Aankoopadvies: nieuwe monitor

Prior

Crew Member
Hey,

ik heb vandaag een nieuwe grafische kaart 2dehands gekocht (RTX 3080 MSI Gaming Trio) en mijn oude gtx 1080 ti zijn dienst zit erop.
Maar ik heb een monitor die 2560x1080 doet en denk toch dat het wat hoger kan qua resolutie.

Welke resolutie past het best bij de RTX 3080. Ik speel merendeel oudere spelletjes maar stalker 2, indiana jones en cyberpunk wil ik ook spelen.

Ik wil graag nog luidsprekers op de monitor want ik heb nog een ps5 en xbox series X die geluid geeft via de huidige monitor.

Echter ben ik niet zo mee wat de beste budget monitoren zijn zo voor pakweg 250-300 euro en welke refresh Hz waarden het best passen voor een RTX 3080. Weet niet of ik duurdere monitor moet aanschaffen ...

Wat zijn mijn opties?

Bedankt voor enige reacties. :)

Ik zou, persoonlijk, een Ultrawide kiezen. Heb al jaren eentje en ben er nog altijd heel content van. De mijne heeft wel maar 75Hz en mijn 2080 kan nog altijd perfect volgen. Weliswaar op iets lagere settings dan ervoor.

Dit model heeft een VA paneel, speakers, curved, 180Hz refreshrate en kan in hoogte ingesteld worden. Meer heb je niet echt nodig.

2K Ultrawide is top voor een 3080, neem eentje met adaptive sync (Freesync 2 of G sync). Rond de 120Hz is fijn, hoger krijg je minder waar voor je geld tenzij je van die e-sports titles wil spelen.

Luidsprekers neem je best apart. Als je een deftig moederbord hebt, heb je meestal ok onboard audio. De volgende stap daarna is een externe DAC met actieve speakers of speakers die een DAC bevatten. Audio in een scherm is zonder uitzondering crap.

+1 ultrawide 1440p.

Ik heb zelf een 35" ultrawide en ik zou echt niets anders meer willen - eventueel nog een maat groter of zelfs nog breder.
En ik heb OOK een 3080, kaartje doet het nog altijd goed op 1440p dus je zit dan best goed qua combo.

Bedankt voor de informatie. Ik zal es zoeken voor een 3440x1440p à 100-120hz. Curved moet niet echt maar ik wil wel een ips scherm.

Bedankt voor de informatie. Ik zal es zoeken voor een 3440x1440p à 100-120hz. Curved moet niet echt maar ik wil wel een ips scherm.

IPS Ultrawide met ±120Hz ga je niet echt kunnen vinden voor €250-300. Die beginnen bij €400-500 en kunnen oplopen tot een goeie €600.

Monitoren met 144-180Hz kan je ook instellen op 100-120Hz.

Gamen jullie ook effectief op die 34inch schermen?

Ik speel vooral CS & League, is dat mogelijk op zo'n scherm? Of ga ik motion sickness krijgen van constant naar links en rechts te moeten kijken :p

E-sports en competitive shooters zijn meestal op 16:9 geloof ik. 34" ultrawide is beter voor immersive games. Zo groot is dat ook niet. Een 34" ultrawide is eigenlijk een 27" 1440p scherm (even hoog), maar dan met nog een stukje extra breedte. Een 34" 16:9 scherm zou VEEL groter lijken dan een 34" ultrawide...

Game al jaren op een 34". Veel bredere FoV, imho. Motion sickness krijg ik niet. Gewoon meer met je ogen links en rechts kijken.

Speel voor de moment enkel Destiny 2 en is perfect speelbaar op een 34".

Ik vond ultrawide net vervelend doordat redelijk wat games het niet ondersteunde. Moest via een app een omweg maken om spel full-screen te bollen

Ik vind Ultrawide maar niets.

Maar ik ben nog van de generatie die een crt scherm had van 14-15 inch om spelletjes te spelen. Dus een scherm van 27 inch op 1440p is meer als top.
Ik denk dat een belangrijk punt om te overwegen is of je gebruik wil maken van meerdere schermen. Al dacht ik ook dat ultrawide sowieso ook een zwaardere belasting is voor een grafische kaart. Al zal dat met deze grafische kaart het wel kunnen trekken. En in de toekomst met iets beperktere visuals.
4k gaat echter een minder goede keuze zijn.

Ik vind Ultrawide maar niets.

Maar ik ben nog van de generatie die een crt scherm had van 14-15 inch om spelletjes te spelen. Dus een scherm van 27 inch op 1440p is meer als top.
Ik denk dat een belangrijk punt om te overwegen is of je gebruik wil maken van meerdere schermen. Al dacht ik ook dat ultrawide sowieso ook een zwaardere belasting is voor een grafische kaart. Al zal dat met deze grafische kaart het wel kunnen trekken. En in de toekomst met iets beperktere visuals.
4k gaat echter een minder goede keuze zijn.
Veel zwaardere belasting is het ook niet echt te noemen. Scheelt nog geen 1000px's meer t.o.v. een 27" 1440p.

Speel al jaren met een 2080 op die resolutie. En kon zelfs toen in den tijd dat Cyberpunk 2077 uitkwam alles op High settings met DLSS kunnen draaien, zonder framedrops.

4K zou ik zeker ook niet kiezen.

Met DLSS valt dat in feite nog mee die extra pixels. 21:9 1440p is iets zwaarder dan gewoon 16:9 1440p maar 't is nog altijd lichter dan 4K qua eisen.

Heeft er iemand ervaring met een 800R curved monitor? Ik heb hier zelf een 1800R ultrawide staan van Asus en voor bureauwerk en zo is dat wel fijn maar vraag me af of 800R niet te agressief is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan