Aankoopadvies: Gaming PC Budget €1500

Ik heb de ASUS ROG ASTRAL 5080.
Ik heb deze in Mei 1.649 Euro, deze kost nu 1.649 Euro.
Lexar NM790 1TB M.2 SSD heb ik 74,90 Euro betaald, nu kost 109,90 Euro.
Lexar NM790 4TB M.2 SSD heb ik 249,90 Euro betaald, nu kost deze 299 Euro.

Maar van dat RAM geheugen van 124,90 Euro naar 419 Euro is 294,10 Euro verschil.

GPU's gaan zeker volgen, maar in vertragende factor. Nvidia heeft al aan de board partners laten weten dat ze geen geheugen meer zullen leveren bij hun GPU chips en deze zelf op zoek zullen moeten gaan naar geheugen bij de fabrikanten. Wordt nog wel iets vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Recent ergens een bericht van een Microsoft dude gelezen dat ze een aanzienlijk deel van een AI datacenter (nog) niet konden inzetten door elektriciteitstekort. Laat ons hopen dat overheden de burgers niet in het duister zetten omwille van enkele AI slop memes.

Micron gaat ook stoppen met z'n Crucial merk, blijkbaar. Dus geen rechtstreekse verkoop aan de consument meer, enkel nog B2B.

Gisteren middag 2x 8GB kingston fury beast DDR5 5600Mhz gekocht aan 140€, was laatste set op bol.com van bol zelf. Via de tweakers prijswatch voor DDR5. Zag 300€-350€ of (veel) meer voor een basic 32GB set niet zitten.
Vandaag staat die set 2x 8GB terug aan 280€ (andere seller) :S

Kan dan toch de nieuwe pc bouwen (AMD CPU + GPU ipv Intel Nvidia dees keer) zonder me blauw te betalen aan RAM, en binnen 2-3 jaar wel die RAM upgraden naar 2x 16GB aan 100€.
Ik stream of multi task toch niet bij het gamen en speel de meeste zware AAA games meestal jaren later.

NVme drives en bestaande GPUs zijn tot nu nog okay prijsgewijs.

De RTX5000 Super is wel mogelijks uitgesteld, of die zou wel eens weer veel te duur kunnen zijn gezien die supers net meer VRAM gaan hebben.

Laatst bewerkt:
SSD's zijn de afgelopen weken/maanden ook anders al met 100% gestegen, RAM zit al aan 500%.

AMD heeft trouwens in alle stilte hun CPU's ook duurder gemaakt bij de distributeurs.

Micron die stopt met Crucial ook een pijnlijke.

Ouch. Ik vrees dat het een trend is die niet snel teruggedraaid gaat worden.

Ik vrees dat andere zaken zoals consoles ook niet gaan zakken in prijs dan? Dus beter nu een Switch 2 of PS5 Pro in huis halen als je twijfelt dan te wachten denk ik...

SSD's zijn de afgelopen weken/maanden ook anders al met 100% gestegen, RAM zit al aan 500%.

AMD heeft trouwens in alle stilte hun CPU's ook duurder gemaakt bij de distributeurs.

Je hebt gelijk ivm SSD's. Bij de 1TB modellen valt het minder op. De Lexar NM770 1TB bv van 70€ naar 110€. Die stond natuurlijk wel op zijn laagst.
Ik zie een NM990 1TB (nieuwe 5.0 gen) aan 110€ (min of meer launch prijs), ga ik bestellen vandaag dus voor mijn OS drive.

De tijd van goedkoop geheugen en goedkope opslagcapaciteit zou inderdaad wel even kunnen anders uitdraaien de komende jaren.
Ik heb analyses gelezen waar deze prijzencrisis worst case tot 2027 2028 duurt. Als er geen ander crisissen zijn zoals oorlog in Taiwan (spaar ons daar nu van here Jezus!)

AMD zou hogere kosten bij TMSC door rekenen. En hogere GDDR prijzen binnenkort (beide reeds vermeld hier door oa uzelf).
Ik zie AM6 ook al duurder uitvallen (ook meer cores alvast), maar dat is maar tegen 2027 zeker.
Als die blijven winnen van Intel zal er niet veel goedkoper of voormalig underdog meer aan zijn op de duur. Afijn, ik denk dat Intel nu meer verkoopt aan business (office etc) dan gamers.
Energie efficiëntie zou NOG belangrijker mogen worden... Prioriteit, gezien de hoeveelheid energie die AI extra opslorpt.

Die kleine AI taakjes op een zuinige NPU laten doen is 1 ding. Maar voor krachtige taken is het dan de GPU etc die dan goed gaat stroom vebruiken, en dat is nog maar op desktop niveau.

Gouden zaken? Eventjes RAM gewijs misschien, maar stock gaat ook snel als iedereen begint te hamsteren.
Maar ... als alles van particuliere computerverkoop daalt in 2026 door te hoge ram prijzen (en ook door ssd's en gpu's met iets of wat vram), en eigenlijk alles wat maar ram nodig heeft zoals consoles en smart phones, zal dat meer een negatief verhaal zijn voor die winkels.

Worst case raakt het de ganse gaming industrie hard en en alles met consumer geheugen

Micron stopt vanaf februari 2026 met consumer RAM en hun merk Crucial, dan zullen prijzen mogelijks nog eens stijgen als veel winkels zonder stock dreigen te raken of het met heel weinig moeten doen.
Samsung memory division weigerde zelfs geheugen aan hun eigen mobile division. De kassa zit bij AI.
Daar gaat gigantisch veel geld rond nu, maar als die miljarden investering niet zullen opbrengen jaren later, kan het wel eens exploderen.
JP Morgan waarschuwde al daaromtrent, en zij niet alleen. Er is daar veel geld die circuleert tussen tech bedrijven, maar dat moet ooit eens echt opbrengen ook.

Gamersnexus schetst hier een nogal sombere toekomst voor home computing en oppert het HAAS model (hardware as a service). Afijn we zien wel, Niemand heeft een glazen bol. De AI investeringsgekte kan exploderen of afkoelen, of niet elk 'evil' corporate plan lukt ook altijd.
Ik zie vooral emotionele Youtubers en hardware reviewers, dat is ook hun biz die geraakt wordt. Maar los van emotie is het ook realiteit.
Wel cru dat een Micron zoveel tax cadeau's en subsidies kreeg in de VS (oa om de tech industrie en productie in eigen land te houden en door lobbying), dat is consumentengeld. En nu FU zegt tegen die consument.

Springt China in de bres, kan de Euro ram produceren binnen zo veel jaren? Dat zijn grote vraagtekens.
Serieus wat ramificaties dus aan die ram crisis.

Laatst bewerkt:
Dus wie denkt een console te kopen stelt het beter niet uit, de prijzen zullen toch niet dalen voorlopig , leid ik er van af. Als ik zou mijn PC absoluut willen upgraden (omdat het nodig is om bepaalde games vlot te kunnen spelen) zou ik het ook niet laten, want net zoals met de crypto boom van 2020-2021 kan je dan blijven wachten.
Er is nog wel een verschil tussen upgraden voor wat meer toeters en bellen, of upgraden uit noodzaak.

AI en Data centers pesten de gamer alweer. De focus bij veel producenten ligt nu daarop, ipv bij DDR5 (en 4) RAM. En GDDR GPU geheugen nu ook zeer binnenkort.

Was toch van plan voor half december een stevige upgrade te bestellen, zal de mid range gpu dees week maar al in huis halen.

Lol, net even gechecked. Mijn ram is van 128 euro naar 299 euro gegaan... Kheb mijn pc september ineengestoken...

waarom? AI.
net zoals opslag/gpu.
Alles wat geheugenchips nodig heeft

Recent ergens een bericht van een Microsoft dude gelezen dat ze een aanzienlijk deel van een AI datacenter (nog) niet konden inzetten door elektriciteitstekort. Laat ons hopen dat overheden de burgers niet in het duister zetten omwille van enkele AI slop memes.

Micron gaat ook stoppen met z'n Crucial merk, blijkbaar. Dus geen rechtstreekse verkoop aan de consument meer, enkel nog B2B.

Tot 2028 beperking op consumenten DRAM bij SK Hynix... het wordt tijd dat die AI bubbel barst...

En volgende week kondigt Samsung memory division hetzelfde aan. De 3 RAM fabrikanten doen het alle 3 eigenlijk al een tijdje. Maar nu wordt het dus door schaarste op de consumer markt wel over duidelijk en komen er aankondigingen, alles moet wijken voor AI en de kweste naar AGI en de AI wedloop tussen China en de VS.

En volgende week kondigt Samsung memory division hetzelfde aan. De 3 RAM fabrikanten doen het alle 3 eigenlijk al een tijdje. Maar nu wordt het dus door schaarste op de consumer markt wel over duidelijk en komen er aankondigingen, alles moet wijken voor AI en de kweste naar AGI en de AI wedloop tussen China en de VS.

Een goed ding dat ik mijn nieuwe PC 3 maand geleden gekocht heb... heeft mij vlot 400€ bespaard tov huidige prijzen...
Ik heb ook geluk gehad.
Nieuwe PC in september in elkaar gestoken.

Crucial Pro RAM DDR5 64Go Kit (2x32Go) 6000MHz CL40, Mémoire Overclocking Gaming, Intel XMP 3.0 / AMD EXPO, (PC) Mémoire RAM 64Go DDR5, Blanc - CP2K32G60C40U5W

Verkocht door: Amazon.com.be
Retourperiode verlopen op november 20, 2025
€92,99

Nu: 493 euro :p

2x16. Die amazon titels zijn altijd misleidend wanneer je subkeuzes kan maken

Laatst bewerkt:
Same here, paar weken geleden dikke gaming pc in elkaar gestoken net op de moment dat de prijzen de hoogte in gingen.
Ik had em al enkele maanden op tweakers in pricewatch staan om er het beste moment uit te kiezen en het was de moment :biglaugh:

Nog niet officieel bevestigd, maar Nvidia zou vanaf 2026 40% minder RTX 5000 series kaarten gaan produceren.

Wie zijn GPU wil upgraden zou ik toch aanraden nu rond te kijken. Alle tekenen wijzen op slechte vooruitzichten en prijsstijgingen.

Terug
Bovenaan