2de hands meubels - merken

RB26DETT

Active member
Hallo,

Ik was onlangs op zoek naar een 2de hands bed, maar merkte dat er buiten nieuwe zaken en Ikea weinig aanbod was op 2dehands.be, of ik kon het toch niet vinden. Ik had ook geen goede trefwoorden zoals andere merken. Ik zou graag iets stevigers dan Ikea vinden, maar ik ken eigenlijkn geen merk van bedden.

Die vaststelling leidde dan weer tot een ruimere vraag naar goede merken voor andere meubels, zoals zetels, kasten, tafels etc.

Dus als iemand suggesties heeft. Bedankt alvast.

edit: een beetje verduidelijking: het is voor een logeerbed dat 2 personen elk +/- 120 kg moet kunnen dragen. Moet dus niet duur/sjiek zijn maar wel stevig.

Laatst bewerkt:
Een bed is dan ook iets dat je niet vaak vervangt door iets anders voor het kapot is.

Ikea is zeker niet slecht qua kwaliteit/prijs, wij hebben in onze vakantiewoning een bed staan uit hun reeks (bij aankoop € 500) en dat ziet er nog perfect uit, zelfs al was het deels in stof en wordt het wss wel met iets minder voorzorg gebruikt. Bij IKEA geldt meestal wel dat de prijs evenredig is met de kwaliteit (behalve voor de Stockholm-reeks, da's 'diesajn).

Een ander bed is van Ethnicraft, Belgisch merk (maar ook in het buitenland geproduceerd natuurlijk), ook tevreden van. Thuis hebben we Hulsta (is gestopt met maken van meubels), zeker ook goed (was duurder).

Maar voor bedden zou ik durven zeggen dat de stevigheid, behalve van stapelbedden, minder belangrijk is. Dat is een relatief eenvoudig meubel: 3 of 4 planken, een plank of hoofdbord en een middenbalk (bij tweepersoons) + poten. Verspil daar niet teveel geld aan, tenzij design voor jou belangrijk is)

Is het bij meubels niet zo dat alle grote namen hun productie in het buitenland zit en dat er niet echt merken zijn. Wil ǰe kwalitatief (hopelijk) of maatwerk dan bestel je bij een zelfstandige meubelmaker. Maar dat is dan ook weer merkloos

Is het bij meubels niet zo dat alle grote namen hun productie in het buitenland zit en dat er niet echt merken zijn. Wil ǰe kwalitatief (hopelijk) of maatwerk dan bestel je bij een zelfstandige meubelmaker. Maar dat is dan ook weer merkloos
echt grote merken hebben hier idd, voor zover ik kan herinneren, geen productie meer.

Kleinere merken hebben dat wel nog, zoals bvb Jori voor zetels. Mijn schoonneef heeft zelf nog een meubelfabriek/winkel (https://www.derore.be/ ), maar daar ga je onder de 10.000 euro weinig vinden voor een salon denk ik. Kwaliteit heeft zijn prijs... Wij hebben daarentegen een zetel van Xooon gekocht. Na enkele jaren zie je wel dat de stof niet meer piekfijn zit, maar het is dan ook de prijs gedeeld door 5, denk ik en zijn prijs was voor ons, zeker met kinderen in de buurt, het nog echt niet waard.

Auping voor bedframes en spiraalbodems hier altijd 2ehands gekocht. Zijn simple dingen die makkelijk te bekijken zijn qua slijtage.

Mits geduld en een scherp oog vind ge veel 2ehands dat zijn prijs meer waard is dan wat er nu nieuw word geproduceerd. Paar jaar geleden aan het kijken geweest voor wat simpele zetels en is gewoon absurd wat er voor gevraagd word. Elke keer ook dan als naiëve idioot afbieden alsof dat een optie was.

De Belgische beddenfabrikant Beka produceert blijkbaar nog in België.

Andere merken:
- Hästens (voor kapitaalkrachtige slapers)
- VI sping (ook voor kapitaalkrachtige slapers, al is het wat goedkoper als Hastens)
- Auping
- Magnitude
-

Duurste boxspring bed + matras bij IKEA is ongeveer 1800 euro. Voor een Beka bed mag je daar makkelijk 1000 - 1500 bij tellen. Voor Hastens en VI spring kan je makkelijk een 0 achter die 1800 euro zetten voor een beetje bed.

Hier alvast een promotie (-50%) op een Hastens bed :)

https://www.whoppah.com/nl/producten/hastens-vividus-boxspring-210x210-VJ6QQIE4ZEEN

Meubelen kunnen waanzinnig veel kosten.

Ben zelf op zoek naar een nieuw matras (lig nu op een Pullman, wat ik je niet aanraad) en kreeg de tip Matt matrassen van verschillende kanten. En Ikea heeft wat matrassen zeker goede kwaliteit, hoor ik.

Voor onze kinderen hebben we meubels van Bopita. Die zijn van MDF. De planken zijn veel dikker en zwaarder dan vergelijkbare ikea bedden en kasten. De prijs is er ook wel naar maar daarom dus 2de hands aan het kijken.

echt grote merken hebben hier idd, voor zover ik kan herinneren, geen productie meer.

Kleinere merken hebben dat wel nog, zoals bvb Jori voor zetels. Mijn schoonneef heeft zelf nog een meubelfabriek/winkel (https://www.derore.be/ ), maar daar ga je onder de 10.000 euro weinig vinden voor een salon denk ik. Kwaliteit heeft zijn prijs... Wij hebben daarentegen een zetel van Xooon gekocht. Na enkele jaren zie je wel dat de stof niet meer piekfijn zit, maar het is dan ook de prijs gedeeld door 5, denk ik en zijn prijs was voor ons, zeker met kinderen in de buurt, het nog echt niet waard.
Net dezelfde ervaring met een Xooon zetel. Kussens zijn helemaal ingezakt na +/- 6 jaar, plastic pootjes onderaan die afbreken. Enige voordeel van die zetel was dat de kussen aftrekbaar en wasbaar zijn wat een paar keer handig is geweest met kindjes die overgeven.

Ik ga straks is naar de bank.

"Ik wil een nieuwe lening aub.. snel, er staan een showroom model te koop!"

Ah well, als ge geld teveel hebt, waarom zou ge 150k spenderen aan 700 kansarme kinderen op afstand te sponsoren voor het leven en een positive impact te hebben, terwijl ge langs de andere kant de meest muffe scheten kunt laten omdat ge zo relaxed in uw showroom model bedje kunt kruipen. Ik zou het ook wel weten.

Ik ga straks is naar de bank.

"Ik wil een nieuwe lening aub.. snel, er staan een showroom model te koop!"

Ah well, als ge geld teveel hebt, waarom zou ge 150k spenderen aan 700 kansarme kinderen op afstand te sponsoren voor het leven en een positive impact te hebben, terwijl ge langs de andere kant de meest muffe scheten kunt laten omdat ge zo relaxed in uw showroom model bedje kunt kruipen. Ik zou het ook wel weten.
Gewoon beide zaken negeren en een Porsche kopen?

Terug
Bovenaan