Helemaal akkoord, en over dat laatste heb ik nog een goeie podcasttip: https://freakonomics.com/podcast/why-dont-we-have-better-candidates-for-president/Ik ga het qua beleid niet betwisten, denk dat je op dat vlak gewoon voor een héél groot stuk gelijk hebt.
Maar de Amerikanen kiezen niet voor een regering, ze kiezen voor een leiderschapsfiguur die vervolgens een regering aanstelt.
Dat is een fundamenteel ander systeem dan het onze natuurlijk.
Je kan dat logisch benaderen en zeggen dat de regering benoemt belangrijker is dan die figuur zelf, en dat kiezers daarover heen moete kijken, maar niet iedereen stemt op zo'n manier en ook dat is hun volste recht. Plus feitelijk heeft Trump ook zo'n kiezers: zullen genoeg evangelical /strenggelovige kiezers zijn die ook niet bepaald fan zijn van Trump's immoreel gedrag, maar die enorm blij zijn met de extra conservatieve rechters in het hooggerechtshof bijvoorbeeld.
Het is dan ook het falen van de Democraten om ook een kandidaat aan te duiden die de kiezers op zoveel mogelijk domeinen kan aanspreken.
Je gaat geen toeristen naar de Panne lokken met de boodschap "kom naar hier, uw tenen vriezen er hier tenminste niet af!", en de toeristische dienst van Antarctica gaat ook meer focussen op de pinguïns en het poollicht dan op het risico op frostbite.
En on topic: deze mislukte aanslag is op dat vlak een "meevaller" voor de Republikeinen: hun kandidaat wordt net niet neergeschoten en staat terug recht met een gebalde vuist, dat is hetgeen wat mensen nu éénmaal verwachten van hun leider: kracht uitstralen. Zelfs al heeft (of cru gesteld had) Biden meer wijsheid in pacht (, wijsheid die overigens ook niet echt super gecommuniceerd wordt met de ene verspreking na de andere).
Ik denk dan nog steeds: f*cking hell: op 330 miljoen mensen vind je gerust iemand die én sterker is én wijzer én liefst ook geen 77+, maar tja, de discussie over kiezen tussen pest en cholera is meer voor het reguliere US politics topic.