Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

Heb momenteel een RTX 3060 Ti Founders Edition met 8GB VRAM in een mini ITX systeem. Ik ben hierdoor beperkt tot videokaarten die maximum 2 slots in beslag nemen. En ook een voeding met een vermogen van 750 watt.

Wat zou voor mij een goede upgrade kunnen zijn met Doom Dark Ages en de nieuwe GTA (volgend jaar) in het vooruitzicht?
5060 Ti 16GB lijkt mij dan bijna mijn enige optie? 9070 XT kan misschien ook, maar de voeding wordt wel wat krap?

Ik speel niet competitief, maar wel op 3440x1440 en haal toch graag 60 fps... die 8GB VRAM wordt toch krap voor de toekomstige games. Kaarten met 12GB slaag ik liever over om ineens voor 16GB VRAM te gaan.

Laatst bewerkt:
Ja, ik snap niet goed waarom je zou een 5070 pakken met 12 GB VRAM terwijl een 9070 (non-XT) 16 GB VRAM heeft?
Snap ik ook totaal niet. Das nu net de reden dat ik mijn 4070Ti verkocht hebt en een 9070 XT heb aangekocht. Die 4GB VRAM extra is echt wel broodnodig. En ik kan mij ook totaal niet meer vinden in hoe Nvidia is afgegleden naar een smerige corpo company... Tis daar enkel nog AI wat telt en voor de rest trekken ze zich geen hol meer aan wat de klanten betreft...

Snap ik ook totaal niet. Das nu net de reden dat ik mijn 4070Ti verkocht hebt en een 9070 XT heb aangekocht. Die 4GB VRAM extra is echt wel broodnodig. En ik kan mij ook totaal niet meer vinden in hoe Nvidia is afgegleden naar een smerige corpo company... Tis daar enkel nog AI wat telt en voor de rest trekken ze zich geen hol meer aan wat de klanten betreft...
Voor 1080p misschien, maar dan vraag ik mij af wie nog op 1080p wilt spelen op pc tegenwoordig, buiten esports dan.

Voor 1080p misschien, maar dan vraag ik mij af wie nog op 1080p wilt spelen op pc tegenwoordig, buiten esports dan.
enkel als ge op een 4k monitor speelt is die 4GB echt nodig, wat voor 97% niet het geval is...

ik heb hier zelf een 4070ti met 12GB waar ik op een 1440p x 3440p widescreen mee speel en heb geen problemen

Ik zal het anders zeggen: voor mij is die 4GB extra VRAM broodnodig. Vooral in MSFS 2024, want dat speel ik wel frequent en op bepaalde luchthavens zat ik al aan de VRAM limiet dus hopelijk nu een extra buffer en minder stutters daar.

Heb momenteel een RTX 3060 Ti Founders Edition met 8GB VRAM in een mini ITX systeem. Ik ben hierdoor beperkt tot videokaarten die maximum 2 slots in beslag nemen. En ook een voeding met een vermogen van 750 watt.

Wat zou voor mij een goede upgrade kunnen zijn met Doom Dark Ages en de nieuwe GTA (volgend jaar) in het vooruitzicht?
5060 Ti 16GB lijkt mij dan bijna mijn enige optie? 9070 XT kan misschien ook, maar de voeding wordt wel wat krap?

Ik speel niet competitief, maar wel op 3440x1440 en haal toch graag 60 fps... die 8GB VRAM wordt toch krap voor de toekomstige games. Kaarten met 12GB slaag ik liever over om ineens voor 16GB VRAM te gaan.

RTX 2060 super of RX 6600 is minimum spec voor Doom: The Dark Ages.

Deze 16Gb kaart is een optie. Wel 100 a 150€ duurder dan een 5060Ti 16Gb, maar 5070Ti performance aan 220W maximum
Voor uw voorkeursresolutie (tussen 1440p en 4k) toch best wat power.

2 slots achteraan de case, en een halve slot extra clearance nodig in de case nodig voor de koeler

21 mei komt de RX 9060XT 16Gb uit. Misschien ook een optie, maar waarschijnlijk niet echt een bijna 4k kaart.

Geen modulaire of vervangbare PSU? Corsair RM750x of RM850x(shift) bvb zijn even groot dacht ik.

Een RTX 4070 super 12Gb is ook krachtiger dan de 5060Ti zoals reeds gezegd. Voor bijna 4k zal een 9070XT ook beter zijn als je er ene vind in 2.5 of 2 slots ...

Laatst bewerkt:
RTX 2060 super of RX 6600 is minimum spec voor Doom: The Dark Ages.

Deze 16Gb kaart is een optie. Wel 100 a 150€ duurder dan een 5060Ti 16Gb, maar 5070Ti performance aan 220W maximum
Voor uw voorkeursresolutie (tussen 1440p en 4k) toch best wat power.

2 slots achteraan de case, en een halve slot extra clearance nodig in de case nodig voor de koeler

21 mei komt de RX 9060XT 16Gb uit. Misschien ook een optie, maar waarschijnlijk niet echt een bijna 4k kaart.

Geen modulaire of vervangbare PSU? Corsair RM750x of RM850x(shift) bvb zijn even groot dacht ik.

Een RTX 4070 super 12Gb is ook krachtiger dan de 5060Ti zoals reeds gezegd. Voor bijna 4k zal een 9070XT ook beter zijn als je er ene vind in 2.5 of 2 slots ...
Er zijn wel wat 9070 (XT) kaarten te vinden met 2 slots, maar het is beperkt. Vraag mij ook af of het wel een goed idee is om zo een kaart in en mini ITX case te steken (thermisch gezien). Ik heb verder de Corsair RM750x en volgens wat ik hier en daar lees, zou dat toch voldoende moeten zijn voor een 9070 (XT).

Was mij er verder totaal niet van bewust dat er een 9060 XT kwam, maar als ik de specs zo zie, dan is dat letterlijk "een halve 9070 XT" als je memory bandwidth en stream processors bekijkt...

Ik zit verder ook nog "vast" aan het AM4-platform, dus PCI Express 5 valt daardoor ook af... Beetje jammer, want de nieuwe generatie kaarten zou nooit helemaal 100% hun benen kunnen strekken in mijn systeem.

Dan denk ik de kat toch nog even uit de boom te kijken en nog even vast te houden aan de RTX 3060 Ti... Op zich ging dat nog vrij vlot met Doom Eternal op hoge settings op 3440x1440, maar de kaart begon toch te zweten bij inschakelen van ray tracing... En dat kan je bij Dark Ages jammer genoeg niet meer uitzetten.

Ik blijf fan van small form factor cases, maar mini ITX komt toch ook met zijn beperkingen voor GPUs. Veel opties vallen af door de beperking van 2 slots. :)

Allé, goed nieuws voor wie wil upgraden. Bijna alle kaarten zijn voor MSRP te koop op de 5090 en de AMD kaarten na.

GPU is geleverd, nu nog wachten tot de waterblock op stock is.
Uiteindelijk toch een Ti gekozen, scheelde €200 🤷 en kom ik mss wat langer toe.

6orvibW.jpeg

Hardware reviewers die hun reputatie met Nvidia op het spel zetten, maar het mag gezegd worden als Nvidia hen wil chanteren.
Gamers zijn de pineut nu Nivdia vooral op AI inzet. Tjah, grote beursbedrijven ... de aandeelhouders en het geld praten.

Nvidia werd net groot door PC gamers, dat maakt het extra zuur.

Die stond 823euro gisteren of eergisteren bij caps. Ook nog zitten naar kijken voor m’n 2e pc, maar ik wacht nog ff tot de winter.
Dat kan wel. Kon ook de gewone versie zijn ipv de OC. De prijzen van die Inno3d kaarten fluctueerde hard de afgelopen dagen. Had die vorige week donderdag al besteld. Dus net te vroeg gekocht.

Is nog altijd goedkoper dan de gewone versie bij Megekko, dus ben content.

Dat kan wel. Kon ook de gewone versie zijn ipv de OC. De prijzen van die Inno3d kaarten fluctueerde hard de afgelopen dagen. Had die vorige week donderdag al besteld. Dus net te vroeg gekocht.

Is nog altijd goedkoper dan de gewone versie bij Megekko, dus ben content.
Het inderdaad de niet OC versie zijn. Was de goedkoopste in Tweakers pricewatch

Waterblok en Distro zijn ook besteld.

Distro is voor de Lian Li PC-O11 Dynamic Evo maar de gaten voor de fittings komen wel overeen en heb max 36cm tussen de 2 rads, dus past net, mits wat modding en fabriceren van beugels e.d.

frWM8W7.png

u6GXfvo.jpeg

Ik ben hier dan toch maar gegaan voor een upgrade van RTX 3060 Ti 8GB naar RTX 5060 Ti 16GB. De RTX 3060 Ti was op minder dan een halve dag verkocht aan nog goede prijs, maar de waarde van die kaart gaat ook alleen maar zakken vanaf hier... dus met dat in 't achterhoofd vond ik het toch wel het juiste moment om hem weg te doen.

Verschil gaat voelbaar zijn, maar ook niet spectaculair. Van 8GB naar 16GB gaat wel een pak beter zijn natuurlijk. Het is wat kantje-boordje met mijn RTX 3060 Ti in Doom: The Dark Ages op UWQHD-resolutie. 8GB VRAM is gewoon ook veel te weinig geworden voor nieuwe PC-games die nu uitkomen. "DLSS Performance" werkt fantastisch om een betere frame rate te halen, maar de blurriness doet toch ook wat afbreuk aan de game ervaring...

Ben het er wel helemaal mee eens dat de 5000-reeks in het algemeen niet zo bijzonder is t.o.v. de vorige generatie en dat de 9070 XT waarschijnlijk de beste optie is op dit moment. Maar dan kom ik ook al in een te hoge prijsklasse voor mij als maar occasionele PC-gamer.

Ik wil graag een nieuwe pc en het lijkt mij logisch te vertrekken van het duurste component.

Mijn totale budget is 2000 euro, en dus dacht ik om ongeveer 800-900 euro over te hebben daarvoor voor de grafische kaart?

Wat is op dit moment de beste kaart om voor dat budget te kopen denken jullie? Het is dus vooral om te gamen.

- Belangrijk is dat ik allergisch ben voor geluid, dus als een bepaald model gekend is voor die 'coil whine' valt die sowieso af

Ik wil ook graag meegeven dat er niet echt haast is, stel dat deze periode bijvoorbeeld heel slecht is voor nieuwe kaarten en jullie me zeggen dat ik beter 3-4 maand wacht omdat er dan betere prijzen of betere kaarten zullen zijn, dan is dat ook helemaal ok voor mij.

Maar dus als er nu een top kaart is voor een goede prijs binnen mijn budget, let me know :)

Terug
Bovenaan