6j oude PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

noccy

Well-known member
iTrader: 100% (9/9)
Ben iets nieuws aan het samenstellen en vroeg me af wat dit nog waard is.

GIGABYTE Z170X-Ultra Gaming

Intel i5-6600K met Thermalright Macho Rev.B cooler

16GB Corsair Vengeance 3000MHZ RAM ( CMK16GX4M2B3000C15 )

525GB Crucial Mx300 SSD

Seasonic S12 II bronze 620W

TP-Link AX3000 Wi-Fi 6 / Bluetooth 5 adapter

Fractal Define R3 case

Bovenstaande opgeteld --> huidige prijzen= +- 1000€
Maar natuurlijk rekeninghoudend met de te hoge prijzen dezer dagen + uw systeem is 6 jaar oud ...
Een PC van 6 jaar oud, is natuurlijk ook al wat trager hé, géén garantie en kan elk moment stuk gaan ..

Misschien voor 'MAX' 50% van de oorspronkelijke prijs? 500€? Maar natuurlijk weet ik niet wat mensen er willen voor geven.
Persoonlijk heb ik alvast géén nieuwe PC nodig ..

Bovenstaande opgeteld --> huidige prijzen= +- 1000€
Maar natuurlijk rekeninghoudend met de te hoge prijzen dezer dagen + uw systeem is 6 jaar oud ...
Een PC van 6 jaar oud, is natuurlijk ook al wat trager hé, géén garantie en kan elk moment stuk gaan ..

Misschien voor 'MAX' 50% van de oorspronkelijke prijs? 500€? Maar natuurlijk weet ik niet wat mensen er willen voor geven.
Persoonlijk heb ik alvast géén nieuwe PC nodig ..

500? Voor die prijs kanje een nieuw systeem bouwen die sneller en beter is? De 6600k is trager dan een i3-10100...

Ik vind het de laatste tijd moeilijk in te schatten hoeveel iets nog waard is met die absurd hoge prijzen van de laatste maanden.
Als ik het systeem van Noccy vandaag de dag moet kopen betaal ik er dus 1000€ voor (wat zwaar overrated is).

500? Voor die prijs kanje een nieuw systeem bouwen die sneller en beter is? De 6600k is trager dan een i3-10100...
Ja klopt als ik het even nakijk, en het grappige is dat de 6600k duurder is (zelfs vandaag de dag).

OK dan is het mss eerder zo'n 200 à 300€ ???

Ik vind de eerlijkste wijze van te kijken naar een prestatie gelijkwaardig toestel met huidige generatie CPU's.
Ik gebruik daarvoor de Passmark benchmarks, deze zijn niet altijd representatief voor normaal gebruik, maar zet wel de CPU's op een gelijkwaardige wijze in volgorde.
Ik probeer ook wat naar het aantal cores te kijken om naar gelijkwaardige huidige cpu's te zoeken.

Dus, een I5-6600k (4 cores/threads) haalt een benchmark van pakweg 6300.
Een i3-10100 (ook 4 cores/threads) haalt een benchmark van net geen 9,000, dus dan weet je al quasi zeker dat, gezien modernere technologie, deze minsten zo snel, waarschijnlijk een stuk sneller gaat presteren (en kost 120€).
Ga je een GPU steken en kan je een 10105F vinden (geen geintegreerde GPU), pakweg zelfde prestatie, dan slechts 95€...

Such is progress :)

Anyway, zelfde systeem maar met modern materiaal, dat een stuk sneller gaan werken (NVME ssd, DDR4, modernere CPU) komt op 540€.

Dus zonder garantie, 6 jaar oud, stukje trager, maar wel overclockbaar, 250€ gaat al de bovengrens worden...

Je kan altijd duurder verkopen, vermoedelijk voldoende mensen die niet weten dat een huidige budget i3 een stuk sneller kan zijn dan een top of the line i5 van 6 jaar geleden...Natuurlijk niet op Beyond, hier zal dat moeilijk lukken :)

Bedankt voor de antwoorden, had idd ~250€ in gedachten.

Ding heeft trouw al die jaren @4.4GHZ (<60°) gedraaid, spijtig genoeg zal de GTX 1070 nog ff moeten dienstdoen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan