500.000 langdurig zieken in België

Qua fakers denk ik eigenlijk wel dat de nieuwe generatie huisartsen die stilaan de oude generatie vervangt daar misschien een kentering in kan brengen. De oude garde (grof genomen) heeft daar eigenlijk niet zo bijster veel ervaring mee, dus iemand die een beetje weet wat hij/zij moet zeggen kan al snel enkele weken thuis zitten, ook al is het allemaal bedrog. Misschien wishful thinking, maar we zullen zien.

Maar daar moet ook wel bij gezegd worden: faken kan men altijd. Kent bijvoorbeeld niet vrijwel iedereen -al dan niet via via- wel iemand die jarenlang thuis zit met vage rugklachten etc.? Bedrog kan men niet vermijden. Een mogelijke piste is dan om te zeggen "gedaan met die uitkeringen" of daar heel binair een termijn op te gaan plakken (genre "op x weken moet je genezen zijn of je hebt pech") maar dat vind ik dan weer een veel te grove borstel. Dan gaan er heel veel mensen die hulp nodig hebben door de mazen van het net vallen, met alle gevolgen van dien. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat het nu allemaal perfect loopt overigens.

De vraag die mijn inziens moet gesteld worden is dat bij echt langdurige burn-outs en/of herhalingen: ben je wel geschikt voor de job.
Die vraag wordt gesteld. Of die zou toch moeten gesteld worden in zo een geval. Uiteindelijk beslist de persoon wel nog altijd zelf natuurlijk. Het kan zijn dat heel de entourage merkt dat een bepaalde job niets is voor de persoon, maar die moet dat zelf nog inzien.

EXCLUSIEF. Dit rapport over langdurig zieken hield de overheid jarenlang verborgen: “Er zijn miljarden verspild”

Toch wel hallucinante cijfers.

Er wordt ook verwezen naar de concurrentie tussen de ziekenfondsen: men is soepel om leden te houden of een goeie naam te hebben. Makkelijk uiteraard als je de rekening van je beslissing kan doorsturen. En als het RIZIV zelf dan nog jarenlang de alarmerende steekproeven achter houdt uitgevoerd door hun eigen artsen is het helemaal mooi.
Misschien moet dat hele concept eens herzien worden, want dat concurrentie tussen ziekenfondsen kan spelen is uiteraard niet de bedoeling. Verklaart dit misschien al voor een stuk het verschil in aantallen tov andere landen die een ander systeem hanteren?

Toen ik op de mutualiteit werkte was het al lang duidelijk dat wij volop mensen terug werken stuurden en die dan vervolgens muteerden naar een specifiek ander ziekenfonds.

EXCLUSIEF. Dit rapport over langdurig zieken hield de overheid jarenlang verborgen: “Er zijn miljarden verspild”

Toch wel hallucinante cijfers.

Er wordt ook verwezen naar de concurrentie tussen de ziekenfondsen: men is soepel om leden te houden of een goeie naam te hebben. Makkelijk uiteraard als je de rekening van je beslissing kan doorsturen. En als het RIZIV zelf dan nog jarenlang de alarmerende steekproeven achter houdt uitgevoerd door hun eigen artsen is het helemaal mooi.
Misschien moet dat hele concept eens herzien worden, want dat concurrentie tussen ziekenfondsen kan spelen is uiteraard niet de bedoeling. Verklaart dit misschien al voor een stuk het verschil in aantallen tov andere landen die een ander systeem hanteren?

Het ziekenfonds krijgt toch werkingsmiddelen per "klant" dus zoveel mogelijk zieken is €€€
En ja goedgekeurd om te werken bij de ene ziekenkas, dan stapt men over naar de andere (zie ook @Falafel haar opmerkingen)

Nuja probleem is een ziekenfonds en een probleem is de mentaliteit van onze bevolking

Laatst bewerkt:
Het ziekenfonds krijgt toch werkingsmiddelen per "klant" dus zoveel mogelijk zieken is €€€
En ja goedgekeurd om te werken bij de ene ziekenkas, dan stapt men over naar de andere (zie ook @Falafel zijn opmerkingen)

Nuja probleem is een ziekenfonds en een probleem is de mentaliteit van onze bevolking

Ik ben een meisje 😁

Nu, een beslissing ging wel altijd mee bij de mutatie naar een ander ziekenfonds, maar wat ze daar er dan mee deden, daar heb je geen zicht op. Maar als "wij" mensen van een ander zf kregen met zo'n beslissing, werd doe gewoon behouden.

De gevallen waarin de GRI een dossier beëindigde waren niet zo talrijk. Dat kregen we maar af en toe binnen. Vraag me af of dat ook is meegenomen in die rapportering.
Dat artsen van ziekenfondsen al jaren onderbemand zijn en dat daardoor mensen met minder controles konden overgaan op invaliditeit +1j arbeidsongeschikt) is imo wel iets belangrijk om mee te nemen. Ik mis nuance. Het is niet enkel een kwestie van de ziekenfondsen de zwarte Piet toe te spelen.

Agressie en bedreigingen waren wel al een ding jaren geleden. Dat zal er niet beter op zijn geworden.

Ik ben een meisje 😁

Nu, een beslissing ging wel altijd mee bij de mutatie naar een ander ziekenfonds, maar wat ze daar er dan mee deden, daar heb je geen zicht op. Maar als "wij" mensen van een ander zf kregen met zo'n beslissing, werd doe gewoon behouden.

De gevallen waarin de GRI een dossier beëindigde waren niet zo talrijk. Dat kregen we maar af en toe binnen. Vraag me af of dat ook is meegenomen in die rapportering.
Dat artsen van ziekenfondsen al jaren onderbemand zijn en dat daardoor mensen met minder controles konden overgaan op invaliditeit +1j arbeidsongeschikt) is imo wel iets belangrijk om mee te nemen. Ik mis nuance. Het is niet enkel een kwestie van de ziekenfondsen de zwarte Piet toe te spelen.

Agressie en bedreigingen waren wel al een ding jaren geleden. Dat zal er niet beter op zijn geworden.

Mijn excuses, aangepast

Onderbezetting is sowieso ook een oorzaak, helaas kan de overheid blijkbaar ook niet inzetten of cruciale posities.

De grootste zwarte piet moet worden gegeven aan die mensen die profiteren van het systeem en hun gebrek aan moraliteit

Agressie blijft een probleem voor elke controlerende functie (zeker als mensen ervan uitgaan dat ze enkel verworven rechten hebben)

Goh, soms moet je eens iets meemaken om het te beseffen.

Bij iets banaals in het ziekenhuis een medische fout gemaakt, waardoor ik nu met stevige complicaties zit. Gezondheid kan zeer snel keren, je hebt het niet altijd zelf in de hand. Nu al 3 weken op ziekteverlof en ik voel me al keischuldig 😛

Op zo een moment ben je wel blij met een zorgstaat.

Goh, soms moet je eens iets meemaken om het te beseffen.

Bij iets banaals in het ziekenhuis een medische fout gemaakt, waardoor ik nu met stevige complicaties zit. Gezondheid kan zeer snel keren, je hebt het niet altijd zelf in de hand. Nu al 3 weken op ziekteverlof en ik voel me al keischuldig 😛

Op zo een moment ben je wel blij met een zorgstaat.

Ik denk dat niemand een probleem heeft met een zorgstaat of hulp aan mensen die het nodig hebben op net die moeilijk momenten

Wel een probleem met mensen die daar dan maar van willen profiteren, als je die sneller eruit had willen (niet kunnen, maar blijkbaar willen) halen dan waren er meer middelen om mensen die het echt nodig hebben harder te helpen

Onderbezetting is sowieso ook een oorzaak, helaas kan de overheid blijkbaar ook niet inzetten of cruciale posities.
De grootste zwarte piet moet worden gegeven aan die mensen die profiteren van het systeem en hun gebrek aan moraliteit
Dat is waar, moest iedereen de werk-ethiek hebben van Houdini is het opgelost. Maar de cijfers leren ons dat dat helaas niet het geval is , en dat er veel meer moet ingezet worden op controle, maar daar stoten we zoals je zegt op onderbezetting.
Misschien kan dat wat gecompenseerd worden door enkele databanken te koppelen en daar AI tools op los te laten zodat de steekproeven efficienter worden? Mensen die echt ziek zijn hebben er ook baat bij dat de profiteurs er tussenuit gaan, dus ik denk niet dat die veel problemen gaan hebben hiermee op vlak van privacy.

Het gebeurt nu al dat de diagnose op een vertrouwelijke wordt ingevoerd en dat die bepaalt op welke termijn iemand wordt opgeroepen. Iemand met rugpijn of burn-out zal veel sneller gecontroleerd worden dan iemand met een trombose bijvoorbeeld. Maar er is alsnog volk tekort.

N-VA wil mogelijk geld terugeisen van ziekenfondsen nadat Riziv-rapport uitwees dat 59% van arbeidsongeschikten toch kon werken

En voila, heel logisch lijkt me, bij de NVA komen ze tot hetzelfde besluit: "Dit is een belangenconflict van jewelste. De ziekenfondsen controleren hun eigen klanten"
De zuilen, maw het concept van verschillende gekleurde ziekenfondsen die zichzelf controleren wordt in twijfel getrokken.

En het is weer te denken wie er op de rem gaat staan om iets te veranderen: "Coalitiepartners CD&V, Les Engagés en Vooruit willen niet té veel aan de mutualiteiten raken." Zucht...

Voor mij blijft dat toch ook absoluut een EN/EN verhaal.

Een groot stuk van arbeidsongeschiktheid ligt ook bij de werkgevers die hier een veel te kleine rol in spelen. Preventie, ergonomisch werken, alternatieven aanbieden, ... Er zijn veel zaken die heel wat kunnen afvangen.

Niet dat ik de volledige zwarte piet naar de werkgevers wil doorschuiven hieromtrent. Natuurlijk zijn er profiteurs. Maar zeker de overheid moet qua wetgevend kader dit wel veel meer gaan afdwingen naar werkgevers toe. Ik weet teveel voorbeelden uit het verleden waarbij werkgevers geen tijd/moeite steken in bovenstaande onderwerpen of herintegratie, omdat het hun alleen maar geld kost. Liever iemand die volledig op de ziekenkas staat dan iemand die af en toe eens komt proberen en weer uitbetaald moet worden door de werkgever.

Dit is eigenlijk geen 'nieuw' nieuws, komt terug naar boven blijkbaar. Mogelijks met nieuwe ronde begrotingsgesprekken.
VDB zou in 2024 hier op hebben gereageerd.

300 000 van deze groep (zoals ik reeds zei in eerdere posts) zijn permanant op invaliditeit gezet tot aan hun pensioen (allemaal leeftijd 50+ dus).
De instroom zou nu moeten beperkt worden naar die grote groep sinds 2024. Invaliditeit wordt sindsdien maar beperkt verlengd, oa 1, 3 of (4 of) 5 jaar dacht ik.
Dit zou al een verschil moeten maken in de toekoemst en deze groep ferm laten verkleinen met de uitstroom en minder instroom door de jaren.

Het blijft idd een en-en-en verhaal

- meer onafhankelijke medische controle organiseren, maar ook meer mensen op die controle want als het er te weinig zijn krijg je soms laksheid of is m'n te streng om sneller door het werk te raken
- stond in nieuw plan overheid, betere samenwerking van werkgevers en arbeids- en controle artsen en ziekenfondsen ... , preventie

Sommige advocaten werken aan cases in ruil voor een percentage van de opbrengst.
Kan het RIZIV dan geen prive dedectives inhuren volgens hetzelfde principe? Per case waar ze fraude kunnen bewijzen krijgen ze een percentage van de uitgespaarde uitgave. Dat kan ook een deel van de onderbemanning opvangen, en het kan leiden tot toffe artikels om lezen ook.
'Housebound' benefit cheat caught ziplining in Mexico

Een privé detectieve is geen dokter dus hoe kan die fraude aantonen?

Jammer dat je niet mag uitlokken, mensen die van een uitkering genieten verleiden om in het zwart te werken, en dat koppelen aan torenhoge boetes, in de combo met verleiden tot deels in het zwart te betalen - ik ben kandidaat, binnen het jaar sta ik in de lijst van rijkste Belgen als ik 10% commissie krijg.

Jammer dat je niet mag uitlokken, mensen die van een uitkering genieten verleiden om in het zwart te werken, en dat koppelen aan torenhoge boetes, in de combo met verleiden tot deels in het zwart te betalen - ik ben kandidaat, binnen het jaar sta ik in de lijst van rijkste Belgen als ik 10% commissie krijg.

De overgrote meerderheid van de bevolking doet zelfs nog geen melding als ze iets weten over zwartwerk of sluikwerk. "Zo zit ik niet in elkaar" "Dat is niet mijn taak"

Je moet zelfs niet uitlokken, gewoon meer controles (en hogere boetes, ook voor diegene die iemand in het zwart tewerkstelt)
Het is zoals op de kermis, altijd prijs

Indien je iemand die thuis zit voor rugklachten bvb een terras ziet aanleggen en je kan foto's maken dat die met zware planken aan het sleuren is, ik zeg maar iets. Daarvoor moet je geen dokter zijn toch?
Prive detectives worden toch wel vaker ingezet door verzekeringen dacht ik?

De overgrote meerderheid van de bevolking doet zelfs nog geen melding als ze iets weten over zwartwerk of sluikwerk. "Zo zit ik niet in elkaar" "Dat is niet mijn taak"

Je moet zelfs niet uitlokken, gewoon meer controles (en hogere boetes, ook voor diegene die iemand in het zwart tewerkstelt)
Het is zoals op de kermis, altijd prijs
Schuldig aan punt 1, ook omdat er zo tientallen mensen onder kennissen en vrienden zitten, wel geen uitkeringen maar wel massaal zwartwerk - langs beide kanten. Die ene klacht die ik paar maand terug heb gedaan heeft trouwens bezoek gehad - daar zal wel iets bewegen want politie heeft bij de buren gebeld omdat hij niet thuis was. Ik verwacht dat het een kleinere uitkering zal worden in de toekomst - dat hoop ik toch.

Punt 2 moest idd al lang ingevoerd zijn, liefst met een campagne zodat het goed rondgaat en dan meteen een efforke doen om veel controles te doen de eerste 2 maanden - afschrikking.

Indien je iemand die thuis zit voor rugklachten bvb een terras ziet aanleggen en je kan foto's maken dat die met zware planken aan het sleuren is, ik zeg maar iets. Daarvoor moet je geen dokter zijn toch?
Prive detectives worden toch wel vaker ingezet door verzekeringen dacht ik?

1. Je zit met medisch geheim dus dat zal men een privé detectieve nooit meedelen waarom iemand ziek is
2. Een privé detectieve kan toch niemand identificeren of vragen zijn ID te tonen?
3. In hoeverre gaat dat juridisch stand houden denk je?
Een agent/controleur heeft een speciaal wettelijk statuut waardoor een de visu vaststelling een bijzondere bewijskracht heeft

Het zijn geen films he 😊

Terug
Bovenaan