Wat ik altijd een wel straf vind zijn de talleloze anecdotes over fraudeurs. Dat hangt duidelijk de mensen hun keel uit.
Maar je kan dat ook melden, waarom doe je dat dan niet?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mijn madam doet de payroll incl ziekteregistratie en prikklok en heel de reutemeteut in een grote KMO. Ze weten daar allemaal maar al te goed hoe het systeem te cheaten hoor. 6mnd thuis, 2mnd terug werken, 3 mnd thuis, 2 mnd terug werken. Rinse and repeat. Afgewisseld met nog wat ouderschapsverlof en tijdskrediet dat toevallig 2 weken voor ze ziek zijn afloopt en ze weer full time werken om meer te vangen links en rechts. En de payroll stond er bij en keek ernaar. Want wie mag de eerste maand elke keer dokken ? En ze kunnen af en toe wel wat forceren en dat in herval van het vorige steken, maar in veel gevallen ook niet.
En het zijn altijd dezelfde dokters. Op den duur weten ze al aan de stempel van de dokter of het 3 of 6 mnd in 1 keer is.
En wat ga je doen met iemand van 60 die het al 5y uithangt ? Ga je die buiten smijten en 30y ancienniteit dokken ? Nee, die laat je gewoon in het zwarte gat van de sociale zekerheid verdwijnen en als werkgever tel je af tot die op pensioen mag en dan een groot feest, he. Ze doen zelfs pro-actief moeite om die sjarels op een of ander landingbaan of zo te zetten. En op je 63 of zo krijg je een voorstel dat je niet meer moet werken en je 60 of 70% van je loon krijgt met behoud van verzekeringen en zo. En op je wettelijke leeftijd zwaai zwaai.
Onze buurvrouw van 2 huizen verder werkt daar ook. Die zit minstens 2-3 mnd per jaar thuis met een of andere vage blessure. "Over een pallet gestroempeld", "Voet onder de vorkheftruck gestoken", ... En tijdens die periodes loopt die dan continu in haar tuin te werken of met haar honden te spelen. Mijn madam stuurt altijd de controle arts. En altijd het antwoord van de werknemer 'ik kan maar proberen'. Dat spelletje is hier al 5y bezig. En ondertussen maar mopperen dat ze altijd promoties mist -_- Iedereen kent wel zo'n foefelsmurf in de omgeving zeker. Dat kan toch allemaal niet de bedoeling zijn ? Open en bloot proberen het systeem te cheaten... En in veel gevallen lukt het (partieel). Als je geen schaamte kent, is het gewoon een kwestie van blijven proberen.
Deel van de verklaring:Wat ik altijd een wel straf vind zijn de talleloze anecdotes over fraudeurs. Dat hangt duidelijk de mensen hun keel uit.
Ik begrijp zelfs niet dat dit onder gdpr valt voor hen.
Hoe kan je nu correct adviseren indien je geen informatie hebt over het reële ziektebeeld van uw controlepatient?
Dat de kuisvrouw van de controlearts dat niet moet weten. Ok.
anekdotisch maar op de school van mijn kinderen zijn er gemiddeld meer dan 3 kinderen per klas ziek op dit moment...
Wat ik altijd een wel straf vind zijn de talleloze anecdotes over fraudeurs. Dat hangt duidelijk de mensen hun keel uit.
Ik werk op een overheidsinstantie die ongeveer in deze sector zit en mensen zijn verbaasd waarom ik soms niet terug mail op bepaalde vragen.
Het is verbazingwekkend hoe zonder scrupules mensen mijn mails durven sturen met de vraag hoe kan ik dit verkocht krijgen? Mensen die aan mij, iemand die bij de overheid werkt, vragen hoe kunnen ze via een achterpoortje de overheid legaal afzetten.
Het probleem is dat dit maar een zéér klein % van personen zijn maar omdat het juist zo "in your face" is vallen die gevallen juist feller op.
Kameraad van mij heeft een ongeval gehad tijdens het werk en moet vechten om uitbetaald te worden. Hij krijgt er zoveel stress van om te krijgen waarvoor hij elke maand/jaar betaald. Verzekering doet moeilijk, mutualiteit doet moeilijk, ondertussen zijn we al 2 maanden verder en heeft hij nog gene cent gezien.
Aan de andere kant mijn ex hare nieuwe vriend heeft 1 jaar op ziekenverlof gestaan en is nu invalide verklaart. Het is ongelofelijk hoe hij dat heeft kunnen forceren. Die kerel gaat elke dag fitnessen, soms wat bijklussen hier en daar maar is invalide.
Mijn ex, zwanger en gaat binnenkort bevallen heeft doodleuk toegegeven aan een gemeenschappelijke vriendin dat ze 1.5m op voorhand gaat thuis blijven. Ze heeft geen zin meer om te gaan werken en heeft een aandoening gevonden die moeilijk te bewijzen is.
Wij hebben een collega op ons werk en dat is algemeen bekend, als haar kinderen ziek zijn is zij ook ziek. En je zou denken okay haar kinderen zijn nog jong en dan begrijp ik het wel. Beide kinderen zijn in de 20 jaar....
Maar als een van die 2 ziek zijn dat is zij ook automatisch ziek. Die laat het weten aan hr, stuurt haar ziektebriefje door als bewijs en voila in orde. Zolang ze 2/3 vereiste in orde brengt is het goed voor de overheid ...
En al deze personen kennen de juiste dokter die zonder probleem 2 weken tot maanden voorschrijft.
Nee, bij invaliditeit vind je nergens een minimum terug, enkel bij arbeidsongeschiktheid. Dan krijg je 40% of 60% naargelang je gezinssituatie. Het begint dus al met geen termen door elkaar te gebruiken.Ik heb mijn collega's bij het RIZIV al eens gecontacteerd voor duidelijkheid i.v.m. invaliditeitsuitkering maar dat is blijkbaar toch een complexe berekening.
Als ik naar de minimumbedragen kijk en ik pak het hoogste bedrag (79,51). Voor oktober 2025 (27 dagen - 6 dagen stelsel):
2146.77 € Bruto - RSZ? 13.07 = 1866,19 € Netto
Als ik naar de maximumbedragen kijk en ik pak het hoogste bedrag (119,04). Voor oktober 2025 (27 dagen - 6 dagen stelsel):
3214,08€ Bruto - RSZ? 13.07 = 2794 € Netto
Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en een betere berekening kunnen maken wil ik het gerust weten want ligt het nu aan mij of zijn deze bedragen echt hoog.
Als ik ziek val dan krijg ik 60% van mijn loon vanaf de 2de maand. Dat zou uitkomen op 1344€ NETTO. Maar invaliditeit begint aan 1866,19 €?
Correct en velen (ook onze politiekers) begrijpen nog altijd niet dat vooral de bron van deze ziekte moet aangepakt worden mbt verminderen burnout/depressies op de invaliditeit--> = werkgevers --> bv: zorgen voor betere persoonlijke begeleiding op het werk, stressmanagement, eventueel aangepast werk enzovoorts... Daar hebben de meeste werkgevers lak aan, zogezegd geen tijd voor... Burn-outs zijn in heel veel gevallen eigenlijk te voorkomen door de werkgever zelf.. Het probleem is dat hier in België blijkbaar nog altijd lachwekkend wordt over gedaan. De Scandinavische Landen hun werkgevers zijn een mooi voorbeeld hoe het wél kan.. Werk/gezin/privé combinatie... op een veel minder stressvolle manier daar.bvb burn-out -> langdurig ziek
burn-out -> hogere kans op zelfdoding.
Ik heb enkele jaren bij een mutualiteit gewerkt op de dienst uitkeringen.Wat ik altijd een wel straf vind zijn de talleloze anecdotes over fraudeurs. Dat hangt duidelijk de mensen hun keel uit.
Dat kan, daar heb ik geen idee van. Ik weet alleen dat er online loketten kan zijn waar je dat kan melden.Ik heb enkele jaren bij een mutualiteit gewerkt op de dienst uitkeringen.
Dit was één van de eerste zaken die ik vroeg aan een ancien. Het antwoord was “het is goedkoper om ze te blijven betalen, dan geld te geven aan controles en rechtzaken”.
Dan weet je genoeg hé.
Nee, bij invaliditeit vind je nergens een minimum terug, enkel bij arbeidsongeschiktheid. Dan krijg je 40% of 60% naargelang je gezinssituatie. Het begint dus al met geen termen door elkaar te gebruiken.
Je neemt er dan ook meteen het hoogste bedrag uit bij de minimumbedragen, een bedrag dat enkel gegeven wordt aan iemand die een actieve arbeidsgeschiedenis heeft, geen partner met inkomen en minstens 1 persoon ten laste. Zodra je een partner met een inkomen hebt, val je onder samenwonenden.
Je kan op invaliditeit nooit een hoger bedrag krijgen dan bij arbeidsongeschiktheid.
Stel dat jij nu ziek valt voor lange tijd en je bent alleenstaande met een kind ten laste, dan ga je 79.51 euro per dag krijgen in een 6-dagen stelsel. Oktober uitnemen als maand met 27 dagen om als voorbeeld te dienen is ook al oneerlijk, aangezien je gemiddeld op 25 dagen zal uitkomen. Dus we tellen 79.51*25=1.987,75 bruto. Ze nemen er 11.11% van af, dus +-1767. Dit voor 6 maand, nadien wordt je bedrag opnieuw bekeken en kan het zakken.
Dit is dus enkel in geval van alleenstaande met iemand ten laste, zodra je niemand ten laste hebt OF samenwoont met iemand met een inkomen, zit je meteen aan een lager bedrag.
Dat is moeilijk om te berekenen. Dat hangt af van hoe lang hij werkloos was en wat zijn uitkering precies was. Stel dat hij nog maar recent werkloos was, kunnen ze het berekenen op zijn loon ipv de werkloosheidsuitkering. Maar dan kunnen we gewoon de maximale bekijken voor iemand die samenwoont: €69.64. x25 dagen = 1741 bruto. Dat is op voorwaarde dat zijn vorig inkomen minstens €4350 bruto was ( hij krijgt maar 40% als samenwonende op invaliditeit). Dus 2000 netto kan niet, of er moet ergens iets frauduleus bij zitten.Daarom dat ik het posten omdat ik er een beetje duidelijkheid over wil.
Indien mogelijk kan je me ongeveer een raming geven wat iemand zou krijgen als hij:
In ziekteverlof is gegaan tijdens zijn werkloosheidsperiode en samenwonend is met 1 kind? Hij zit nu in zijn tweede jaar en ontvangt invaliditeitsuitkering.
Van een gemeenschappelijke vriendin heb ik gehoord dat hij beweerd 2000€ netto te ontvangen maar ik zou dit heel straf vinden.
Maar wat bedoelt men met 'netto'?Van een gemeenschappelijke vriendin heb ik gehoord dat hij beweerd 2000€ netto te ontvangen maar ik zou dit heel straf vinden.
Dat is moeilijk om te berekenen. Dat hangt af van hoe lang hij werkloos was en wat zijn uitkering precies was. Stel dat hij nog maar recent werkloos was, kunnen ze het berekenen op zijn loon ipv de werkloosheidsuitkering. Maar dan kunnen we gewoon de maximale bekijken voor iemand die samenwoont: €69.64. x25 dagen = 1741 bruto. Dus 2000 netto kan niet, of er moet ergens iets frauduleus bij zitten.
Maar wat bedoelt men met 'netto'?
Bij een invaliditeitsuitkering wordt geen bedrijfsvoorheffing afgehouden.
Concreet: iemand uit mijn omgeving (alleenstaande, geen kinderen, geen werkloze) krijgt zo'n 2.300€/maand op z'n bankrekening.
Maar daar moet via de jaarlijkse "aangifte in de personenbelasting" wel nog zo'n 3.000€ belasting op worden betaald.
Die 250€/maand belasting moet je dan wel aftrekken van die 2.300€/maand.
Velen houden daar geen rekening mee. Iets wat mij altijd opvalt in een serie als oa "de rechtbank" / "vrederechters"...
Nee, bij invaliditeit vind je nergens een minimum terug, enkel bij arbeidsongeschiktheid. Dan krijg je 40% of 60% naargelang je gezinssituatie. Het begint dus al met geen termen door elkaar te gebruiken.
Je neemt er dan ook meteen het hoogste bedrag uit bij de minimumbedragen, een bedrag dat enkel gegeven wordt aan iemand die een actieve arbeidsgeschiedenis heeft, geen partner met inkomen en minstens 1 persoon ten laste. Zodra je een partner met een inkomen hebt, val je onder samenwonenden.
Je kan op invaliditeit nooit een hoger bedrag krijgen dan bij arbeidsongeschiktheid.
Stel dat jij nu ziek valt voor lange tijd en je bent alleenstaande met een kind ten laste, dan ga je 79.51 euro per dag krijgen in een 6-dagen stelsel. Oktober uitnemen als maand met 27 dagen om als voorbeeld te dienen is ook al oneerlijk, aangezien je gemiddeld op 25 dagen zal uitkomen. Dus we tellen 79.51*25=1.987,75 bruto. Ze nemen er 11.11% van af, dus +-1767. Dit voor 6 maand, nadien wordt je bedrag opnieuw bekeken en kan het zakken.
Dit is dus enkel in geval van alleenstaande met iemand ten laste, zodra je niemand ten laste hebt OF samenwoont met iemand met een inkomen, zit je meteen aan een lager bedrag.
Topic goed lezen he! Een paar posts terug gepost door remake!Maar wat bedoelt men met 'netto'?
Bij een invaliditeitsuitkering wordt geen bedrijfsvoorheffing afgehouden.
Concreet: iemand uit mijn omgeving (alleenstaande, geen kinderen, geen werkloze) krijgt zo'n 2.300€/maand op z'n bankrekening.
Maar daar moet via de jaarlijkse "aangifte in de personenbelasting" wel nog zo'n 3.000€ belasting op worden betaald.
Die 250€/maand belasting moet je dan wel aftrekken van die 2.300€/maand.
Velen houden daar geen rekening mee. Iets wat mij altijd opvalt in een serie als oa "de rechtbank" / "vrederechters"...
Voor invaliditeit wel, voor werkongeschiktheid is dat al lang in voege. Mijn berekening ging over de eerste 6 maand van de ziekteperiode, daar wordt er dus wel al/nog BV ingehouden.Die 11% bedrijfsvoorheffing is toch pas vanaf volgend jaar?
Dus nu weet je dat hij ofwel uit zijn nek lult over het bedrag ofwel ergens fraudeert (domiciliefraude bv). €1741 maximaal als hij dus voordien €4350 of meer verdiende, anders zal het zelfs minder zijn dan die 1741.In juli 2024 is het bedrijf waar hij werkte verplaatst naar een andere locatie. Dat was voor hem te ver en heeft hij voor ontslag genomen. Het was voor een telecom job (zoals klantendienst telenet - PC200).
Vakbond heeft gezegd dat hij geen recht zal hebben op werkloosheidsuitkering want hij neemt ontslag. Dus heeft hij gekozen om te frauderen om een ziekte uitkering te krijgen.
Hij heeft dan een jaar in een ziekte uitkering getrokken en is recent invalid verklaard. En hij verkoopt dat hij 2000€ netto per maand verdient. Dus ik zei ook tegen mij vriendin van dat kan gewoon niet tenzij hij echt zwaar invalid is. Maar iemand die mentaal en fysiek in orde is gaat niet zomaar €2000 netto krijgen.
Ik zei ook tegen haar, ook al kijken ze naar zijn brutoloon van zijn vorig werk dan zou dit al een zeer hoog bedrag moeten zijn geweest om die 2000€ te ontvangen.
Dat is het geld wat er word gestort op zijn rekening. Maar als iemand die perfect mentaal en fysiek in orde is €2000 per maand kan frauderen dan begrijp ik dat er langdurig zieken zijn.
Op je ziekte-uitkering tijdens het eerste jaar arbeidsongeschiktheid wordt bedrijfsvoorheffing van 11,11% ingehouden.Topic goed lezen he! Een paar posts terug gepost door remake!
Jawel 11,11% (soms wat minder naargelang andere voordelen)