeker zijn we er hier van dat het gegrond is in de wetenschap?
Ten tweede is er een wezenlijk verschil tussen een prof. in pakweg materiaalkunde die er conservatieve visies op nahoudt, wat verder geen invloed heeft op zijn professionele activiteit, en een onderzoeker in de filosofie en ethiek die openlijk een soort (pseudowetenschappelijke) randstroming binnen zijn vakgebied lijkt aan te hangen, wat zeer waarschijnlijk wel zijn onderzoek gaat beïnvloeden.

En los van dit alles kan je ook de context gewoon niet negeren waarin die man zijn carrière zich afspeelde. In de huidige heksenketel van polarisatie die de VS is, waar pseudowetenschap in functie van de politiek welig tiert, neemt die een wetenschappelijk zeer controversieel standpunt in. Het is te zeggen, of het nog wetenschap is lijkt zowat de vraag eigenlijk, want het blijft een filosoof die draai geeft aan zaken die de genetica bestudeert. Ook andere van zijn posts lijken op zijn minst gezegd nogal speciaal. Is dat de "kritische" stem die we hier nu nodig hebben in Europa aan de UGent?

Laatst bewerkt:
Dit soort van debatten zorgen ook voor een soort van zelfreflectie. Stel dat de hypothese van de man klopt, willen we dat dan eigenlijk wel weten? Levert vanuit mijn wereldbeeld alleen maar miserie op.
Dit is eerlijk gezegd de strafste stelling in heel dit topic hier.

Ik ben geen wetenschapper dus ik kan geen inhoudelijke uitspraken doen. Maar het idee dat we iets zouden negeren omdat het niet in het gewenste wereldbeeld past is toch de complete tegenpool van wat we in onze maatschappij zouden willen ?

Ik ben geen wetenschapper dus ik kan geen inhoudelijke uitspraken doen. Maar het idee dat we iets zouden negeren omdat het niet in het gewenste wereldbeeld past is toch de complete tegenpool van wat we in onze maatschappij zouden willen ?
Ja, ieder punt van kennis extra zorgt toch voor meer diepgang en eventueel ‘oplossingen’.

Mja, is het achterliggende idee van velen (lees: bepaalde "rechtse" stromingen) ook niet dat de linkse bastions die de universiteiten uiteraard zijn dat soort zaken niet willen onderzoeken? Ik geloof daar zelf niet in trouwens, maar dat is toch altijd het argument wanneer er een of andere pseudowetenschap opstaat die de wereld eens gaat verklaren, terwijl geen enkele serieuze wetenschapper daaraan wil gelinkt worden.

Terwijl, naar mijn bescheiden mening, de wereld nu wel groter is dan de VS en Europa, en ik betwijfel dat men in pakweg China of Japan dezelfde "schroom" zou hebben om te onderzoeken of er mensenrassen zijn en hoe die verschillen. Maar neen, daarvoor moeten we kennelijk bij enkele moedige Amerikanen zijn.

Je hebt ook slimmere en dommere hondenrassen, gemiddeld gesproken, dus kan wel goed zijn dat het bij mensen ook zo is.
Statistisch, lager opgeleid leidt gemiddeld gesproken ook tot een lager IQ, dat kan ik goed geloven.
Maar om te komen stellen dat zonder DEI er nagenoeg geen geen zwarten meer zouden zijn aan de universiteiten is wel vergezocht. Zelfs van twee "domme" ouders kan er soms toch een "slim" kind voortkomen.
De vraag is ook, wat komt die Amerikaan hier zoeken eigenlijk? Als je zijn twitter bekijkt lijkt het wel één kruistocht tegen woke. Ik betwijfel dus sterk aan de neutraliteit van zijn onderzoek.

Die kerel verdraait dus bepaalde zaken. Er staat dat bloodgesteld staan aan racisme invloed impact heeft op een brein in ontwikkeling, maar Cofnas maakt er van dat er rassenverschillen zijn in de structuur van de hersenen.

Researchers at Harvard Medical School found race differences in brain structure
The only possible conclusion: "These findings offer another chilling reminder of the public health impact of structural racism.

Laatst bewerkt:
Je hebt ook slimmere en dommere hondenrassen, gemiddeld gesproken, dus kan wel goed zijn dat het bij mensen ook zo is.
Statistisch, lager opgeleid leidt gemiddeld gesproken ook tot een lager IQ, dat kan ik goed geloven.
Maar om te komen stellen dat zonder DEI er nagenoeg geen geen zwarten meer zouden zijn aan de universiteiten is wel vergezocht. Zelfs van twee "domme" ouders kan er soms toch een "slim" kind voortkomen.
De vraag is ook, wat komt die Amerikaan hier zoeken eigenlijk?
Hondenrassen zijn nu wel een artificieel gegeven dat wij hebben gecreëerd door infeite inteelt op te leggen. Je 2de zin spreekt dan over omgevingsfactoren, die worden algemeen nu wel erkend.

Amerikanen mogen hier gerust onderzoek komen doen hoor, in het huidige klimaat wordt dat zelfs gestimuleerd. De wereld van het academisch onderzoek is sowieso internationaal, en het is niet of we zelfs genoeg Belgen hebben in veel vakgebieden.

Onderzoek voeren mag hij uiteraard, MAGA theorieën komen verspreiden en de publieke opinie hier komen beïnvloeden is een ander verhaal. De vraag is met welk doel zit hij hier: voor de wetenschap of racistisch gedachtengoed verspreiden.

Moest ik een wetenschapper in dat veld zijn en mijn onderzoeksvraag vastleggen zou ik me toch ook wel afvragen wat het nut precies zou zijn van te ontdekken dat bepaalde groepen gemiddeld een paar minder IQ punten hebben. De voordelen van het hebben van die kennis zouden volgens mij erg beperkt zijn terwijl de resultaten aangegrepen zouden worden voor racistische doeleinden. Ik snap wel dat er weinig enthousiasme is voor dat soort onderzoek.

Mja, is het achterliggende idee van velen (lees: bepaalde "rechtse" stromingen) ook niet dat de linkse bastions die de universiteiten uiteraard zijn dat soort zaken niet willen onderzoeken? Ik geloof daar zelf niet in trouwens, maar dat is toch altijd het argument wanneer er een of andere pseudowetenschap opstaat die de wereld eens gaat verklaren, terwijl geen enkele serieuze wetenschapper daaraan wil gelinkt worden.

Mja ik weet het niet. We weten dat mensen uit bepaalde gebieden op deze aardbol verschillende spiersamenstellingen hebben, dat ze verschillende toleranties hebben voor bepaalde voedingsstoffen, etc. Ik moet toegeven dat een groot deel van mij betwijfelt dat als je morgen aan pakweg Harvard of Oxford of zelfs maar de Ugent een grootschalig wetenschappelijk onderbouwd onderzoek zou willen doen om de cognitieve vaardigheden tussen verschillende groepen mensen te onderzoeken ( los van omgevingsfactoren) je daar geld en steun voor zou vinden. En hoeveel daarvan is wat Pieterjan zegt, dat los van wat het resultaat is .. men dat eigenlijk gewoon niet wil weten? En wat @beryl zegt ook dus. Het lijkt me dat voor het nemen van beslissingen en het voeren van beleid zoveel mogelijk feiten kennen over de mensen op wie die beslissingen invloed hebben altijd beter is. Net zoals we bijvoorbeeld een hoop medisch onderzoek moeten opnieuw doen aangezien veel gebaseerd is op mannen en niet van toepassing is op vrouwen.

Terwijl, naar mijn bescheiden mening, de wereld nu wel groter is dan de VS en Europa, en ik betwijfel dat men in pakweg China of Japan dezelfde "schroom" zou hebben om te onderzoeken of er mensenrassen zijn en hoe die verschillen. Maar neen, daarvoor moeten we kennelijk bij enkele moedige Amerikanen zijn.
Ik denk dat we allemaal wel weten hoe een paar papers uit pakweg Wuhan die claimen dat mensen van Oost Aziatische achtergrond beter probleemoplossend vermogen hebben hier ontvangen zouden worden :p

Meer feiten en kennis is imo nooit slecht.

Edit: in dit specifieke geval spreken we natuurlijk wel over een filosoof en zijn de woorden feiten/kennis niet echt aan de orde.

Mja ik weet het niet. We weten dat mensen uit bepaalde gebieden op deze aardbol verschillende spiersamenstellingen hebben, dat ze verschillende toleranties hebben voor bepaalde voedingsstoffen, etc. Ik moet toegeven dat een groot deel van mij betwijfelt dat als je morgen aan pakweg Harvard of Oxford of zelfs maar de Ugent een grootschalig wetenschappelijk onderbouwd onderzoek zou willen doen om de cognitieve vaardigheden tussen verschillende groepen mensen te onderzoeken ( los van omgevingsfactoren) je daar geld en steun voor zou vinden. En hoeveel daarvan is wat Pieterjan zegt, dat los van wat het resultaat is .. men dat eigenlijk gewoon niet wil weten? En wat @beryl zegt ook dus. Het lijkt me dat voor het nemen van beslissingen en het voeren van beleid zoveel mogelijk feiten kennen over de mensen op wie die beslissingen invloed hebben altijd beter is. Net zoals we bijvoorbeeld een hoop medisch onderzoek moeten opnieuw doen aangezien veel gebaseerd is op mannen en niet van toepassing is op vrouwen.
Maar het resultaat ligt er gewoon natuurlijk, mensen uit achtergestelde omgevingen scoren lager qua IQ, gemiddeld gezien. Op zich kan je daarmee doen wat je wil. Als je een soort intrinsieke gemiddelde intelligentiescore wil onderzoeken zal dat volgens mij ook heel wat praktische problemen met zich meebrengen, allereerst al hoe je die groepen gaat definiëren. En dan is de vraag inderdaad, maken enkele IQ punten veel uit.
Ik denk dat we allemaal wel weten hoe een paar papers uit pakweg Wuhan die claimen dat mensen van Oost Aziatische achtergrond beter probleemoplossend vermogen hebben hier ontvangen zouden worden :p

Meer feiten en kennis is imo nooit slecht.

Edit: in dit specifieke geval spreken we natuurlijk wel over een filosoof en zijn de woorden feiten/kennis niet echt aan de orde.
Ja ok, maar dat is ook wel deels onze eigen arrogantie natuurlijk. Voor heel wat wetenschappelijk onderzoek ligt het zwaartepunt niet meer in het Westen. (Filosofie misschien nog wel, want daarvan is het direct economisch nut wat kleiner.) De tijd dat er wat lacherig gedaan kon worden over onderzoek in pakweg China ligt ook achter ons. Ze zetten misschien meer in op kwantiteit dan kwaliteit op het eerste gezicht, maar zelfs als hun % "kwaliteitsonderzoek" wat lager ligt dan het onze hebben ze op dat vlak een serieuze voorsprong op ons.

Ik doel dan ook meer op onderzoek uit erkende instellingen, gepubliceerd in een kwaliteitstijdschrift met peer-review. Je kan argumenteren dat mensen daar hun handen niet aan willen verbranden in die journals, maar ik denk dat uitgevers ook vooral "think of the money" als motto hebben.

Nu, die edit is hier wel cruciaal natuurlijk. Niets tegen filosofen, maar het komt voor mij een beetje over alsof ik, als chemicus, even een mening ga verkondigen over pakweg Kierkegaard en verwacht dat deze serieus wordt genomen. Enfin erger misschien aangezien genetica wel een exacte wetenschap is.

Bij het toewijzen van fondsen worden zaken zoals toepassingsgebied, nut voor de samenleving, impact, ethiek, etc. toch altijd mee in overweging genomen naast enkel wetenschappelijke nieuwsgierigheid. Als je een project schrijft, zal het niet volstaan om te schrijven dat je iets wil weten gewoon om het te weten :p

En dan situeert dit soort onderzoek zich wel erg duidelijk in de zone van high risk, low reward.

Bij het toewijzen van fondsen worden zaken zoals toepassingsgebied, nut voor de samenleving, impact, ethiek, etc. toch altijd mee in overweging genomen naast enkel wetenschappelijke nieuwsgierigheid. Als je een project schrijft, zal het niet volstaan om te schrijven dat je iets wil weten gewoon om het te weten :p

En dan situeert dit soort onderzoek zich wel erg duidelijk in de zone van high risk, low reward.
Fair enough en het is waarschijnlijk dat wat me een beetje tegen de borst stuit (de realiteit is natuurlijk ook wat ze is) maar onderzoek en/of ontwikkeling gewoon uit nieuwsgierigheid en "omdat we kunnen" zou imo aangemoedigd moeten worden.

Akkoord - maar laat ons zulk gevoelig onderzoek dan wel uitvoeren door mensen die de nodige neutraliteit en voorzichtigheid bezitten om dit correct uit te voeren. Het lijkt me duidelijk dat deze Cofnas dat niet heeft - gezien zijn eerdere uitspraken is het zéér sterk te betwijfelen of hij dit onderzoek wel correct zou uitvoeren. Dus je loopt risico dat hij het onderzoek bewust of onbewust stuurt en daarmee richting een bepaalde conclusie leid. En zelfs al voert hij het onderzoek 100% correct uit dan nog is het resultaat van relatief weinig waarde want de rest van de wereld zal sterk betwijfelen of het correct uitgevoerd werd waardoor anderen dit onderzoek zullen moeten herhalen.
Het is een beetje als een chauffeur waarvan je vermoed dat hij dronken is, hem zelf de alcoholtest laten afnemen. Wat is de waarde van die test?

n zelfs al voert hij het onderzoek 100% correct uit dan nog is het resultaat van relatief weinig waarde want de rest van de wereld zal sterk betwijfelen of het correct uitgevoerd werd waardoor anderen dit onderzoek zullen moeten herhalen.
Dat is toch net goed? Dan weten we zeker of het klopt of niet. Dat is, bij exacte wetenschappen althans, ook vrij standaard.

We hebben al correlatie aangetoond tussen huidskleur en gemiddelde lengte, spierkracht, bepaalde ziektes, etc. Het zou me eerlijk gezegd verbazen moesten er geen kleine verschillen in IQ zijn. Het brein is uiteindelijk ook maar een orgaan dat groeit en zich ontwikkelt. Het zal wel lastig zijn om de genetica en sociale omgevingsfactoren uit elkaar te houden. Ergens wel benieuwd hoe men die bias gaat oplossen.

Dat is toch net goed? Dan weten we zeker of het klopt of niet. Dat is, bij exacte wetenschappen althans, ook vrij standaard.

We hebben al correlatie aangetoond tussen huidskleur en gemiddelde lengte, spierkracht, bepaalde ziektes, etc. Het zou me eerlijk gezegd verbazen moesten er geen kleine verschillen in IQ zijn. Het brein is uiteindelijk ook maar een orgaan dat groeit en zich ontwikkelt. Het zal wel lastig zijn om de genetica en sociale omgevingsfactoren uit elkaar te houden. Ergens wel benieuwd hoe men die bias gaat oplossen.
Verificatie is goed natuurlijk, maar de nood aan verificatie niet. Als jij als loodgieter of whatever een hele medische paper schrijft dan heeft die toch ook 0.0 waarde, ook al is wat er in staat mogelijks correct? Niemand vertrouwd dat jij de nodige kwaliteiten hebt op die paper te schrijven, dus meerdere instellingen zullen wat je geschreven hebt eerst moeten verifiëren voordat de inhoud gebruikt kan worden. Als echter een Harvard medical alumni diezelfde paper publiceert, dan heeft dat heel wat meer waarde.
Je creëert als het ware een extra nodige verificatie stap omdat de originele bron compleet onbetrouwbaar is.

Het feit dat het hier om een niet-exacte wetenschap gaat maakt dit effect veel erger. Er zijn inderdaad een heleboel omgevingsfactoren die een effect kunnen spelen, wat het meteen veel moeilijker maakt om aan te tonen of het onderzoek neutraal gebeurd. Iets simpel als bv zwarten gemiddeld wat langer in de wachtzaal te laten zitten voordat de test afgenomen wordt waardoor ze iets meer honger hebben, wat meer gefrustreerd of moe zijn, kan mogelijks al een effect hebben. En hoe ga je aantonen of de onderzoekers bewust of onbewust zo het onderzoek niet beïnvloed hebben?

Akkoord - maar laat ons zulk gevoelig onderzoek dan wel uitvoeren door mensen die de nodige neutraliteit en voorzichtigheid bezitten om dit correct uit te voeren. Het lijkt me duidelijk dat deze Cofnas dat niet heeft - gezien zijn eerdere uitspraken is het zéér sterk te betwijfelen of hij dit onderzoek wel correct zou uitvoeren. Dus je loopt risico dat hij het onderzoek bewust of onbewust stuurt en daarmee richting een bepaalde conclusie leid. En zelfs al voert hij het onderzoek 100% correct uit dan nog is het resultaat van relatief weinig waarde want de rest van de wereld zal sterk betwijfelen of het correct uitgevoerd werd waardoor anderen dit onderzoek zullen moeten herhalen.
Het is een beetje als een chauffeur waarvan je vermoed dat hij dronken is, hem zelf de alcoholtest laten afnemen. Wat is de waarde van die test?
Ik weet niet of dat echt gewenst is, je wil misschien net mensen die echt willen en geloven dat ze gelijk hebben en de wetenschappelijke consensus proberen te doorbreken, als ze daar dan niet in slagen versterkt dat net de wetenschappelijkheid van de consensus. Da's bij veel wetenschappelijke takken een beetje een probleem, dat niemand zich echt voldoende bezig houdt met falsificatie, vaak omdat iedereen ook wat hetzelfde denkt. Het is pas als er een controversiële en niet gewenste hypothese is dat men voldoende energie steekt in het proberen falsifiëren van die theorie.

Da's ook waarom je over het algemeen ook meer vertrouwen kan geven aan "onpopulaire" wetenschappelijke conclusies die als bewezen beschouwd worden dan aan populaire conclusies.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dat echt gewenst is, je wil misschien net mensen die echt willen en geloven dat ze gelijk hebben en de wetenschappelijke consensus proberen te doorbreken, als ze daar dan niet in slagen versterkt dat net de wetenschappelijkheid van de consensus. Da's bij veel wetenschappelijke takken een beetje een probleem, dat niemand zich echt voldoende bezig houdt met falsificatie, vaak omdat iedereen ook wat hetzelfde denkt. Het is pas als er een controversiële en niet gewenste mening is dat men voldoende energie steekt in het proberen falsifiëren van die theorie.

Da's ook waarom je over het algemeen ook meer vertrouwen kan geven aan "onpopulaire" wetenschappelijke conclusies die als bewezen beschouwd worden dan aan populaire conclusies.
Ook weer waar

Terug
Bovenaan