Aanslag Trump: nieuwe aanslag nabij golfterrein

Ja, problematisch zeg dat mensen in God durven geloven. Het lef.
Geloven dat de evenaar door je gat loopt en God je redt van een moordaanslag, valt voor mij niet onder "geloven in God".

Maar ieder zijn geloof he, en feit is dat dit soort statements geloofd wordt (als zoete broodjes) door zijn aanhang.

Iedereen die een cursus politieke recuperatie nodig heeft moet de komende weken/maanden gewoon het nieuws volgen. De masterclass is begonnen.

Ook het eerste waar wij hier aan dachten.
Schutter heeft perfecte line of sight, blijkbaar alle tijd van de wereld en vuurt net naast.
Schutter wordt per direct gedood.

Of het zo is is een andere zaak natuurlijk.

Hoe dan ook, een perfecte boost voor Trump.
Het feit dat mensen denken dat het mogelijk is om bewust iemand zijn oor te raken vanop 120m, vind ik toch echt wel een beetje grappig.

Geloven dat de evenaar door je gat loopt en God je redt van een moordaanslag, valt voor mij niet onder "geloven in God".

Maar ieder zijn geloof he, en feit is dat dit soort statements geloofd wordt (als zoete broodjes) door zijn aanhang.

Voor jou niet, maar het is dan ook niet aan jou om te bepalen hoe of in wat iemand moet geloven.

Iedereen die een cursus politieke recuperatie nodig heeft moet de komende weken/maanden gewoon het nieuws volgen. De masterclass is begonnen.

Yes, want dat is natuurlijk het ergste. Een ex-president en huidig kandidaat is beschoten en kwam op een centimeter van de dood te staan. En dat in de VS waar de politieke hoogspanning een gevaarlijke cocktail aan het worden is.
Maar ok,volgens jouw glazen bol gaat het slachtoffer (of diens omgeving) een masterclass politieke recuperatie geven.
Wie heeft God dan nodig als je toch in de toekomst kan kijken.

Het feit dat mensen denken dat het mogelijk is om bewust iemand zijn oor te raken vanop 120m, vind ik toch echt wel een beetje grappig.
Voor een getrainde schutter (militair of sport) zitten ze op 100yds (niet veel minder dan de afstand bij deze aanslag) met een AR15 toch op 1/4" tot 1/2" nauwkeurig.
Dus pakweg "oor" nauwkeurig...

Maaar, een 20 jarige snotneus, hoogstwaarschijnlijk stijf van de adrenaline, onder stevige tijdsdruk om raak te schieten alvorens zelf afgeknald te worden, zal meer in de "meters" nauwkeurigheid zitten, en dat "oorschot" zal dan eerder een gelukstreffer zijn.

Wanneer je in die "conspiracy" wil geloven, dan moet je al uitgaan van een véél getraindere echte sluipschutter die in alle rust ergens anders zat en dus niet gespot is, en waar de doodgeschoten schutter maar een afleiding was...
Maar dan zijn we wel héél erg ver aan het afdwalen van gezond verstand!

Voor een getrainde schutter (militair of sport) zitten ze op 100yds (niet veel minder dan de afstand bij deze aanslag) met een AR15 toch op 1/4" tot 1/2" nauwkeurig.
Dus pakweg "oor" nauwkeurig...

Maaar, een 20 jarige snotneus, hoogstwaarschijnlijk stijf van de adrenaline, onder stevige tijdsdruk om raak te schieten alvorens zelf afgeknald te worden, zal meer in de "meters" nauwkeurigheid zitten, en dat "oorschot" zal dan eerder een gelukstreffer zijn.
Dat klopt (incl de "ideale omstandigheden"), als het richting een roos is. Maar als complottheorie op een presidentskandidaat gaan ze écht niet proberen om zijn oor te raken hoor.

Je kan het draaien en keren, maar ik vind het eerder logisch dat Trump deze aanslag politiek zal recupereren. Elke politicus zou dat doen. Amerikanen smullen hiervan, dit is haast een filmische gebeurtenis. Zeker de manier waarop Trump onmiddelijk heeft gereageerd en strijdlustig zijn vuist in de lucht stak ("fight, fight, fight") en daarmee een van de meest iconische beelden heeft laten maken in de Amerikaanse politieke geschiedenis.

Of daarmee de rode loper is uitgerold voor Trump II is niet gezegd. November is nog ver weg en er kan nog heel veel gebeuren.

Begin 2017 had ik heel even de illusie dat het presidentsambt Trump ging temperen. Intussen zijn we 7 jaar verder en is de man dieper en dieper blijven afglijden in zijn eigen wereld van zelfverheerlijking, calimerogedrag en opzwepende retoriek.

Het idee dat Trump nu tot inkeer is gekomen en oprecht een verzoenende hand wil uitsteken, vind ik absolute waanzin. Hij zal zich trachten op te werpen als een martelaar en een staatsman, zonder de hoofdreden voor de groeiende polarisatie aan te kaarten: zijn eigen electoraal negationisme. Nee, Trump is wel de allerlaatste persoon die nog het voordeel van de twijfel verdient.

Is dit dan genoeg context?
Maar enfin. Dít is nu oproepen tot geweld? En niet die 6 jaar aan oorlogsretoriek van Trump, en niet zijn oproepen om het Capitool te bestormen? Die noemde je nog ‘niet expliciet’, maar hier maak je een veel grotere sprong zonder problemen.

Voor jou niet, maar het is dan ook niet aan jou om te bepalen hoe of in wat iemand moet geloven.

Yes, want dat is natuurlijk het ergste. Een ex-president en huidig kandidaat is beschoten en kwam op een centimeter van de dood te staan. En dat in de VS waar de politieke hoogspanning een gevaarlijke cocktail aan het worden is.
Maar ok,volgens jouw glazen bol gaat het slachtoffer (of diens omgeving) een masterclass politieke recuperatie geven.
Glazen bol? De merch is er al, hè? De tweets zijn er al, over hoe het de schuld is van de Dems. Letterlijke politieke recuperatie.

Geloof aanwenden voor politieke doeleinden is nooit ok. Als God het zo in heeft voor Trump had ie er misschien voor gezorgd dat die aanslag nooit was gebeurd. Maar kijk, God works in mysterious ways zekers?
Geloof mengen met politiek ontaardt snel in extremisme, wat er in Amerika op dat vlak al voldoende is. Het is niet dat Trump een brave koorknaap is, zo wijst zijn intussen gerechtelijke historie al duidelijk aan. Om dan in tijd van crisis dat geloof aan te grijpen als instrument (of zelfs gewoon te stellen dat God je leven heeft gered), getuigt niet echt van eerlijkheid op dat vlak. En dat heeft niets te maken met bepalen wat iemand moet geloven.
Ik zeg niet dat dat het ergste is. Het ergste in mijn ogen is de dode omstaander, gevolgd door de dode schutter. Die laatste omdat die weer een voorbeeld is van een gefaalde maatschappij, waar voor die persoon de enige uitkomst leek een wapen op te nemen en mensen overhoop knallen.

De politieke recuperatie is trouwens al begonnen. Daar moet ik niet voor in de toekomst kijken. Je moet toch naïef zijn als je denkt dat dit niet gebruikt gaat worden door de Trump campagne. Ze zouden zelf nogal naïef zijn om het niet te doen. Maar Trump kennende gaat het net dat ietsje verder gepushed worden, vandaar mijn initiële opmerking.

Het is moeilijk om geschreven volledige bronnen te vinden van de speeches en interviews de laatste dagen, maar ik zie toch maar weinig vermelding van sympathie voor de overige slachtoffers. Deze gebeurtenis draait om 1 iemand. Dat er nog een dode gevallen is, lijkt sterk op de achtergrond geschoven. Maar misschien mis ik dat omdat de geschreven pers die woorden van sympathie en medeleven niet herhaalt.

Laatst bewerkt:
Voor iemand zoals Trump die voorheen al een beetje de "uitverkoren door God om Amerika terug beter te maken" rol speelde, is dit natuurlijk helemaal ideaal om die rol te verstevigen.
Geloof in Amerika (en zeker de wat vromere/extremere vormen) is véél sterker vertegenwoordigd dan wat wij gewoon zijn, en daar dan zo op inspelen gaat toch al wel wat overhellen naar sektarisch gedrag...

Maar enfin. Dít is nu oproepen tot geweld? En niet die 6 jaar aan oorlogsretoriek van Trump, en niet zijn oproepen om het Capitool te bestormen? Die noemde je nog ‘niet expliciet’, maar hier maak je een veel grotere sprong zonder problemen.
Heb niet gezegd dat dit direct oproepen tot geweld is. Als ge iemand constant omschrijft als een gevaar tot het land en de democratie. En een extremist ziet dat, zeker als die Biden ziet verliezen in de polls en het debat. Welke andere uitweg hebt ge dan om dat gevaar te stoppen?

Waar heeft Trump gezegd om het capitool te bestormen? In zijn ‘6th of Jan’ speech zei hij:

"I know that everyone here will soon be marching over to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard

Secret service en politie gaan toch wel een en ander moeten uitleggen vrees ik...

Achteraf is het gemakkelijk praten natuurlijk. Zo weten we niet wat er allemaal gebeurd is. Hebben ze de man het dak zien opklimmen, was zijn wapen zichtbaar? Stel je voor dat het een overijverige fotograaf was die het dak opklom en secret service en politie knalden die losweg neer. Dan was het kot ook te klein. Achteraf is het natuurlijk makkelijk te zeggen dat het een schutter was maar was dit op het moment ook zo duidelijk?

Laatst bewerkt:
Heb niet gezegd dat dit direct oproepen tot geweld is. Als ge iemand constant omschrijft als een gevaar tot het land en de democratie. En een extremist ziet dat, zeker als die Biden ziet verliezen in de polls en het debat. Welke andere uitweg hebt ge dan om dat gevaar te stoppen?
Je zegt niet dat hij oproept tot geweld, maar wel dat door zijn openbare uitspraken mensen vinden dat ze geen alternatief meer hebben behalve geweld plegen? En dat vind je hier het probleem? Dus elke partij die nu nog zegt dat een andere partij een bedreiging vormt voor X is een gevaar... Dat is toch een enorm hoge lat die je legt? Geen enkele partij van geen enkel land kan daaraan voldoen.

Ik vind het ook niet geweldig, maar het is ook geen uitspraak van een zittende president, maar die van een campagnevoerende. En dan is het toch een ander licht. Een licht waarin -opnieuw- geen enkele andere politicus het anders doet. Daarvoor hoef je zelfs niet naar het gepolariseerde Amerika te kijken.

Secret service en politie gaan toch wel een en ander moeten uitleggen vrees ik...

Achteraf is het gemakkelijk praten natuurlijk. Zo weten we niet wat er allemaal gebeurd is. Hebben ze de man het dan zien opklimmen, was zijn wapen zichtbaar? Stel je voor dat het een overijverige fotograaf was die het dak opklom en secret service en politie knalden die losweg neer. Dan was het kot ook te klein. Achteraf is het natuurlijk makkelijk te zeggen dat het een schutter was maar was dit op het moment ook zo duidelijk?
Volgens wat ik op de radio hoorde is een "theorie" die ook rondgaat dat de Secret Service te veel de nadruk legt op diversiteitscriteria bij de aanwerving en te weinig op de kwaliteit van de kandidaten. Mij lijkt dat een nogal simplistische verklaring die mooi aansluit bij verdere politieke recuperatie, maar goed.

Wat ik me nu afvraag: secret service zet een sniper en surveillanceteam neer op een dak. Maar als je naar de kaart ziet zijn er twee gebouwencomplexen die zicht bieden op het podium. Waar is er dan geen team op het dak waar de schutter zat?

Volgens mij wordt de VS het eerste land waar de beeldspraak gaat afgeschaft worden. Niemand in dat land is blijkbaar capabel genoeg om met dat stijlfiguur om te gaan. Jammer genoeg waait het zelfs al over naar hier.

Dit is waar, maar da's niet bepaald een nieuw inzicht, de hele westerse wereld zit al al tien jaar met afschuw naar de polarisatie van de politiek in de VS te kijken, exact omdat dit soort dingen dan kan gebeuren.

Waar heeft Trump gezegd om het capitool te bestormen? In zijn ‘6th of Jan’ speech zei hij:

"I know that everyone here will soon be marching over to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard
Onderstaand clipje heb je voor? Zullen niet veel mensen kunnen gezien hebben want was ie (Trump) ook niet meteen van Twitter geveegd toen die riots uitbraken?

Warped reality... Ongezien die Trump-fanaten.

Dat ene zinnetje is (toevallig?) ook hetgeen waarop zijn hele verdediging rust. Ondertussen negeren we alle overige opruiende retoriek die hij tijdens DEZELFDE toespraak gebruikte.

- De January 6th Select Committee ontdekte dat "peacefully and patriotically" opgesteld waren door Trumps speechschrijvers – niet door Trump zelf. Deze twee woorden stonden ook volledig haaks op de rest van Trumps zeer opruiende opmerkingen, waarin hij meerdere leugens over de verkiezingen herhaalde en de woede van de menigte richtte op Vice-president Pence en wetgevers.

- 1 maal het woordje "Peacefully" gebruikt in héél zijn betoog (die langer als een uur duurde), maar dan toch een 20-tal variaties van het woordje 'fight' gebruiken.

- “We fight like Hell and if you don’t fight like Hell, you’re not going to have a country anymore.” Er zijn verschillende fragmenten te vinden, waarbij het publiek gelijk als zotten gek worden en het volgende schreeuwen: Storm the Capitol! Invade the Capitol building!

Ik kan zo blijven doorgaan als je wilt (want er is overduidelijk meer), maar claimen dat de intentie van Trump "peacefully and patriotically" was...

Echt enorm delusional.

Terug
Bovenaan