Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

5070 Ti staan momenteel aan 1400-1500 EUR, in welke wereld ben je daarmee beter af?

Heel die nieuwe launches van GPU's zijn gewoon te idioot voor woorden, iedereen zou beter enkele maanden wachten tot er misschien een genormaliseerde markt is. De echte casual gamers kunnen ook veel beter een console kopen op deze manier.
Ja tegen dat ze hopeloos verouderd zijn en de volgende gen er is met een node shrink + neiuwe architectuur ga je ze idd kunnen kopen aan msrp. Er zijn trouwens wel hier en daar 5070ti op te vissen voor < 1000 euro en dan heb je wel een kaart die dlss 4 heeft , rt , gsync, nvenc en alle andere shit die net iets beter is dan het amd equivalent.

Enige reden dat die amd kaarten nu zo felbegeerd zijn is omdat Nvidia maar een 3-4% uplift heeft per CUDA core tov vorige gen. De 15-20% uplift tov vorige gen is puur door ddr7 en wat meer power en cuda cores.

Het is al bevestigd dat die amd kaarten enkel duurder gaan worden. Zelf al normaliseren ze de stock binnen enkele maanden en vinde je eentje voor 750 euro, ben je er vet mee Als ze kort daarna afkomen met een node shrink en architectuur + dlss 5 en path tracing cores of whatever. Ze vinden wel iets om u buyers remorse te geven. Net zoals al die mensen die net een 7000 series van amd gekocht hebben om nu geen fsr4 te krijgen en voor de rest van de levensduur van die kaart moeten spelen op dat fsr3 blurfestijn.

Wie vandaag die kaart heeft aan 699 en binnen 3 jaar moet upgraden omdat ze verouderd is heeft de beste koop gedaan hè. Wie ze binnen een jaar koopt aan msrp kan er een jaar minder lang mee doen.

De levensduur van een gpu begint te lopen vanaf de launchday; niet wanneer jij afrekent aan de kassa. Dat is iets wat veel mensen vergeten.

Laatst bewerkt:
Een witte xfx mercury 9070xt OC dan maar. 820 euro wel maar beter dan 900+ of de huidige Megekko. Kom van vega 56.

Voorkeur was 5070ti maar ik had echt geen zin 1k+.

De MSRP was sowieso ook hier fake.

MSRP heeft sowieso al niets te zien met AIB prijzen en is nog eens zonder BTW gerekend.

Als je eentje voor 820 EUR kan kopen in de huidige markt is dat gewoon netjes. Het is ook gewoon een uitstekende kaart als ik de uitgebreide benchmarks bekijk. RT performance en FSR4 zijn gewoon goed. Al heb je dat laatste niet nodig op 1440p. Moest ik geen 7900XT hebben dan zou ik zelf eentje proberen hunten.

Laatst bewerkt:
MSRP heeft sowieso al niets te zien met AIB prijzen en is nog eens zonder BTW gerekend.

Als je eentje voor 820 EUR kan kopen in de huidige markt is dat gewoon netjes. Het is ook gewoon een uitstekende kaart als ik de uitgebreide benchmarks bekijk. RT performance en FSR4 zijn gewoon goed. Al heb je dat laatste niet nodig op 1440p. Moest ik geen 7900XT hebben dan zou ik zelf eentje proberen hunten.
1 euro = 1.11dollar
21% btw

Msrp = usd excl btw = +- euro prijs inc btw .

Alle msrp kaarten zaten tussen de 685 en 720 euro vandaag om 15u. Elke keer je refreshte kwam er 50 euro bij door de vraag lol 🤣

Er stonden een 4tal modellen ( zeker 1 van elk merk )aan msrp te koop vandaag. Dit is puur gescalp door de shops.

820 is geen goede Prijs, dat is 120 extra voor een kaart die 3% sneller is.

Tenzij jij 18% opleggen voor 3% meer performance een goede deal vind, maar daarvoor moet je bij nvidia zijn nu.

Die overclock/ rgb/ kaarten mogen 50-60 euro duurder zijn , echt geen 120. Daarmee koop je in normale omstandigheden een kaart van een tier hoger.

Als je denkt dat 18% boven msrp betalen een goede deal is ben jij deel van het probleem.

Laatst bewerkt:
1 euro = 1.20 dollar
21% btw

Msrp = usd excl btw = euro prijs inc btw .

Er stonden verschillende modellen aan msrp te koop vandaag. Dit is puur gescalp door de shops.

820 is geen goede Prijs, dat is 120 extra voor een kaart die 3% sneller is.

Tenzij jij 18% opleggen voor 3% meer performance een goede deal vind, maar daarvoor moet je bij nvidia zijn nu.

Die overclock/ rgb/ kaarten mogen 50-60 euro duurder zijn , echt geen 120. Daarmee koop je in normale omstandigheden een kaart van een tier hoger.

Als je denkt dat 18% boven msrp betalen een goede deal is ben jij deel van het probleem.
Dus ik ben deel van het probleem? Ik ben niet degene die aan de vraag kant zit en mee de prijs omhoog drijft. Ik heb nog nooit een kaart op launch gekocht. Ik raad trouwens geen enkele (casual) gamer aan om nu een kaart te kopen. Dit is puur voor de enthusiasts met een groot budget.

Ik stel gewoon dat de 820 EUR een goede prijs is tegenover de huidge NVIDIA varianten, zeker voor iemand die dan toch nu heel graag een kaart wil kopen.

Dus ik ben deel van het probleem? Ik ben niet degene die aan de vraag kant zit en mee de prijs omhoog drijft. Ik heb nog nooit een kaart op launch gekocht. Ik raad trouwens geen enkele casual gamer aan om nu een kaart te komen. Dit is puur voor de enthusiasts met een groot budget.

Ik stel gewoon dat de 820 EUR een goede prijs is tegenover de huidge NVIDIA varianten, zeker voor iemand die dan toch nu heel graag een kaart wil kopen.
beste deals zijn meestal op launch. Ik heb mijn 3080 indertijd ook voor 699 gekocht op launch day.

Die tuf 3080 is daarna nooit meer onder de 1000 euro gezakt.

Met deel van het probleem bedoel ik mensen aan te moedigen voor een kaart te kopen die overpriced is.

Was trouwens verkeerd De msrp is 599 dollar hè. Geen 699.

Dat is omgerekend 652 euro inc btw. Dus 820 euro is 27% meer betalen dan een msrp. Dat is schandalig.

5070ti msrp is 998 euro, dus die nvidia kaarten zijn in principe niet meer beript dan wat er nu met amd gebeurd.

Laatst bewerkt:
599 dollar is zonder btw. Voor Europa is het 695 inc btw.
Die 695 is fake want het is al uitgekomen dat AMD 50 dollar korting moest geven. Zeer beperkt en enkel eerste shipment.

Ik heb geprobeerd voor 695.. maar tsja..de prijs gaat niet terug naar dat zakken.

beste deals zijn meestal op launch. Ik heb mijn 3080 indertijd ook voor 699 gekocht op launch day.

Die tuf 3080 is daarna nooit meer onder de 1000 euro gezakt.

Met deel van het probleem bedoel ik mensen aan te moedigen voor een kaart te kopen die overpriced is.

Was trouwens verkeerd De msrp is 599 dollar hè. Geen 699.

Dat is omgerekend 652 euro inc btw. Dus 820 euro is 27% meer betalen dan een msrp. Dat is schandalig.

5070ti msrp is 998 euro, dus die nvidia kaarten zijn in principe niet meer beript dan wat er nu met amd gebeurd.
Ik zeg in mijn eerdere posts om enkele maanden te wachten. Volgens u zijn ze dan al hopeloos verouderd.

Als ik tegen iemand zeg dat zijn koop van 820 ipv 695 nog deftig is, is het ook niet goed. Het is al duidelijk dat 695 ook niet de prijs in de toekomst zal zijn. AIB verkopen nooit aan MSRP, AMD moest ze nu al sponsoren omdat ze zelf geen kaart uitbrengen.

Wat is dan wel goed? Ik kan geen verkoopprijzen in de winkel aanpassen 😬

Ik zeg in mijn eerdere posts om enkele maanden te wachten. Volgens u zijn ze dan al hopeloos verouderd.

Als ik tegen iemand zeg dat zijn koop van 820 ipv 695 nog deftig is, is het ook niet goed. Het is al duidelijk dat 695 ook niet de prijs in de toekomst zal zijn. AIB verkopen nooit aan MSRP, AMD moest ze nu al sponsoren omdat ze zelf geen kaart uitbrengen.

Wat is dan wel goed? Ik kan geen verkoopprijzen in de winkel aanpassen 😬
Haha , sorry gewoon gefrustreerd. Eigenlijk zou iedereen ze er gewoon mee moeten laten zitten en hun een ps5 kopen.

Je kan in de huidige situatie inderdaad niet winnen als consument.

De zoveelste paper launch. Had hier miin zinnen opgezet maar geen tijd als werkmens.

Dacht dat ze voorraad hadden opgebouwd sinds januari??

Nuja de usual suspects ala alternate scalpen volop.

Kheb net op 2de hands een 4080 Super op de kop getikt voor 1000€. Ik kon echt nimmer wachten mee al dieje zever. 🙃

Al afgehaald, hopelijk werkt ze ook. Kan ze pas morgen testen -.-

Haha , sorry gewoon gefrustreerd. Eigenlijk zou iedereen ze er gewoon mee moeten laten zitten en hun een ps5 kopen.

Je kan in de huidige situatie inderdaad niet winnen als consument.
Je hebt gelijk.. en zeker met winkels zoals Megekko, Alternate en Azerty.
De Nederlandse Alternate heeft zonet nog een drop gehad aan 695 euro (en ook om 18u dus interval van 3u). Op de Belgische site word je gewoon gescalped.

Megekko was zeer bizar. Continu serverproblemen maar van zodra de 695 euro modellen uitverkocht waren ging de site zonder problemen maar de prijzen zijn gewoon duurder dan een 7900XTX. Megekko ga ik in het algemeen ook gewoon mijden met dit soort praktijken.

Je moet trouwens goed opletten dat je de XT versie hebt met de prijzen die zo dichtbij elkaar liggen soms.

GPU markt is gewoon fucked up.

Je hebt gelijk.. en zeker met winkels zoals Megekko, Alternate en Azerty.
De Nederlandse Alternate heeft zonet nog een drop gehad aan 695 euro (en ook om 18u dus interval van 3u). Op de Belgische site word je gewoon gescalped.

Megekko was zeer bizar. Continu serverproblemen maar van zodra de 695 euro modellen uitverkocht waren ging de site zonder problemen maar de prijzen zijn gewoon duurder dan een 7900XTX. Megekko ga ik in het algemeen ook gewoon mijden met dit soort praktijken.

Je moet trouwens goed opletten dat je de XT versie hebt met de prijzen die zo dichtbij elkaar liggen soms.

GPU markt is gewoon fucked up.
NL alternate levert helaas niet naar belgie :/

in britland zijn de prijzen wel deftig. de goedkoopste al gezien aan omgerekend 652 euro.

saphire pulse bvb aan 570 pond.

NL alternate levert helaas niet naar belgie :/

Doen ze wel hoor. Al moet je daarvoor wel even contact opnemen met hun klantendienst. Ze maken dan een gepersonaliseerde offerte op waarin de verzendkosten naar België zijn opgenomen. Nu ging het bij mij niet om een gewild en bijna altijd uitverkocht item en was er tijd om met de klantendienst te e-mailen. Toch meen ik dat webwinkels actief in de EU verplicht zijn om gelijkaardige maatregelen aan te bieden.

Misschien eens proberen?

De zoveelste paper launch. Had hier miin zinnen opgezet maar geen tijd als werkmens.

Dacht dat ze voorraad hadden opgebouwd sinds januari??

Nuja de usual suspects ala alternate scalpen volop.
Hangt er vanaf wat je wil uitgeven maar bij Azerty bv kan je verschillende modellen gwn bestellen. Het is geen paper launch ... kaarten genoeg te krijgen maar je moet er voor willen betalen. Bij Nvidia kan je ze niet krijgen zelf al zou je geld zat hebben. Er was na de werkuren ruim stock .. enkel de niet OC modellen die aan "MSRP" gingen waren direct weg.

Ik heb bijna deze gekocht toen ze €850 stond maar dan toch beslist me niet te laten meeslepen in dat circus. Ze stond eerst blijkbaar aan €765 wat "schappelijk" was voor een witte OC kaart. Staat nu €899

Megekko daar bestel ik nooit iets meer ... heb heel die launch gevolgd en is echt absurd wat die durven aanrekenen en hoe ze te werk zijn gegaan. Heel dat gezever met stock achterhouden en dan de prijs met €100-200 verhogen per keer dat deze on en offline ging. Toen ik bij azerty keek naar die steel legend aan €850 stond die bij megekko aan €950 (zo maar eventjes €100 er bovenop ivg met Azerty) Alternate quasi hetzelfde gezever.

Retailers drijven systematisch de prijs op zelf met stock achter de hand. Dit kan in mijn ogen niet meer. Ze spelen zelf voor scalper (ook de reden dat deze kaarten amper gescalped worden ... er is stock en de prijzen zijn absurd).

Op videocardz staat zelf een artikel hoe retailers eigenlijk opgedragen worden de eerste exemplaren aan "MSRP" te verkopen en dan de prijs te verhogen. Te gek voor woorden. En het lijkt exact te zijn wat er gebeurd is zowel hier als elders in de EU. Wat ik niet snap is dat retailers van de AIB's carte blanche krijgen qua prijs ... het is alsof ze mogen vragen wat ze willen.

Ik ben het echt KOTSMOE heel dat gedoe met grafische kaarten (sinds de crypto boom). Ik ben al sinds de ATI radeon 9000 series (ja die van beginjaren 2000) bezig met zelf mijn pc's samenstellen en gamen maar nu ben ik het echt zat. Ik zoek wel een andere hobby en of hou me bezig met Retro games.

Mijn huidige AM5 pc heeft geen dedicated GPU (mijn 6700xt verkocht met volledige pc) ik ging zien wat dit gaf maar aan €800-900 voor "midrange" kunnen ze hem kussen.

Laatst bewerkt:
Ik zeg het, casual en jonge/nieuwe gamers gaan nog meer naar consoles geduwd worden. Veel meer bang for buck. Als de eisen niet ultra settings op AAA titels zijn koop je voor pc gewoon ook iets 2dehands.

Dit was geen paper launch, er zijn foto's van bv. Microcenters die torens kaarten hadden in vergelijking met de handvol kaarten van Nvidia. De prijs wordt gewoon gezet door o.a. de winkels die willen profiteren van de huidige situatie die gecreëerd is door Nvidia.

Ik zeg het, casual en jonge/nieuwe gamers gaan nog meer naar consoles geduwd worden. Veel meer bang for buck. Als de eisen niet ultra settings op AAA titels zijn koop je voor pc gewoon ook iets 2dehands.

Dit was geen paper launch, er zijn foto's van bv. Microcenters die torens kaarten hadden in vergelijking met de handvol kaarten van Nvidia. De prijs wordt gewoon gezet door o.a. de winkels die willen profiteren van de huidige situatie die gecreëerd is door Nvidia.
Console + game pass of psn+ en je bent er goedkoop vanaf om te beginnen gamen

Ik denk al niet dat veel mensen zullen klagen over de graphics op een ps5 en al zeker niet over de ps5 pro.

Ik zie nog altijd veel 9070 XT's boven de 900 euro staan, schandalig. Mijn goesting om een nieuwe GPU te kopen is over, denk dat ik nog wat ga voortdoen met mijn 3070 als het zo zit.

Ik zie nog altijd veel 9070 XT's boven de 900 euro staan, schandalig. Mijn goesting om een nieuwe GPU te kopen is over, denk dat ik nog wat ga voortdoen met mijn 3070 als het zo zit.
Ik heb nog een Vega64.

Rest van de build is ook 8 jaar oud. Dus niet echt ideaal om enkel de grafische kaart aan te passen. Al draait die de meeste games nog wel, al is het enkel minder ideaal voor de drivers. Daar zit een serieuze vertraging op.

Al zie je op tweakers wel regelmatig 1 passeren aan 820€ of zo. Maar het is nog aan de dure kant ja. Al is de nvidea RtX5070 Ti ook al vlot 1300 - 1500€... wat ik toch een bom geld vind hoor... Dan valt +/-800€ nog wel mee.

En 4k voor een 5090 ga ik er nu echt niet aan geven :p.

Terug
Bovenaan