Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

Ik heb voor 2250euro een PC samen gesteld met een 5070ti. Wel de Asus Prime, dus niet stilste.
De Arctic 360 is momenteel niet voorradig (kost maar 10euro meer dus zou die pakken), dus dit is met een 240.

Steek er een 5070 of 9070XT in en je zit onder de 2000euro.

@Enj0i^
De AMD Powercolor Helhound 9070(XT) is vrij stil. Sapphire Pulse en Nitro ook volgens reviews. De Pulse en Pure (witte Pulse) net wat stiller dan de duurdere Nitro hier (de nitro is OC).

Los daarvan
De 9060XT 16Gb is nu uit sinds 5 juni.

Voor de 1080p gamer een leuke budget kaart, zeker als de 16Gb versie nog wat zakt in prijs. De 8Gb versie aan 320€ is wel nog ca va naar vandaag normen.

Wil je alles op high ultra en RTX on en 1440p minimum koop je zo geen kaart.
Beide zijn sowieso geen Ray Tracing monsters.

Afijn, wat concurrentie is goed.

Laatst bewerkt:
Heeft er trouwens iemand al problemen gehad met de 9070XT? Voor een kennis een PC gebouwd met die kaart en tijdens Assetto Corsa EVO crashed de driver om de 5 botten. Bij ACC gaat het wel prima. Nieuwe drivers lossen niks op.

Ik wil graag een nieuwe pc en het lijkt mij logisch te vertrekken van het duurste component.

Mijn totale budget is 2000 euro, en dus dacht ik om ongeveer 800-900 euro over te hebben daarvoor voor de grafische kaart?

Wat is op dit moment de beste kaart om voor dat budget te kopen denken jullie? Het is dus vooral om te gamen.

- Belangrijk is dat ik allergisch ben voor geluid, dus als een bepaald model gekend is voor die 'coil whine' valt die sowieso af

Ik wil ook graag meegeven dat er niet echt haast is, stel dat deze periode bijvoorbeeld heel slecht is voor nieuwe kaarten en jullie me zeggen dat ik beter 3-4 maand wacht omdat er dan betere prijzen of betere kaarten zullen zijn, dan is dat ook helemaal ok voor mij.

Maar dus als er nu een top kaart is voor een goede prijs binnen mijn budget, let me know :)

Je kan ook altijd naar vorige gen gaan. Die zijn ook nog altijd heel goed voor gaming. Scheelt misschien een aantal fps t.o.v. de 9800X3D.

Je kan ook altijd naar vorige gen gaan. Die zijn ook nog altijd heel goed voor gaming. Scheelt misschien een aantal fps t.o.v. de 9800X3D.

Thx!

Maar is toch ook gewoon een 9070 xt in je mandje?

Ik zie dat velen hier waterkoeling nemen, ik heb al vaak gehoord dat die pomp lawaai maakt na een tijdje …

Ik ben hier dan toch maar gegaan voor een upgrade van RTX 3060 Ti 8GB naar RTX 5060 Ti 16GB. De RTX 3060 Ti was op minder dan een halve dag verkocht aan nog goede prijs, maar de waarde van die kaart gaat ook alleen maar zakken vanaf hier... dus met dat in 't achterhoofd vond ik het toch wel het juiste moment om hem weg te doen.

Verschil gaat voelbaar zijn, maar ook niet spectaculair. Van 8GB naar 16GB gaat wel een pak beter zijn natuurlijk. Het is wat kantje-boordje met mijn RTX 3060 Ti in Doom: The Dark Ages op UWQHD-resolutie. 8GB VRAM is gewoon ook veel te weinig geworden voor nieuwe PC-games die nu uitkomen. "DLSS Performance" werkt fantastisch om een betere frame rate te halen, maar de blurriness doet toch ook wat afbreuk aan de game ervaring...

Ben het er wel helemaal mee eens dat de 5000-reeks in het algemeen niet zo bijzonder is t.o.v. de vorige generatie en dat de 9070 XT waarschijnlijk de beste optie is op dit moment. Maar dan kom ik ook al in een te hoge prijsklasse voor mij als maar occasionele PC-gamer.
DLSS Quality is het beste compromis meestal tussen beeldkwaliteit en FPS. Hogere FPS en je moet nauwelijks inboeten aan beeldkwaliteit.

Thx!

Ik zie dat velen hier waterkoeling nemen, ik heb al vaak gehoord dat die pomp lawaai maakt na een tijdje …

Die 9070XT's zijn heel goed. Kan je vergelijken met een 5070 Ti qua prestaties, maar minstens €100 goedkoper.

Die AIO waterkoelingen zijn wel heel deftig en stil ook.

Heb al veel systemen gebouwd met de Arctic Freezer III 360's en ook recent een systeem met zo'n Corsair Nautilus 360 RS en als je die pomp snelheid wat kan beperken in de BIOS hoor je die amper draaien.

9070 XT is tegenwoordig een stukje goedkoper geworden, stel dat ik nu zou upgraden zou ik ook daarvoor gaan ipv een 5070 Ti.

Heeft er trouwens iemand al problemen gehad met de 9070XT? Voor een kennis een PC gebouwd met die kaart en tijdens Assetto Corsa EVO crashed de driver om de 5 botten. Bij ACC gaat het wel prima. Nieuwe drivers lossen niks op.
Geen problemen bij mij. Voornamelijk AC Origins gespeeld, beetje Rocket League, DCS in VR (Quest 3). Ben momenteel volop aan het benchmarken met 3DMark en een paar aantal games om de undervolt en OC van mijn gpu in kaart te krijgen, zal het resultaat wanneer volledig klaar misschien hier ook posten. Buiten een complete systeemcrash op 2850MHz VRAM en een paar applicatie crashes op -90mV core voorlopig geen issues.

DLSS Quality is het beste compromis meestal tussen beeldkwaliteit en FPS. Hogere FPS en je moet nauwelijks inboeten aan beeldkwaliteit.

Het spijtige aan DLSS is dat het sommige games lelijk maakt. In Red Dead Redemption 2 bijvoorbeeld wordt het main character en objecten als planten, bomen plots heel korrelig... Doom: The Dark Ages met DLSS Performance met mijn RTX 3060 Ti (was noodzakelijk voor deftige frame rate) vond ik ook lelijk geworden. Maar voor veel games is het een schitterende feature om alles vloeiender te maken.

Het spijtige aan DLSS is dat het sommige games lelijk maakt. In Red Dead Redemption 2 bijvoorbeeld wordt het main character en objecten als planten, bomen plots heel korrelig... Doom: The Dark Ages met DLSS Performance met mijn RTX 3060 Ti (was noodzakelijk voor deftige frame rate) vond ik ook lelijk geworden. Maar voor veel games is het een schitterende feature om alles vloeiender te maken.
Alles hangt van uw base resolutie af. Maar DLSS performance ziet er enkel op 4K ok uit. Voor 1440p pak je best quality.

Ik heb die sinds een dikke maand (volledig nieuw systeem), en vorige week plots random freezes, na 5 liniten gevolgd door een crashreport van AMD. Ik begon al het ergste te vrezen, maar na de 5e keer viel me toevallig op dat de rgb's van m'n Corsair K70 uitvielen en random begonnen te verkleuren in het basis kleurschema.
Even gegoogled en blijkt dat iCue de drivers van m'n 9070XT deden crashen. ICue verwijderd en geen crashes meer gehad 🤣

Bij m'n vrouw haar PC (nieuw systeem sinds december) zorgde iCue voor bsod's.

Wat een kutprogramma is dat zeg..

Thx!

Ik heb een "ASUS PRIME LC 360 ARGB" voor m'n Ryzen 7 9700x, en ik hoor die enkel de moment dat hij opstart of stopt voor 1 seconde.

Ik moet wel nog eens algemeen naar m'n fan speeds kijken, want ik denk dat die te hard staan, die zijn vrij luid. Luider dan m'n vrouw haar PC, maar wel 5x stiller dan m'n vorige.

Waterblok is ook geleverd, dus van't weekend kan ik er eindelijk aan beginnen 🥳.

pwAliRU.jpeg

Om 12u 's middags begonnen en tegen 22u pas klaar. Maar de PC draait.
Is niet 100% hoe ik het wil, had niet genoeg juiste fittings meer.

Alphacool heeft een goed waterblokske, max temps onder 100% load is 59°C.

vuoxeLA.jpeg

Laatst bewerkt:
Die kaarten verkleinen gigantisch he... Heb vorige maand een 5090 geblocked en die kaart is nog niet half zo groot...

Die kaarten verkleinen gigantisch he... Heb vorige maand een 5090 geblocked en die kaart is nog niet half zo groot...
Zegt dat wel. Die kaart is nu half zo lang 😅

Zelfs mijn Cablemod 12v 2x6-kabel is een klein beetje te kort en had 60cm gekozen.
Had beter 75cm gekozen. Maar voor €70 ga ik niet direct een andere bestellen 😅.

Die radiator zit daar vanonder in de case zie ik. Langs waar verliest die dan zijn warmte, want warmte stijgt.

Ziet er wel mooi uit, zo een volledig watergekoelde setup, maar het is echt werk voor hobbyisten, ik zou er het geduld niet voor hebben ;)

Die radiator zit daar vanonder in de case zie ik. Langs waar verliest die dan zijn warmte, want warmte stijgt.
Er zit ook ene boven. Waarschijnlijk onderaan intake en bovenaan exhaust.
Warmte stijgt inderdaad, maar met een paar fans er op, kun je die ook de andere kant laten uitgaan. Op mijn Fractal Design R6 had ik front intake en top exhaust. Dan eens de top veranderd naar intake en mijn temperaturen waren beter. Je trekt dan geen warme lucht door de bovenste radiator. Ik zat toen wel met 6 intakes en maar 1 exhaust, maar gezien de hele achterkant en onderkant geperforeerd is, was dat geen issue. In andere cases die niet zo open zijn, zal dat misschien wel een issue zijn.

Ziet er wel mooi uit, zo een volledig watergekoelde setup, maar het is echt werk voor hobbyisten, ik zou er het geduld niet voor hebben ;)
Bovenaan zit ook een radiator en de fans steken er bovenop (anders paste die distro niet) om de warmte weg te halen. De warme lucht passeert inderdaad langs boven dus de bovenste radiator zal wat warmer worden bij hoge belasting, maar uiteindelijk balanceert de temperatuur van de koelvloeistof wel door de onderste die de koude lucht aanzuigen.

Is een serieuze bezigheid wel, niet voor alle weken te doen 🤣.

Klopt, er zitten 3 fans nog bovenaan de radiator voor exhaust.

Fan van de voeding is ook exhaust maar die draait nooit 😅.

Laatst bewerkt:
Warmte stijgt inderdaad, maar met een paar fans er op, kun je die ook de andere kant laten uitgaan. Op mijn Fractal Design R6 had ik front intake en top exhaust. Dan eens de top veranderd naar intake en mijn temperaturen waren beter. Je trekt dan geen warme lucht door de bovenste radiator. Ik zat toen wel met 6 intakes en maar 1 exhaust, maar gezien de hele achterkant en onderkant geperforeerd is, was dat geen issue. In andere cases die niet zo open zijn, zal dat misschien wel een issue zijn.
Ik heb jouw build toen gekopieerd, ook met 6x intake en 1x exhaust en dat klopt als een bus.

Ik heb die 2 GTS 360 rads nog liggen, maar ik ben nu naar een Fractal Design North XL gegaan omdat die wat netter past in mijn interieur. Ik twijfel om alles terug op water te zetten (9950x / 5070Ti TUF). Ik heb nu aan NH-U12A cooler (wat een beest) en 6 Noctua fans 4 intake, 2 exhaust. Prima tijdens idle maar als ik de GPU wat belast is het toch wel een luide affaire. Minder geluid onder load zou beter zijn...

Terug
Bovenaan