Aankoopadvies Productivity pc

Poeh

New member
Hallo iedereen,

Mijn vriendin heeft nood aan een pc voor wetenschappelijk onderzoek. Het budget is EUR 10000 en de nadruk voor het programma dat zij gebruikt ligt vooral op het aantal fysieke CPU cores en RAM geheugen.

Alvast heel veel dank voor alle tips!

Dat is nog wat weinig info om gericht advies te geven. Voor wetenschappelijk onderzoek kunnen de eisen enorm verschillen afhankelijk van de software en het type berekeningen.

Kan je nog wat extra details geven?

Welke programma’s of workloads gebruikt ze precies? Bijvoorbeeld simulaties, data-analyse, bio-informatica, AI/ML, Matlab, R, Python, CFD, FEM, enzovoort.

Is de software vooral CPU-gebaseerd, of kan die ook GPU-acceleratie gebruiken?

Hoeveel RAM heeft ze volgens de software of haar huidige ervaring minimaal nodig? Gaat het eerder om 128 GB, 256 GB, 512 GB of meer?

Moet het een gewone workstation-pc zijn, of mag het ook een server/workstation met bijvoorbeeld AMD Threadripper Pro, EPYC of Intel Xeon zijn?

Is single-core performance belangrijk, of telt vooral het aantal fysieke cores?

Moet het systeem stil zijn en in een bureauomgeving staan, of is geluid/verbruik minder belangrijk?

Zijn er vereisten rond opslag, zoals veel snelle NVMe-opslag, grote datasets, RAID of back-ups?

En moet het budget van €10.000 inclusief schermen, randapparatuur, Windows/licenties en btw zijn?

Met die info kunnen we veel gerichter advies geven en voorkom je dat er iets wordt aangeraden dat op papier krachtig lijkt, maar niet goed past bij haar software.

Ik denk in de richting van Lenovo ThinkStation P8 of HP Z6 G5 A Workstation Desktop of Dell Precision 7875 Tower.

Best ook bij een integrator offertes vragen. Oa bij Bechtle en Dustin.

Voor dat budget onsite support vragen incl. garantie.

Ik hoor hier tot 4 Nvidias Blackwell in workstations. En 48GB Ram en 1TB disk in Raid.

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de reacties! Ze runt vooral veel geologische simulaties (het programma is IC FERST) en programmeert vooral in Python.
Het aantal fysieke cores van de CPU en de hoeveelheid RAM zijn vooral van belang. IC FERST kan voorlopig niet echt gebruik maken van GPU’s, dus dat is van ondergeschikt belang.
Snelle NMVe opslag is echter ook wel vrij belangrijk, maar ongeveer 4Tb zou voorlopig wel moeten volstaan.

De rest van het budget zou dus vooral naar zoveel mogelijk cores en Ram moeten gaan. Single core performance is ook van ondergeschikt belang, maar uiteraard hoe sneller, hoe liever. De voorkeur gaat dus echt wel uit naar een Epyc of Threadripper Pro. Ik geloof dat een Epyc 12 ram slots kan gebruiken, dus liefst toch minimaal 12 x 32gb ram in dat geval.

De pc zal in een bureau omgeving gebruikt worden, dus liefst ook wel zo stil mogelijk.

Ik heb echter geen idee of dit enigszins realistisch is voor dit budget, gezien de huidige Ram prijzen.

Terug
Bovenaan