Aanpak van de gas- en energiecrisis

Die sjarels zitten letterlijk aan continue 1.5kw verbruik. Elke 24h van elke dag. Dat is een oven die continu aan het snel voorverwarmen is of 2 kookplaten op volle petrol...
Euhm, nee hoor. Een oven die snel voorverwarmen zit zo aan 4kW. Twee kookvuren volle petrol zal ook in de buurt vande 3-4 kW komen.
Een waterkoker, dat is iets van een 1700W, en dus een betere vergelijking. Maar een stom elektrisch vuurtje haalt ook al snel 2000W natuurlijk.
 
Een vraagje. Ik heb nog een anologe meter.

Heel toevallig net als ik in de kelder ben om de meterstanden op te meten en te vergelijken met de dag ervoor merk ik dat de dagteller 1 éénheid opschuift (op ne zondag aldus)

Dwz dat tijdens dit hele weekend, de dagteller +1 is gegaan. :biglaugh:

Hoe kan dit? Ik dacht dat in het weekend alleen de nachtteller omhoog zou gaan. Het is effectief dus maar 1 tel he, maar 1 tel is 1 tel.
 
Er word hier ook soms wel wat extreem gedaan over energie gebruik. Sommigen doen alsof een gasverbruik van 25000kwh een 'kosmisch' getal is, terwijl dat vrij veel voorkomend is in gewoon geïsoleerde wat grotere huizen.

1,5 jaar geleden verbruikte het gemiddeld gezin nog 20000kwh per jaar (gemiddeld, dus al die kleinere appartementjes en nieuwbouw ook bij).

Ik had een collega die accumulator verwarming had met ook zo een verbruik (25000kwh). Die had voor de crisis toen al een energie rekening van 500+ euro per maand. Die is gelukkig ook wel geswitched naar pellets 2-3 jaar voor de crisis, anders was hij goed geshareld.
 
Ik heb mijn premies voor de energie basis pakketten van de Federale Overheid nog niet gehad. Ik heb vorige week wel de goedkeuring ontvangen voor de premie gas basispakket 1 (november-december) Nog wachtende op de 3 andere premies.

't Is eigenlijk schandalig hoe lang het duurt.
 
Ik heb mijn premies voor de energie basis pakketten van de Federale Overheid nog niet gehad. Ik heb vorige week wel de goedkeuring ontvangen voor de premie gas basispakket 1 (november-december) Nog wachtende op de 3 andere premies.

't Is eigenlijk schandalig hoe lang het duurt.
Zelfde situatie hier, allee heb de gaspremie bspkt1 gekregen 12 werkdagen na goedkeuring.
Elektriciteit pending pakket 1
Gas en elektr nog pending pakket 2
 
Noob vraag:
Hoe beginnen jullie dan met 'energiecontracten vergelijken'?
Hoe krijg je het onder de knie om alles na te kijken, weten wanneer je moet overschakelen en hoe je het verder moet opvolgen?

https://vtest.vreg.be/ schijnt te worden aangeraden na een beetje zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Noob vraag:
Hoe beginnen jullie dan met 'energiecontracten vergelijken'?
Hoe krijg je het onder de knie om alles na te kijken, weten wanneer je moet overschakelen en hoe je het verder moet opvolgen?

https://vtest.vreg.be/ schijnt te worden aangeraden na een beetje zoeken.
Dit forum volgen doet al heel veel, hier is indertijd ook de gouden tip gepasseerd om in maart ‘22 optifix gas te nemen.
 
onze aanvraag voor energiepremie november-december is net geweigerd geweest.
we hadden een vast contract dat afgesloten was voor 30 september 2021 en dat afliep op 30 september 2022. Op de referentiedatum waren we dus nog vast ingedekt, maar vanaf 1 oktober 2022 wel variabel. Dit voelt wel wat zuur, want tijdens nov-dec waren we weldegelijk blootgesteld aan hoge marktprijzen.
 
Eindelijk goedkeuring gekregen voor de uitbetaling van het basispakket 1 voor collectieve gas. Aanvraag ingediend op 23 januari. Nu wachten tot de schatkist overgaat tot de uitbetaling. 🥳
 
Pakket 1 (elektriciteit nov + dec) werd een maand geleden al verrekend in de jaarafrekening van mijn energieleverancier.
Gisteren mail van FOD Economie dat de aanvraag werd goedgekeurd en zal worden betaald door de energieleverancier. "Dit kan enkele weken duren..." 🙄
Soit, het werd goedgekeurd en verrekend. Dat is wat telt.
 
Vandaag mail gehad. Pakket 2 voor gas goedgekeurd. Ik zou het de komende weken via Eneco gaan terugkrijgen.
ja, hier ook melding dat pakket 2 (elektriciteit jan + feb + maa) werd goedgekeurd.
't gaat ineens snel :)
Nu ja, als pakket 1 werd goedgekeurd, is de kans groot dat pakket 2 ook wel in orde is natuurlijk :unsure:
 
Terug
Bovenaan