"aanleg werf reserve"

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
Ik ben het met je eens hoor, het is totaal bij het haar gegrepen soms.
Maar doordat ik veelvuldig deel heb genomen aan zo een testen, weet ik dat het slaagpercentage laag is, waardoor ik het me ook minder aantrek als ik er niet door ben. Maar als je voor een eerste keer mee doet én je hebt geen idee wat op je afkomt, heb je daar geen idee van waardoor het je veel harder raakt dat je "niet voldoet". Als je weet dat bvb 80% niet voldoet, raakt dat je al minder hard. 😇

Ik ben het met je eens hoor, het is totaal bij het haar gegrepen soms.
Maar doordat ik veelvuldig deel heb genomen aan zo een testen, weet ik dat het slaagpercentage laag is, waardoor ik het me ook minder aantrek als ik er niet door ben. Maar als je voor een eerste keer mee doet én je hebt geen idee wat op je afkomt, heb je daar geen idee van waardoor het je veel harder raakt dat je "niet voldoet". Als je weet dat bvb 80% niet voldoet, raakt dat je al minder hard. 😇
Dat klopt zeker en zal inderdaad helpen, maar dat maakt het er nog steeds niet makkelijker om er binnen te geraken, laat staan op zich om een job te krijgen. Weer niet erg hoopgevend dus... 😔

Mja, als er 200 personen meedoen voor 4 à 5 functies. Dan moeten ze nu eenmaal een manier zoeken om dat te shiften.

En dit is een manier zoals een andere. Al is ze minstens objectief.

Voor die wiskundige testen kun je u voorbereiden. Al helpt het hebben van een wiskundige knobbel enorm hierin. En dat van die word en excell zaken dat moet je een paar keer doorlopen om te zien in welke richting dat het graviteert en u dan een beetje voorbereiden daarop. Optimale is meedoen met een paar procedures die je niet wilt, om het klappen van de zweep te weten. Alhoewel dat bij de overheid de inbox oefening meestal degene is die men eerst zet. Die wiskundige test is meestal de volgende stap indien er te veel overblijvenden zijn om zich voor te stellen voor de jury. Ik heb echter nooit zo'n word of excel test gehad om eerlijk te zijn.

En daarna uw beste beentje vooruit zetten als er eens een functie passeert waarvan je denkt, hhmm dat is toch wel mijn ding. Maar het blijft een loterij. Maar ze noemen het nu eenmaal een win for life for iets hé. (zegt deze win for lifer :p)

hangt er ook vanaf welk niveau je solliciteert, denk ik?
ik zit zelf bij de federale overheid, niveau C (Secundair onderwijs). B is hoge school, A is unif.
die testen voor niveau C waren imo vrij gemakkelijk, als ge u enigszinds voorbereidt. ik heb ondertussen ook generische proeven voor B gedaan, en dat was op zich niet veel moeilijker.
ze vragen u geen complexe wiskundige berekeningen te maken, of een uitgebreide excell-spreadsheet op te stellen, oid.

je krijgt in eerste instantie zo'n dobbelsteen-test voor uw logisch redeneren (en da's het meest wiskundige). de "test" op selor is moeilijker dan het grootste deel van het examen.
dan krijg je een "situationele" test, waarin je een paar situaties krijgt voorgeschoteld, en dan telkens een aantal antwoorden waar je moet gaan inschatten welke gepast zijn, en welke niet

dan heb je de beruchte "postvak" oefening, waarin je werknemer van een bedrijf bent, en je krijgt dan je mailbox, en je moet met elke mail die je hebt je "werk" uitvoeren. meestal is dat iets in de aard van planning.

het interview zelf moet je gewoon goed de organisatie van de overheidsinstelling waar je solliciteert, kennen, en voor de rest is dat de STAR methode.

je komt ook niet altijd per se op een werf-reserve he. soms zoeken ze effectief ook directe aanwervingen en kan je vrijwel meteen beginnen (al duurt de aanwerving zelf meestal wel een paar maanden)

je moet er geen schrik voor hebben, tbh. worst case scenario zit je in dezelfde situatie als ervoor, best case heb je een job bij de overheid.

Hangt af van de functie en wat jij als "de overheid" ziet.

Ik heb al meermaals meegedaan aan testen voor de stad, het OCMW van een andere gemeente, burgerpersoneel voor de politie,...
Doorgaans een algemeen deel met logisch redeneervermogen, spelling,...
En dan volgen er testen op de pc die een gevorderde kennis van word en Excel vereisen doorgaans. Ik ben al 2x uitgevallen op niveau C (secundair onderwijs) wegens niet geslaagd voor het computergedeelte.
Terwijl je op het werk snel online opzoekt hoe iets moet als je iets niet weet, krijg je daar enkel offline computers voorgeschoteld en vragen ze soms echt belachelijke zaken die je nooit nodig zal hebben. 🤷🏼

Maar ik kan enkel aanraden om eens deel te nemen aan die testen om er een beeld van te hebben. Om je een idee te geven van de "slaagpercentages": in UZ Gent heb ik 2x de selectieprocedure doorgelopen als administratief medewerker. Als ik me goed herinner was het een online aanmelding waarbij je je diploma (minimum secundair onderwijs) moest doorsturen.
Dan deel 1: schriftelijk examen: logisch redeneervermogen op wiskundig en taalkundig vlak: 200 deelnemers
Deel 2: opdrachten in word en Excel: 70 deelnemers (dus al bijna 2/3de was afgevallen)
Deel 3: mondeling gesprek: wat ken je van ons bedrijf, wat zijn je verwachtingen, hoe flexibel ben je,... Tussen de 20-30 deelnemers (dus eigenlijk maar 10% haalt het tot het gesprek) voor doorgaans 4-5 vacature.

Maar dat is dus al meer dan 6 jaar geleden, @xAnyana hoe ging dat bij jou?

@Mulan Ik schrik er wel van dat er blijkbaar na deel 1 al zoveel deelnemers afvielen, en dat schrikt mij af eerlijk gezegd (en ik heb al een piepklein hartje wat betreft deze dingen), zeker wat betreft logisch redeneervermogen op wiskunde vlak. Dat is echt een groot drama bij mij. In Excel ben ik ook totaal geen held. *Zucht* Word is zo-zo. (Wie gebruikt Microsoft Office ook nog vandaag de dag met al die alternatieven? O wacht...)
Je zegt wel dat het 6 jaar geleden is, maar België kennende zal dat wel nog niet veel veranderd zijn.

Vind het eerlijk gezegd maar erg als ik zie wat je allemaal moet doen/kunnen om te mogen solliciteren bij de overheid, maar als je dan al aan zo'n job geraakt stelt het toch relatief weinig voor in vergelijking? (Met het risico dat ik hier iemand tegen de schenen stamp. Mij tegenspreken mag uiteraard. Ik spreek alleen uit eigen "visuele" ervaring.)
In het stadhuis bijvoorbeeld, vragen ze het altijd aan hun collega's? Daar mag het dan wel... /rant

Mja, toch bedankt om je ervaring te delen. Ik heb nog een beetje hoop dat het bij @xAnyana vlotter is gegaan.
Wel de testen zijn vorig jaar weer veranderd, ingekort ofzo ivm met wat ik heb moeten doen. Maar het hangt er idd vanaf welke overheid enzo ook. Mijn ervaring spreekt nu enkel over FOD Fin grotendeels. Bij mij was het 2x een pc test en dan een interview. Maar tegenwoordig 1 pc test en 1 interview. Denk dat je meeste nieuwe info daarvan op selor kan vinden. En ja er vallen er veel af als ze grote aantallen zoeken. En misschien lukt het niet van 1ste keer maar ik heb ook meermaals moeten proberen voor ik binnen geraakte voor een vaste job. Uiteindelijk ben ik kunnen starten met een vaste benoeming waar ze in de vacature maar 11 mensen voor zochten. Ik dacht nooit dat ik het ging halen en helemaal tot het einde ging geraken. Uiteindelijk zijn we zelfs maar met 9 gestart, andere die afgehaakt hebben of het was niet hun voorkeursplaats denk ik.
Blijven proberen is mijn boodschap en bij iedere keer falen leer je ook iets bij en neem je dat mee voor de volgende keer..

Amai, heb me vorige week aangemeld voor een vacature bij de overheid. Zou moeten loon inleveren, maar amai, mijn goesting is precies al over als ik die testen hier zie :unsure:.

@Mulan Ik schrik er wel van dat er blijkbaar na deel 1 al zoveel deelnemers afvielen, en dat schrikt mij af eerlijk gezegd (en ik heb al een piepklein hartje wat betreft deze dingen), zeker wat betreft logisch redeneervermogen op wiskunde vlak. Dat is echt een groot drama bij mij. In Excel ben ik ook totaal geen held. *Zucht* Word is zo-zo. (Wie gebruikt Microsoft Office ook nog vandaag de dag met al die alternatieven? O wacht...)
Je zegt wel dat het 6 jaar geleden is, maar België kennende zal dat wel nog niet veel veranderd zijn.

Vind het eerlijk gezegd maar erg als ik zie wat je allemaal moet doen/kunnen om te mogen solliciteren bij de overheid, maar als je dan al aan zo'n job geraakt stelt het toch relatief weinig voor in vergelijking? (Met het risico dat ik hier iemand tegen de schenen stamp. Mij tegenspreken mag uiteraard. Ik spreek alleen uit eigen "visuele" ervaring.)
In het stadhuis bijvoorbeeld, vragen ze het altijd aan hun collega's? Daar mag het dan wel... /rant

Mja, toch bedankt om je ervaring te delen. Ik heb nog een beetje hoop dat het bij @xAnyana vlotter is gegaan.

Maar met je in te schrijven en gewoon mee te doen heb je toch niets te verliezen?

Ik ging daar vroeger ook van uit dat het weinig nut had om mee te doen aan een vacature waar er dan 5 plaatsjes waren voor 500 kandidaten. Me dan toch eens ingeschreven vanuit het 'baadt het niet, dan schaadt het niet'-idee en ik heb die testen maar 1 keer gedaan en ben kunnen starten.

De enige manier waarop je zeker bent dat je niet binnen geraakt is door niet mee te doen.

Maar met je in te schrijven en gewoon mee te doen heb je toch niets te verliezen?

Ik ging daar vroeger ook van uit dat het weinig nut had om mee te doen aan een vacature waar er dan 5 plaatsjes waren voor 500 kandidaten. Me dan toch eens ingeschreven vanuit het 'baadt het niet, dan schaadt het niet'-idee en ik heb die testen maar 1 keer gedaan en ben kunnen starten.

De enige manier waarop je zeker bent dat je niet binnen geraakt is door niet mee te doen.
Dat weet ik wel. 't is dat ik mezelf ken en rap in de put zit als iets tegenzit, maar ik ben er zeker mee bezig in mijn hoofd en de kans bestaat wel dat ik het ga proberen. :)

het gaat hier wel niet over Gent of wat dan ook, maar eerder een kleine gemeente .... dus deelnemers zal wel beperkter zijn.

ik heb alles doorgestuurd, maar ja er staat op mijn attest goed gedrag en zeden wel vermeld dat ik vorig jaar eens ben gepakt geweest met alcoholpromille achter het stuur...

weet niet of ik daardoor zal afvallen of niet?

achja ik verwacht er zowiezo al niet te veel van.
ik heb werk en heb niets te verliezen.

en binnen 2 jaar vervalt die veroordeling van mijn strafblad af.

het gaat hier wel niet over Gent of wat dan ook, maar eerder een kleine gemeente .... dus deelnemers zal wel beperkter zijn.

ik heb alles doorgestuurd, maar ja er staat op mijn attest goed gedrag en zeden wel vermeld dat ik vorig jaar eens ben gepakt geweest met alcoholpromille achter het stuur...

weet niet of ik daardoor zal afvallen of niet?

achja ik verwacht er zowiezo al niet te veel van.
ik heb werk en heb niets te verliezen.

en binnen 2 jaar vervalt die veroordeling van mijn strafblad af.
Ik heb ooit meegedaan aan een lokale werving, waren 100 personen voor 1 plaats. Kzat wel bij de laatste 20.

Ik heb dan toch es ingeschreven, onder het motto: baat het niet, dan schaadt het niet.

1 ) gesprek op een zaterdag
indien ok
2) test op computer (thuis) op een zaterdag)
indien OK
3) mondelinge proef op een weekdag.

dus zo gaat het in z'n werk. de eerste 2 is toch op een zaterdag, dus ben ik thuis.
als ik tegen dan nog in de running ben, ga ik naar stap 3, dan moet ik maar een halve dag verlof nemen.

Ben es benieuwd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan