4k video editing: oude desktop upgraden vs laptop (MacBook 14" M1)

Herman De Croo

Well-known member
Ik doe heel amateuristisch aan videobewerking, totaal niet voor geld of professioneel. Ik gebruik Premiere Pro 14

Ik heb een desktop pc uit 2014: 512 GB SSD voor Windows, 8GB RAM, geen aparte videokaart denk ik, video's staan op grote HDD's.

AMD A series A8-6600K - 3.9GHz - Socket FM2 Quad-core, inclusief koeler
MSI A78M-E45 - Socket FM2+ - Micro-ATX AMD A78, 4xDDR3, SATA600 / USB3.0
Crucial Ballistix Sport - DDR3 - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V

1. 4k editing is héél traag op deze desktop. Ik kan nochtans in VLC zonder problemen 4k afspelen, maar in Adobe Premiere Pro is zelfs de preview op 1/8 resolutie heel traag en schokkerig. Ik weet dat er nog wat tips zijn qua proxies die ik kan proberen, maar dat lijken mij beperkte winsten dus ik kijk naar mijn hardware.
2. Welk stuk zou ik best upgraden aan deze desktop om vlotter te editen? Hoe lang een export duurt kan mij niet schelen, dat mag een hele nacht draaien, maar op dit moment kan ik gewoon niet editen omdat het te schokkerig is. Ik las op internet dat je best eerst RAM upgrade, maar als ik via taakbeheer alles in de gaten hou, zit mijn RAM nooit vol. (Hoe) kan ik dan baat hebben bij meer RAM?
3. Via taakbeheer zit er eigenlijk niets aan 100% als ik aan het editen ben, noch CPU noch RAM, wat is dan de bottleneck dat het zo traag is?
4. Ik heb ook een MacBook 14" M1 ter beschikking, zou die laptop uit 2021 al vlotter werken dan een desktop uit 2014? Ik heb Première Pro daar nog niet op geïnstalleerd, ik verwacht misschien dat het editen vlotter zou werken, maar de export trager dan mijn desktop?
5. Nog tips of feedback?
6. Een opmerking: in 2014 kostte 8GB volgens mijn factuur €74,95, in 2021 kost 16GB ook zoiets. Bijzonder dat je voor hetzelfde geld maar dubbel zoveel RAM krijgt op 7 jaar tijd, ik dacht dat het sneller evolueerde.
 
Zeker uw M1 is proberen. Het zou goed kunnen dat je daar meer dan genoeg aan hebt. De snelheid van die M1's is belachelijk goed (zeker voor een laptop vormfactor).
 
Mijn macbook pro 16" met een Intel i9 octacore (8/12) met hyperthreading, 16GB Ram en 1TB NVMe SSD is marginaal sneller dan de M1 Macbook Air van mijn vriendin met 8GB ram in Davinci Resolve, en die Air kostte minder dan 1/3 van een Pro denk ik. Mijn Desktop met R9 3900x dodecacore (12/24) en 32GB 3600 CL16 ram is nog wat sneller, maar niet het dag-en nacht dat je zou verwachten... Op lange exports is die 3900x door zijn waterkoeling wel goed in staat het tempo lang vol te houden, die mac's throttlen sneller.

Die basis M1's zijn al echt super snel, al helemaal voor wat ze kosten.

Snelheid bij video is een combinatie van factoren, van hoe krachtig je primaire core is (boost en IPC), tot hoeveel cores je hebt en hoe hoog die (blijven) boosten, hoeveel ram je hebt, hoe snel dat is, of het dual of quad channel werkt of niet en hoe snel je SSD's zijn en hoeveel plaats er daar op vrij is als buffer... Welke codec je gebruikt en in welke programma en of de GPU kan meewerken of niet...

Je kan hier eens kijken: https://www.pugetsystems.com/recomm...obe-Premiere-Pro-143/Hardware-Recommendations

Die mannen zijn een beetje de referentie in het samenstellen van de meest optimale systemen voor professionele editing rigs...

Ik gok dat je aangenaam zal verrast zijn van die M1.
 
de Mac mini M1 draait hier video en audio editing zonder moeite voor zeer amateuristische gameplay compilaties te maken met wat eigen muziek op. geen geblaas van de fan. wel een stevige SSD van 2tB ingestoken, maar dat zou allerminst uw performance bottleneck moeten zijn.

misschien is het moederbord de bottleneck of eventueel andere verbindingen/bussen tussen de main components (CPU/MainMemory/Storage/GPU)?
 
Terug
Bovenaan