9800X3D met RTX3070 - bottleneck voor 1080p gaming?

Tricolores

Member
Hi all,

Ik was één van de gelukkigen die een Ryzen 7 9800X3D op de kop kon tikken, hoera!

Volledige setup:
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC

Voor games zoals CS2 - die ik het vaakste speel - geeft dit toch enorme prestatiewinsten.
Ik game namelijk op 1080p - ik hecht veel meer belang aan hoge framerates dan aan hogere resoluties.

Mijn vraag nu is vrij simpel... Heeft het nut om begin volgend jaar mijn GPU te upgraden?
Is de 3070 een bottleneck op 1080p, voorkomt het dat ik de volledige kracht van de CPU kan gebruiken?

Bedankt voor jullie inzichten,
Tricolores

Hi all,

Ik was één van de gelukkigen die een Ryzen 7 9800X3D op de kop kon tikken, hoera!

Volledige setup:
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC

Voor games zoals CS2 - die ik het vaakste speel - geeft dit toch enorme prestatiewinsten.
Ik game namelijk op 1080p - ik hecht veel meer belang aan hoge framerates dan aan hogere resoluties.

Mijn vraag nu is vrij simpel... Heeft het nut om begin volgend jaar mijn GPU te upgraden?
Is de 3070 een bottleneck op 1080p, voorkomt het dat ik de volledige kracht van de CPU kan gebruiken?

Bedankt voor jullie inzichten,
Tricolores
Het lijkt me wat overbodig om uw GPU te upgraden voor bijvoorbeeld cs2 waar je wrs op 1280×960 4:3 stretched speelt en dus nu al 350-450 fps haalt.

Frametimes verbeter je door de cpu aan te passen en dat heb je zojuist gedaan. Of het echt zinvol is geweest voor CS2 is maar de vraag... Daarvoor ontbreken we data om te kunnen vergelijken. Denk dat je vooral op zoek bent naar dingen die latency en input time kunnen verkleinen in een competitieve shooter. Dan is het eerder zinvol om andere randcomponenten te gaan bekijken.

- Geheugen: kunnen strakkere timings? Wat blijkt de sweetspot qua frequentie voor de 9800x3d
- Scherm? Refresh rate is één ding, input lag een ander. Soms is daar wat dissonantie op.
- Muis/toetsenbord

Kunt zeker de komende generatie op PCI-E 5.0 afwachten en zien of daar winsten worden geboekt op vlak van responsiviteit
Is dat niet per sé het geval en blijf je bij CS2 en CS2 alleen, dan kan de 3700 je nog jaren plezier verschaffen.

Terug
Bovenaan