2e hands diesel kopen?

Matthias92

Active member
Dag iedereen,

Ik heb de kans om de Volkswagen Golf Variant Life Business 2.0 TDI DSG over te nemen van mijn broer.
Het gaat om een firmawagen van bouwjaar 2023, met een automatische versnellingsbak en de 2.0 TDI dieselmotor Euro 6 (verbruik gemiddeld 4,2 l/100km).

De wagen heeft momenteel 52.000 km op de teller, is altijd perfect onderhouden, meestal binnen geslapen :), en heeft volgende opties:
Achteruitrijcamera
Dodehoekwaarschuwing
Extra reservewiel

Ik zou hem kunnen overnemen via zijn leasing aan €22.000 (incl. btw), wat volgens mij een correcte prijs is?

Alleen, het is een diesel, en is het in 2025 nog verstandig om een diesel te kopen?
Ik rijd jaarlijks ongeveer 20.000 km, waarvan ongeveer de helft op snelwegen.

Mijn twijfels:
Blijft een moderne Euro 6-diesel (zoals deze) nog lang genoeg welkom voor normaal gebruik?
Hoe groot is het risico op roetfilterproblemen met een moderne diesel ?
Wat met de restwaarde op lange termijn?

Alle ervaringen, inzichten en meningen zijn welkom, zeker van mensen die recent nog voor diesel gekozen hebben.

Alvast bedankt

Ik vrees dat je met 20kkm/jaar niet voldoende kilometers maakt om er profijt van te hebben. Als ik me niet vergis ligt dat omslagpunt ergens rond de 30k. Het percentage snelwegkilometers ligt ook wat laag (zeker rekening houdend met files).

Mbt welkom zijn: de regels veranderen om de 5 minuten, en met iedere nieuwe legislatuur (lokaal, regionaal, federaal,…) zijn er significante aanpassingen in de ene of de andere richting… je kunt het gewoon niet weten. Dus ook niet qua restwaarde.

Roetfilter problemen: op zoeken welke motor je hebt, en dan opzoeken op het internet of daar euvels mee bekend zijn. Sommige motorisaties geven meer problemen dan andere, maar een deel hangt ook van rijstijl en type kilometers af.

Mijn 2 centen: ik zou het niet doen.

Totaal aantal km zegt ook niet veel, als je bv veel kortere ritten doet waarbij de motor niet op temperatuur komt, is een diesel niet ideaal.

Bedankt voor jullie reacties.
het traject naar mijn werk is 52 km waarvan 20 autosnelweg en quasi nooit file.
Korte ritjes probeer ik te vermijden en de fiets te nemen. :)

Het LEZ aspect vind ik minder belangrijk, mocht het niet meer mogen kunnen we nog altijd de wagen van de madam hier nemen.

Bijkomend aspect, ik rij nu ook met een Ford Focus van 10 jaar oud en ik geraak enkel nog via Wallonië door de keuring wegens slecht werkende roetfilter. Laten maken kost handen vol geld met geen garantie op slagen.
Zie: https://www.beyondgaming.be/threads/diesel-roettest-deeltjesmeter.17717/page-11#post-1454223

Keuring voor verkoop is daar ook met de nieuwe test, dus mijn huidige wagen kan ik enkel verkopen zonder keuring wellicht voor export, maw zal ik nog weinig krijgen voor mijn Focus.
Dus mijn gevoel zegt ook ergens, het niet te doen en mijn huidige wagen gewoon 'op te rijden'.

Waarom zou je een tweedehands diesel overnemen van een leasingmaatschappij voor "een correcte prijs"? Enige voordeel is dat je de geschiedenis van het voertuig kan inschatten, maar verder...

Ik heb vorig jaar mijn eigen diesel bedrijfswagen overgekocht van mijn werkgever - geen lease - op basis van de inruilwaarde die de BMW-dealer bood en die was behoorlijk ver onder de tweedehands marktprijs. Ik beschouw het als een soort risicokorting, want er moest nog een groot onderhoud gebeuren, de trillingsdemper bleek een half jaar laten versleten te zijn en ondertussen zijn er recalls voor de bestuurdersairbag en de EGR-koeler. Had ik de volledige marktwaarde betaald, dan had ik me dat waarschijnlijk nu wel beklaagd.

Terug
Bovenaan