Ik maakte zonet een account om hier toch even te reageren als iemand die in de mentale gezondheidszorg werkt. Ik open door te zeggen dat ik erken dat er helaas mensen zijn die profiteren van de toegenomen aandacht omtrent mentale gezondheid. Profiteurs zullen er helaas altijd zijn, vandaar ook dat ik pleit voor voldoende opvolging.
Maar verder wil ik wel even repliceren op bepaalde (foutieve) bedenkingen.
Ten eerste zijn er zij die -vaak gebaseerd op persoonlijke ervaringen en niets meer- menen dat burnouts en dergelijke een niemendalletje zijn, want 'zij hebben zich er door gevochten'. Daar ik wil al op zeggen dat een burnout wel nog iets anders is dan een dipje. Iedereen voelt zich wel eens minder, maar burnoutklachten gaan wel een eind verder dan een 'blue monday' gevoel dat we allemaal wel eens hebben.
Dat
@KnightOfCydonia (ik neem u er even uit omdat het een recente post is) dan impliceert dat iemand die met fysieke EN mentale klachten een weekje zou thuisblijven "profiteert", vind ik eerlijk gezegd treurig om te lezen. Ikzelf en collega's maken vaak de vergelijking met fysieke letsels of lichamelijke ziekte. Iemand die een zware luchtwegeninfectie opdoet en dan een week thuis mag uitzieken: wordt dat gezien als profiteren? Of iemand wiens kruisbanden gescheurd zijn die een fysieke job doet en wordt thuisgeschreven, is dat profiteren? Bij de meeste mensen -gelukkig- niet.
Maar wanneer iemand's hersenen even overbelast zijn of niet meer naar behoren functioneren, dat zijn dan profiteurs wanneer die enkele dagen thuis zitten. Nochtans zijn onze hersenen -dat is misschien beroepsmisvorming dat ik het zeg- belangrijker voor wie we als mens zijn dan onze kruisbanden, bijvoorbeeld. Eens de hersenen echt zwaar ontregeled zijn, dan zijn we als mens niet meer wie we normaal zijn.
Er zijn tig voorbeelden van mensen die we traag richting de put zien kolken; lichamelijke klachten, prive en op het werk geen fut meer, geen plezier uit gewoonlijke dingen halen, ... Wat we heel vaak zien is dat zelfs een weekje thuis uitblazen al een enorm effect kan hebben. Daar komt "de ziekenkas" dan niet eens bij kijken. Wat we ook zien zijn mensen die halsstarrig weigeren om even een pauze te nemen. Doorgaans blijven die aanmodderen tot ze op een punt komen dat het helemaal niet meer gaat en ze terechtkomen in een situatie waarin ze veel langer thuis zitten.
Afsluitend wil ik ook nog snel het fabeltje van "plezierreisjes" doorprikken. Wanneer iemand thuis zit met mentale krachten in de richting van burnout, depressies, en dergelijke, wordt het zelfs
aangemoedigd om zaken te doen die men leuk vindt. Iemand met een burnout verplichten om thuis in de zetel in de foetushouding te zitten kniezen (zoals sommigen het blijkbaar graag zouden zien?) is het tegenovergestelde van constructief behandelen.
Men zal altijd wel kunnen zeggen "wees wat harder en je kan verder werken", maar dat is toch een maatschappij waar ik voor pas. Men kan technisch gezien ook gaan werken met buikloop of 39 graden koorts. Bevorderlijk voor de algemene gezondheid is dat allemaal echter niet. We leven hier in een beschaafd land en onze voorouders hebben hard gevochten zodanig dat we ons nu niet te pletter moeten werken zelfs als we doodziek zijn. Iemand die (op een correctie manier) gebruik maakt van ons systeem om eventjes uit te blazen om daarna weer terug deel te nemen, dat is geen "profiteur". Dat is nota bene waar het systeem voor dient.
Mijn excuses voor de lange tekst, maar ik vind het heel spijtig om nog altijd zo veel vooroordelen omtrent het mentale aspect van gezondheid te moeten lezen.